Mitä, jos eläkettä on töitä kertynyt vähemmän kuin mitä kansaneläke on? Niin minkä eläkkeen sitten siis saa?
Työuraa mulla noin 8 vuotta, eläkettä kertynyt noin 400 e / kk.
Minkä eläkkeen tulen saamaan, jos en töitä enää ikinä saa?
Saanko vain minimikansaneläkkeen, mikä on jotain 700 e kuussa ja tuolla 8 vuoden työhistoriallani ja 400 e / kk kertymällä voi pyyhkiä peppua vai?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ok, löysin taulukon tuon linkin takaa.
Eli ne, jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä, heidän kokonaiseläkkeensä on 977 euroa kuussa.
Minä, 8 vuoden työura ja 400 e eläkekertymä: kokonaiseläkkeeni on 1009 euroa kuussa.
Kertyy taulukon mukaan näin: työeläke 400 e + kansaneläke 609 e.
Eli vastaus omaan kysymykseeni, olisi ihan sama, kuin olisin ollut tekemättä 8 vuotta töitä. Sama eläke, sama lopputulos.
No, eläkkeen osalta noin. Mutta olet kuitenkin 8 vuoden ajan saanut rutkasti peruspäiväraha vastaavaa palkkaa.
Ja onhan sulla mahdollisuus kaiketi jatkaa työssä 68 vuotiaaksi. Se kerryttää eläkettä mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ne, jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä, heidän kokonaiseläkkeensä on 977 euroa kuussa.
Minä, 8 vuoden työura ja 400 e eläkekertymä: kokonaiseläkkeeni on 1009 euroa kuussa.
Eli vastaus omaan kysymykseeni, olisi ihan sama, kuin olisin ollut tekemättä 8 vuotta töitä. Sama eläke, sama lopputulos.
No, eläkkeen osalta noin. Mutta olet kuitenkin 8 vuoden ajan saanut rutkasti peruspäiväraha vastaavaa palkkaa.
Ja onhan sulla mahdollisuus kaiketi jatkaa työssä 68 vuotiaaksi. Se kerryttää eläkettä mukavasti.
Korjaa ...saanut rutkasti peruspäivärahaa suurempaa palkkaa.
Okei, oon tyhmä. Mulle on kertynyt työeläkettä 178e/kk 13v työurasta. Mitä mä siis saisin tällä summalla, jos en enää koskaan työllistyisi?
Eläkettä on kertynyt noin 50 euron verran. Ilmeisesti tulen saamaan tuon 50 euroa, kansaneläkkeen ja mahdollisesti jonkin verran takuueläkettä. Yhdeksän vuoden kuluttua asia selvinnee.
Vierailija kirjoitti:
Okei, oon tyhmä. Mulle on kertynyt työeläkettä 178e/kk 13v työurasta. Mitä mä siis saisin tällä summalla, jos en enää koskaan työllistyisi?
Juu nii varmaa...
Oon ollu osa-aika töissä 16 vuotiaasta asti eli saman verran ku sinä ja mun eläkekertymä o 300 euroo täl hetkel
Vierailija kirjoitti:
Saisit kansaneläkkeen ja sitä täydentävän takuueläkkeen, yhteensä noin 977 euroa.
https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-tayd… Ks. taulukko kohdassa Yksinasuva eläkkeensaaja tai Puolison kanssa asuva eläkkeensaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisit kansaneläkkeen ja sitä täydentävän takuueläkkeen, yhteensä noin 977 euroa.
https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-tayd… Ks. taulukko kohdassa Yksinasuva eläkkeensaaja tai Puolison kanssa asuva eläkkeensaaja.
Korjaus/tarkennus: Siis sen pienen työeläkkeen lisäksi saisit kansaneläkkeen ja takuueläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus/tarkennus: Siis sen pienen työeläkkeen lisäksi saisit kansaneläkkeen ja takuueläkkeen.
Niin ja siis kaikki ne yhteensä tekee sen 977 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen kannalta melko sama lopputulos, mutta olethan sentään saanut töistä palkkaa enemmän kuin esim. työttömyyskorvaus olisi ollut.
Työeläke + leskeneläke = Eläke
Kansaneläkettä sai ennen liiton lisäpäivistä.
Eli oli työttömänä 500 pv + 1000 pv päivää. Ansiosidonnaisella.
1000 pvltä saa kansaneläkkeen. Liitto ilmoitti Kelalle päivät ja Kela maksaa.
Tämän sai riippumatta muista eläkkeistä.
Nykyään en osaa enää sanoa, onko liittoon kuulumisella mitään merkitystä.