Edessä oikeudenkäynti
Melkein 3 v sitten exmieheni pahoinpiteli minut melko pahasti. Kärsin univaikeuksista ja järjettömistä itsesyytöksistä melkein 2 vuotta ja kun vihdoin tuntuu että asiassa olen päässyt eteenpäin, tuli tieto että syyttäjä hakee ehdollista rankaistusta miehelle, oikeudenkäynti ensi vuoden alussa jonne minun on 600e sakon uhalla pakko mennä paikalle.
Ensimmäinen reaktio oli kunnon paniikkikohtaus (ensimmäinen melkein vuoteen). Olen kulkenut pari päivää aivan sumussa ja jotenkin täysin irti todellisuudesta, en saa mitään aikaan ja jos edes ajattelen oikeudenkäyntiä, alkaa paniikkikohtauksen oireet hiipiä. Viimeyönä nukuin 0 tuntia.
Mitä minun kannattaisi tehdä? Unilääkkeiksi sain aikanaan ketipinoreita jotka tekevät täysin toimintakyvyttömäksi joten ne on ihan pois laskuista. Mitä ihmiset yleensä tekevät ja reagoivat tällaisessa tilanteessa? Itse en todellakaan odottanut näin rajua reaktiota tietoon tulevasta oikeudenkäynnistä, pelkään paikanpäälle menon olevan ihan puhdasta helvettiä.
N40
Kommentit (12)
Tarvitsisit terapiaa missä asioita käydään läpi. Paniikkiin ja unettomuuteen esim. Opamox. Tai jos pärjäät ilman rauhoittavaa, niin kunnon unilääke. Näitä kun ottaa vain hetkellisesti pääset pahimman yli etkä jää koukkuun. Tsemppiä.
Ole yhteydessä asianajajaan. Hän on sinulle asiassa tuki ja turva.
Koska olet asiassa asianomistaja, niin kotivakuutuksen oikeusturva kattaa avustajan kulut omavastuuosuutta lukuunottamatta. Jos olet vähätuloinen, niin tuohon omavastuuosuuteen voi hakea oikeusapua.
Ja kyllä. Olen itse asianajaja. Nämä läheissuhteissa tapahtuvat väkivallanteot ovat erittäin tuttuja ja tiedän hyvin, kuinka pahasti ne vaurioittavat uhrin henkistä puolta.
Niiin, se vielä. Avustajasi voi pyytää oikeussaliin sermiä, jotta sinun ei tarvitse nähdä tätä tekijää. Suosittelen vahvasti kääntymään asianajajan puoleen ja jätä käytännön asiat hänen huolehdittavaksi. Kerro myös peloista ja ahdistuksesta. Tietää sitten, miten hoitaa asiaa.
asianajaja, yrittäjä
Tarina: Erään kaverin kämppään oli murtauduttu parvekkeen oven lasin läpi. Jotain sieltä oli viety ja loput, koko kämppä tuhottu totaalisesti. Mitään ei oltu ehjäksi jätetty.
No, tekijä oli saatu kiinni näköhavaintojen perusteella. Ohi kulkeneet henkilöt olivat kuulleet tämän "purkufirman" äänet ja nähneet rikotut ikkunat plus tekijän hillumassa paikan päällä. Napattiin kiinni lähistöltä.
Oikeudenkäynnin jälkeen rikoksen uhri oli ollut keskustassa ja näki kaverinsa auton. Auto pysähtyi vierelle ja kaveri otti kyytiin. Vähän sen jälkeen, kun auto lähti liikkeelle, niin tämä kämpän tuhoaja nousi takapenkillä ylös ja sanoi: - Voi helvettiläinen, minkä paskan menit tekemään. Sitten alkoi uhkailemaan kaikenlaisilla, kuten että tiedetään sun uus osoite ja kohta sekin kämppä on atomeina. Auto pysähtyi ja kaveri jäi pois kyydistä. Myöhemmin sai kuulla, että tekijä oli uhkaillut tätä hänen kaveria ja oli tullut väkisin kyytiin ja sanoi sitten, että jos se nyt nähdään jossain, niin otetaan kyytiin. "Mulla on muutama valittu sana sanottavana." Puukko mukana liikkui pitkin kylää.
Tommosia hulluja sitä on, että itse tekevät vaikka ja mitä muille ja sitten he ovat niitä, joita on väärin kohdeltu ja heillä on kostamista uhreilleen. Kaunaantuvat kiinni jäämisestä yms.
Vierailija kirjoitti:
Tarina: Erään kaverin kämppään oli murtauduttu parvekkeen oven lasin läpi. Jotain sieltä oli viety ja loput, koko kämppä tuhottu totaalisesti. Mitään ei oltu ehjäksi jätetty.
No, tekijä oli saatu kiinni näköhavaintojen perusteella. Ohi kulkeneet henkilöt olivat kuulleet tämän "purkufirman" äänet ja nähneet rikotut ikkunat plus tekijän hillumassa paikan päällä. Napattiin kiinni lähistöltä.
