Librela koiralle, kokemuksia?
Hei!
Onko täällä kokemuksia Librela -pistoshoidosta koiralle? Omalleni annettiin keväällä 2024 yksi pistos, josta ei ollut mitään vaikutusta. Kesällä kaksi tulehduskipulääke kuuria - ei vaikutusta. Kuvautin silti koiran, muutoin luusto kunnossa, mutta toisessa kyynärnivelessä nivelrikkoa. Sai nyt Librela + Cartrophen pistokset, joiden jälkeen liikkui muutaman päivän todella köpösti ja minusta ollut jotenkin "pysähtyneen" oloinen. Suomalaisissa fb-ryhmissä pääosin positiivisia kokemuksia, ulkomaisissa ryhmissä paljon kauhutarinoita sivuvaikutuksista. Alkanut huolettamaan onko lääke turvallinen.
Koiralla ei ole ollut mitään selkeää kipuoireilua, on aina ollut vähän "laiska" lenkkeilemään. Kyseessä 8,5v seurakoirarotu. Vielä on tutkimukset siltä osin kesken, että maksan Alt -arvossa lievää nousua, muut maksa-arvot normaalit. Edelleen hyppää rahin kautta sohvalle ja sänkyyn, ei onnu, fysioterapiaa ja laseria saanut, nuoremman koiran kanssa leikkii.
Kiitollinen kokemuksista.
Kommentit (21)
14-vuotias koirani on saanut librela-pistoksia nyt 5 kertaa, aina n. kuukauden välein. Aiemmin käytti Galliprant nimistä kipulääkettä, mutta eläinlääkäri suositteli pistosta. En varsinaisesti huomannut koiran käytöksessä eroa noiden kahden kipulääkkeen välillä, mutta tämä pistos on tietysti helpompi itselle kun ei ole päivittäistä kipulääkkeen antoa.
Eläinlääkäri sanoi, että ensimmäiset 3 pistosta on annettava aina 4 viikon välein, sen jälkeen voi vähän itse seurailla koiran olemuksesta ikä olisi sopiva pistoväli. Nyt edellisestä kerrasta on melkein 6 viikkoa ja olen huomannut viimeisen 5 päivän aikana että koira pysyttelee enemmän paikoillaan ja kävely on hitaampaa kuin yleensä. Eli selvästi sopiva väli olisi maksimissaan 5 viikkoa.
Koiran rotu on coton de tulear ja asumme ulkomailla.
Me ollaan tänään iltapäivällä taas menossa. Iso 11v sekarotuinen koira, jolla toisessa lonkassa pahaa nivelrikkoa. Käydään 4-5 vkon välein, ollaan käyty puolisen vuotta nyt. Lääke auttaa todella hyvin ja näkee ihan silmällä, että on tullut se kuukausi täyteen ja pitää taas mennä, niin paljon se vaikuttaa olemukseen.
Kaikki vanhat koirani (3 kpl) ovat saaneet Librelaa siitä asti kun se on markkinoille tullut ja vaste on ollut hyvä. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut, mutta yksi pistos tuskin paljoakaan auttaa, ne pitää ottaa sarjana.
Minulla on ollut koiria 1980-luvulta asti eli cartrophen tuli tuolloin markkinoille ja pelasti yhden koirani hengen. Eli se olisi jouduttu lopettamaan ilman tuota lääkettä. En sitten osaa sanoa miksi nykyään määrätään Librelaa eikä cartrophenia.
En ole koskaan kuullut, että koiralle annettaisiin sekä librela että cartrophen pistokset yhtä aikaa? Se kuulostaa erikoiselta. Oliko koirasi tutkinut oikea ortopedi vai tavallinen eläinlääkäri.
Mielestäni kannattaa mennä ortopedille ja suosittelen parasta eli Pauli Kerästä, joka on eläinlääketieteellisen korkeakoulun pitkäaikainen opettaja ja ottaa vastaan Hau Maussa (Evidensia). Hän voi kertoa mikä koirasi tilanne on ja mikä siihen auttaa. Hän on aivan uskomattoman pätevä ja taitava, mm. leikannut koirani polvet ja hoitanut kaikki vaivat menestyksellä. Vaikka asun nykyisin kauempana, menen aina Paulille koirani kanssa.
