Reilu 50 000 asuntolainaa jäljellä.
Yksin. Ja lapsi huollettavana. Voi kun ei olisi enää lainaa. Yhtään mitään ei jää säästöön.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva. Meillä on kaksi maksettua asuntoa eikä yhtään velkaa.
Ei mullakaan asunnosta ole velkaa - koskaan ollutkaan.
Taidat asua vanhempiesi nurkissa?
Vanhempani ovat olleet kuolleina jo kauan.
Eli perit vanhempiesi murjun muuttotappioalueelta. Hienoa.
En vaan ostin perinnöllä kantakaupungista asunnon. Eikä ole pieni yksiö. Vanhenpieni koti on vuokralla.
6000€ asuntolainaa jäljellä.
uusi talo. Halpa asua.
yksin maksan.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, niin olet rikas (ainakin parisataa tonnia omaisuutta, kun kämpän arvo 250 000), jos taas jossain maaseudun kuolonkylässä niin olet velaton (jos kämpän arvo 50 000). Joten onneksi olkoon joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva. Meillä on kaksi maksettua asuntoa eikä yhtään velkaa.
Maksettu asunto ei vielä kerro mitään. Se voi olla esim. 5000€ arvoinen mökki Pihtiputaalta tai 500 000€ arvoinen asunto Helsingistä.
Kertoo se sen, että siitä ei ole velkaa. Mua ei edes kiinnosta oman kotini markkinahinta. Alueella hontataso on yleisesti noussut kyllä, mutta tämä on kotini. En ole myymässä. Ei velkaa. Okt. Maksoin 135 000 tästä 20v sitten.
,eri
Mikä ei sinänsä ole mikään saavutus, kun omistusasuntoja voi ostaa myös muutamalla kymppitonnilla, jos kokee sen tärkeäksi, ettei velkaa ole.
Mulla lainaa (ei asuntolaina) jälellä vielä 136000. Yksin maksan, ehkä joskus 2036 maksettu.
Naiset ostaa onlyfans rahoilla omakotitaloja ja bemareita.
Minulla lainaa vähän päälle 64 000. Mutta ostin asunnon keväällä -22 ja lainaa tarvitsin 80.000. Heinäkuussa -22 aloitin lyhennykset eli olen tässä lyhentänyt noin 16.000 reilussa vuodessa (1 v 3 kk).
Alunperin viimeinen erä piti olla tammikuussa 2039 ja nyt olen kesäkuussä 2036. Samaa tahtia aion lyhentää ja tavoite on, että max 5 vuotta menee vielä. Voi onnistua neljässäkin.
Mulla on vielä n 65000e jäljellä ja ikää jo 56v. Yksin oon kokoajan pienellä palkalla yh: na maksanut. Korjausvelkaa on, eli mitään voittota ei tällä tehdä. Lapset jo muuttaneet pois. Nyt asun yksin melko isossa krs asunnossa. Sen verran tarvis saada säästöön että voisin muuttaa vuokralle ja pystyä samaanaikaan maksamaan lyhenntsta+vastiketta+ vuokraa. En jaksa sitä myyntiä että aina näytöissä pitäisi lähteä pois, haluan asua silloin jo poissa.
Kai tästä omansa saa pois, turun keskudtaan matkaan. 15 minuuttia, julkisillakin.
Maksat sentään omaa.
Eli itselle. Vuokralainen maksaa vain vuokranantajalleen. Järjetöntä se.
Vierailija kirjoitti:
Maksat sentään omaa.
Eli itselle. Vuokralainen maksaa vain vuokranantajalleen. Järjetöntä se.
Itselle ja pankille.
Mistä hitosta AP on onnistunut saamaan noin monta asuntolainaa? Yleensä ihmisillä on yksi tai max kaksi.
Olen pari kertaa maksanut asuntolainan pois, ekan kerran vähän alle 5-kymppisenä siitä tuli sellainen tyhjän pesän tunne, että mikäs tarkoitus elämällä ja työllä nyt on. Mutta nyt toisella kerralla ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä hitosta AP on onnistunut saamaan noin monta asuntolainaa? Yleensä ihmisillä on yksi tai max kaksi.
Kuinka monta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta?
Aloitusviestissään AP kirjoitti, että hänellä on yli viisikymmentätuhatta asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta?
Aloitusviestissään AP kirjoitti, että hänellä on yli viisikymmentätuhatta asuntolainaa.
Jokainen laina on euron.
Kun meillä oli noin 25 000 jäljellä, myytiin pois toinen auto ja maksettiin sillä rahalla laina veke. Ostettiin sähköpolkupyörä toisen auton tilalle. Asutaan lisäksi sellaisessa paikassa, että busseja menee yhtenään ohi. Erittäin hyvin on pärjätty.
Turhaa sitä asuntolainaa stressaa, se on kuin maksaisi vuokraa paitsi että saat rahalle jotain pysyvää. Itsellä yksin 230k laina, eikä stressaa tai tee taloudellisesti tiukkaa. Säästöön jää 1500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta?
Jokainen laina on euron.
Ei maininnut summia, mutta lainoja kuulemma on reilu 50000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et myy asuntoa? Tai uudelleenlainoja pienemmälle erälle? 50k, 2,5%, 30v niin maksuerä on vain 225e/kk
Siis 3,5%.. silloin tulee tuo kuukausierä
Mä taas ajattelisin, että jos lainaa ei ole tuon enempää jäljellä se kannattaisi maksaa pois mahdollisimman nopeasti. 50 000 euroa ja 30 vuotta, ei tuosta hyödy kuin pankki.
Noin pitkällä laina-ajalla inflaatio ja palkkojen nousu syö suuren osan lainasta. Jos lainan korko on 3,5% ja erä noin pieni, ylijäämärahaa voi säästää rahastoihin, joiden tuotto on lainan korkoja suurempi ja taloudelle jää puskuria tai lapselle voi kerryttää rahaa opintoja varten.
Ei tuohon ole yhtä oikeaa ratkaisua. Itse panostaisin siihen, että rahaa elämiseen ja tekemiseen lapsen kanssa jäisi NYT (ja samalla sijoittaisi/säästäisi hiukan tulevaisuuteen) eikä kymmenen vuoden päästä.
Pistä yksiösi vuokralle ja vaihda kivempaan kämppään, voit muuttaa itsekin vuokralle.