Ei olisi uskonut että Suomessa joutuu näkemään nälkää 2024 -Kela leikkasi tuet
Kela leikkasi 32% pois käyttörahoistani, rahoista jotka jo ennestäänkin menivät elämiseen viimeistä senttiä myöden. Nyt joudun valitsemaan että näenkö nälkää vai lainaanko kavereilta...300e olen jo velkaantunut.
Kelan mielestä asuntoni on liian kallis, ja olen hakenut asuntoa heidän ohjeistuksensa mukaan, sekä todistanut haen heille heidän ohjeistuksensa mukaan. Silti kela päätöksellään toteaa että "asunnonhaku ei riittävän aktiivista" ??????
"Mene töihin" -huutelijoille jo etukäteen tiedoksi; olen työtön työnhakija sekä koko ajan haen töitä. Töhin ei "mennä"
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni vaihtoi pienempään asuntoon kun Kela leikkasi 50e.
Mikä sinua estää hakemasta halvempaa vuokra-asuntoa.
Jos vuokrat nousevat eikä enää ole halvempaa luukkua missään eikä toimeentulotukea saa niin mitä teet. Vähennät kulutustasi. Menet opiskelemaan tai töihin parantaaksesi asemaasi työnhaussa.
Sulla jää ruokaraha niin miksi olet velkaantunut. Mihinkä muuhun laitat rahaa kun pitää ruokaan kerjätä tuttaviltasi. Luovu kalliista harrstuksistasi kuten viina, tupakka ja lemmikeistä.
Minulla ei ole lemmikkiä, en polta tupakkaa, alkoholia olen juonut viimeisen 4kk aikana 4 annosta, eli sekin on olematonta.
apMiksi sitten olet työtön.
Olen työtön koska en saa töitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Purra ne leikkasi
Joo, leikkasi, mut liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mää en oo vielä nähnyt nälkää mutta halpa ruoka lihottaa. Kohta varmaan joudun varastamaan ruokani.
Päinvastoin, kallis ruoka lihottaa.
Uli..uli...
Vali...vali...
Itkupotkuraivari...Itkupotkuraivari...
Siivellä eläjien itkupotkuraivari ketju osa 90000000000000000000000000000000000000000000...
Music to my ears!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kela on pudottanut kuulausirahaasi 32%?
Voisitko vastata tähän ensin?
Heidän rajojensa mukaan liian kalliin asunnon takia.
Ap
Muuta halvempaan....?
Saas nähä mitä verukkeita nyt taas tulee...
Luitko aloitusta...?
Minähän haen halvempaa....?
Ap
Muuta pois pk-seudulta. Nyt jään odottamaan selityksiä.
Eli minne siis pitäisi muuttaa? Kela on tähän asti ohjeistanut hakemaan asuntoa kotikunnasta, mutta sä vissiin tiedät paremmin?
ap
Sinne missä sulla on varaa asua. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrän siis sukulaisissa niin että asun vähän aikaa aina jonkun nurkissa ja auttelen siivoamalla, laittamalla ruokaa, vaatimalla lapsia jne.
Lasten vaatiminen kuulostaa joltain laittomalta 😢
Meille saisi joku muu tulla välillä vaatimaan lapsilta kotitöiden ja läksyjen tekemistä. En jaksaisi olla ainoa. Saman tien voisi röykyttää tuota ukkoakin hoitamaan osuutensa.
Hoh-V*tun-Hoijaa taas... Siinä sivussa missä etsit aktiivisesti työtä ja halvempaa asuntoa niin otapa yhteyttä paikkakuntasi työpisteeseen jos siellä sellainen on tai tarvittaessa työvoimavirkailijaasi ja selvitä mahdollisuutesi palkkatukeen. Käy paikkakuntasi kaikissa mahdollisissa ruokajakeluista, joistakin voit saada jopa ilmaisen aterian ja ruokakassiisi jotain mitä voit jatkojalostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja ei sijoittaisi joka kuukausi yli 600e alkoholi- ja tupakkatuotteisin, niin sitä rahaa jäisi kyllä ruokaan ihan riittävästi.
Et tiedä mitään tuensaajan todellisuudesta, sulla on pelkästään typeriä ennakkoluuloja, kuten oikeistolaisilla nyt yleensäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Tapa itsesi, yksi torakka vähemmän
Nilkki.
