Vanhuksille etuoikeus terveydenhuoltoon
On surullista seurata terveyskeskuksessa kuinka kuinka vanhempi väki joutuu odottamaan vuoroaan nuorempien kanssa. Me olemme usein huonokuntoisempia ja joudumme asioimaan terveyspalveluissa useammin. Ei ole reilua, että joudumme joka kerta jonottamaan. Nuoret ja perusterveet kyllä voivat hetken odottaa. Vanhukset ovat myös veronsa maksaneet joten olemme hoitomme ansainneet.
N73
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Tänään viimeksi eläkeläinen kiilasi minun ja vauvani eteen kassajonossa. Kun "ei varmaan haittaa." Hautaanko noilla on kiire?
Täysin sama kokemus ja monta kertaa! Vanhat naiset ovat etuilleet minua lukemattomia kertoja, kun olen jonottanut jossain vauvani kanssa. Vanhukset ovat myös aina varanneet kaikki lapsiperheiden pysäköintipaikat lähikaupoista joka ikinen kerta. En enää edes yritä ymmärtää heitä, ovat niin törkeitä ja itsekeskeisiä.
Mun kokemuksen mukaan vanhukset pääsee lääkäriin jopa saman päivän tai viikon aikana ja tutkitaan tarkkaan päästä varpaisiin! Sitten todetaan että on levinnyt syöpä jota ei voi hoitaa. No miksi sillä oli sitten niin kiire? Samaan aikaan nuoret jonottaa kuukausia lääkäriin ja sitten puolisen vuotta eteenpäin tutkimuksiin kun vanhuksille sama järjestyy parissa viikossa. Ehkäpä jätän tämän maan kokonaan. Eihän tässä ole mitään järkeä!
N27
Ehkä korkea ikä (+75v) voitaisiin huomioida päivystysten kiiretöntä hoitoonpääsyä nopeuttavana tekijänä.
Toisaalta joku voisi sanoa, että eläkeikäisillä vanhuksilla on paremmin aikaa jonottaa kuin ruuhkavuosia elävillä työikäisillä keski-ikäisillä. Joku toinen taas voisi ajatella, että pienet lapset tulisi asettaa hoitojonon kärkeen, koska heille odottaminen ja joskus myös odotus ympäristö on kaikkein vaativin. Kolmas taas sanoisi, ettei ihmisiä saa syrjiä iän perusteella suuntaan eikä toiseen.
Kiireellisen hoidon osalta en näe järkeä asettaa ihmisiä erisrvoiseen asemaan. Kipu on kipua kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle voisin sanoa, että ihan hyvä, että joudutte odottamaan hieman, sillä ikäluokkanne on tämän maan historian suurin vapaamatkustajaryhmä, mitä tulee yhteiskunnalta saatuihin taloudellisiin etuihin koko elämänne aikana.
Tämä on kyllä näköjään kipeä paikka joillekin tämä nykyeläkeläisten hyvinvointi. No kyllähän se kyrsii kun tietää, ettei itse tule saamaan juuri mitään mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat päässeet aiemmin eläkkeelle kuin nykyiset. Koska työssäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet niin he voivat kyllä odottaa vuoroaan. Heillä on aikaa odottaa piste
Olen syntynyt 49 ja pääsin eläkkeelle 65 v kuten useimmat samanlaisissa töissä olleet ja firmalla oli yksityinen eläkekassa, mistä yli puolet eläkkeestäni maksetaan. Meitä on monenlaisia, ei kaikki ole olleet valtion suojatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä korkea ikä (+75v) voitaisiin huomioida päivystysten kiiretöntä hoitoonpääsyä nopeuttavana tekijänä.
Toisaalta joku voisi sanoa, että eläkeikäisillä vanhuksilla on paremmin aikaa jonottaa kuin ruuhkavuosia elävillä työikäisillä keski-ikäisillä. Joku toinen taas voisi ajatella, että pienet lapset tulisi asettaa hoitojonon kärkeen, koska heille odottaminen ja joskus myös odotus ympäristö on kaikkein vaativin. Kolmas taas sanoisi, ettei ihmisiä saa syrjiä iän perusteella suuntaan eikä toiseen.
Kiireellisen hoidon osalta en näe järkeä asettaa ihmisiä erisrvoiseen asemaan. Kipu on kipua kaikille.
Kyllä.lapset ainakin päivystyksessä menevät muiden ohi. T.hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan vanhukset pääsee lääkäriin jopa saman päivän tai viikon aikana ja tutkitaan tarkkaan päästä varpaisiin! Sitten todetaan että on levinnyt syöpä jota ei voi hoitaa. No miksi sillä oli sitten niin kiire? Samaan aikaan nuoret jonottaa kuukausia lääkäriin ja sitten puolisen vuotta eteenpäin tutkimuksiin kun vanhuksille sama järjestyy parissa viikossa. Ehkäpä jätän tämän maan kokonaan. Eihän tässä ole mitään järkeä!
N27
Tälle vanhukselle ei edes soitettu takaisn ajanvarauksesta. Vuosi meni odotellessa, nyt otan pikavippiä, että on rahaa mennä yksityiselle.😰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään viimeksi eläkeläinen kiilasi minun ja vauvani eteen kassajonossa. Kun "ei varmaan haittaa." Hautaanko noilla on kiire?
Täysin sama kokemus ja monta kertaa! Vanhat naiset ovat etuilleet minua lukemattomia kertoja, kun olen jonottanut jossain vauvani kanssa. Vanhukset ovat myös aina varanneet kaikki lapsiperheiden pysäköintipaikat lähikaupoista joka ikinen kerta. En enää edes yritä ymmärtää heitä, ovat niin törkeitä ja itsekeskeisiä.
Lapsipaikka ei ole lain määrittämä. Pysäköin niihin jatkossakin vaikka omat lapset on jo maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.lapset ainakin päivystyksessä menevät muiden ohi. T.hoitsu
Ja se on ikärasismia mikä on laitonta!
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset vanhukset ovat kyllä hankalia. Vähän kuin pikkulapsia. Ovat saaneet kaiken niin helpolla.
Ja heti vedetään raivarit kun joku asettaa rajat.
Te vanhuksethan kuormitatte hätäkeskusta ja ensihoitoa turhilla soitoillanne jo nyt. Lisäksi tukitte erikoissairaanhoidon osastot ja viette paikat nuoremmilta ihmisiltä, jotka voisivat hyötyä hoidosta oikeasti.
Vanhusten takia Suomen terveydenhoitojärjestelmä on romahtamassa, sano minun sanoneen.
Itse hoidan työkseni vanhuksia, ja useimmiten työ tuntuu täysin turhalta. Otan päivittäin vastaan potkuja, lyöntejä ja haukkuja. Tuohon sakkiin uppoaa vuosittain MILJARDEJA euroja!
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset voisivat perustaa omia hoitokerhoja, jossa hoitavat toisiaan. Tähän se tulee kuitenkin kohta menemään
Sellainen asumismuoto eläkeläisille, joissa terveet seitsemänkymppiset auttelisivat sairaita kahdeksankymppisiä, ja saisivat vastineeksi alennusta vuokrasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että kaikki nuoremmat ovat perusterveitä? Ja nuorempien on käytävä töissä että voivat maksaa teikäläisten eläkkeet.
Ei ne ole työssä käyviä, muuten menisivät työterveyshuoltoon. Yhteiskunnan elättejä ovat jos siellä joutavat istumaan.
Ei se työterveys kata välttämättä edes saikkulapun kirjoittamista flunssapotilaalle.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
Viimeksi kun jouduin terveyskeskuksessa käymään, niin oli aivan muuta porukkaa kuin vanhuksia siellä. Tulee ilmeisesti moniosaajallekin helposti kaikenlaista kremppaa, mitkä pitää heti huoltaa kuntoon, jotta saadaan taas nauttia rikkaudesta.
Huono ajatus. Nuoret pitää pitää kunnossa, että voivat pyörittää yhteiskuntaa tekemällä töitä.
Kaikilla työpaikoilla ei ole kattavaa työterveyshuoltoa, joten on mentävä julkiselle.