Voiko kiinteät aloittaa banaanilla?
Kommentit (14)
mutta kannattaa aloittaa jollain ei niin makealla vihanneksella, esim. maissilla taikka peruna/porkkanalla. Jos ei uppoa esim. toi peruna niin sekoita siihen pikkaisen maitoa (tissi tai korvike siis), tuo makeutta.
ardisia + poikatrio
Ajattelin lähinnä sen helppoutta ;) Valmiina kaupasta, ei tarvi keitellä, eikä lämmitellä. Mietin sitä, voiko banaania antaa 5kk ikäiselle, en muista vaikka ei eka lapsi olekkaan..
Banaani taitaa olla turhan töpäkkää tavaraa noin ensi kiinteäksi ja ainakin meidän vauvan vatsaa hiukan kovettaa.
Alkuun meillä ainakin vauva kakoi kurkkuaan jos oli vähänkään liian paksua tavaraa ja siitä ainakin äiti hermostui :)
Nyt menee banaani alas kun suurta herkkua (7kk) mutta me aloitettiin vauvariisillä ja reilusti maitoa joukkoon niin meni alas. Eka hedelmä meillä oli luumu.Likoon yön yli ja sauvasekoittimella aamulla mössöksi.
Mutta meillä onkin kummallinen vauva jo ei niin makeasta tykkää vaan söisi kasviksia mielummin kun hedelmiä :)
Minä annoin pojalle itseasiassa banaania jo 4kk vanhana ja se oli ensi kosketus kiinteään.Hyvin meni ja herkkua oli.Peruna siitä viikon päästä maistui aivan hyvin vaikka makealla aloitimmekin.
Banaanista tulee myös mielenkiintoisia mustia hiutaleita kakkaan :) Vähänkö ihmettelin ensiksi :)
Oumai ja Iivo n.7kk
mutta banaani saattaa kovettaa vatsaa. Kiinteiden aloituksen myötä ulosteen olomuoto muutenin muuttuu ja masu saattaa mennä kovaksi. Ja jos tuo eka kiinteä vielä sattuu olemaan vatsaa kovettava aine, niin varovainen kannatta olla.
jota annoin hänelle hiukan vajaa 4 kk iässä (90-luvulla....). Banaania kun haarukalla muussaa niin se on yllättävän vetistä ja pehmeää. Vetää kyllä vatsan kovaksi jos liikaa antaa.
Meidän kuopus alotteli kiinteät tuossa pari viikkoa sitten banaanilla (oli 3½kk). Annoin sitä n. viikon ajan pieniä määriä kerrallaan, enimmillään n.1/4 banaanin ja ihan hyvin vatsa toimi silti. Tällä viikolla annoin perunaa ja hyvin meni sekin alas. Olen laittanut rintamaitoa sekä banaanin että perunan sekaan että tulee sopivan löysää. Perunaahan sitä neuvolassa suositellaan eka ruuaksi kun aloittaa kiinteät ja niin meilläkin nuo vanhemmat lapset saivat perunaa. Mutta enpä usko että tämä kuopus sen kummemmin makeaan tottuu vaikka banaanilla aloittikin.
Meillä myös neiti (nyt reilu11kk) tykkää enemmän kasviksista kuin hedelmistä. Porkkanaa nakertaa oikein mielellään, mutta jos tarjoan (itsetehtyä) mansikka-banaani sosetta niin kyllä " hyrisyttää" ja suu menee vinoon :)
Mutta sitten tuosta ihan asiasta. Meille sanottiin neuvolassa myös. että kannattaa aloittaa kasvissoseilla ettei sitten totu makeisiin.. Empä tiedä, jokainen tyylillään ja eikai sitä baania pelkästään syötetä sinne vuoden ikäiseksi :) Itse annoin peruna-porkkana sosetta ja lisäilin nopeasti uusia makuja. Ja jos haluaa ruuan helposti ja nopeasti, niin löytyyhän sitä peruna-porkkana tms. sosetta purkistakin :)
Mukavia talvipäiviä kaikille!!
Itse aloitin kahden ensimmäisen kohdalla perunalla kuten " kuuluu" aloittaa. Tosin kumpikaan sitä ei koskaan oppinut ainoana kiinteänä syömään, siis purskuttivat suustaan ulos ja vasta kun lisäsin (makeaa) porkkanaa joukkoon niin alkoi maistua soseet. Banaani tuli kakkosella heti seuraavaksi kuvioihin, eikä ainakaan hänellä kovettanut vatsaa.
Kolmannelle aloitin maissilla, vaikka yhtähyvin olisin voinnut aloittaa hedelmällä. Kukin tavallaan :)
Te, jotka annatte vauvallenne maissia: Annatteko kaupan purkista vai voiko maissia jotenkin itse laittaa lapselle ruoaksi?
Kaupan valmissosemaissia olen antanut, itse on varmaan aika vaikea saada tarpeeksi sileää sosetta maissista. En tiedä, en ole kokeillut.
voi antaa pakastepussi maissia, tehosekottimella, tai jos ei ole sihtikurkkuinen, ni haarukalla muussaa.
viikko sitten maisteleen jotain muuta kuin tissimaitoa, ja banaania poika 4kk sai ensimmäisex.ihan banaanista lusikalla rapsutin,ja hyvin meni alas!päärynää ollaan myös maisteltu eikä ole vatsavaivoja tullut.tosin ajattelin että me vaan maistellaan kaikenlaista nyt pari kuukautta ennen kuin aletaan masua täyttää!meillä neuvolassa sanottiin että ensimmäinen kiinteä olisi kesäkurpitsa...jotenkin hassua varsinkin kun ne on ulkolaisia tähän aikaan vuodesta.mut kuulemma ei tule masuvaivoja.perunaa ajattelin kuitenkin antaa kun mahaa aletaan täyttää.kivaa tuo maistattaminen!
Meillä neuvolasta sanottiin,että kannattaa aloittaa vihanneksella/juureksella esim. peruna tms. Jos aloittaa makealla,niin eivät kuulemma suostu kovin helposti syömään ei makeaa.Porkkana ja bataatti ovat hieman makeita,mutta eivät kuitenkaan niin makeita kuin hedelmät,niitä vois kuulemma antaa jos ei " ihan mauton" peruna tms. uppoa.