Kylläpä täällä on TAAS ilkeitä ihmisiä! Jaksuja Sulle ap! Työtön N57
Jos oma asuntosi ei sovellu alivuokralaisen majoittumiseen, niin etsi sitten itse itsellesi alivuokralaisasunto eli rupea kämppikseksi jollekulle toiselle. Samassa tilanteessa on varmaan moni muukin ja kämppäkaverille olisi tarvetta, jotta kuluja saa pienemmäksi. Etsi sellainen asunto, joka soveltuu kahden kämppäkaverin jaettavaksi. Teette sitten asianmukaisen alivuokralaissopimuksen ja esität tämän Kelalle ja huomautat, että kyseessä on nimenomaan vuokrasuhde, ei parisuhde, ja tarkoituksena on asua halvemmalla, kuten he ovat ohjeistaneet tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni vaihtoi pienempään asuntoon kun Kela leikkasi 50e.
Mikä sinua estää hakemasta halvempaa vuokra-asuntoa.
Jos vuokrat nousevat eikä enää ole halvempaa luukkua missään eikä toimeentulotukea saa niin mitä teet. Vähennät kulutustasi. Menet opiskelemaan tai töihin parantaaksesi asemaasi työnhaussa.
Sulla jää ruokaraha niin miksi olet velkaantunut. Mihinkä muuhun laitat rahaa kun pitää ruokaan kerjätä tuttaviltasi. Luovu kalliista harrstuksistasi kuten viina, tupakka ja lemmikeistä.
Ootte te kyllä ihme porukkaa. Ihme, että teille on siunaantunut työpaikka, kun noinkin heikkoa tuo huomiokyky, jota paikkaa sitten taassuuret ennakkoluulojen määrät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin ja osta oma kämppä.
Okei! Mitä töitä tarjoat? Missä? Palkka?
Ap
Seksityöläinen, kotitalosi pyöräkellarissa, laskutat satasen ja saat pitää siitä 20euroa...loput minulle välityspalkkiona.
Kun hoitelet vaikka 5 setämiestä päivässä, niin sulla on satanen kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin ja osta oma kämppä.
Okei! Mitä töitä tarjoat? Missä? Palkka?
Ap
Seksityöläinen, kotitalosi pyöräkellarissa, laskutat satasen ja saat pitää siitä 20euroa...loput minulle välityspalkkiona.
Kun hoitelet vaikka 5 setämiestä päivässä, niin sulla on satanen kasassa.
Olen mies, joten ei onnistu.
Ap
Irtisanoutukaa töistänne kaikki, jotta päästään uuteen alkuun.
Töitä saa jos haluaa ja on aktiivinen, jopa ilman koulutusta. Oma lapseni ei päässyt vielä haluamaansa paikkaan opiskelemaan lukion ja armeijan jälkeen, mutta onneksi hyvin hoidetut kesätyöt toivat nyt pitempi aikaisen työsopimuksen kyseiseen firmaan ensi vuodeksi. Hyvä jatkaa kouluun hakua kun ei tarvitse taloudesta murehtia ja tienaa samalla rahaa säästöön opiskeluajalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma asuntosi ei sovellu alivuokralaisen majoittumiseen, niin etsi sitten itse itsellesi alivuokralaisasunto eli rupea kämppikseksi jollekulle toiselle. Samassa tilanteessa on varmaan moni muukin ja kämppäkaverille olisi tarvetta, jotta kuluja saa pienemmäksi. Etsi sellainen asunto, joka soveltuu kahden kämppäkaverin jaettavaksi. Teette sitten asianmukaisen alivuokralaissopimuksen ja esität tämän Kelalle ja huomautat, että kyseessä on nimenomaan vuokrasuhde, ei parisuhde, ja tarkoituksena on asua halvemmalla, kuten he ovat ohjeistaneet tekemään.
Mikä tässä ratkaisussa on vikana? Minusta tämä olisi toimiva ratkaisu ja se auttaisi kahta samassa tilanteessa olevaa asumiskulujen pienetämisessä.
Tuo kämppis vois olla nopein ratkasu tilanteeseen🤔
Vierailija kirjoitti:
Tuo kämppis vois olla nopein ratkasu tilanteeseen🤔
Nopein ehkä, mutta jos kämppis osoittautuukin vääräksi valinnaksi, on käsillä entistä pahempi sarja ongelmia.
Ap on ollut jo 20v työtön. Ei huvittanut aikoinaan mennä kouluun ja nyt valittaa kun töihin ei enää pääsekään.