Pistokset nivelvaivoihin tulee minun tietääkseni ottaa aina sarjana, joten yksi pistos ei varmaan juuri vaikuta tilanteeseen, jos vaivaa on enemmän. Suun kautta otettavilla tulee närästystä ja vatsakipua, mutta niihinkin on lääkitystä ja kannattaa ne hoitaa (Antepsin ja jokin vatsasuojalääke lisäksi)
On myös mahdollista että koiralla on hermokipua, jos ei mitään vastetta ollut pistoksilla, pyydä lääkäriltä Gabapentiniä, se auttaa hermokipuun. Sitäkin on kaksi vanhustani saanut saaden lisäaikaa ja itse asiassa syön samaa lääkettä tällä hetkellä itsekin kaularangan hermokivun takia. Olen hyvällä mielellä sen takia, että olen aina lääkinnyt koirani hyvin niin ettei niiden ole tarvinnut kärsiä kivuista, vaikka vasta nyt vanhana tiedän omasta kokemuksesta millaista hermokipu ja muut luustoperäiset kivut ovat. Koiran kivunhoito on valtavan tärkeää ja siihen pitäisi velvoittaa kaikkia koiran omistajia. Hyvä että otat asian vakavasti.
Meillä nivelrikkoinen vanhuskoira on jo pitkään saanut kerran kuussa yhdistetyn Librela + Cartrophen -pistoksen samalla kerralla. Librela ei välttämättä vaikuta mitenkään ensimmäisillä parilla pistoskerralla vaan tarvitsee vähintään muistaakseni sen kolmisen pistosta keskimäärin (eläinlääkäri tämän osaa kertoa). Librelan pitäisi olla koiralle myös turvallinen eikä rasittaa esim. maksaa. Eläinlääkärit tuntuvat antavan reseptin gabapentiniin oireeseen kuin oireeseen - itselläni on mennyt luottamus kyseiseen lääkkeeseen ja neuvon tutustumaan sen käyttötarkoituksiin tarkasti.
Kaksi muuta, joita kokeilimme alkuvaiheen akuuteimmassa vaiheessa, jolloin koirallamme oli selkeää ontumista ja minkä perusteella nivelrikko diagnosoitiinkin, olivat IRAP- ja PRP-pistokset. Nämä olivat pistoksia suoraan niveleen ja aiheuttivat parin päivän selkeän kipeytymisen ja käytännössä täyslevon (täyslevon tarve oli siis tiedossa jo ennen pistoksen antamista). En tarkalleen muista kumpi näistä oli se jälkimmäinen pistos, jonka jälkeen koiramme ontuminen loppui. Itselleni jäi sellainen tuntuma, että apu akuuttiin ontumiseen löytyi siis pistoksesta. Nämä IRAP- ja PRP-pistokset ovat kertapistoksia (joskin toisessa taisi olla mahdollisuus myös toiseen vahvistuspistokseen, mutta itse emme ottaneet tuplana), mutta melko kalliita.
Tämän jälkeen olemme hoitaneet koiraamme paitsi librela + cartophen -pistoksin myös monin tavoin sen lihaksistoa vahvistaaksemme ja ylläpitääksemme (hyvät lihakset ehkäisevät nivelrasitusta): koiramme käy esimerkiksi säännöllisesti vesijuoksussa ja uimassa sisäaltaassa, jolloin liikunta ei rasita koiramme niveliä.
Vastaukseni meni ehkä alkuperäistä kysymystä laveammaksi, mutta ajattelen siitä olevan ehkä hyötyä jollekin, joka joutuu näitä nivelrikkoasioita pohtimaan. Meille ainakin huoli oli varsinkin alussa suuri. Mutta summaten: librela on mielestäni hyvä pistos, jota kannattaa kuitenkin ainakin muutaman pistoksen verran kokeilla. Jos se toimii, kannattaa jatkaa säännöllisesti. Lihaskuntoa ei silti pidä unohtaa.
Hyvin toiminut. Ei haittavaikutuksia.
Ap täällä vastaa. Olipa kiva huomata, että tänne oli tullut vastauksia ja kommentteja, kiitos niistä.
Koiraani on hoitanut tavallinen ell, tuon saman Librela+Cartrophen setin määrännyt kuulemani mukaan useammalle koiralle. Ajattelin vielä konsultoida nivelrikkoasioissa jotain ortopediä: pyytää mielipiteen rtg-kuvista ja kivunhoidosta.
Kiitos viidentenä vastanneelle kun jaoit kokemuksen IRAP- ja PRP pistoksista. Olen niistä sekä hyarulonihapon pitämisestä suoraa niveleen yrittänyt etsiä tietoa. Mielestäni tietoa on aika vähän saatavilla, nämä hoitokeinot kyllä kiinnostaisivat.
Onneksi koirani ei vaikuta kivuliaalta ja ennaltaehkäisevästi olin ehtinyt aloittaa nivelravinteet ja lenkkeilemme pääosin metsässä pehmeillä pohjilla koiran tahtiin. Nyt yritän vielä saada siltä vähän painoa pois, jotta nivelten kuormitus vähenisi. Olen harkinnut myös laser -laitteen ostoa kotiin, jolla voisin itse huoltaa koiran lihaksia ja niveliä. Mikäli jollakin on kokemusta laser-laitteista, kuulen mielelläni niistäkin kokemuksia.
T.ap
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä vastaa. Olipa kiva huomata, että tänne oli tullut vastauksia ja kommentteja, kiitos niistä.
Koiraani on hoitanut tavallinen ell, tuon saman Librela+Cartrophen setin määrännyt kuulemani mukaan useammalle koiralle. Ajattelin vielä konsultoida nivelrikkoasioissa jotain ortopediä: pyytää mielipiteen rtg-kuvista ja kivunhoidosta.
Kiitos viidentenä vastanneelle kun jaoit kokemuksen IRAP- ja PRP pistoksista. Olen niistä sekä hyarulonihapon pitämisestä suoraa niveleen yrittänyt etsiä tietoa. Mielestäni tietoa on aika vähän saatavilla, nämä hoitokeinot kyllä kiinnostaisivat.
Onneksi koirani ei vaikuta kivuliaalta ja ennaltaehkäisevästi olin ehtinyt aloittaa nivelravinteet ja lenkkeilemme pääosin metsässä pehmeillä pohjilla koiran tahtiin. Nyt yritän vielä saada siltä vähän painoa pois, jotta nivelten kuormitus vähenisi. Olen harkinnut myös laser -laitteen ostoa kotiin, jolla voisin itse huoltaa koiran
Olen muistellut nyt tarkemmin, ja jos en aivan väärässä ole, ensin haimme IRAP-pistoksen Etelä-Helsingin Eläinlääkäriasemalta (https://www.etelahelsinginelainlaakariasema.fi/b/irap%C2%AE), mutta tämä pistos ei ainakaan nopeasti tilannetta muuttanut. Tämän jälkeen otimme PRP-pistoksen Espoon Urheilukoiraklinikalla (https://evidensia.fi/elainlaakariasema/urheilukoiraklinikka/), ja tämän jälkeen ontuminen lakkasi. En toki tiedä, voiko olla myös näiden eri pistosten yhteisvaikutus, joka on auttanut...
Tässä hieman tietoa PRP:stä (sivustolla alhaalla), vaikka tämän oletkin varmaan jo löytänyt: https://evidensia.fi/hoitovinkit/kudosten-uusiutumista-edistavat-hoidot…
Vierailija kirjoitti:
Onneksi koirani ei vaikuta kivuliaalta ja ennaltaehkäisevästi olin ehtinyt aloittaa nivelravinteet ja lenkkeilemme pääosin metsässä pehmeillä pohjilla koiran tahtiin. Nyt yritän vielä saada siltä vähän painoa pois, jotta nivelten kuormitus vähenisi. Olen harkinnut myös laser -laitteen ostoa kotiin, jolla voisin itse huoltaa koiran
Meidän koiralla ei ole nivelrikkoa, mutta lihakset välillä niin kireällä että jalka tärisee. Käytiin kokeilemassa laserhoitoa ja tehosi loppui tärinä ja kyllä lenkillä huomasin tuon käynnin jälkeen, että venyttelee jalkojaan, ei ollut sitä pitkään aikaan tehnyt.
