Seulontakutsu mammografiaan
Postissa tuli kutsu mammografiaan. Aika ei minulle sovi, joten yritin vaihtaa sitä netissä. Hämmästys oli suuri, kun vapaita aikoja oli todella vähän. Ei löytynyt ainuttakaan, joka olisi minulle sopinut. Puhelinpalvelu on tältä päivältä jo kiinni, joten täytyy soitella sinne ensi viikolla.
Lähinnä sitä mietin, että nämä ajat yleensäkin näin huonosti vaihdettavissa? Kuitenkin kyseessä on tärkeä tutkimus, johon mielelläni menisin.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Minkäikäisille kutsu tulee? Saanko enää 67- tai 68-vuotiaana? 70-v?
50 - 69 -vuotiaat naiset kahden vuoden välein, luultavasti.
Olen käynyt seulonnoissa niin kauan kun niitä on tehty, joka kerta on onnistunut vaihtaa aika, sovimme aina useampi nainen milloin menemme samalla kyydillä, AINA on järjestynyt. Ap, olet ääliö. Toki tämä on paska provo, mutta leikin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Missähän Mikkelissä tehdään nykyään seulonta? Eloisan sivuilla lukee, että on kilpailutettu uudelleen tänä vuonna.
Kutsussa oli sijainti.
Näinä aikoina saa olla tyytyväinen jos on ylipäätään aikoja mistä valita.
Jos et pysty järjestämään käyntiä töiden ohessa korvaamalla töitäsi. Niin soita puhelinpalveluun ja ilmoita pomolle vapaa ajan tarpeesi.
Ottaisin terveyskeskuksen fyssarin jos aikoja olis. Vaan aikoja näkyy olevan auki vain työntekijöiden varattavissa.
Kyl aika moni järjestää duuninsa jotta pääsis. Kaikille se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän Mikkelissä tehdään nykyään seulonta? Eloisan sivuilla lukee, että on kilpailutettu uudelleen tänä vuonna.
Kutsussa oli sijainti.
Kiinnostaa onko paikka vaihtunut. Viimeksi oli sujuvaa vuosi sitten.
Olin viime talvena tässä seulontatutkimuksessa. Minulla oli ilmeisesti aamun ensimmäinen aika. Oli pimeää oli pakkasta. Terveyskeskuksen valaisemattomalla parkkipaikalla oli joku rekkakontti. Sinne kavuttiin metallrappusia. Odotustilassa ei ollut ketään ja yllätys: tutkintahuoneesta tuli mieshenkilö. Olin siis kahden tässä vaunussa tämän miehen kanssa joka tuli selkääni kiinni ja puristeli rintojani ja ähki oudosti koko ajan. Kun lähdin, ei vieläkään ollut muita. Muistaakseni tämä oli ostopalvelu Terveystalolta. Mistään ei käynyt ilmi, kuka tämä mies oli. Laitin sähköpostia moneen kertaan moneen paikkaan, otin yhteyttä Valviraan kirjallisesti: Suomessa terveydenhuollon henkilön nimi ja ammattiasema pitää olla potilaan saatavilla, järkky kokemus. Olen aikuinen nainen, jos olisi ollut nuori nainen niin ,,,,ehkä olisi ymmärtänyt potkaista munille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää olko noin aggressiivisia. Henkilöllä voi olla sellainen työ ettei noin vain saa vapaata.
Aivan. Itsellä oli joskus matkaa 50 km, olisi pitänyt mennä bussilla ja junalla joten siihen olisi tuhrautunut ihan koko työpäivä , eikä töistä olisi edes päässyt lähtemään työn luonteen vuoksi. Joten kun tarpeeksi kyttäsi niin löytyi vapaita aikoja ilta-aikaan. Kun viimeksi tuli kutsu niin oli jo viikonloppuaikojakin mahdollisuus varata . Kertaakaan en kuitenkaan jättänyt tuota hienoa etua käyttämättä,ja onneksi ne käynnit olivat myös aina turhia,mutta senhän tiesi vasta jälkikäteen. Tähän mennessä siis.
Jossakin kaupungissa saattaa olla mahdollista ilta- tai viikonloppu-ajat, mutta mammografiaa tehdään kuten poliklinikkaa, missä on ns. virka-aika 8.00-16.00. Ilmainen mammografia kun ei korvaa henkilöstön palkkalisiä, mikä lisää kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vapaita aikoja oli todella vähän. Et löytänyt ainuttakaan joka sinulle sopisi.
"Lähinnä sitä mietin, että nämä ajat yleensäkin näin huonosti vaihdettavissa? Kuitenkin kyseessä on tärkeä tutkimus, johon mielelläni menisin."
Niin?
Mitä nyt siis ajat takaa? Että jonkun muun aika perutaan jotta sinä pääsisit sinulle sopivana ajankohtana?
Tutkimus on sinulle tärkeä kuten muillekin. Miksi sinun pitäisi päästä jonon ohi?
En nyt ymmärrä tätä. Vai pitäisikö röntgenhoitajan ja radiologin jäädä ylitöihin tai tulla vapaa-ajallaan töihin sinun takiasi?
