Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten usein gynekologilla pitää käydä?

Vierailija
15.10.2024 |

Olen käynyt vain kerran, 18-vuotiaana. Ei ole ollut tarvetta ja olen yli 30. Onko outoa? Ystäväpiirissä moni on sitä mieltä, että säännöllisesti täytyy käydä. Miksi ihmeessä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole kokenut tarpeelliseksi. Kävin kerran 15-vuotiaana saadakseni pillerit erittäin runsaiden menkkojen hillitsemiseksi, sen jälkeen seuraavan kerran kun olin 36 (tai 37). Silloin hain minipillerit. Muutoin ei ole ollut ongelmia alakerrassa enkä siksi ole vaivautunut turhaan käymään. Helvetin kallista ja epämiellyttävää. 

Vierailija
2/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse jos ei ole ollut ongelmia. Osa käy koska hormoniehkäisyn käyttö edellyttää kontrolleja.

Mutta ei sun tarvitse, varsinkaan jos et harrasta seksiä miesten kanssa  koska silloin et ole saanut hpv-tartuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siellä tarvi käydä jos ei ole mitään syytä. 

Vierailija
4/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei todellakaan tarvitse käydä, jos ei ole ongelmia. En tajua tota, että jotkut käy vuosittain. 

Oon käynyt itse 2 krt. Olen 30v. Kerran hakemassa keltarauhaskuurin puuttuviin kuukautisiin. Kerran epäselvän kipukohtauksen ym. oireiden takia.

Kunnalliselle tulee kutsu papa-seulontaan, niissä kandee käydä.

Ihme kun lääkärit natisevat aina kaikkialla luulotautisista potilaista, että potilaat käy turhaan, miksei gynekologit valita, että oletteko luulotautisia kun vuosittain käytte?

Vierailija
5/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muillakaan lääkärillä käydä jos ei ole tarvista ....👍👍👍👍👍

Vierailija
6/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudessa -80 luvulla gynellä piti käydä kerran vuodessa. Sisätitkimus tehtiin ja rinnat tutkittiin. Kävin siis gynekologilla kuuliaisesti kerran vuodessa 16- 36 ikäisenä. Sitten aloin miettiä että miksi. Sen jälkeen en ole käynyt muuta kun tarvittaessa, eli kun on ollut jotain vaivaa.

Vierailija
7/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitäisi kysyä mieheltäsi, ei täällä palstalla. Hänen asiansa on neuvoa ja opastaa.

Vierailija
8/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt silloin kun tarvitsee, jos on jotain vaivaa tai asiaa. Ei siellä tarvitse missään säännöllisissä tarkastuksissa käydä. Mutta käy kohdunkaulan syöpäseulonnoissa, kutsu tulee postissa, viiden vuoden välein. Tämä on maksutonta ja tehdään hoitajan luona labrassa.

Itse kävin parikymppisenä gynellä muutaman kerran, lähinnä ehkäisyasioissa. Nyt kävin reilu nelikymppisenä, edellisestä käynnistä oli varmaan yli 15 vuotta.

Vierailija
9/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä

Vierailija
10/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käynyt 

Vierailija
11/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt gynellä elämäni aikana 5 kertaa. Ei mitään vaivoja.

N 53

Vierailija
12/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoruudessa -80 luvulla gynellä piti käydä kerran vuodessa. Sisätitkimus tehtiin ja rinnat tutkittiin. Kävin siis gynekologilla kuuliaisesti kerran vuodessa 16- 36 ikäisenä. Sitten aloin miettiä että miksi. Sen jälkeen en ole käynyt muuta kun tarvittaessa, eli kun on ollut jotain vaivaa.

Rintojen tutkimus gynellä? Ei mulla ole kyllä gyne ollut kiinnostunut kun tuosta toosasta ja onneksi on saanut siinä palellessa pitää sentään villapaidan (ja villasukat) päällä.

Vierailija
13/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt kerran kolmikymppisenä, kun oli välivuotoja. Pillereitä, sp-tauteja ei ole ollut. Sitten tietysti raskauksiin liittyvät käynnit erikseen.

Vierailija
14/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 45, mitään hormonaalista ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt. Kerran käynyt gynellä tulehduksen takia ja kahdesti papaseulonnassa, muuten ei ole tullut käytyä. On vaan niin h..tin kivuliasta etten kovin mielellään mene. Kivun takia seulonnatkin jäänyt välistä.

Vierailija
15/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei todellakaan tarvitse käydä, jos ei ole ongelmia. En tajua tota, että jotkut käy vuosittain. 

Oon käynyt itse 2 krt. Olen 30v. Kerran hakemassa keltarauhaskuurin puuttuviin kuukautisiin. Kerran epäselvän kipukohtauksen ym. oireiden takia.

Kunnalliselle tulee kutsu papa-seulontaan, niissä kandee käydä.

Ihme kun lääkärit natisevat aina kaikkialla luulotautisista potilaista, että potilaat käy turhaan, miksei gynekologit valita, että oletteko luulotautisia kun vuosittain käytte?

Olin ihan järkyttynyt kun äitini kertoi että käy vuosittain varmuuden vuoksi gynellä tarkistuttamassa että kaikki ok ja papakin otetaan vuoden välein! Ei herranjestas. Muistan että kerran joku sanoi täällä että tietyt ikäluokat aivopestiin tuohon jatkuvaan ramppaamiseen, että olisi muka oikeasti tarpeen. Äiti ei varmaan edes tiedä mikä on hpv-virus ja miten se liittyy papakokeeseen. 🙄 Ja gynethän toki rahastaa mielellään, ei sille kukaan tule sanomaan että turhaan täällä juokset. Meillä ei edes ole minkäänlaista sukuhistoriaa syövistä tms. Mutta rampatkoon kun rahaa riittää.

Vierailija
16/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä rinnat tutkittiin aikoinaan gynellä. Paita sai olla päällä mutta se piti sitten nostaa ylös. Tämä oli rintasyövän etsiskelyä.

Vierailija
17/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi käydä, jos ei ole syytä. Joukkopapaseulonnat alkavat 30 - vuotiaina ja niissä on hyvä käydä. Olen 45 ja tänään kävin viimeksi. Gynellä kävin toissa vuonna. Silloin vaihdettiin kierukka. Kierukka saa olla nyt 10 vuotta. Seuraava papaseula on 55v.

Vierailija
18/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintojen tutkimus gynellä? Ei mulla ole kyllä gyne ollut kiinnostunut kun tuosta toosasta ja onneksi on saanut siinä palellessa pitää sentään villapaidan (ja villasukat) päällä.

Tuo riippuu ihan gynestä, jotkut käy rinnatkin läpi tunnustellakseen ettei ole kasvaimia. 

Vierailija
19/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi käydä, jos ei ole syytä. Joukkopapaseulonnat alkavat 30 - vuotiaina ja niissä on hyvä käydä. Olen 45 ja tänään kävin viimeksi. Gynellä kävin toissa vuonna. Silloin vaihdettiin kierukka. Kierukka saa olla nyt 10 vuotta. Seuraava papaseula on 55v.

Eikä kun 50v.

Vierailija
20/24 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan hampaatkin tarkastuttaa vaikka kerran kuukaudessa. Meitä on moneksi. Halutessaan gynellä voi käydä myös kuukausittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi