TUET: Onko täällä kenelläkään rohkeutta kertoa,
miten paljon (ja mistä hyvästä) he ennen leikkauksia saivat tukea, ja kuinka paljon nyt leikattiin? Sellainen selvitys tekisi asian meille monille täällä jutteleville selvemmäksi.
Esim: ,,Olen yksinhuoltaja, 2 lasta, mieheni maksaa 2 x 250 kuussa elatusapua. Tuet tähän asti xxx euroa, koska yyy. Menot zzz kuussa, tuet vähentyvät . . . eurolla kuussa,,
Kiitos!
Kommentit (34)
Se riippuu kaikesta. Osa on pienimmällä tt-tuella, ei voi saada työttömyysturvaa. Lisäksi voi olla uhkaava leikkuri, joka vie kaiken. Laskuissa voi olla energialaskut eli vesi, sähkö tai lämmitys. Osa haluaa netin, nettiyhtiö ei suostu yhdistämään kotinettiä (taloyhtiö) ja puhelinnettiä, puhlinta tarvitaan usein silti maksuissa ja tunnistautumisessa, joka paikassa. Taloyhtiö perii tietoliikennemaksun joka tapauksessa ja vaikkei ole autoa voi mennä autopaikka/katos maksu. Osalla voi miinustaa tukia puoliomisteinen asunto. Apteekista voi tarvita käsikauppatuotteita, vain reseptillisistä saa kulut. On rajoitteisia ja sairauksia omaavia ihmisiä. Joku muu voi kertoa muiden tilanteista, oli opiskelija tai ansiosidonnainen.
No, minulla lähti työttömyysetuudesta lapsikorotukset jotka oli jotain 170€ nettona kuussa, ja meillä on kaksi 15v. poikaa jotka syö meidät konkurssiin. Olin välillä pätkän töissäkin, ja vaikka mies on osaksi vielä töissä (osa-aikasairaseläke) ei rahat riitä enää mihinkään kun kaikki hinnat on nousseet ja pojat tarvitsee jatkuvasti kaikkea muutakin kun kun ruokaa, esim. kenkiä kun jalka kasvaa kovaa vauhtia.
Aion kyllä yrittää saada edes osa-aikatyötä, kun ei ole ansiosidonnaista enää jäljellä kuin 9kk. Ja nyt kun jäin taas työttömäksi, ansiosidonnaisesta lähtee kahden kk päästä pois 20% ja taitaa ehtiä viimeisestä erästä mitä saan ansiosidonnaista lähteä vielä lisää se 5%. Ansiosidonnainen laskee siis useita satasia, ja jää verotuksesta riippuen jopa alle tonniin nettona leikkauksen jälkeen. Se on surkea summa, kun töissä ollessa jäi nettona käteen noin kaksi tonnia.
Mutta valmistun amk:sta keväällä, niin toivon että saan töitä viimeistään loppukesästä, koska kelan työttömyysetuus on niin pieni, ettei se riitä talvella edes meidän sähkölaskuun kun on sähkölämmitteinen talo.
Ja toki mun tuloihin vaikuttaa se suojaosan poisto jos saan osa-aikatöitä. Eli aika monta leikkausta minuunkin osuu, vaikka mies on töissä. Jos ei olisi lapsia, niin ei niin haittaisi. Se mua vituttaakin eniten tämän hallituksen tekemisistä, että nimenomaan köyhien lapsia rangaistaan. Kun vanhempi on työtön, kärsii lapsi eniten. Ja joissain perheissä joissa on molemmat vanhemmat työttömiä, lapset kärsii vielä enemmän. Toki voi olla että sitten ovat jo toimeentulotuen saajia. Tosin sekin tulee vähenemään koska myös toimeentulotuki jäädytettiin, eli vaikka hinnat nousee, toimeentulotukeen ei tule enää mitään indeksikorotuksia.
Olen työtön työnhakija, asumistuki tippui 350 eurosta n. 300 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä yritetään viestiä, kun laitetaan useampi pilkku,, niinku näin ,,
Lainausmerkkejä kai hän yritti viestiä niillä. Leikattiinko lainausmerkitkin.
200 lähti pois asumistuesta. Käyn töissä.
Kokoomuksen tai persujen trollit tulee tänne kertomaan, miten kaikki työttömät saa 3000e+ puhtaana käteen ja niille vielä maksetaan siihen päälle pesukoneet ja matkustamiset ulkomaille.
n. 75 euroa lähti. Olen pitkäaikaissairas.
