Miten välttää koulukiusaamisen?
Moi, kauhistuin kun luin siit tytöstä joka itsensä hirtti kiusaamisen takia. rupesin pohtii että kuinka aion kun aika koittaa opastaa omaa lasta kiusaamisen suhteen. Juosta pois vai koittaa olla voittava osapuoli, jopa isompaa vastaan?
Miksi muuten ei ole mahdollista näin perheiden yhdistyä ja vaikka hakea ihan muutosta johonkin lakiin että heti kun joku kiusaa, niin jos ei lopeta, niin joutuu kokonaan HETI pois koulusta, jolloin perhe kyllä muutaman muuton uudelle paikkakunnalle jälkeen kouluttaa oman riehujan ruotuun aivan varmasti.
Ja että kun koulupäivä loppuu ja kiusaajat oottaa pihalla? miten neuvotte toimimaan?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla liian kiltti ja hymyilevä, sillä se tulkitaan heikkoudeksi.
Ei kannata vetäytyä liikaa muista, eikä olla liian hiljaa.
Eikä varsinkaan kannata esittää jotain roolia, sillä se huomataan aina.
Itse olin kiusattu, mutta nyt tekisin kaiken toisin, enkä hyväksyisi mitä vaan kohtelua.
Kenelläkään ei pitäisi olla siihen mitään kiusaamisen aihetta jos joku on kiltti, hymyilevä ,heikon oloinen, hiljainen tai syrjäänvetäytyvä.
Ei ruokita näitä kiusaajien ajatuksia tällä tavalla.
Kiusaajalla on jostain syystä tarve kiusata ja usein kohteeksi valikoituu heikolta vaikuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona pitää opettaa ja harjoitella puolensa pitämistä. Jos on liian kiltti tai hiljainen niin joutuu helpommin uhriksi. Lapsena en osannut pitää puoliani, sittemmin jopa liiankin kärkkäästi kiusaamiskokemuksistani johtuen. Ei uskoisi millainen olin lapsena kun nyt olen tarvittaessa kovaääninen ja räväkkä ja tarvittaessa puolustaudun myös fyysisesti. Puutun myös kiusaamisen jos sellaista näen.
Se on helppo sanoa että pidä puolesi. Mun pääkiusaaja yläasteella oli lihaksikas, veti 20 leukaa leuanvetotestissä. Uhkasi hakata jos sanoin jotain takaisin. Hengasi muiden kovisten kanssa. Minä en osannut tapella.
Juuri tuo, että kiusaaja on jotenkin valta-asemassa kiusattuun nähden, kuuluu olennaisena osana kiusaamiseen.
Hyvä itsetunto, joka lähtee kotoa. Jos perheessä kaikki hyvin ja lasta arvostetaan ja tuetaan kehityksessään, on kiusaajien hankala saada otetta tällaisesta koulukaverista. Ujot ja jo valmiiksi pelokkaat tai epävarmat on paljon helpompi ottaa kohteiksi. Perheiden tehtävä siis tukea ja rohkaista omaa lasta riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuohon ainakaan oman käsitykseni mukaan ole oikein muuta lääkettä, kuin vain tehdä kiusaaminen siihen pyrkivälle taholle niin hankalaksi ja tuskalliseksi, että se loppuu.
mitten?
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kiusattu, mutta nyt tekisin kaiken toisin, enkä hyväksyisi mitä vaan kohtelua.
--vaan tekisit mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Jos jotain tapahtuu niin lapsi keskeyttää koulupäivän ja me tehdään poliisille tutkintapyyntö.Ja vìtut.
Kyllä meillä tehdään näin. Muutaman ensimmäisen kerran jälkeen sastiin homma loppumaan.
Kiusaajahan se päättää, ketä kiusaa. Ei siinä muilla tekijöillä niin suurta merkitystä ole. Se on kiusaajan tietoinen valinta.
Miksi annatte kiusaamisen jatkua koulussa? Huoltaja vastaa aina lapsen turvallisesta kehityksestä. Kukaan ei seisoisi tumput suorina jos joku nimittelee ja tönii työpaikalla. Miksi lapsen pitäisi kestää samaa kohtelua koulussa?
Joko saadaan etäkoulut niille lapsille ja nuorille jotka haluavat sellaista käyttää eli se ei ole kotiopetus vaan etäyhteydellä koulu missä opettajat ovat tavallisia opettajia ja opettavat lapsia etäyhteyden kautta. Tämä tekee sen että kiusaajat eivät pääse uhrinsa kimppuun koulussa eivätkä koulumatkoilla mitkä ovat pahimmat paikat uhreille. Näin pelastetaan monia lapsia ja nuoria tuhoutumasta. Etäkouluja vastustavat ainoastaan ne kiusaajien vanhemmat jotka tukevat kiusaamista kaikin tavoin. Tämä antaa mahdollisuuden elämään monille kiusatuille nuorille ja lapsille.
Väkivalta lopettaa vi''ttuilun. Itse vedin kiusaajia turppan. Yhden suhkutin sprymaalilla siniseksi. Kiosaajien yleusen aatteenvärillä.
Vierailija kirjoitti:
Joko saadaan etäkoulut niille lapsille ja nuorille jotka haluavat sellaista käyttää eli se ei ole kotiopetus vaan etäyhteydellä koulu missä opettajat ovat tavallisia opettajia ja opettavat lapsia etäyhteyden kautta. Tämä tekee sen että kiusaajat eivät pääse uhrinsa kimppuun koulussa eivätkä koulumatkoilla mitkä ovat pahimmat paikat uhreille. Näin pelastetaan monia lapsia ja nuoria tuhoutumasta. Etäkouluja vastustavat ainoastaan ne kiusaajien vanhemmat jotka tukevat kiusaamista kaikin tavoin. Tämä antaa mahdollisuuden elämään monille kiusatuille nuorille ja lapsille.
Vieläparempi joskiusaajat pakotetaan etäkouluun.
siis oikeesti.. jopa facebookis on käräytä toiminto ja kaikki te naiset etenkin ootte lauma ihmisii sellai et ootte yhtenä rintamana jos vääryyttä tapahtuu.. paitsi.. koulussa.. kun JOS te "VAIN" vaaditte. nii opet JOUTUU poistaa ENSIKERRASTA koko koulusta NE tyypit ja koska on oppivelvollisuus.. tulee niille perheille aavistuksen kivaa ja muut saa olla rauhassa. NYT TE "vaan" venaatte et lapsi kotona itkee ja sit kouluun emailii ku ette viitsi edes paikalle mennä. tai poliisia.. mitä luulet et poliisi tekee.. kirjaa ylös.. se on sen duuni, ja menee sinne, se on kans tavallaan must do listalla.. ja sit.. puhuu yleisesti kaikille ja EHKÄ kiusaajille MUT ei kuule "one on one" eikä todellakaan VOI tehä alle 15v juuri mitään MUTTA huolestunut VANHEMPIEN kasaama JOUKKO joka SAAPUU paikalle ja EI ole perus suomalaiseen tapaan ystävällinen tyyliin.. jos hymyilen ja oon kohtelias nii ne ehkä tekee asialle jotain.. NOPE:: """ vaatite muutoksen HETI: ne on töissä sun omaa lasta varten.. EI pitämässä kädestä kiinni kiusaajan vaikeessa lapsuudessa..
jätin tarkoituksella kirjoitus virheitä, juu muistan et kouussa oikoluettiin mut oon jo aikuinen ja must on kivaa kun te tärisette pikkuvaipat punasina verestä kun mun kommentti joka TEITÄ auttaa on huono koska en oikolue.. jejeje
Pitää lähettää persujen alut kasvatuslaitoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei pitäisi olla siihen mitään kiusaamisen aihetta jos joku on kiltti, hymyilevä ,heikon oloinen, hiljainen tai syrjäänvetäytyvä.
Ei ruokita näitä kiusaajien ajatuksia tällä tavalla.
Kiusaajalla on jostain syystä tarve kiusata ja usein kohteeksi valikoituu heikolta vaikuttava.
Äsh.
Kiusaaminen on niiden tapa toimia sosiaalisessa kontekstissa.
Ei tarvitse vaikuttaa heikolta.
Joko suostut hyppimään niiden pillin mukaan tai sinulle kostetaan omapäisyytesi.
Maailman yleisin kiusaamistapaus on tyhmä poika, joka kiusaa luokan fiksua ja avuliasta, koska fiksu ja avulias haluaa olla fiksu ja avulias.
Tai luokan tyhmä tyttö, joka ärsyyntyy tavallisesta tytöstä ja tahtoo tämän pois silmistään. Sitten tavallista tyttöä kiusataan, kunnes tämä tajuaa pysyä poissa silmistä = poissa koulusta.
Kiusaajien kavereilla ei ole yhtään helpompaa kuin kiusatulla. Ero on se, että kiusaamisen LISÄKSI lapsipolo eristetään ryhmän ulkopuolelle. Se on se varsinainen rankku.
Kiusaaja pitäisi heti ensimmäisen teon tapahduttua hakata kuuden tuuman ruosteisilla rautanauloilla metsän puuhun karhujen syötäväksi.
Ongelma on se ettei henkilökuntaa kiinnosta. Meidän lasta uhattiin puukolla puutyötunnilla ja opettaja kiisti nähneensä mitään vaikka oli samassa huoneessa.
Minulla olisi yksi kysymys :Onko kaikille aina selvää että kuka siinä on kiusaaja?
Eikö koskaan käy niin, että joku öykkäri ryhtyy rankaisemaan jotain oppilasta sen vuoksi että öykkärin mielestä se oppilas oli kiusannut jotain toista oppilasta?
Vierailija kirjoitti: Ongelma on se ettei henkilökuntaa kiinnosta. Meidän lasta uhattiin puukolla puutyötunnilla ja opettaja kiisti nähneensä mitään vaikka oli samassa huoneessa.
Selkä tapahtumaan päin on voinut olla.
"Pelotevaikutuksella" lienee osansa. Siis että kiusaaja syystä tai toisesta arvioisi, että kyseistä lasta/nuorta ei kannata ruveta kiusaamaan.
Isossa kuvassa on kuitenkin niin, että kiusaajan kohteeksi joutumista ei voi itse välttää. Sen takia tärkeintä vanhempien (ja muiden kasvatusvastuussa olevien ihmisten) kannalta on kasvatuksellisin keinoin antaa lapselle mahdollisimman vahva omanarvontunto sekä kokemus, että kaikesta voi puhua avoimesti ja että ongelmat hoidetaan yhteisvoimin perheen ja tarvittaessa jopa viranomaisten kanssa. Toisin sanoen minimoida etukäteen mahdollisen kiusatuksi joutumisen vaikutukset.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Itse olen aina toiminut niin , että jos joku yrittää minua kiusata en ole huomaavinaankaan , eipä jaksa kauaa yrittää tuota. Jos taas satun näkemään muiden kiusaamista, sanon kiusaajille että älkää viitsikö, tai sitten haen jonkun vahvemman auktoriteetin keskeyttämään tilanteen. Koulussa tämä oli esimerkiksi välituntivalvoja ja työelämässä esimies. Lapselleni olen neuvonut saman taktiikan ja on säästynyt paljolta .