onko joku täällä oikeesti vienyt lapsen hoitoon kun itse ollut LOMALLA?
eikö yleensä on päinvastoin, että yritetään kesäisin järkätä asiat niin että lapset saavat mahd pitkä kesäloma? Nytkin kun meillä molemmilla on heinäkuussa loma ajattelin että 3v kuitenkin saisi olla kesäkuunkin kotona ja toivon paljon iltavuoroja, mummo saa välillä muutama tunti hoitaa kunnes mies tulee kotiin tai sit isommat sisarukset.
Kommentit (19)
Eikö sun itse pitäisi jäädä kesäkuuksi pois töistä ja miehen heinäkuuksi?
että harvassa on nuo jotka todella järjestävät lapselleen pitkät lomat. Tai lomaa ylipäätänsä.
Uskomattomaltahan se tuntuu. Itse en halunnut pitää lapsiani hoitopaikassa yhtään ylimääräistä tuntia. Joululahjat ym. kauppa-asiat pystyy kyllä normaali, terve aikuinen järjestämään muutenkin kuin viemällä lapset päiväkotiin.
että teettekö te jotain tälle asialle, siis vihjaatte vanhemmille, puhutte heidän kanssaan yms että he ymmärtäisivät lasten oikeuttakin tässä vai seisotteko vain ns kahta kättä heiluttaen katselemassa? Onko joku ns lasten puolella tässä asiassa? Kiitos jos viitsit vastata.
Ei ole siis mitään yleistä linjaa. Tottakai vihjaillaan lomista lapsien parhaana jne.
6
Me olemme tehneet niin, että lomailemme miehen kanssa eri aikaan. Toisaalta tylsää olla suurin osa lomasta eri aikaan, mutta näin lapset saavat todella pitkän loman. Minä pidän aina 5 viikkoa lomaa ja mies 4. Yhden viikon olemme samaan aikaa, lapset saavat siis noin 8 viikkoa lomaa.
Musta on hyvä että edes lapsilla on oikeus säännöllisyyteen ja tuttuun päiväkotiin ja tuttuihin kavereihin. Se olis kamalaa jos lapsetkin sais potkut tarhasta joka kerta kun vanhemman työsopimus päättyy. Ja taas uus päiväkoti ja ryhmä muutaman viikon päästä kun vanhemmalle löytyy seuraava pätkätyö.
Köyhät kyykkyyn.
Mieskin käy kerran vuodessa vaelluksella (=viikon loma), jolloin lapsi on hoidossa. Mielestäni tällainen on ihan ok.
oli paljon helpompaa siivota huusholli, käydä ruokakaupassa ja jouluostoksilla, kuin että olisin tehnyt tuon kaiken lasten kanssa. Koko perhe voi paremmin, kuin ei äidinkään tarvitse aina itseään ihan uuvuksiin asti väsyttää.
poikkeus on viedä lapset lomalla hoitoon. Eipä ole tullut mieleeni, että kesälomalla ipana olisi hoidossa...
Itse käyn säännöllisesti arkivapaapäivinäni ja lomillakin hoitamassa äitiäni, joka ei enää ilman ulkopuolista apua pärjää. Vuorotellaan siis sisarusten kanssa. Mielestäni on parempi vaihtoehto lapsilleni olla hoidossa ne päivät, vaikka itse viivynkin usein muutaman päivän noilla " lomilla" . Äitini ei enää jaksa yhtään pienten lasten hälinää, se ehkä suurin syy tän hetkiseen tilanteeseen. Voisin kyllä viedä hoitoon vaikka olisi vain ostoksillakin tai kampaajalla käyntiä.
Olen päiväkodissa töissä ja en koskaan veisi omaa lastani kesäpäivystykseen, silloin on tosin vähän lapsia hoidossa, mutta totuus on se että hoitajat ovat vieraita vaikka sääntö on se että pitää olla edes yksi tuttu hoitaja, no eipäs kolmelle eri perheestä olleelle tenavalle ollut ykskään hoitaja tuttu ja nää oli eri päiväkodista kuin me muut. Pienelle se on aivan kamala paikka olla kesäpäiväkodissa, isommat toivottavasti kertoisivat vanhemmille et mitä se touhu on. Kerrankin toisesta ryhmästä oli aamuvuorolainen kipee, niin kun mä menin sitten ryhmään niin siellä oli eräs nainen joka oli hälytetty paikalle ja hänellä oli neljä itkevää nyyttiä sylissä ja me ei oltu ennen koskaan heitä tavattu
Olen päiväkodissa töissä ja en koskaan veisi omaa lastani kesäpäivystykseen, silloin on tosin vähän lapsia hoidossa, mutta totuus on se että hoitajat ovat vieraita vaikka sääntö on se että pitää olla edes yksi tuttu hoitaja, no eipäs kolmelle eri perheestä olleelle tenavalle ollut ykskään hoitaja tuttu ja nää oli eri päiväkodista kuin me muut. Pienelle se on aivan kamala paikka olla kesäpäiväkodissa, isommat toivottavasti kertoisivat vanhemmille et mitä se touhu on. Kerrankin toisesta ryhmästä oli aamuvuorolainen kipee, niin kun mä menin sitten ryhmään niin siellä oli eräs nainen joka oli hälytetty paikalle ja hänellä oli neljä itkevää nyyttiä sylissä ja me ei oltu ennen koskaan heitä tavattu
vuotta sitten olin muutaman vuoden luokanopettajan hommissa, jotta sain enemmän aikaa lapsille ja perheelle ja väitöskirjalle.
Kesällä sitten koulun loputtua tein väitöskirjaa heinäkuuhun asti, asia, jota en tietenkään päiväkotiin mitenkään ilmoittanut.
Oli hauskaa katsella nyrpeitä ilmeitä, kun lapsi vietiin hoitoon, vaikka äidillä muka lomaa :)
ps: Tehoäideille tiedoksi, että meidän 4.v. ihan mielellään meni hoitoon, hoitoaika oli n. 9-15 ja perjantait pidettiin poissa hoidosta..
Luulisi jaksavan vielä muutaman odottaa " omia lomia"
Pakko oli hoitopaikka pitää siihen asti että miehellä alkoi loma. Jos olisi lähtö tullutkin aiemmin. Kolmeviikkoa lomailin niin että lapsi oli 2 päivää kokopäivähoidossa, joista toisen oli töissä ja toisen shoppailemassa/nukuin/siivosin. 2 päivää aamupäivähoidossa, jolloin nukuin. Ja yhden päivän oli mun kanssa kotona. Oli kuuma kesä ja en olisi jaksanut olla ulkona ja mua nukutti.
Onneksi sain silloin levättyä riittävästi. Nyt olen 7 kk nukkunut n.6 tunnin yöunia 2-5 herätyksellä ja esikoinen kotona. Joskus mietin että olisi kiva päivälläkin nukkua, mutta esikoinen ei nuku enää päikkäreitä (3,5 v). Harmittaa kun esikoinen ei varmaan enää pääse samalle ihanalle hoitajalleen, olisi saattanut päästä, jos olisin pitänyt osittain hoidossa.
Joudunko nyt helvettiin?