Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi kirjoittaa kirjan ja kaikki muut saavat rahat?

Vierailija
08.10.2024 |

Jonkin verran aihetta seurattuani, (esim tämän päivän Hesarissa otsikolla Kirjailijan on saatava työstään palkka tms.) asiaintila on ihan päätön. 

Kustantajat, suoratoistopalvelut ja kirjakauppiaat tienaavat kirjailijan yksin tekemästä työstä, ja kirjailija itse ei pysty elättämään itseään. Suoranaiselta hyväksikäytöltä vaikuttaa. Käsittämätöntä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kirjailija voi sitten itse elättää itsensä kirjoitusprojektin ajan, rahoittaa kirjojen painamisen ja itse myydä kirjojaan vaikka omalla nettisivullaan? Näin kukaan ei vedä välistä.

Vierailija
2/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis tietenkin äänikirjapalveluita enkä suoratoistopalveluita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kirjailija voi sitten itse elättää itsensä kirjoitusprojektin ajan, rahoittaa kirjojen painamisen ja itse myydä kirjojaan vaikka omalla nettisivullaan? Näin kukaan ei vedä välistä.

Eihän sellaista kukaan osta vaikka olisi hyväkin. Kyllä mielestäni tässä kustantajalla ja lukijoilla on moraalinen velvollisuus ymmärtää, että kirjailija tarvitsee palkkaa. Joku tippisysteemi hyville kirjoille voisi toimia.

Vierailija
4/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on vielä niin vaikea kieli, ettei tekoäly osaa kirjoittaa suomea. Odotan sitä aikaa kun kirjat on tekoälyn kirjoittamia.

Vierailija
5/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan tutkinut mikä siitä Harry Potterista tekee niin hyvän? Jos julkaistaisiin joka syksy ja kevät niin vetäviä kirjoja niin ihmiset varmaan innostuisivat lukemaan taas. Tosin eipä Rowlingkaan kyennyt Fantastic Beast-sarjassa toistamaan ihmettään lähellekään.

Vierailija
6/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vielä niin vaikea kieli, ettei tekoäly osaa kirjoittaa suomea. Odotan sitä aikaa kun kirjat on tekoälyn kirjoittamia.

Tämäkin vielä. Miksi tekoälyllä pitää korvata ensimmäisenä luovat työntekijät? Miksei sillä korvata äänikirjapalveluiden työntekijöitä (jos joku pitää korvata) ja aleta maksaa niillä säästöillä kirjailijoille palkkaa?

Vierailija
7/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ei ole ihan noin yksinkertaista. Kirjailija tekee työn, mutta varsinainen taloudellinen riski on kustantajalla, joten on minusta ihan ymmärrettävää, että kustantamo saa tuloista suurimman osan.

Kustannusala ei myöskään perinteisesti ole kaikista kannattavinta liiketoimintaa, ja yleensä kustantamot toimivatkin niin, että kaupallisesti menestyneet kirjat rahoittavat niitä kirjoja, jotka voittavat palkintoja ja saavat kriitikoilta ylistystä, mutta joita harva lukee.

Ne kirjailijat, jotka eivät halua jakaa kakkuaan kustantamon kanssa, kustantavat kirjansa nykyään itse. Näin ainakin ulkomailla. Mutta ei varmaan tule yllätyksenä, että menestyneistä omakustanteista valtaosa on mitä kliseisintä ja aivottominta superhömppää.

Koska olen omin silmin nähnyt, millaiseksi "kirjallisuus" menee ilman välikäsiä, toivon kovasti, etteivät nuo välikädet katoa mihinkään pitkään aikaan.

Vierailija
8/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det är samma som situationen för bönderna. Först tar staten pengar av konsumenten för att kompensera bonden. Sedan köper handeln produkterna under produktionspris. Därefter lägger handeln på ett påslag om 100 % - 800 % och därefter betalar konsumenten det hela och 14 % moms ovanpå.