Minulla on itsellä moninivelrikko, lonkissa myös, paskamainen vaiva kun tänään voi olla kivuton ja huomenna on niin kipeä ettei kunnolla pysty astumaan. Tutuilla on koiria joilla on nivelrikkoa ja noilla pistoksilla pärjää hyvin.
Onko koiralla ollut tuon IRAP tai PRP -pistosten lisäksi joku muu kipulääke vai onko pistokset itsessään olleet riittävä hoitokeino koiralle?
Ajattelin lähettää koirani rtg-kuvat ortopetille konsultaatiomielessä ja keskustella hoitosuosituksista. Mielenkiintoista katsoa mitä ehdottaa.
T. Ap
Missä näitä IRAP -pistoksia voi saada koiralle?
Hyvin on toiminut dobermanni 10v. D lonkat ja kolmosen kyynärät kerran kuussa on nyt saanut Librelaa ja koira on hyvin reipas ja selvästi kivuton.
Mun 13 vee nivelrikkoinen koira käy kerran kuudsa ottamassa pistoksen. Lisäksi saa kipulääkettä puolikkaan tabletin päivässä.
pärjää ihan hyvin, toki ikä painaa jo.
Ap:n koira sai hiljattain toisen Librelan, myös Cartrophen x4 pistossarja on nyt otettu. Mitään selkeää eroa koirassa tai liikkumisessa ei näy. Jos kolmannen Librelan jälkeenkään ei näy selkeää vaikutusta, pitää jutella asiasta lääkärin kanssa ja miettiä onko sitä järkevää jatkaa.
Voikohan olla ettei koirallani ole kipuja tai ettei näistä hoidoista ole apua?
Mun koiralle tuli närästystä ja oksentelua Librelasta
Löytyykö muita kokemuksia librelasta? Minäkin tässä mietin sen aloittamista.
Koira ontuu toista takajalkaa ja kintereessä todettu lievä kuluma pari vuotta sitten. Tähän asti pärjätty silloin tällöin annetulla kipulääkesarjalla. Koira on ontunut vain ajoittain ja välillä ollut pitkiäkin aikoja ihan oireeton. Sitten taas ontuu, jos on hypännyt kovasti lenkillä. Edelleen haluaa lenkille, vaikka sitten jälkeenpäin ontuu. Lenkkejä on pienennetty, mutta liikkuinen olisi kuitenkin tärkeää lihaskunnon ylläpitamiseksi.
Librelasta tuli jo monta päivää jatkunut ripuli. Usein tulee ja ihan puuroa. Mainitaan haittavaikutuksissakin. Ällöttävää, en olisi suostunut jos oisin tiennyt.
12-v. koirallani (25 kg) spondyloosia selässä. Saa Librelaa sekä gabapentiiniä aamuin illoin. Koirasta huomaa milloin Librelan vaikutus loppuu, vajaan kuukauden, n. 26 päivän välein piikkiä. Haittavaikutuksia en ole huomannut (paitsi haukkuääni on muuttunut).
Moikka! Minun koiralla on vuoden nyt ollut Librela, ja ero aiempaan on todella suuri! Olen pistänyt librelan itse, sillä olen terveydenhoitaja ja minut on opetettu koiran pistotekniikkaan. Olemme kuitenkin muuttaneet ja kysyisin, miten olette saaneet uusittua reseptiä/ miten olette käytännössä toteuttaneet Librela-pistoksia Uudellamaalla? Ystäväni, joka asuu pk-seudulla, kertoi että joutui koiran kanssa hakemaan 3kk välein eläinlääkäristä satsit. En ymmärrä tämän hyötyä näin tiheään tahtiin koiralla, jolle lääke sopii ja tietysti muuten käydään vähintään kerran vuodessa terveystsekkauksessa. Johan se jo stressaa ainakin meidän koiraa suunnattomasti..
vinkit otetaan vastaan! Kiitos
Hei, kysy Kirkkonummen eläinlääkäriasema (Laszlo-Vet):ltä. Meillä ainakin hyviä kokemuksia hoidosta ja reseptit olleet järkevän pituisia.
terv. Spondyloosi koiralla
Mun tuttavan koira saanut Librelaa jo n. viisi vuotta eikä ihmeempiä haittavaikutuksia ole tainnut tulla.