Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvan kuljetus bussissa?

14.02.2007 |

Hei!

Matkustin tänään kaukoliikenteen bussissa vauvan kanssa ja se oli vähän hermostuttava kokemus. Istuin lopulta takimmaisella penkillä ja kantokoppa oli penkillä vieressäni, yritin tukea sitä kädellä kun mitään muuta kiinnitystä ei ollut, mutta luulen että jos olisi tullut äkkijarrutus niin koppa olisi kyllä lentänyt lattialle ja vauva varmaan kierähtänyt sieltä ulos, vaikka peitot oli vedetty päälle. Kun hän vielä oli hermostunut ja itkeskeli niin oli pakko vähän avata makuupussia yms. Mitään ei tällä matkalla sattunut ja onhan bussi tietysti isona kulkuvälineenä noin perusturvallinen mutta siitä huolimatta tuntui vähän ikävältä.

Olisin kiinnostunut siitä miten muut vauvan kanssa matkustavat ovat vauvan kuljetuksen ratkaisseet näissä busseissa joissa itse rattaat on laitettava matkatavaroiden joukkoon? Nimittäin tuntuu aika turvattomalta tuo että kantokoppa on penkillä, ainakaan

jos bussissa ei edes ole turvavöitä niinkuin monessa ei ole. Lisäksi kantokoppa on niin pitkä ettei itse mahdu edes istumaan viereen

jollei mene tuonne takimmaiseen penkkiin. Siellä taas joutuu itse

istumaan keskikohdalla josta jarrutuksen tullen helposti keikahtaa alas. Pitkittäinhän koppa ei mahdu penkkien väliin joten sekään ei sovi. Syliin taas ei vauvaa mielestäni kannata ottaa missään autossa matkustaessa, siitähän hän todella helposti voisi lentää jos tulisi äkkijarrutus.

Yksi vaihtoehto jota mietin olisi kopan laittaminen penkkien väliin

lattialle mutta ei kauheasti kiehdo sekään likaiselle lattialle laittaminen, ja lisäksi ongelmaksi tulee se ettei itselle jää yhtään jalkatilaa.

Ehkä stressaan turhia mutta tuntuu vähän hassulta kun henkilöautossa

vauvaa kuljettaessa korostetaan oikeanlaista kuljetusta niin paljon, ja bussin suhteen taas tuntuu ettei ketään kiinnosta miten vauvaa kuljetetaan. Mielellään käyttäisin julkisia mutta nuo kaukoliikenteen bussit eivät oikein kiehdo. Käy vähän kateeksi ne jotka pystyvät

käyttämään pääkaupunkiseudun seutuliikenteen busseja joissa vauvan voi kuljettaa omissa vaunuissaan ja itse olla vaunujen vieressä.

Mielipiteitä? Vinkkejä? Viekö joku vauvan bussiin turvaistuimessa??

kyselee

Sirita

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin muutama viikko sitten bussissa 2kk vauvan kanssa ja mulla oli mukana turvakaukalo jonka laitoin turvavöillä kiinni. Turvavyö ei yltänyt kaukalon ympäri joten laitoin sen vain kaukalon päältä. En tiedä olisiko kaukalo tällä virityksellä törmäystilanteessa pysynyt... mutta tyhjää parempi vaihtoehto! Se on kieltämättä hankala asia vaikka suht turvallisia bussit kai ovatkin!

Vierailija
2/6 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miettinyt samaa. mutta eli miten puolivuotiaan vauvan kanssa (tai vanhemman). kun ei kaukaloa saa oikein nuihin bussien turvavöihin ja tuon ikäinen ei juuri pysy enää kantokopassakaan kauaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pian matka edessä kaukoliikenteen bussissa 4 kk ikäisen kanssa. Ajattelin että kyllä se turvakaukalo on sittenkin varmaan paras vaihtoehto, vaikkei kaukaloa saisikaan turvavöihin kiinni. Se kuitenkin suojaa törmäystilanteessa vauvaa paremmin kuin jos vauva olisi irrallaan. Näin siis itse uskoisin.

Vierailija
4/6 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tässä muutama vuosi sitten ns. seuramatkalla täällä kotimaassa ja mukana oli myös lapsiperhe ja heillä turvakaukalossa matkustava vauva. Kuljettaja kaivoi jostain sellaiset keltaiset kapeat turvaliinat, joilla kiinnitti kaukalon penkkiin oikeaoppisesti selkä menosuuntan. Homma vaikutti erittäin helpolta ja istuin oli tukevasti ja turvalliseti paikoillaan.

En sitten tiedä, onko tuo vain ns. tilaus- tai turistibussien lisävaruste, mutta kannattaa varmaankin kysyä suoraan sieltä firmasta ja ehkäpä vähän myös vaatia turvalaitteita. Linja-auto törmäystilanteessa ei ole paljoakaan turvallisempi kuin henkilöauto.

Turvallista matkaa kaikille linja-autossa matkustaville!!

Vierailija
5/6 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, vauvahan menee vielä tosiaan kantokassissa, mutta entäpä esim. 1-vuotias, joka ei enää vauvakaukaloon mahdu mutta on liian pieni istumaan yksin penkissä. Eikös vielä n. 4-vuotiaskin tarvi vähintään korokkeen, kun henkilöautolla mennään? Miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Itse haluaisin joskus mennä bussilla naapurikaupunkiin 1v. kanssa, mutta arveluttaa tuo matkustaminen, kun tuli se uusi lakikin joka painottaa oikeanlaisen turvaistuimen käyttämistä oliko se nyt alle 135 cm pituisella lapsella.

6/6 |
16.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan kaukoliikenteen busseissa on oltava turvavyöt, ja niitä on kai käytettäväkin, ja aivan kuten normaaleissa henkilöautoissa alle 3v istuu turvaistuimessa/-kaukalossa. Kannattaa yrittää etsiä sitä lakipykälää jostain, matkahuollon sivuilta ehkäpä löytyy. Tuli siis samoihin aikoihin tämä uusi laki voimaan kuin muutakin lasten autossa matkustusta koskevaa lakia kiristettiin.

Itse ottaisin vauvan turvakaukaloon, meillä otin sen junaankin aina mukaan, sai heijattua uneen eikä tarvinnut koko aikaa pitää sylissä..