Kertoisitteko tämän pörssisijoittamisesta...
Miksi sanotaan, että osakkeilla salkun tuplaaminen nopeutuu 100 000 ja onnekkaimmilla myös miljoonan rajan ylitettyään?
Mikä tuollaisen saisi aikaan? Höpöjuttua vaan?
Kommentit (53)
Sijoittaja vähitellen oppii asioita. Siksi tuplaantuminen nopeutuu ajan kuluessa ja sijoitusten kasvaessa.
Indeksirahasto on ainoa järkevä sijoituskohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sellaisella taktiikallako se tuplautuu kun ostaa vaan salkun täyteen osinkoyhtiöitä ja sitten ei koske mihinkään? Entäs kun kaikki yhtiöt ei aina maksa osinkoja ja välillä tulee pitkiäkin aikoja kun osingot leikataan pois. Jotkut voi jopa kaatua kokonaan pois.Ei taida todellisuudessa mennä niin tosta vaan kuin teoriassa.
Kannattaa ostaa ihan suoraan jotain indeksirahastoa ja antaa salkunhoitajan miettiä kuin itse koota mitään salkkuja. Pääsee heti mukaan hommaan ja riskit on pienemmät.
Kun romahtaa niin sitten romahtaa. Aika surkeasti hoitivat pankissa rahastojani aikoinaan kun 2008 kaikki tipahti kuin lehmän häntä.
2008-2009 oli finanssikriisi. Silloin kaikkien osakkeiden arvo laski huomattavasti. Pankki ei voi vaikuttaa osakkeiden hintaan. Oma osakesalkkuni oli kriisin alkaessa 72000€, vähän ajan kuluttua 28000€. Ei paljon naurattanut silloin!
Mulla vaan muutamalla satasella osakkeita, mutta kiva niitä on seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis
Ei se osinko hirveästi lämmitä jos osakkeen arvo laskee.
Kaiken järjen mukaan jos osake on +50% voitolla niin se kannattaa myydä kuin että pitää saadakseen jotain 7 prosentin osinkoja. Siinähän on monen vuoden osingot ja todennäköisesti osake taas jossain vaiheessa laskee.
Ei missään tapauksessa kaikkia ulos. Sehän harmittaa kun nousu jatkuu ja jatkuu. Ehkä pieni kevennys jos tilanne on oleellisesti muuttunut. Muuten kannattaa pitää kiinni ja tehdä megatuotot. Siinä on se riski että siirtää rahansa skeidaan, josta pitää itsepintaisesti kiinni ja lopputulemana salkusta on myyty kaikki hyvät sijoitukset ja jäljellä on pelkkää tavaraa joka sopii pellolle levitettäväksi.
Jos ei ole selvää näkemystä kovasti nousseen osakkeen hinnan tulevasta kehityksestä, niin yksi vaihtoehto on myydä puolet osakkeista ja pitää toiset puolet. Näin pääsee hyötymään sekä menneestä, mutta myös mahdollisesta tulevasta hinnannoususta.
Minä ostin aikoinaan 2000 eurolla Koneen osakkeita 20 euron kappalehintaan. Kun kappalehinta oli noussut 74 euroon, myin osakkeista puolet. Sain 3400 euroa, josta maksoin veroja 720 euron. Minulle jäi edelleen 50 osaketta, joiden arvo nyt on 2600 euroa. Arvo on siis pudonnut myyntihetkestäni, mutta ei se silti harmita, koska voin ajatella, että nuo minulle jäljelle jääneet osakkeet ovat tavallaan ilmaisia. Sain niiden ostohinnan ja vähän ylikin takaisin silloin, kun myin puolet osakkeista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaan muutamalla satasella osakkeita, mutta kiva niitä on seurata.