Affärens del i kedjan är att ta emot pengarna i kassan. Allt annat gör andra. Leverantören lägger ofta sakerna rakt i hyllan och kunderna bär inköpen till kassan. Nu försöker affärerna som sista sak eliminera kassorna.

Dagens melodi verkar att plundra de som gör och producerar något.

Vierailija
9/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se ei ole ihan noin yksinkertaista. Kirjailija tekee työn, mutta varsinainen taloudellinen riski on kustantajalla, joten on minusta ihan ymmärrettävää, että kustantamo saa tuloista suurimman osan.

Kustannusala ei myöskään perinteisesti ole kaikista kannattavinta liiketoimintaa, ja yleensä kustantamot toimivatkin niin, että kaupallisesti menestyneet kirjat rahoittavat niitä kirjoja, jotka voittavat palkintoja ja saavat kriitikoilta ylistystä, mutta joita harva lukee.

Ne kirjailijat, jotka eivät halua jakaa kakkuaan kustantamon kanssa, kustantavat kirjansa nykyään itse. Näin ainakin ulkomailla. Mutta ei varmaan tule yllätyksenä, että menestyneistä omakustanteista valtaosa on mitä kliseisintä ja aivottominta superhömppää.

Koska olen omin silmin nähnyt, millaiseksi "kirjallisuus" menee ilman välikäsiä, toivon kovasti, etteivät nuo välikädet katoa mihinkään pitkään aikaan.

Sinänsä argumenttisi ovat ihan valideja mutta näkisin silti, että joku moraalinen vastuu sentään kirjallisuuspiireissäkin pitäisi olla. 

Joo, kustantamo kantaa taloudellisen vastuun mutta niin kantaa se kirjailijan elämällä köyhyysrajalla. Miksi kuitenkin kirjakauppiaat, äänikirjalukijat, painokoneen käyttäjät on oikeutettuja säännölliseen kuukausipalkkaan mutta kirjailijan vuosipalkka voi olla 8000 euroa? Ei tätä voi taloudellisella vastuulla perustella. 

Vierailija
10/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin vielä. Miksi tekoälyllä pitää korvata ensimmäisenä luovat työntekijät? Miksei sillä korvata äänikirjapalveluiden työntekijöitä (jos joku pitää korvata) ja aleta maksaa niillä säästöillä kirjailijoille palkkaa?

Äänikirjoja lukevat jo osittain tekoälylaitteet.

Vierailija
11/11 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, en tiedä millaisista kirjailijoista tässä puhutaan, koska en ole nähnyt Hesarin juttua. Mutta pointtini on, että valtaosa julkaistusta kirjoista tekee tappiota. Kourallinen bestsellereitä kannattelee koko alaa. Ja ne bestseller-kirjailijat tienaavat kyllä hyvin.

Olen itsekin toiveikas kirjailijanalku, joten en suinkaan pidä sitä hienona asiana, että kirjailijat kirjoittavat nälkäpalkalla. Mutta kun fakta on, että useimpia kirjoja ostetaan todella vähän. En tiedä miten kustantamolle tappiota tai +-0 tekevän kirjailijan huonoja tuloja voisi paikata muuten kuin apurahoilla.

Painokoneen käyttäjät ovat "oikeutettuja" säännölliseen kuukausipalkkaan, koska he eivät tekisi sitä käytännön duunia ilman palkkaa. Sen sijaan kirjailijoiksi (ja myös äänikirjan lukijoiksi, huom) on paljon enemmän nälkäisiä halukkaita kuin mitä on mahdollisuuksia tarjolla. Moni tekisi sitä duunia jopa ilmaiseksi, ihan vain huomiota saadakseen. Tämä sama ongelma on jokaisella luovalla alalla. Valtava joukko haluaa tarjota tuotoksiaan yleisölle, mutta yleisöä kiinnostaa vain harvat ja valitut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän