Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitto tota kelaa oikeesti.

Vierailija
17.10.2024 |

Ne pyytää nyt samat liitteet uudelle mitä olen lähettänyt jo. Tiliotteet, vakuuskirja, vakuutuslasku. Olen lähettänyt 24 liitettä jo tämän kuun toimeentulotukihakemusta varten ja nyt tuli aamulla viesti että tarvitsevat elokuun tiliotteen, vakuuskirjan ja laskun vaikka olen ne jo lähettänyt viis kertaa ja ottanut kuvia ja vaikka mitä. Hakemuksen tein 22.9 ja lähetin silloin jo kaikki. Kohta mennyt kuukausi ja vielä menee viikko kun ne käsittelee hakemusta.

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että on edes jotain tekemistä.

Kun erilaisia hakemuksia tulee Kelalle satoja tuhansia viikossa, ja asioita siirrellään ja lykätään turhilla lisäpyynnöillä, niin tuskin se ainakaan vähentää noita ruuhkia?

Ja ilmeisesti Kela ei tee enää 2 kuukautta pidempiä päätöksiä TT-tukeen? Vaikka asiakkaan tilanne olisi vakio?

Jargon kuuluu näin:"Tarvetta ei voitu arvioida, koska käytössä ei ole vielä tarvittavia selvityksiä asian ratkaisemiseksi."

Sitä ei kerrota, mikä selvitys puuttuu. Ei edes kysyttäessä. Jotain vaan puuttuu.

Tuo oli kyllä raivostuttavaa! Tästä on jo vuosia kun olin itse työtön ja jatkuvaa vääntöä oli aina. Monesti menin ihan paikan päälle ja yhdessä katsottiin hakemus kuntoon ja joka kerta vielä kysyin erikseen että onhan kaikki tarvittavat liitteet nyt varmasti ja raksit ruuduissa niinkuin pitää. Joo kyllä on. Vaan eipäs ollutkaan vaan lähetä sitä ja tätä selvitystä ja liitettä lisää viikon päästä. Jos tuon temppuilun on tarkoitus motivoida menemään töihin niin hyvin toimi itseni kohdalla ainakin.

Vierailija
22/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jotain passiivisia tilejä? Laita kaikista tiliotteet.

Minulla on ollut yksi tili aina ja asun yksin. Ovat ne kelassa luulleet joskus että minulla on perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava kans joutuu lähettää kans kokoajan samat paperit. Ja taas. Ja taas. Ja taas. Ja taas. 

Kannatta liittää ne kuvat siihen oikeaan hakemukseen ja sinne pyydetyn paikkaan.

Ei sitten tarvitsenuudelleen lähetellä, kun ovat jo siellä Kelassa. Kirjaa, että lähetetty liitteenä ks.viesti pvm. /liite.

Veikaan, että aapee on lähettänyt ne väärälle osastolle.

Niinpä. Ikinä ei ole ongelmia ollut vaikka olen joutunut hakemaan kelasta ties mitä tukia vaihtelevasti viimeiset kuusi vuotta sairastamisen takia. Tt-tukea, työmarkkinatukea, asumistukea, kuntoutustukea, kuntoutusrahaa, sairaspäivärahaa...

Nämä ihmiset tarvitsisivat jonkun edunvalvojan. Todennäköisesti eivät edes kunnolla ymmärrä niitä liiteohjeistuksia, digitaidot hukassa jne. Sitten lähettelevät väärässä muodossa olevia liitteitä viidettä kertaa, lähettävät ne väärään paikkaan, ottavat kännykällään epäselviä kuvia, yksinkertaisesti joku mättää ja pahasti. Sitten valittavat tietenkin vauvalla.

Vierailija
24/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että onko siellä kelassa nykyään enää ketään töissä? Tässä odoteltu raskausraha/vanhempainraha päätöstä ikuisuuksia... Aikaisemmista lapsista päätös tullut parissa viikossa. Nyt menny jo kohta 2kk.

Vierailija
25/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun erilaisia hakemuksia tulee Kelalle satoja tuhansia viikossa, ja asioita siirrellään ja lykätään turhilla lisäpyynnöillä, niin tuskin se ainakaan vähentää noita ruuhkia?

Ja ilmeisesti Kela ei tee enää 2 kuukautta pidempiä päätöksiä TT-tukeen? Vaikka asiakkaan tilanne olisi vakio?

Jargon kuuluu näin:"Tarvetta ei voitu arvioida, koska käytössä ei ole vielä tarvittavia selvityksiä asian ratkaisemiseksi."

Sitä ei kerrota, mikä selvitys puuttuu. Ei edes kysyttäessä. Jotain vaan puuttuu.

Ottaako sinun mielenterveydelle, ettei viimesijaista tukea anneta automaationa, vaikka itse haluaisitkin siitä pysyvän toimeentulon? Ilmeisesti suunnitelmia ei ole kohentaa omaa tilannetta millään lailla? Aika rosawarskimainen ajattelumaailma.

Kyllä se aika automaationa tulee ainakin mulle. Sinne lähetän hakemuksen lisäksi tiliotteet ja laskut jos haluan että laskut maksavat ja rahat tulee tilille.

Jos jotain ongelmia tulee niin kelalle voi ihan hyvin soittaa ja asiasta sanoa jos on aihetta sinne sanoa.. Pari kertaa olen joutunut sinne sanomaan ja asiat on alkanu rullaamaan vikkelämmin.

Vierailija
26/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ongelma on helposti ratkaistu: menet töihin, niin saat palkkaa, eikä tarvitse valittaa täällä. Ja jos ei sopivaa työtä löydy, niin muutat toiselle paikkakunnalle tai kouluttaudut. Yksinkertaista!

