Kokoomuksen Espoo: Päiväkotipaikat loppuvat
Paikat loppuvat useilla alueilla Espoossa tässä pahimmat kaupunginosat
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/7814013
Oliko se matala syntyvyys ongelma vai ei?
Mitä jos yhteiskunnassa perusasiat olisi kunnossa lapsiperheille.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma lienee se, että niissä päiväkodeissa on myös kotona olevien vanhempien lapsia.
Mutta kyllä kunta on velvollinen työssäkäyvälle sen päivähoitopaikan tarjoamaan. Lähimpään ei välttämättä pääse, mutta johonkin kyllä.
Se ei varmasti ole suurin ongelma. Päiväkoteja on liian vähän.
No kannattaako niitä vähiä täyttää lapsilla, joilla olisi vanhempi kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma lienee se, että niissä päiväkodeissa on myös kotona olevien vanhempien lapsia.
Mutta kyllä kunta on velvollinen työssäkäyvälle sen päivähoitopaikan tarjoamaan. Lähimpään ei välttämättä pääse, mutta johonkin kyllä.
Ei ole. Tämä säännöllisesti nousee syyksi Espoon pkotipulaan, ja yhtä säännöllisesti todetaan, että näin ei ole. Espoossa molempien vanhempien työllisyysaste on yksi maan suurimipia. Espoon ongelma on se, että asuntokaavoitus ei millään tavalla kommunikoi kaupungin muiden virastojen kanssa. Siis sosiaalitoimi ja koulutoimi ei ihan oikeasti tiedä, että johonkin pellolle nousee 30.000 ihmisen asuinalue seuraavan 5v aikana. Ja näin ollen ei osaa ollenkaan ennakoida terveyspalveluiden, koulujen, päiväkotien jne jne tarvetta. Kaikki selviää vasta siinä vaiheessa, kun asukkaat allaa soittelemaan eri tahoille, että "tarttis saada päivähoit
Espoo ja kaupunkisuunnittelu ei tosiaan tajua ottaa taloihin muuttavia asukkaita huomioon. Kouluja ja päiväkoteja lakkautetaan, mutta rakennetaan liian hitaasti uusille alueille, jos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole päiväkotien henkilöstöllä varaa asua seudulla asumistuen leikkausten jälkeen.
Ei niin, palkat ovat olemattomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei varmasti ole suurin ongelma. Päiväkoteja on liian vähän.
No kannattaako niitä vähiä täyttää lapsilla, joilla olisi vanhempi kotona?
Kokeile vähän laajentaa ajatteluasi. Näet vaan että naapuri sitä ja tätä. Kyllä kaikille lapsille pitää riittää hoitopaikka. Ainakin meidän vanhemmille on meidän lapsuudessa riittänyt tukea ja apua yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa ihmetellyt tätä päiväkotiasiaa. Aikoinaan omat lapset sai päiväkotipaikan kaupungin päiväkodista ilman sen suurempia ongelmia, vaikka lapsia syntyi noina vuosina huomattavasti enemmän kuin viime vuosina. Nyt nuoremmat työkaverit kertovat kuinka mahdotonta on saada paikkaa kaupungin päiväkodista, täytyy vaan viedä yksityiselle palvelusetelin turvin. Joku tätä yksityistämistä ilmeisesti junailee kovalla kädellä. Samaahan tehdään terveydenhuollossa.
Tämä. Yksityiset, voittoa omistajilleen tuottavat päiväkodit lisääntyvät hurjasti. Sehän se vituttaa kun meidän veroeurot menevät näiden puljujen ylläpitämiseen. Henkilökunnan palkat on näissä myös vielä surkeammat kuin julkisella.
Ei yhtään lasta tähän talouskurimukseen.
Matala syntyvyys on ongelma vain puheissa.
Nykyiset poliittiset päättäjät keskittyvät omien etujen kehittämiseen lyhyellä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Meille Espoo tarjosi sisaruksille paikkoja eri päiväkodeista kaukana toisistaan.
Tää on yleistä kaikkialla pk-seudulla.
Hoitakoot itse kakaransa kun ei edes palkkoja kiinnosta maksaa
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa ihmetellyt tätä päiväkotiasiaa. Aikoinaan omat lapset sai päiväkotipaikan kaupungin päiväkodista ilman sen suurempia ongelmia, vaikka lapsia syntyi noina vuosina huomattavasti enemmän kuin viime vuosina. Nyt nuoremmat työkaverit kertovat kuinka mahdotonta on saada paikkaa kaupungin päiväkodista, täytyy vaan viedä yksityiselle palvelusetelin turvin. Joku tätä yksityistämistä ilmeisesti junailee kovalla kädellä. Samaahan tehdään terveydenhuollossa.
Milloinkahan tuo "aikoinaan" oli?
Veikkaan, että silloin, kun ei ollut niin paljon vanhusväestöä hoidettavaksi kuin nykyään. Vanhusten hoitamiseen ne rahat pitkälti menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Yksityiset, voittoa omistajilleen tuottavat päiväkodit lisääntyvät hurjasti. Sehän se vituttaa kun meidän veroeurot menevät näiden puljujen ylläpitämiseen. Henkilökunnan palkat on näissä myös vielä surkeammat kuin julkisella.
Yksityiset päiväkotiketjut saattavat olla myös kansainvälisiä, ja ne rahat ei silloin sen koommin jää Suomeen pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä? Harvemmin pikkulasten vanhempien ikäiset on sellaisissa päättävissä rooleissa, joissa tehdään päätöksiä kaupungin hoitopaikkojen määristä. Espoossa kokoomuslaiset miehet ovat vastanneet asiasta ja tämä on nyt tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan tuo "aikoinaan" oli?
Veikkaan, että silloin, kun ei ollut niin paljon vanhusväestöä hoidettavaksi kuin nykyään. Vanhusten hoitamiseen ne rahat pitkälti menee.
80 ja 90-luvulla. Pienet lapset ei voi maksaa omaa hoitoa, iäkkäille ollut koko elämä aikaa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä? Harvemmin pikkulasten vanhempien ikäiset on sellaisissa päättävissä rooleissa, joissa tehdään päätöksiä kaupungin hoitopaikkojen määristä. Espoossa kokoomuslaiset miehet ovat vastanneet asiasta ja tämä on nyt tulos.
No ketkä niitä kokoomuslaisia miehiä siellä äänestää päättäjiksi? Aivan, ihan espoolaiset itse. Lapsiperheiden vanhemmat myös. Nauttikaa nyt siitä mitä tilasitte.
Ennen riitti lapsille virikkeeksi perhekahvilat sun muut perheiden päivätoiminnat. Kotona olevat vanhemmat ulkoili leikkipuistoissa lapsien kanssa ja sieltä löytyi leikkikavereita. Ja aikuisillekin juttuseuraa jos sellaista kaipasi. Nyt kotivanhemmat lykkää vanhemmat muksut hoitoon ja hengaavat vauvan kanssa neljän seinän sisällä. Ei kiinnosta itse aktivoida lapsia, pelailla, askarrella, ulkoilla yms. vaan kaikki on ulkoistettu päiväkodeille. Sama meno jatkuu koulussa ja harrastuksissa.
Eikö perhepäivähoito enää houkuttele vanhempia vai miksi niitä on vähennetty? Vai eikö ole enää hoitajia tarjolla? Pienipalkkaista hommaa sekin ja yksin olet vastuussa lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on se Jukka Mäkelä on vallassa yli vuosikymmenen. Kokoomuksen riveistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ketkä niitä kokoomuslaisia miehiä siellä äänestää päättäjiksi? Aivan, ihan espoolaiset itse. Lapsiperheiden vanhemmat myös. Nauttikaa nyt siitä mitä tilasitte.
Tämä herätyksenä espoolaisille ja suomalaisille, sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen riitti lapsille virikkeeksi perhekahvilat sun muut perheiden päivätoiminnat. Kotona olevat vanhemmat ulkoili leikkipuistoissa lapsien kanssa ja sieltä löytyi leikkikavereita. Ja aikuisillekin juttuseuraa jos sellaista kaipasi. Nyt kotivanhemmat lykkää vanhemmat muksut hoitoon ja hengaavat vauvan kanssa neljän seinän sisällä. Ei kiinnosta itse aktivoida lapsia, pelailla, askarrella, ulkoilla yms. vaan kaikki on ulkoistettu päiväkodeille. Sama meno jatkuu koulussa ja harrastuksissa.
Ei pidä paikkaansa.
Ei ole päiväkotien henkilöstöllä varaa asua seudulla asumistuen leikkausten jälkeen.