Taisit ymmärtää tämän aivan väärin. Ei hän ollut jonon ohi menossa vaan vaihtamassa aikaa. Vaikka jonon perälle.
Ongelma on se, että ajat on niin täyteen buukatut, että ei ole vaihtoaikoja. Mutta todennäköisesti vielä löytyy vapaa aika, kun joku muu peruu tai haluaa vaihtaa aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää olko noin aggressiivisia. Henkilöllä voi olla sellainen työ ettei noin vain saa vapaata.
No sitten soittaa sinne maanantaina ja kertoo ettei pääse silloin ja ehdottaa omat mahdolliset ajat. Jos ei tänä vuonna pääse, niin sitten ensi vuonna
Ei pääse seuraavana vuonna enää. Jos ei käy tänä vuonna eli omana seulontavuotenaan, niin seuraava mahdollisuus on sitten kahden vuoden päästä. Ensi vuonna on jo seuraavien ikäryhmien vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkialla, esim. K:n kaupungilla.
No savolaiset nyt tietää. Eivät varmaan edes tiedä mitä mammografia on. Tai syöpä. Luulevat että liittyy lähinnä jotenkin kalakukkoon.
Mistä tiedät, ettei olisi vaikka Kankaanpää, Kotka, Kouvola, Kemi jne. Sinä pöllö et tiedä Suomen kaupungeista kuin Kuopion. Taidatkin asua siellä.
Vierailija kirjoitti:
Tissithän voi myös leikata pois ennaltaehkäisevästi jolloin ei tarvitse aikoja varailla.
Eipä muuten voi, jos ei ole rintasyövälle altistavaa geeniä. Aiheesta oli täällä pitkä viestiketju jokin aika sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olin viime talvena tässä seulontatutkimuksessa. Minulla oli ilmeisesti aamun ensimmäinen aika. Oli pimeää oli pakkasta. Terveyskeskuksen valaisemattomalla parkkipaikalla oli joku rekkakontti. Sinne kavuttiin metallrappusia. Odotustilassa ei ollut ketään ja yllätys: tutkintahuoneesta tuli mieshenkilö. Olin siis kahden tässä vaunussa tämän miehen kanssa joka tuli selkääni kiinni ja puristeli rintojani ja ähki oudosti koko ajan. Kun lähdin, ei vieläkään ollut muita. Muistaakseni tämä oli ostopalvelu Terveystalolta. Mistään ei käynyt ilmi, kuka tämä mies oli. Laitin sähköpostia moneen kertaan moneen paikkaan, otin yhteyttä Valviraan kirjallisesti: Suomessa terveydenhuollon henkilön nimi ja ammattiasema pitää olla potilaan saatavilla, järkky kokemus. Olen aikuinen nainen, jos olisi ollut nuori nainen niin ,,,,ehkä olisi ymmärtänyt potkaista munille!
Olisikohan ymmärtänyt painua v i t t u u n sieltä mielensäpahoittamasta kun tarjotaan ilmaista erikoisdiagnostiikkaa? Mehiläisestä varmaan löytyy joku akka sulle puristelemaan tissejäsi, v a j a k k i l e s b o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaita aikoja oli todella vähän. Et löytänyt ainuttakaan joka sinulle sopisi.
"Lähinnä sitä mietin, että nämä ajat yleensäkin näin huonosti vaihdettavissa? Kuitenkin kyseessä on tärkeä tutkimus, johon mielelläni menisin."
Niin?
Mitä nyt siis ajat takaa? Että jonkun muun aika perutaan jotta sinä pääsisit sinulle sopivana ajankohtana?
Tutkimus on sinulle tärkeä kuten muillekin. Miksi sinun pitäisi päästä jonon ohi?
En nyt ymmärrä tätä. Vai pitäisikö röntgenhoitajan ja radiologin jäädä ylitöihin tai tulla vapaa-ajallaan töihin sinun takiasi?
Taisit ymmärtää tämän aivan väärin. Ei hän ollut jonon ohi menossa vaan vaihtamassa aikaa. Vaikka jonon perälle.
Ongelma on se, että ajat on niin täyteen buukatut, että ei ole vaihtoaikoja. Mutta todennäköisesti vielä löytyy vapa
Tällaisille ei tarvitse mitään seulontoja järjestää. Parempi vaan että saavat syövän ja riutuvat pois muita rasittamasta. Voihan ne ottaa sinne ja säteilyttää niitä oikein reilusti, pistää röntgenin päälle varttitunniksi ja sojottaa suoraan tisseiihin niin pitäisi syntyä reippaasti mutaatioita jo viikon loppuunmennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tissithän voi myös leikata pois ennaltaehkäisevästi jolloin ei tarvitse aikoja varailla.
Eipä muuten voi, jos ei ole rintasyövälle altistavaa geeniä. Aiheesta oli täällä pitkä viestiketju jokin aika sitten.
Ei tarvitse miettiä mitään geenejä jos haluaa vain sitä ajanvarausta helpottaakseen sen tissiamputaation. Sen voi tehdä vaikka paikkakunnan halalteurastaja. Nopeasti käy eikä tartte sen jälkeen ajanvarauksen vaikeuksia täällä tilittää.
