Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikainen ahdistus ja pelko

Vierailija
18.10.2024 |

Olen kärsinyt pitkäaikaisesta ahdistuksesta eri muodoissa kohta kymmenen vuotta. Ahdistus on ilmennyt unettomuuden pelkona, pakko-oireina ja sosiaalisten tilanteiden pelkona.

Tämä kuulostaa varmaan oudolta, lapselliselta ja naurettavalta, mutta tällä hetkellä kärsin pelosta ja ahdistuksesta missä pelkään tekeväni tietämättäni jotain rikollista tai joku tulisi syyttämään minua jostakin mitä en ole tehnyt eikä kukaan puolustaisi. En ole todellakaan oikeasti tehnyt mitään eikä mitään ole tapahtunut. Minulle tulee mieleen pakonomaisesti myös erilaisia ahdistavia mielikuvia ja pahoja ajatuksia mitä en saa pois mielestä. Tulevat usein tilanteissa missä niitä ei haluaisi tulevan kuten ihmisten seurassa töissä, kaupassa tai muualla. Tuntuu järjettömältä.

Pelko ja ahdistus rajoittavat elämää ja hakenut terapiaan. Olen päässyt terapiaan, mutta hoito ei ole ollut kovin tehokasta vaikka olen ollut motivoitunut. Kestänyt jo jonkin aikaa. Puhumme kivoista "pinnallista" asioita, mutta vaikeista asioista ei oikein pääse puhumaan. Tuntuu ettei terapeutti kuuntele ja puhuu liian yleisesti asioista. Olen antanut palautetta, mutta muutosta ei ole kunnolla tapahtunut. Pitäisi varmaan vaihtaa terapeuttia. Terapeutteja on kuitenkin vähän ja tuntuu raskaalta etsiä uusi ja aloittaa alusta. Yritän sen vuoksi ottaa kaiken irti ja olla kiitollinen että edes on löytynyt terapeuttu joka pystyy edes vähän auttamaan. Välillä vain olo muuttuu sellaiseksi, ettei jaksa. Mikä tähän ahdistukseen voisi vielä auttaa? Kokeillut lääkitystä, liikuntaa ja rentoutua. Vaikutukset ovat olleet väliaikaisia. Onneksi kuitenkin on parempiakin kausia elämässä.

Elämässä menee muuten hyvin. Pääsisi vain tästä ahdistuksesta ja turhasta pelosta pois.

Onko kenelläkään muulla ollut samanlaista?

Mikä on auttanut?

Kiitos jos jaksoit lukea. Toivoisin asiallisia vastauksia.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, voiko D-vitamiinin puute aiheuttaa ahdistus oireita?

Vierailija
22/22 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä. Kiitos vielä kaikista vastauksista. Nyt on vähän parempi kausi meneillään ja hieman päässyt eteenpäin. Oivaltanut vähän paremmin miten mieli toimii ja mistä pelot ja ajatukset voivat johtua. Ahdistavat ajatukset voivat olla mielen suojautumiskeinoa joltain asioilta, mitkä tuntuvat kivuliaalta. Ne laukaisee yleensä jokin ahdistavat tunteet/ajatukset/mielikuvat, niiden epämääräinen yhdistelmä.

En osaa selittää miksi sitä oloa kutsuisi, mutta se koostuu mielikuvista/ahdistuksesta/ajatuksista. Se ei ole oikein traumakaan. Sen olon tullessa menee pois tolaltaan ja joskus tulee melkein paniikki. Mieli suojautuu siltä erilaisina ahdistavina ajatuksina ja pelkoina. Joka tapauksessa, eteenpäin mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme