Suvussa monia skitsofreenikoita
Äitini ja tätini olivat skitsofreenikoita ja kuolivat harhakuvitelmiensa tähden. Nyt muut seuraa perässä.
Äidilläni oli rintasyöpä. Mutta hän uskoi olevansa kemikaaliherkkä ja kuolevansa hoitoihin eikä mennyt sairaalaan.
Verenpaine oli yli 200, mutta uskoi kuolevansa jos sitä mitataan ja pelkäsi lääkkeitä.
No tätini kanssa ei luottanut terveydenhoitoon. Sai yhteensä 4 aivo- ja sydäninfarktia, ja lopulta menehtyi. Kysyin eikö kolesterolit aiheuta sitä ja hän oli vain että ei. Söi tosi rasvaista ruokaa eikä ottanut lääkkeitään.
No toinen tätini on hurahtanut salaliittoteorioihin. Korona oli valetta, rokotukset myrkkyä. Käski mun tehdä omaa tutkimusta ja ihmetteli kun otan koronarokotteita.
No hänkään ei usko, että kolesterolista on haittaa. Hyvä vaan, syö voita. Tässä kohta seuraava potilas saamassa jotain infarktia.
Äitini joi litran punaista maito päivässä ja minäkin opettelin jostain kolesterolin haitat kiistävästä kirjasta ajatuksia. Söin tosi paljon kovaa rasvaa ja ajattelin että se on hyvä.
No sen seurauksena kolesterolit koholla jo alle nelkikymppisenä.
Tämän lisäksi vielä sisko, joka uskoo hoitajien tappavan hänet osastolla.
Pitäisi olla enemmän mielenterveyshoitoa. Yllättävän monella on joku sairaus.
Kommentit (3)
Saiko kukaan noista sukulaisistasi hoitoa? Skitsofreenikko voi olla vaikeaa saada hoitoon jos/kun ei itse usko olevansa sairas eikä ole vaarallinen itselleen muille (sitä että ei hoida esim. kolesteroliaan ei lasketa, mieleltään tervekin saa jättää sairautensa hoitamatta jos haluaa). Lisänä vielä se, että vaikka skitaofreenikon saisi hoitoon, niin moni lopettaa lääkkeet ja muut heti kotiin päästyään.
Vierailija kirjoitti:
Saiko kukaan noista sukulaisistasi hoitoa? Skitsofreenikko voi olla vaikeaa saada hoitoon jos/kun ei itse usko olevansa sairas eikä ole vaarallinen itselleen muille (sitä että ei hoida esim. kolesteroliaan ei lasketa, mieleltään tervekin saa jättää sairautensa hoitamatta jos haluaa). Lisänä vielä se, että vaikka skitaofreenikon saisi hoitoon, niin moni lopettaa lääkkeet ja muut heti kotiin päästyään.
No minä olen suvun ainoa hoitoa saanut ja lääkkeitä käyttävä skitsofreenikko. Uskon lääketieteeseen nykyään.
Skitsofrenia kulkee tosi vahvasti sukurasitteena.