Kun on omaa rahaa kiinni osakkeissa niin seuraaminen mielenkiintoista 👍
Mä aloitin rahastoilla, sitten siirryin suoriin osakkeisiin ja olen taas palannut rahastoihin sekä rinnalle ETF:t. Toki summat ei ole valtavia ja olen joutunut ottamaan sijoituksistani monesti rahaa esim. keittiöremppaan ja autoon. Yksi Thaikkulan matkakin on tehty rahastosta otetuilla rahoilla. Aloitin rahastosijoittamisen 2001 eli takana jo epäsäännöllistä ja ajoittain säännöllisempää sijoittamista 23 vuotta. Joskus on mennyt pitkiä aikoja, etten ole oikeastaan saanut mitään säästöön. Joskus olen saanut enemmän ja kuten kirjoitin, niin isoja summia on otettu poiskin. Tällä hetkellä salkku noin 50 000 Euroa. Tietysti joskus mietin, että jos koskaan ei olisi tarvinnut realisoida mitään ja ollut sitkeämpi säästämään, niin paljonhan sitä olisi jo säästössä. Mutta kun elämä on tässä ja nyt. Elääkin pitää. Keittiö on kaunis, uudella autolla oli kiva ajaa ja Thaikkulan matkalla oli hauskaa.
Rahastoissa suosin indeksirahastoja tai muuten passiivisia rahastoja, joissa kulut on pienet. ETF:t valitsen aika summamutikassa. Nämä on olleet mulle hyvä juttu, koska vähentää stressiä vs. suorat osakesijoitukset. Haasteena on vain, etten osaa päättää, mitä rahastoa tai ETF:ää ottaisin, joten otan kaikkea. Mulla on valehtelematta varmaan 10 eri rahastoa eri kokoisina ja ETF:ää neljää eri lajia.
Ei kai se tuplaantumista nopeuta muuten kuin siten, että suurella pääomalla sinulla on mahdollisuus sijoittaa kunnolla, kun oikeat oston paikat tulee. Pienellä pääomalla et pysty kunnolla hyödyntämään parhaita tilaisuuksia.
Itse en ainakaan malta pitää kunnon käteispottia tallessa ja kytätä huipputilaisuuksia, vaan ostelen sitä mukaa kun rahaa on ja ostopaikat ovat kohtuullisia. Harmittaa aina, kun löytyisi se huipputilaisuus, eikä juuri silloin ole irrottaa rahaa mistään ostoihin. Isot tuotot jääneet saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sellaisella taktiikallako se tuplautuu kun ostaa vaan salkun täyteen osinkoyhtiöitä ja sitten ei koske mihinkään? Entäs kun kaikki yhtiöt ei aina maksa osinkoja ja välillä tulee pitkiäkin aikoja kun osingot leikataan pois. Jotkut voi jopa kaatua kokonaan pois.Ei taida todellisuudessa mennä niin tosta vaan kuin teoriassa.
Kannattaa ostaa ihan suoraan jotain indeksirahastoa ja antaa salkunhoitajan miettiä kuin itse koota mitään salkkuja. Pääsee heti mukaan hommaan ja riskit on pienemmät.
Kun romahtaa niin sitten romahtaa. Aika surkeasti hoitivat pankissa rahastojani aikoinaan kun 2008 kaikki tipahti kuin lehmän häntä.
ja romahduksen jälkeen varman jo arvo kolminkertistunut sitten vuoden 2008?
En tiedä, mihin rahastoon. olet sijoittanut, mutta kannattaa ostaa rahastoja, joissa on monia kohteita salkussa eikä kaikkia munia yhden osakkeen varassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2008-2009 oli finanssikriisi. Silloin kaikkien osakkeiden arvo laski huomattavasti. Pankki ei voi vaikuttaa osakkeiden hintaan. Oma osakesalkkuni oli kriisin alkaessa 72000€, vähän ajan kuluttua 28000€. Ei paljon naurattanut silloin!
Osakesalkusta voi myydä osakkeita ja pitää saldossa jos tuntuu siltä että alaspäin vaan mennään. Miksei rahastonhoitaja tehnyt samoin vaan katseli vain kun kurssit syöksyy? Hänenhän pitäisi hoitaa rahastoa puolestani parhaansa mukaan. Eikö se ole normaalia osakekauppaa siellä rahaston sisällä kuitenkin.
Kannattaa aina muistaa, että "vähennä" suositus on tuottanein suositus historiallisesti!
Johan se on todettu tehokkaaksi, nyt odotellaan partneroitumista, minkä jälkeen myyntilupia!
Isolla salkulla voi treidata. Jo 10% nousulla saa hyvän tuoton kun vain pääoma iso. 1000€ sijoituksella 10% on vain 100€ mutta 100k€ sijoituksella 10% on 10k€. Ihan kiva treidaus.