Vierailija
27/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava kans joutuu lähettää kans kokoajan samat paperit. Ja taas. Ja taas. Ja taas. Ja taas. 

Kannatta liittää ne kuvat siihen oikeaan hakemukseen ja sinne pyydetyn paikkaan.

Ei sitten tarvitsenuudelleen lähetellä, kun ovat jo siellä Kelassa. Kirjaa, että lähetetty liitteenä ks.viesti pvm. /liite.

Niinpä. Ikinä ei ole ongelmia ollut vaikka olen joutunut hakemaan kelasta ties mitä tukia vaihtelevasti viimeiset kuusi vuotta sairastamisen takia. Tt-tukea, työmarkkinatukea, asumistukea, kuntoutustukea, kuntoutusrahaa, sairaspäivärahaa...

Nämä ihmiset tarvitsisivat jonkun edunvalvojan. Todennäköisesti eivät edes kunnolla ymmärrä niitä liiteohjeistuksia, digitaidot hukassa jne. Sitten lähettelevät

Ei niitä voi lähettää vääränpaikkaan

Vierailija
28/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ei ole koskaan ollut tällästä ongelmaa, minulla ainakaan. 

Tiliotteet pankkiin ja se siitä . (asumisista vuokrasoppari ) 

Vierailija
29/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla mennyt 3 kuukauttakin etten ole saanut laskuista rahaa ja toimeentulotukipäätöstä. Nyt mennyt vasta kuukaus pian.

Vierailija
30/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa ei ole koskaan ollut tällästä ongelmaa, minulla ainakaan. 

Tiliotteet pankkiin ja se siitä . (asumisista vuokrasoppari ) 

No, tässä ongelma onkin ap.

Vierailija
31/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset tarvitsisivat jonkun edunvalvojan. Todennäköisesti eivät edes kunnolla ymmärrä niitä liiteohjeist

Kuten sanoin, jokin mättää joka tapauksessa ja pahasti siinä omassa toiminnassa, se nyt on aivan selvä. 

Vierailija
32/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutas lopettaa koko Kela...avustusten ruinaajat menkööt töihin..jokainen pärjätköön omillaan..

Vierailija
33/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelas ne sanoo että kuvakaappaus kelpaa mutta ei sitten kelpaakkaan.

Vierailija
34/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ongelma on helposti ratkaistu: menet töihin, niin saat palkkaa, eikä tarvitse valittaa täällä. Ja jos ei sopivaa työtä löydy, niin muutat toiselle paikkakunnalle tai kouluttaudut. Yksinkertaista!

No tulihan se "mene töihin" tähänkin ketjuun. Pitkäänhän tuo kestikin.

Vierailija
35/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri oli lähettänyt tilitapahtumat (eri kuin tiliOTE) kahdesti ja raivosi kun kela on perseestä 😅 Lukekaa ne päätökset ja ohjeet huolella!

Vierailija
36/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän pitkään ottaen huomioon, että se on ainoa oikea ratkaisu.

Vierailija
37/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadat tuhannet työssäkäyvistä saa kela tukia. Jopa 5500 euroa ansaitsevat saavat kelatukia joten työssäkäyvä ei ratkaise mitään vaan joudu silti lähettää laskuja ja tiliotteita kelaan.

Vierailija
38/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri oli lähettänyt tilitapahtumat (eri kuin tiliOTE) kahdesti ja raivosi kun kela on perseestä 😅 Lukekaa ne päätökset ja ohjeet huolella!

Iso osa Kelan asiakkaista on ihmisiä, joiden pitäisi olla ihan rehellisellä työkyvyttömyyseläkkeellä älyllisen kehitysvammaisuuden takia. Näille vain pitäisi saada diagnoosi ja edunvalvoja. Säästyisi paljon Kelankin työaikaa.

Vierailija
39/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadat tuhannet työssäkäyvistä saa kela tukia. Jopa 5500 euroa ansaitsevat saavat kelatukia joten työssäkäyvä ei ratkaise mitään vaan joudu silti lähettää laskuja ja tiliotteita kelaan.

5500 €/kk ansaitseva voi toki olla Kelan asiakas, mutta tällainen henkilö kyllä osaa hoitaa asiakkuutensa ilman ongelmia. Ap ei anna vaikutelmaa, että olisi kykenevä mihinkään työhön, saatikka sellaiseen, josta ansaitsee 5500€/kk.

Vierailija
40/122 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaako sinun mielenterveydelle, ettei viimesijaista tukea anneta automaationa, vaikka itse haluaisitkin siitä pysyvän toimeentulon? Ilmeisesti suunnitelmia ei ole kohentaa omaa tilannetta millään lailla? Aika rosawarskimainen ajattelumaailma.

Tässä ei nyt ollut kysymys mistään automaatiosta.  Jos asiakkaan tilanteessa ei ole odotettavissa muutoksia, niin Kela on tehnyt aiemmin jopa 6kk päätöksiä. Tämä helpottaa heitä itseäänkin, ja vähentää ruuhkia. Samaa asiaa ja hakemuksien käsittelyä ei vaan ole järkevää toistaa kuukauden tai kahden välein. 

Asiakkaalla on kuitenkin velvollisuus ilmoittaa muutoksista pidemmissäkin päätöksissä. Järjenkäyttö olisi siis suotavaa? Nyt näyttää siltä, että järjenkäytöstä on Kelassa luovuttu.

Tai sitten kyse on siitä, että kun yksi virkailija on kerran tehnyt jonkun lyhyen päätöksen tuon jargonin kera, niin seuraava virkailija toistaa sita samaa. Helppoa. Kopiointi. Ei tartte älyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi