Koettu syy kiusaamiselle ei usein ole sama kuin kiusaamisen motiivi
Aika usein kiusatut nostavat esiin syitä, jotka uskovat olleen syy kiusaamiselleen. Se voi olla ulkonäön piirre, raha, perhetausta, tietyn tavaran puuttuminen.
Kuitenkin joku toinen, jolla on sama piirre, säästyy kiusaamiselta.
Kiusaaminen (koulussa) on aina
-ryhmäilmiö
-vallankäyttöä/ valtapeliä
-sosiaalisesti taitamattomien (kasvun vaiheessa olevien) lasten puuhaa
ja usein myös
-viihdettä
-pahan olon purkamista
-ymmärtämättömyyttä erilaisuudelle
-sosiaalisten normien tavoittelua ja koettelua
Siksi kiusaamista ei voi ratkaista ostamalla tavaraa tai muuttamalla piirrettä ulkonäössä.
Kommentit (8)
Mua kiusattiin ja haukuttiin pituudestani, ulkonäöstäni, vaatteistani, harrastuksistani, hiuksistani, puhetavastani ja vanhempieni ammateista. Mua oltaisiin kiusattu myös jos kaikki edellämainitut "syyt" olisivat olleet toisin, eli mua kiusattiin yksinkertaisesti sen takia että olin helppo uhri. En osannut yhtään puolustautua eikä mulla ollut ketään kaveria joka olisi puolustanut mua.
Kiusaajilta puuttuu kokonainen empatiakyky ja ovat taipuvaisia kateellisuuteen ja pikkusieluisuuteen.
"Eikä mulla ollut ketään kaveria joka olisi puolustanut mua." Tämä on kiusaamisen asetelmassa tärkeä tekijä. Useampaa vastaan on vaikeampi hyökätä. Kiusaajalla on se hovinsa käytännössä aina. Ja kyllä: kiusaaminen on ryhmäilmiö.
Leijona on luonnossa vahvin petoeläin. Ja kyllä sekin mieluiten iskee siihen heikoimpaan lenkkiin gnulaumassa. Miksi? Koska ei se halua vaarantaa omaa terveyttään hyökätessään.
Totta sinänsä, ettei syy ole kiusatussa vaan kiusaajassa.
Pituus, paino, ulkonäkö, jne. ovat kiusaamisvälineitä eikä kiusaamisen syitä.
Kiusaajat ovat pohjasakkaa. Tämä pitäisi nähdä ja nitistää nuo tuholaiset. Ei mitään myötätuntoa noille sadisteille.
Kiusaajat tuhoaa elämiä. Mielestäni on väärin puhua kiusaamisesta, kun todellisuudessa se on pahoinpitelyä, henkistä ja fyysistä. Kiusaamis-termillä mitätöidään ja vähätellään asiaa.
No sellaista voisi päätellä siitä asiasta, jota kiusaajat huutelevat.