Oikeudenkäynnin jälkeen rikoksen uhri oli ollut keskustassa ja näki kaverinsa auton. Auto pysähtyi vierelle ja kaveri otti kyytiin. Vähän sen jälkeen, kun auto lähti liikkeelle, niin tämä kämpän tuhoaja nousi takapenkillä ylös ja sanoi: - Voi helvettiläinen, minkä paskan menit tekemään. Sitten alkoi uhkailemaan kaikenlaisilla, kuten että tiedetään sun uus osoite ja kohta sekin kämppä on atomeina. Auto pysähtyi ja kaveri jäi pois kyydistä. Myöhemmin sai kuulla, että tekijä oli uhkaillut tätä hänen kaveria ja
Tämä nyt ei liity mitenkään APn aloitukseen.... Ja ylipäätänsä. Tarviiko APn ahdistusta ruokkia asiaankuulumattomilla tarinoilla?
asianajaja, yrittäjä
Olet 3 vuotta joutunut odottamaan? 😮
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla exälläsi ihan pätevä syy antaa sinulle kurinpalautusta.
Hv.
Kriisipuhelin voi auttaa
Mulla on sama varmaan tulossa. Tosin ex pieksi useampaan otteeseen. Näistä 1,5-3 vuotta nyt.
Ainakin hienoa, ettei ole mennyt sovitteluun! Kaveri neuvoi, ettei missään tapauksessa mitään sedatoivaa oikeuspäivänä. Se on aivan absoluuttisen kamalaa varmasti sulle, mutta heidän on parempi nähdä, kuinka vahvasti se vaikuttaa suhun vieläkin ja kuinka puhtaasti pelkäät ja reagoit.
Unettomuus sun pitäis ehdottomasti saada paremmaksi, käy lääkärillä. Rikosuhritukikeskuksesta voit saada tukihenkilön, mä pyysin ihan netin kautta heidän chatissa. Nyt sun olis ehdottoman tärkeä saada joku, johon voit luottaa ja tukeutua. En muista tarjoaako turvakoditkin kwskusteluapua.
Oon itsekin kauhuissani ja haluaisin jo vaan unohtaa enkä palata niihin. Miksi näissä ollaan niin hitaita?
Vierailija kirjoitti:
Olet 3 vuotta joutunut odottamaan? 😮
Valitettavasti tämä on normaali tilanne.... Poliisin, syyttäjän ja oikeuslaitoksen (kuten muidenkin laitosten) resursseja vähennetään eli eläköityvien tai työstä lähtevien tilalle ei palkata uusia, mikä johtaa siihen, että pienemmillä henkilöresursseilla hoidetaan kasvavaa määrää rikosjuttuja. Tämä tietenkin johtaa käsittelyaikojen pitenemiseen....
Juuri eilen esim. olin poliisikuulusteluissa, missä pahoinpitely tapahtunut 1,5 v sitten. Nyt vasta poliisi alkaa tutkimaan.... Sitten kuulustellaan todistajat, ym. Sitten syyttäjälle, missä jumittaa vähintään puoli vuotta. Käräjäoikeudessa odotellaan sitten sopivaa päivää seuraava vähintään puoli vuotta.
Eli tuo eilisen kuulustelun juttu on todennäköisesti oikeudessa 2025 loppuvuodesta (jos hyvin käy) tai vuonna 2026.....
Säästötoimet.........
asianajaja, yrittäjä
Kiitos vastauksista!
Tosiaan asian käsittely on hidasta mikä tekee tästä entistä kiduttavampaa.
Vaikka jouduin viettämään sairaalassa 2 vrk tapahtuneen jälkeen, tätä yritettiin siitä huolimatta sovitella. Suostuin shokkitilassa tähän mutta exä mokasi sovittelun soittamalla ystävälleni ja kertomalla että on suunnitellut minun tappamistani jo pitkään. Ystäväni soitti hätäkeskukseen asiasta, selitti tilanteen (lapsemme oli exäni luona tällöin ja ex oli vaikuttanut puhelussa psykoottiselta) mutta hätäkeskuksesta oli käytännössä lyöty luuri korvaan. En tiedä miten tämä liittyi nyt edes asiaan, kerroin sen vaan jostain syystä.
Sinulle Asianajaja ja yrittäjä KIITOS tuhannesti neuvoistasi <3. Teen kuten olet neuvonut asian kanssa.
Viime yönä nukuin kun sain ystävältäni Imovanea. Olo on vähän parempi kun nukuin 8 h.
-Ap
Resursseja menee ja tulee vain ehdollista. Veronmaksajat kustantaa teatterin. En siis syytä ap:ta, vaan systeemiä. Ei kuulosta siltä että oikeutta olisi tulossa.
Voimia sinulle, kait vaadit vahingonkorvausta. Asia pitää käsitellä loppuun.