Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muka kukaan alle 30v synnyttäisi?

Vierailija
15.10.2024 |

Vastuutonta olisi minulta ja monilta muilta kaltaisiltani joilla on opinnot kesken ja tarkoitus vielä työllistyä. Vähävaraisena ei paljoa lapsia kasvateta. 

Opinnot kestävät jopa 5-6 vuotta, sitten pitäisi saada työuraa kasaan ja olla vakaassa taloudellisessa tilanteessa. Lisäksi pitäisi olla pitkä turvallinen ihmissuhde jotta voi edes harkita lasta ettei jää köyhäksi yksinhuoltajaksi. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse synnytin kaksi lasta alle 30-vuotiaana ja valmistuin yliopistosta sen jälkeen. Nyt 4-kymppisenä on edelleen sama mies, hyväpalkkainen työ ja melkein aikuiset lapset. Siksi. :)

Vierailija
2/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä synnytin 23-vuotiaana, koska tulin vahingossa raskaaksi. Opiskelin silloin yliopistossa. Ihan kaikki suosittelivat, että tekisi abortin, poikaystävästä äitiin, koska kuulemma elämäni olisi pilalla jos opintojen kesken tekisin lapsen. Mutta sehän oli ihan täysin optimaalinen aika hankkia lapsi! Yliopisto-opinnot oli paljon joustavampia kuin työelämä (esim. luennoilla pystyi hyvin olemaan vauva mukana, ja paljon voi asioita myös kirjatenttiä käymättä luennoilla). Ylioppilaskylässä oli päiväkoti vieressä. Rahaa ei ollut paljoa, mutta nälkää tai kurjuutta ei tarvinnut kärsiä. Eipä se pieni lapsi paljon kulutakaan. Erittäin onnellista aikaa oli, vaikka siis olin yh koska poikaystävä päätti että jos lapsen pidän, saan yksin hoitaa kun ei hän sitä halunnutkaan. 

Ja valmistuttuani (ihan normaalissa 5 vuoden ajassa maisteriksi, huolimatta lapsen saannista välissä) sain heti hyväpalkkaisen työn, eikä köyhänä ole tarvinnut elellä missään vaiheessa. Lisäksi saatoin töitä hakiessa sanoa, sitä tarkoittaen, että mun lapset on jo tehty, ei tule enää äitiyslomia eikä hoitovapaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukin ajattelee.

Tiedän tapauksen, joka hankki 7 lasta (ei usk. syytä) ja sen jälkeen lähti opiskelemaan. Hyvin ehti.

Monet hankkii lapset kesken opiskelujen. Hidastaa vähän kulkua, mutta ei estä.

Mutta mikä kullekin on tärkeää. 

Vierailija
4/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne opinnot kestää 30-vuotiaaksi? Vai kuluttaako ap 10 vuotta 5 vuoden opintoihin?

Vierailija
5/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Opiskelua 25-vuotiaaksi, sen jälkeen on vielä 5 vuotta aikaa lisääntyä ennen kuin on täyttänyt 30.

Vierailija
6/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no itselläni oli tuo ns. "paketti kasassa" vasta 36-vuotiaana, mutta lasta ei sitten enää niillä kilometreillä tullutkaan. Lääkärin mukaan muuta syytä ei löytynyt kuin ikä. Ja kyllä, kadun etten ollut rohkeampi ja yrittänyt jo viimeistään 30-vuotiaana.

Vierailija
7/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se ole niin, että se lapsi lähtee alulle heti, kun sitä toivoo. Me aloitimme lapsen yrittämisen 26-vuotiaana, mutta ensimmäisen lapsemme saimme vasta minun ollessa päälle 30 v. Sekin lapsettomuushoitojen kautta. Eikä se ole niin, niinkuin suurin osa miehistä luulee, että vika on aina naisessa. Kyllä se voi olla miehessäkin ja meidän tapauksessa vikaa oli molemmissa. Lapset ovat lahja.

Vierailija
8/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pyöräytin lapset hieman päälle kaksikymppisenä. Sen jälkeen olen opiskellut useaa alaa ja valmistunut. Ei ongelmia.

Vierailija
9/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on vaikka raskaana, niin kyllä se useimmiten synnytykseen päättyy.

Itse synnytin, kun olin 24v ja 26v

Olii ikävää olla vieläkin raskaana melkein 20 vuotta myöhemmin.

Vierailija
10/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole sopiva aika hankkia lapsia jos sitä alkaa oikein ajattelemaan. Kannattaa myös muistaa että osa valmistuu amiksesta 18-vuotiaana ja siirtyy sitten työelämään. Kyllä luulisi 12 vuodessa ehtivät vakioida työkuviot niin että voi tehdä lapsia.

Vierailija
11/11 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että nykyään kaikki kasvintorjunta-aineet ja valmisruokien lisäaineet vaikuttavat ihmisten hedelmällisyyteen. Siittiöiden laatu on länsimaissa laskenut hurjasti.

Toinen tärkeä asia ovat ydinsaasteet, jotka ovat aiheuttaneet ihmisille lisääntymisongelmia. Kilpirauhassairaudet vaikuttavat suoraan hedelmällisyyteen sitä heikentävästi. Yhteiskunnassa pitäisi vahvemmin keskustella Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden vaikutuksista ja tarjota nuorille pareille aktiivisemmin mahdollisuutta hedelmöityshoitoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme