Kuolinpesän aseet,pitääkö luovuttaa ilmaiseksi pois.
Niissä useampi tonni rahaa kiinni ja itse en niihin lupaa saa koska mt-diagnoosi.
Kommentit (33)
Tuli sellainen teoreettinen asia mieleen että miten vanhoja aseiten pitää olla että niitä ei ole poliisin registereissä. Jos vaikka jollain on isovanhempien käyttämiä aseita piilotettuna johonkin.
Kyllä pitää. Et sinä niillä mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä itse ainakin säilytin isäukon vanahat pyssyt vaikka lupia olekkaan ja tuskin saisinkaan mutta väliäkö tuolla kun en niillä ammuskele hienot koristeet vaan seinällä. En ymmärrä tätä suomalaisten tapaa jossa virainomaisille HeTI ilmoitus niikuin tuo yksi ylempänä sanoi.. säilytä itselläsi jos pidät niistä ei niitä tulla kyselemään
Kun perit aseita, sinulla on velvollisuus kirjata ne perunkirjaan ja ilmoittaa niistä myös poliisille. Itse deaktivoittaitaisin jotkut vanhan suvun pyssyt, joita pitäisin koristeina.
Deaktivoituhan on sama kuin laittaisi rautakangen seinälle.
Meillä tulee ukin sotasaalis-pyssy ja isän metsästysaseet menemään suosiolla sulatusuuniin (ei juuri rahallista arvoa). Vieraille ei myydä, eikä aleta pilaamaan dekoamalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuli sellainen teoreettinen asia mieleen että miten vanhoja aseiten pitää olla että niitä ei ole poliisin registereissä. Jos vaikka jollain on isovanhempien käyttämiä aseita piilotettuna johonkin.
Aseillehan on pitänyt olla luvat ihan vuoskymmeniä. Luvattomat aseet on sitten erikseen.
Esim appeni siirsi aseittensa luvat miehelleni 60-luvulla kun mies sai aseluvat nimismieheltä.
Isälläni oli luvaton revolveri sian tappoon. Ilman lupia hävitti sen serkkumme kautta ties mihin pimeään 60-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Eihän Vortsun siantappoasekaan ollut missään rekisterissä. Vuosituhannen alussa hankittu.
Vuodesta 1933 saakka ainakin aseet ja ampumatarvikkeet ovat olleet luvallisia. En kauemmas penkonut historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysytte esim Helanderin huutokaupasta arvion ja laitatte myyntiin tai joku lunastaa arvioidulla hinnalla. Ei niitä nyt. ilmaiseksi tarvitse antaa.
Ei huutokauppa voi ottaa myyntiin luvattomia aseita.
Vierailija kirjoitti:
kyllä itse ainakin säilytin isäukon vanahat pyssyt vaikka lupia olekkaan ja tuskin saisinkaan mutta väliäkö tuolla kun en niillä ammuskele hienot koristeet vaan seinällä. En ymmärrä tätä suomalaisten tapaa jossa virainomaisille HeTI ilmoitus niikuin tuo yksi ylempänä sanoi.. säilytä itselläsi jos pidät niistä ei niitä tulla kyselemään
Ei kai aseita enää seinillä säilytetä?
Tai eivät saa ainakaan olla toimintakunnossa.
Joskus olen nähnyt kampanjoita kun saa luvattomatkin aseet viedä poliisilaitokselle ilman seuraamuksia. Juuri ne aitoista ja vinteiltä löydetyt
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen nähnyt kampanjoita kun saa luvattomatkin aseet viedä poliisilaitokselle ilman seuraamuksia. Juuri ne aitoista ja vinteiltä löydetyt
Siis jos löydät vaikka edesmenneen ukkisi jäämistöstä vanhan toimintakuntoisen luvattoman aseen ja luovutat sen viranomaisille tulisiko siitä muuten jotain seuraamuksia?eihän siinä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ilman seuraamuksia tarkoittaa sitä, että jos et jemmaa niitä vintiltä löytyneitä aseita kotonas kuukausi ja vuositolkulla, niin et saa kätkemis- ja luvattoman ampuma-aseen käytöstä/kätkemisestä syytettä.
Kavereiden kanssa värkättiin tussareita ja tykkejä polkupyöränpumpuista 10-vuotiaina poikasina. Apteekeista ja joistain liikkeistä ostettiin ruutiaineksia, kun siihen maailman aikaan 50-60 vuotta sitten sai koltiaisetkin niitä ostettua. Metsässä paukuteltiin. Olivat kyllä melko vaarallisia aseita ampujalle itselleen. En muista mitään lupia hankitun, tokko olisi saatukaan.
Tavanomaiset, käytössä nuhjaantunet aseet eivät ole paljon minkään arvoisia.
Toki on poikkeuksiakin.
Juuri annoin yhden perimänin pikkuluodikon veljelle ilmaiseksi(toki paperityöt hoidettiin asianmukaisesti).
Deaktivoinnista: nykysääntöjennmukaan deaktivoituakin asetta on säilytettävä, kuten asetta, ei siis voi pitää koristeena.
Eli pikainen arvio, onko perintöaseissa jotain oikeasti arvokasta, niin poliisi vieköön kaiken sulatettavaksi...