Saako aikuisten lasten vanhemmilla olla omaa elämää?
Täällä kun lukee mielipiteitä tulee tunne ettei saisi olla. Vanhempien on parasta olla aina saatavissa lastenhoitajiksi, joka pyyntöön vastattava ja ehdittävä. Tunnettava empatiaa, lohduttaa, neuvoa, antaa rahaa. Meitäkin on syyllistetty kun joku oma viikon kahden reissu vuokramökillä tai ulkomailla on arvosteltu itsekkääksi kun emme etenkään johonkin tulkaa jouluksi kutsuun suostuneet.
Kommentit (42)
Ei ne aikuiset lapset, mutta niiden kumppanit! Meilläkin miniä ratsaa jääkaapin sisällön aina käydessään ja nakkaa roskiin ruokia, joita mielestään jääkaapissa ei saisi olla (rahkaa, juustoa, jauhelihakastiketta jne., ihan tavallisia asioita, joissa viimeinen käyttöpäivä on edessäpäin). Kuulemma haluaa, että pysymme hyvässä kunnossa, siis kaksi juuri ja juuri 55v ikäistä työssäkäyvää aikuista, joiden kodista ei löydy karkkia eikä alkoholia, meidän pitäisi syödä miniän määräämiä prosessoituja kasviproteiineja, koska hän on niin päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa. Lapsillakin saa olla oma elämä sitten kun vanhenet. Toivottavasti sinulla on tarpeeksi säästöjä. Yksityiset hoivapalvelut ovat aika kalliita.
Vanhempiaan/appivanhempiaan kuppaavalla lokilla meni tunteisiin heti. Täytyy taas olla iloinen, että on itse kssvattanut fiksut ihmiset. Sinun vanhempiesi olisi kannattanut käyttä kortsua, olisit päätynyt roskiin, sinne kuulut.
Saa olla.
Toki tunnen pientä syyllisyyttä siitä että olen 5kk vuodelta ulkomailla mutta olen ollut apuna silloin kun lastenlapset olivat pieniä (hoidin joka viikko syntymästä lähtien) ja vieläkin Suomessa ollessa aina kun tarvitaan. Lisäksi tarjoamme heille lomapaikan kuluitta.
Kun olen Suomessa tapaan lastenlapsia 1-4 kuukaudessa vähintään.
Vierailija kirjoitti:
"Siis ehtosi on konkuunlaisiin väleihin vanhempiisi että he kohtelevat ja huolehtivat sinusta, aikuisesta, oman perheen perustaneesta edelleek kuin lapsesta muistaen antaa rahaa?
Kuules, yhtä lailla on yhteiskunnan palvelujen ja oman kukkaron varassa olipa lapsia tai ei ja miten paljon heitä on auttanut."
En puhunut rahasta mitään puolin enkä toisin. Vanhempien kuuluu auttaa lapsia ja lasten vanhempia. Vanhemmat auttavat esim. lastenlasten hoidossa, ja lapset auttavat vanhenevia vanhempiaan esim. kauppa-asioissa, virastossa, siivouksessa, ruokailussa, suihkutuksessa, pukeutumisessa, hammaspesussa jne. sitten kun sen aika on.
Puhuin auttamisesta, en rahasta!
Tarkoitin sitä, että jos et auta omia lapsiasi heidän ruuhkavuosinaan esim. hoitamalla lapsenlapsia, auttamalla kotitöissä jne. sinun on turha odottaa, että lapsesi auttavat sinua, kun vanhana tarvitset kylvetysapua, kauppa-apua jne.
Jos joku kuvittelee, että yhteisk
Lapseni eivät jääneet naapuriin kuten eivät monen muunkaan, vain vauvapalstalaiset ovat äitykän naapurissa.
Olen auttanut lapsiani mutta oletus ei tpsiaan ole se että he monen sadan kilometrin päästä tulevat minua suihkuttamaan.
Sinulla taas on selvät ehdot ,x tuntia lasten katsomista, voin x kertaa jotakin tehdä kun oler vanha.
Miksi terve aikuinen tarvitsisi apua kotitöihin, eivät terveet vanhuksetkaan. Ja kotipalveluyrityksiä on pilvin pimein, miksi pitäisi sitä lastaan vaivata?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne aikuiset lapset, mutta niiden kumppanit! Meilläkin miniä ratsaa jääkaapin sisällön aina käydessään ja nakkaa roskiin ruokia, joita mielestään jääkaapissa ei saisi olla (rahkaa, juustoa, jauhelihakastiketta jne., ihan tavallisia asioita, joissa viimeinen käyttöpäivä on edessäpäin). Kuulemma haluaa, että pysymme hyvässä kunnossa, siis kaksi juuri ja juuri 55v ikäistä työssäkäyvää aikuista, joiden kodista ei löydy karkkia eikä alkoholia, meidän pitäisi syödä miniän määräämiä prosessoituja kasviproteiineja, koska hän on niin päättänyt.
Niskaperseotteella tuommoinen miniä mäkeen. Nyt hankit jostain itsetunnon ja käytät sitä. Minä pistin miniäni ruotuun puolesta sanasta, nyt menee hyvin. Ja tiedoksi, autan heitä käaikessa missä apua on pakko saada, muun avun annan vointiini ja omien menojeni mukaan.
"Sukulainen hoiti lapsiaan kotona 40 vuotta, hoiti lapsenlapset, puolisonsa ja kaikki. Auttoiko kaikki lapsista häntä hänen vanhettuaan ja oltuaan avun tarpeessa? Ei."
Sitten on mennyt jotain kasvatuksessa pahasti pieleen. Pääsääntö on, että jos autat, saat apua. Jos et auta, et saa apua. Toki poikkeuksiakin on, mutta pääsääntöisesti näin.
Lapsen maailmankatsomus on valmis noin 12 vuotiaana. Arvomaailma kuntoon sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
"Siis ehtosi on konkuunlaisiin väleihin vanhempiisi että he kohtelevat ja huolehtivat sinusta, aikuisesta, oman perheen perustaneesta edelleek kuin lapsesta muistaen antaa rahaa?
Kuules, yhtä lailla on yhteiskunnan palvelujen ja oman kukkaron varassa olipa lapsia tai ei ja miten paljon heitä on auttanut."
En puhunut rahasta mitään puolin enkä toisin. Vanhempien kuuluu auttaa lapsia ja lasten vanhempia. Vanhemmat auttavat esim. lastenlasten hoidossa, ja lapset auttavat vanhenevia vanhempiaan esim. kauppa-asioissa, virastossa, siivouksessa, ruokailussa, suihkutuksessa, pukeutumisessa, hammaspesussa jne. sitten kun sen aika on.
Tarkoitin sitä, että jos et auta omia lapsiasi heidän ruuhkavuosinaan esim. hoitamalla lapsenlapsia, auttamalla kotitöissä jne. sinun on turha odottaa, että lapsesi auttavat sinua, kun vanhana tarvitset kylvetysapua, kauppa-apua jne.
Jos joku kuvittelee, että yhteiskunta auttaa, niin on joko naivi tai elää illuusiossa. Selvitä asia ennen kuin olet pulassa.
Entäpä jos et vanhuksena tarvitsekaan apua? Siinäpä sitten vietät koko elämäsi muita passaten. Ei kaikki vanhukset ole raihnaisia ikäloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kuvittelee, että yhteisk
Lapsikulta, toivottavasti äitis auttaa sinua kovasti ja sinä häntä sitten vsnhana, sen kun näkis vetäisin rastin seinää .
Kotipalveluyrityksiä on ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun miniäni/vävyni toimisi noin, hankkisin jääkaapin oveen lukon ja laittaisin sen lukkoon, kun miniä/vävy tulee käymään. Olen 59-vuotias, ja tuo on törkeää päsmäröintiä. Sen vielä ymmärrän, jos selvästi muistisairaan vanhuksen jääkaapista heitetään vanhentuneet ruoat pois.
Vierailija kirjoitti:
"Sukulainen hoiti lapsiaan kotona 40 vuotta, hoiti lapsenlapset, puolisonsa ja kaikki. Auttoiko kaikki lapsista häntä hänen vanhettuaan ja oltuaan avun tarpeessa? Ei."
Sitten on mennyt jotain kasvatuksessa pahasti pieleen. Pääsääntö on, että jos autat, saat apua. Jos et auta, et saa apua. Toki poikkeuksiakin on, mutta pääsääntöisesti näin.
Lapsen maailmankatsomus on valmis noin 12 vuotiaana. Arvomaailma kuntoon sitä ennen.
Ja höpö höpö. Olen tuntenut hänet jo neljännesvuosisadan, ja hän on auttanut muita ihmisiä ihan tarpeettomankin paljon. Antaisi vaikka paidankin päältään jos joku sitä tarvitsee. Jotkut ihmiset on vain aivan saatanan kiittämättömiä ja itsekkäitä, eikä sillä ole väliä miten paljon olet muita auttanut jos toinen ei osaa sitä arvostaa. Kyllä niitä kuppaajia riittää vaikka minkä tekisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että jos et auta omia lapsiasi heidän ruuhkavuosinaan esim. hoitamalla lapsenlapsia, auttamalla kotitöissä jne. sinun on turha odottaa, että lapsesi auttavat sinua, kun vanhana tarvitset kylvetysapua, kauppa-ap
Mie olen 80. En tarvitse apuja vielä. Pääkin on kirkas ja selviän "virastoissa ja suihkussa." Lastenlapsia kyllä olen hoitanut mutta en käy kauppaa niistä kuten tuolle yhdelle on apu kaupankäyntiäm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun miniäni/vävyni toimisi noin, hankkisin jääkaapin oveen lukon ja laittaisin sen lukkoon, kun miniä/vävy tulee käymään. Olen 59-vuotias, ja tuo on törkeää päsmäröintiä. Sen vielä ymmärrän, jos selvästi muistisairaan vanhuksen jääkaapista heitetään vanhentuneet ruoat pois.