Mulle kävi myös viime vuoden seulontakutsun kanssa niin, että ehdotettu aika ei sopinut, ja kaikki mahdolliset vaihtoehtoajat oli tarjolla vain yhtenä aamupäivänä sellaiseen kellonaikaan, jota ei naapurikaupungissa työssäkäyvä voi millään ottaa vastaan. soitin sinne palvelunumeroonkin ja tiedustelin asiaa, niin sitten sanottiin vaan että voivoijanyyhnyyhjaparempionniensikerralla. Aiemmin olen aina saanut ajan vaihdettua helposti, mutta nyt ei tosiaan mitään mahdollisuuksia. Huvittavaa (lainausmerkeissä) oli myös se, että muistutus asiasta tuli kuukausi sen jälkeen, kun alkuperäinen aika oli jo mennyt, ja muistutuksessa vielä luki, että voit myös vaihtaa ajan paremmin itsellesi sopivaan, siis sen jo ohitetun kuukauden aikana. Kumpi lie mokannut pahemmin, citylab vai posti. Luulenpa, että asiasta on käyty tarjouskilpailu ja voittaja on voittanut halvemmalla tarjouksella, koska he ovat tarkoituksella järjestäneet asian niin, että ajanvaihtomahdollisuus on olemassa, mutta vain teoriassa. Se ilmeisesti riittää yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi myös viime vuoden seulontakutsun kanssa niin, että ehdotettu aika ei sopinut, ja kaikki mahdolliset vaihtoehtoajat oli tarjolla vain yhtenä aamupäivänä sellaiseen kellonaikaan, jota ei naapurikaupungissa työssäkäyvä voi millään ottaa vastaan. soitin sinne palvelunumeroonkin ja tiedustelin asiaa, niin sitten sanottiin vaan että voivoijanyyhnyyhjaparempionniensikerralla. Aiemmin olen aina saanut ajan vaihdettua helposti, mutta nyt ei tosiaan mitään mahdollisuuksia. Huvittavaa (lainausmerkeissä) oli myös se, että muistutus asiasta tuli kuukausi sen jälkeen, kun alkuperäinen aika oli jo mennyt, ja muistutuksessa vielä luki, että voit myös vaihtaa ajan paremmin itsellesi sopivaan, siis sen jo ohitetun kuukauden aikana. Kumpi lie mokannut pahemmin, citylab vai posti. Luulenpa, että asiasta on käyty tarjouskilpailu ja voittaja on voittanut halvemmalla tarjouksella, koska he ovat tarkoituksella järjestäneet asian niin, että ajanvaihtomahdollisuu
Näköjään tämmöiseksi menee säästöjen hakemisen kanssa. Lain kirjain täyttyy, mutta ihmistä se ei auta.
En todellakaan alkanut vaihtaa aikaa kun alkuvuodesta syntyneenä sain kutsun vasta lokakuulle. Ihan tarpeeksi kauan sain sitä odottaa,
Täällä on aina saanut helposti ajan vaihdettua, olen vaihtanut jopa useampaankin kertaan netin kautta, kun ennen uuttaa aikaa olin pahasti köhäinen. Aikoja on aina ollut tarjolla ja se varaustilanne elää. Heti postituserän saapumisen jälkeen on aikoja huonoimmin tarjolla, kun nopeimmat ovat muutoksensa tehneet. Synlab hoitaa noita täällä kilpailutuksen jälkeen ja ajaksi on varattu 5 minuuttia. Kun Terveystalo noita teki, ajat olivat vielä 10 minuuttia. Samoin papaseulontojen ajat saa helposti vaihdettua. Joku oli varmaan tyytyväinen saadessaan minun alkuperäisen lauantai-aikani.
Minun käsittääkseni sen seulonta-ajan voi käyttää vuoden sisään saadusta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi myös viime vuoden seulontakutsun kanssa niin, että ehdotettu aika ei sopinut, ja kaikki mahdolliset vaihtoehtoajat oli tarjolla vain yhtenä aamupäivänä sellaiseen kellonaikaan, jota ei naapurikaupungissa työssäkäyvä voi millään ottaa vastaan. soitin sinne palvelunumeroonkin ja tiedustelin asiaa, niin sitten sanottiin vaan että voivoijanyyhnyyhjaparempionniensikerralla. Aiemmin olen aina saanut ajan vaihdettua helposti, mutta nyt ei tosiaan mitään mahdollisuuksia. Huvittavaa (lainausmerkeissä) oli myös se, että muistutus asiasta tuli kuukausi sen jälkeen, kun alkuperäinen aika oli jo mennyt, ja muistutuksessa vielä luki, että voit myös vaihtaa ajan paremmin itsellesi sopivaan, siis sen jo ohitetun kuukauden aikana. Kumpi lie mokannut pahemmin, citylab vai posti. Luulenpa, että asiasta on käyty tarjouskilpailu ja voittaja on voittanut halvemmalla tarjouksella, koska he ovat tarkoituksella järjestäneet asian niin, että ajanvaihtomahdollisuu
Onneksi Hussin alueella voi valita paikan ja jostain aina löytyy sopiva aika.