Älä laita Biojätepusseja bio-roskikseen!
Tiesitkö että nuo biojätepussit aiheuttavat ongelmia biojätteen biokaasukäsittelyssä, Ylen jutussa kerrotaan että "kaupoissa biopusseina myytävät ja hedelmien mukana tarjottavat biohajoavat muovipussit muuttuvat biokaasun tuotantoprosessissa purukumimaiseksi liejuksi, joka tukkii laitteita ja aiheuttaa monenlaisia haasteita ja jopa vikatilanteita."
Jos ostat hedelmiä tms biobussissa, lajittele biopussi sekajätteseen. Biojätepussi aiheuttaa siis tuhansien eurojen vahinkoja biojätteen käsittelyssä, sekajäte on oikea paikka.
Jos haluat lisätietoa, tässä linkki: https://yle.fi/a/74-20104742
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Paperipussit ei kestä, koska biojätteissä on nestettä. Missään ei koskaan kerrota voiko biojätteet laittaa biojäteastiaan ilman mitään pussia.
Varmaan voi, mutta ulkona olevan biojäteastian pohja on sitten törkyisen ja saastaisen biojätteen peitossa. Lisäksi kärpäsen toukat valloittavat varsinkin kesällä kaikki astian tyhjät pinnat.
Ja kun biojäteastia pestään vain 2 kertaa vuodessa palveluntuottajan toimesta, niin voi vaan kuvitella, millainen haiseva biojätepaskakasa on biojäteastian pohjalla. Jos ei siis itse halua/viitsi puhdistaa sitä.
Koko biojätekeräys pusseineen on huonosti suunniteltu ja toteutettu.
Vierailija kirjoitti:
sitten kun tämä viherpiiperrys alkoi ettei edes biojätepussiin saa laittaa ruokaa ja biojätteeseen lopetin koko leikin ja olen laittanut suoraan kaikki roskat oli bio tai muu, suoraan isoon jätesäkkiin parvekkeelle ja pari kertaa kuussa vien sen normiroskikseen , haiskoon siellä! kiitos sannis ja tytöt
Hyi mikä sottapytty. Syytät Sannaa jopa omasta epäsiisteydestäsi. Mahtaa muukin asuntosi olla melkoinen sikolätti, ei vain parveke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva, jos kierrätys olis yksinkertaisempaa.
Se on ihan uskomatonta, että ihan arjen perusjätteiden kierrätys vaatii käyntiä kolmella eri "ekopisteellä" Se on ihan uskomatonta, että sinun pitää pestä jätteitä, että voi kierrättää ne.
Se on ihan uskomatonta, että salaattiateria on muovirasiassa, muovirasian sisällä on muovirasioita, muovipussissa salaattinkastike ja se huippu, puuhaarukka käärittynä muoviin. Tämä kokonaisuuden kierrättäminen vaatii käymistä kolmella eri pistellä. Toki ensin kierrätät ne kotona kolmeen eri muoviseen astiaan.
Pitäkää tunkkinne!
Kolmella eri jäteastialla? Meidän taloyhtiön roskakatoksesta ainakin löytyy astia sekajätteen lisäksi erikseen biojätteelle, kartongille, muoville ja metallille.
Toivon, että edellisen kommentin kaltainen laiskuus on häviämässä sukupuuttoon. Asenne kun on se, ettei viitsitä, kun joutuu näkemään vaivaa, niin lopetetaan kierrättäminen tyystin. Omalla ekaluokkalaisellani tuollainen kärsimättömyys on ihan luonnollista, mutta että aikuiset ihmiset...
Biojätteet menee sekajätteisiin lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pistän kaikki jätteet samaan normaaliin kauppareissun mukana tuleviin muovipusseihin, en ole meiän biojäteastiaan koskenutkaan.
Oletpa vastuuton. äänestät varmaan persuja?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taloyhtiön biojäteastiassa iso biomuovinen pussi astian suojana.
Ja sitähän ei saisi enää olla, ne suuret jäteastioiden biopussit eivät maadu ja niistä piti luopua, luulin, että valmistuskin olisi lopetettu niiden kieltämisen myötä.
Miksi ei kehitetä pusseja, jotka voi laittaa biojätteeseen vaan valmistetaan biojätepusseja, joita ei kuitenkaan saa laittaa kuin sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs laitan. Ei mua kiinnosta kierrätys. En roskaa luontoa ja haitalliset jätteet kierrätän vastuullisesti. Mutta biojätteiden kanssa en ala tekemään mitään extraa. Biojätepussin nimellä jos myydään tuotetta, niin sellaisena minä sitä käytän.
Mikä vaikeus on ostaa paperipusseja tähän käyttöön? Ihmiset on kyllä ihan käsittämättömiä kiukuttelevia pikkuvauvoja.
Samaa mieltä ja samaa ihmettelen. Nämä samat laiskat ja viitsimättömät täällä mäkättävät työttömien laiskuudesta... Itse ei edes alkeellisia kierrätysrutiineja jakseta omaksua.