Vierailija kirjoitti: Kokoomuksen tai persujen trollit tulee tänne kertomaan, miten kaikki työttömät saa 3000e+ puhtaana käteen ja niille vielä maksetaan siihen päälle pesukoneet ja matkustamiset ulkomaille.
Näetkö sinä omiasi vai olenko minä sokea kun en näe yhtäkään tuollaista viestiä tässä?
Ps. halpa pesukone voidaan maksaa harkinnanvaraisena tt-tukena jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa. Löytyy ihan vaikka oman paikkakuntasi harkinnanvaraisen tt-tuen myöntämisperusteista netistä.
Minäpä kerron. Aiemmin: asumistuki 320, vuokra 560, palkkaa työstä 300, työmarkkinatuki 550. Yhteensä siis 1170, vuokran jälkeen 610€.
Tilanne leikkauksen jälkeen: asumistuki 200, vuokra 600, palkkaa työstä 150, työmarkkinatuki 550. Yhteensä siis 900, vuokran jälkeen 290. Samalla määrällä työtä.
Käytettävissä olevista tuloista olisi lähtenyt yli puolet. Tämän takia luovuin asunnosta enkä tee enää lainkaan töitä, sillä pelkään etteivät rahat riittäisi ja velkaantuisin.
Ilman asuntoa saa kuitenkin 600 euroa tukea ja se on summa jolla saa tarvittavat, kun vain saa nukkua jossain semilämpimässä yöt. Jos saa. Oleskelen välillä myös ulkomailla, jos pääsen esim. Liftaamalla, sillä siellä samalla rahalla saa enemmän. Odottelen että politiikka muuttuu ja pyrin sitten parempana aikana takaisin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elelen säästöillä ja sijoituksillani ja äskettäin asumistukeani leikattiin n. 50 eurolla. Ilmeisesti tällä mennään seuraavaan tarkistukseen ja sitten lähtee tuki kokonaan koska säästöt.
Onko asumistukeen siis tulossa uudistus, jossa säästöt vähentävät sitä?
Kyllä ymmärtääkseni sellainen on tulossa vuodenvaihteen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No, minulla lähti työttömyysetuudesta lapsikorotukset jotka oli jotain 170€ nettona kuussa, ja meillä on kaksi 15v. poikaa jotka syö meidät konkurssiin. Olin välillä pätkän töissäkin, ja vaikka mies on osaksi vielä töissä (osa-aikasairaseläke) ei rahat riitä enää mihinkään kun kaikki hinnat on nousseet ja pojat tarvitsee jatkuvasti kaikkea muutakin kun kun ruokaa, esim. kenkiä kun jalka kasvaa kovaa vauhtia.
Aion kyllä yrittää saada edes osa-aikatyötä, kun ei ole ansiosidonnaista enää jäljellä kuin 9kk. Ja nyt kun jäin taas työttömäksi, ansiosidonnaisesta lähtee kahden kk päästä pois 20% ja taitaa ehtiä viimeisestä erästä mitä saan ansiosidonnaista lähteä vielä lisää se 5%. Ansiosidonnainen laskee siis useita satasia, ja jää verotuksesta riippuen jopa alle tonniin nettona leikkauksen jälkeen. Se on surkea summa, kun töissä ollessa jäi nettona käteen noin kaksi tonnia.
Mutta valmistun amk:sta keväällä, n
Toimeentulotukeen ei ole kyllä tullut eikä ole tulossa indeksijäädytystä.
Minä sain ennen noin 800 työttömyyskorvausta, nyt lapsikorotusten poiston jälkeen vähän alle 600 €
Lapsilisiä tuli ennen kolmesta, nyt kahdesta, kun vanhin täytti 17 (mutta näihin leikkaukset ei ole vaikuttaneet).
Sen lapsikorotusten verran väheni tuet eli noin 240 €, plus se yksi lapsilisä. Aivan hirveältä tuntuu tuo erotus, toimeentulotukea ei saa, kun mies on töissä.
Olen pitkäaikaistyötön, paha ihosairaus joka oireilee kämmenissä ja jalkapohjissa, eli välillä en pysty kävelemään tai seisomaan pitkiä aikoja. Mitään uudelleenkoulutusta ei ole vielä mikä olisi ollut sopiva, aiemmin tein käännöstöitä, mutta niitä on enää niin vähän ja tuntipalkka jäisi noin 2 euroon.
Lasten maksulliset harrastukset oli pakko lopettaa (kilpaurheilu, joihin kuului kisamatkojakin).
Vierailija kirjoitti:
Mutta valmistun amk:sta keväällä, n
Tuo on kyllä hirveää, miten lapset pannaan kärsimään! Eiväthän he mitenkään voi asialle mitään. Sydäntä kylmää.