Voi kuule, tähän ei auta kiellot eikä käskyt. Pitää seistä jääkaapin edessä ja fyysisesti estää kaapillemeno, jolloin miniä puhkeaa itkuun ja selittää, että olemme hirviöitä. Totta kai tuo toiminta yritetään estää, pojalta otettiin aikaa sitten pois meidän vara-avainkin, mutta kun silmä välttää, on miniä taas parantamassa elämänlaatuamme pakastinta tarkistamalla. Hän on päättänyt, että meidät pitää saada mahdollisimman varhain holhoukseen, jotta emme ennätä tuhoamaan pankkitilin rahoja tai maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea uskoa tuota. Miksi päästätte miniän sisälle?
Ei pitäisi antaa mahdollisuutta tuollaiselle pompottamiselle, joka johtaa vain kiukutteluun, katkeroitumiseen tms. Saa kysyä, ja jollei sovi, niin sitten todetaan, että ei siinä mitään ja toisen kerran. Tämä siis puolin ja toisin,
Joulu on itselleni niin perheasia, että joulun ensisijaisesti varautuisin olemaan perheenja suvun kanssa.
Miksi hankkia lapsia jos ei halua sitoutua heihin ja auttaa? Tai viettää joulua yhdessä kuten ap ei näköjään halua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hankkia lapsia jos ei halua sitoutua heihin ja auttaa? Tai viettää joulua yhdessä kuten ap ei näköjään halua.
Lapsiin pitää sitoutua, mutta aikuisena on pärjättävä omillaan.
"Vanhempiaan/appivanhempiaan kuppaavalla lokilla meni tunteisiin heti. Täytyy taas olla iloinen, että on itse kssvattanut fiksut ihmiset. Sinun vanhempiesi olisi kannattanut käyttä kortsua, olisit päätynyt roskiin, sinne kuulut."
Analyysisi meni nyt kyllä metsään ja pahasti. Appivanhemmat ovat kuolleet jo vuosia sitten. Äitiini en ole ollut yhteydessä vuosiin, ihan omasta tahdostani. On sen verran dominoiva tyyppi. En ota vastaan edes joululahjoja, joten mitään en ole kupannut sen jälkeen, kun alaikäisenä lähdin kodista, ihan omalla päätöksellä.
Isän kanssa on välit, mutta ei ole koskaan auttanut esim. lastenhoidossa. Nuorin lapsi on jo yläasteella ja vanhemmat lapseni jatko-opinnoissa, joten enää en lastenhoitoapua kaipaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Joulusta ap ei puhunut minusta mitään. Eikä hän myöskään sanonut, että ei haluaisi auttaa. Mutta joillekin aikuisille lapsille ei tunnu olevan mitään rajaa. Syyllistetään isovanhempia siitä, että he lähtevät pari kertaa vuodessa 1-2 viikon lomalle eivätkä sinä aikana ole käytettävissä.
Minulla ei ole lapsenlapsia, mutta olen vierestä seurannut ystäväpariskuntaa, joka ei pääse läheskään joka kerta edes kerran viikossa kokoontuvalle kielikurssille, kun lapset aina yllättäen tarvitsevatkin lastenhoitoapua juuri samaan aikaan - sen lisäksi, että ainakin joku lapsenlapsista on jo ollut lähes joka päivä muutenkin hoidossa isovanhemmilla. Kielikurssin aika on kyllä lasten tiedossa. Ystäväni kyllä hoitavat lapsenlapsiaan mielellään, mutta toivoisivat edes joskus vapaapäiviä.
Analyysisi meni nyt kyllä metsään ja pahasti. Appivanhemmat ovat kuolleet jo vuosia sitten. Äitiini en ole ollut yhteydessä vuosiin, ihan omasta tahdostani. On sen verran dominoiva tyyppi. En ota vastaan edes joululahjoja, joten mitään en ole kupannut sen jälkeen, kun alaikäisenä lähdin kodista, ihan omalla päätöksellä.
Isän kanssa on välit, mutta ei ole koskaan auttanut esim. lastenhoidossa. Nuorin lapsi on jo yläasteella ja vanhemmat lapseni jatko-opinnoissa, joten enää en lastenhoitoapua kaipaakaan.
Lisään vielä tähän, että omia lapsiani aion auttaa niin paljon kuin pystyn. Myös aikuisena. En halua olla yksin ja ilman apua vanhuksena. Minun isovanhempani hoitivat minua monta kertaa viikossa, kun olin lapsi. En saanut omilta vanhemmiltani yhtään lastenhoitoapua. En myöskään appivanhemmilta (olivat jo niin huonokuntoisia). En halua samaa "kohtaloa" lapsilleni, vaan autan niin paljon kuin pystyn. Mutta kukin tyylillään.
Sukulainen hoiti lapsiaan kotona 40 vuotta, hoiti lapsenlapset, puolisonsa ja kaikki. Auttoiko kaikki lapsista häntä hänen vanhettuaan ja oltuaan avun tarpeessa? Ei.