Vierailija kirjoitti:
sitten kun tämä viherpiiperrys alkoi ettei edes biojätepussiin saa laittaa ruokaa ja biojätteeseen lopetin koko leikin ja olen laittanut suoraan kaikki roskat oli bio tai muu, suoraan isoon jätesäkkiin parvekkeelle ja pari kertaa kuussa vien sen normiroskikseen , haiskoon siellä! kiitos sannis ja tytöt
Voi jumalauta jos tämä on jo niin hullua, että ei enää biojätepussia saa laittaa biojätteisiin, niin tästä lähin laitan biojätteet metalliseen astiaan ja biojätteet astian kera biojätteisiin. Perkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä biojätteitä maitopurkkiin pakata!?!
Haloo!!
Maitopurkki kuuluu kartonkikeräykseen.
Mainoslehdestä helppo taitella, netissä ohjeet. Pohjalle munakenno tms.
Nesteet kuuluu viemäriin.
Eli mun pitää puristaa sinä omenasta viimeisetkin nesteet ennen kierrätystä?
Pyhä yksinkertaisuus. Onko tämä "Lasten suusta" -palsta?
Vierailija kirjoitti:
Olen pannut styrox-silppuakin biojätteisiin 😆
Ja vielä kehut tuolla? Hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sekaroskiin. Amen
Yhden muovikassin ja pysähdyksen taktiikka.
Vierailija kirjoitti:
Kierrättäminen on yksinäisille täti-ihmisille sopivaa puuhastelua. Itse laitan kaiken poltettaisiin sekajätteisiin.
Kyllä oman ikäsi paljastat tuolla asenteellasi. Kierrätys on nimenomaan uusien sukupolvien juttu. Kaikki kaatopaikalle vaan -ajattelu kertoo kalkkeutuneesta maailmankuvasta ja todennäköisesti iäkkäämmästä ihmisestä. Sekä persujen äänestäjästä!
Yle tekee nyt ison karhunpalveluksen niille jätehuoltoyhtiöille, joiden alueella voi käyttää kaupan biohajoavia jätepusseja. Siitä syystä, että ko. alueilla on käytössä laitokset, joissa biohajoava muovi ehtii hajota.
Käykää siis lukemassa ohjeet sen paikallisen jätehuoltoyhtiönne sivuilta ja tehkää vasta sitten johtopäätökset.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sekaroskiin. Amen
Olet varmaan muillakin elämänalueillasi yhtä vastuuton ja välinpitämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva, jos kierrätys olis yksinkertaisempaa.
Se on ihan uskomatonta, että ihan arjen perusjätteiden kierrätys vaatii käyntiä kolmella eri "ekopisteellä" Se on ihan uskomatonta, että sinun pitää pestä jätteitä, että voi kierrättää ne.
Se on ihan uskomatonta, että salaattiateria on muovirasiassa, muovirasian sisällä on muovirasioita, muovipussissa salaattinkastike ja se huippu, puuhaarukka käärittynä muoviin. Tämä kokonaisuuden kierrättäminen vaatii käymistä kolmella eri pistellä. Toki ensin kierrätät ne kotona kolmeen eri muoviseen astiaan.
Pitäkää tunkkinne!
Ja kun olet pessyt nämä kaikki ja laittanut oikeisiin asioihin ohjeiden mukaisesti ja käyttänyt hirveästi aikaa ja vaivaa, tulee roska-auto ja kippaa jokaisen astian samaan säiliöön poltettavaksi.
Käytännössä, kerrostalossa, ei voi käyttää paperipusseja biojätteisiin. Ei ole kiva, jos hissiin hajoaa pussi. Biojätteessänon aina kosteutta. Paperipussien suutkin ovat ihan liian pienet. Käytän biojätepusseja kerran ne on biojätepusseja. Kehitelkööt paremman.
Mä laitan kaiken sekajätteeseen. Poltettavaksihan ne menee kaikki kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen ongelma oli niiden biohajoavien vessapaperihylsyjen kanssa. Kuulemma viemärien tukkeutumiset kasvoi räjähdysmäisesti, kun nämä hylsyt tuli markkinoille. Niitähän mainostettiin, että voi vetää vessasta alas ne. Ei sanallakaan kerrottu, miten ne reagoi muiden jätteiden kanssa siellä viemärissä...
Oletko koskaan nähnyt miten sellainen hylsy hajoaa vessanpytyssä? Kun vessan vetää, se hylsy hajoaa ihan täysin hiutaleiksi. Tuhat kertaa nopeammin kuin vessapaperi. Kokeilkaa vaikka suihkuttamalla bideesuihkusta siihen päälle vettä ja katsokaa itse. Niin ei tarvitse sitten uskoa ja puhua paskaa.
Niin? Meneehän paistinrasvakin viemäristä alas vetämällä. Tarkoittaako se sitä, että sitä kannattaa laittaa sinne? Taidat olla vuokralla asuva pitkäaikaistyötön, kun ymmärryksesi on tuota tasoa.
Näin minäkin ajattelen. Mulle ei tule mitään sanomalehtiä, en tilaa ja olen kieltänyt ilmaisjakelut eli ei ole mahdollisuutta taitella lehdistä mitään. Paperipussit maksaa paljon enemmän, eikä kestä käytettyjä kahvinporoja suodatinpussissa eli mun yhden hengen talouden suurinta bioroskaa.
Pussien myynti pitää lopettaa, jos niitä ei saa käyttää ja jos pussien myynti lopetetaan, päätyy mun vähäiset biojätteet todennäköisesti poltettavaksi muun energiajätteen mukana.