Hitto kun sylettää nuo eri järjestöjen kerjuukampanjat
Esimerkiksi TV6 kanavalta voi yhden mainoskatkon aikana tulla kahdeksan eri järjestön kerjäysmainosta. Sitten on vielä nämä testamentin kerjääjät erikseen, joiden takana voi olla kymmeniä toimijoita.
Päällisin puolin tarkoitus näyttää hyvältä, mutta kun tarkistaa taustat, niin selviää, että kaikilla on massiiviset hallintokulut ja johtajat tienaavat satojatuhansia. Lahjoituksista menee häviävän pieni osa kohteisiin ja nekin suurelta osin katoaa korruption myötä vääriin taskuihin.
Todella ällöttävää, enkä lahjoita enää ikinä pennin jeniä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Rahankeräystä valvoo poliisihallitus ja säätelee rahankeräyslaki. Toki se on itselleen kiva uskotella että rahat menee korruptioon, mutta jos järjestöllä on rahankeräyslupa niin ne lahjoitukset menee sinne minne lupaavatkin (yleensä noin 20% hallintoon, 80% kohteeseen). Johdon palkat maksetaan yleensä julkisista avustuksista.
80% kohteeseen? Miten se on mahdollista jos esimerkiksi pampun palkka on 10000€ kk, muiden työntekijöiden palkat yhteensä pari kertaa tuo summa, logistiikka ym, ja avustuskohde, esim köyhän maan koulutus 30€/kk (oikeasti, feissari kertoi minulle että euron päivässä maksaa että penska saa sen mitä avustusjärjestö hälle avustaa.
Eli todellisuudessa se prosenttiosuus mikä sillä lapsiparalle menee on ehkä 0,00001%
Herää unestasi, sinut on aivopesty, herää!
Lampaat lahjoittaa kun julkkikset sitä pyytää, eivät tajua, että niille maksetaan niistä mainoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahankeräystä valvoo poliisihallitus ja säätelee rahankeräyslaki. Toki se on itselleen kiva uskotella että rahat menee korruptioon, mutta jos järjestöllä on rahankeräyslupa niin ne lahjoitukset menee sinne minne lupaavatkin (yleensä noin 20% hallintoon, 80% kohteeseen). Johdon palkat maksetaan yleensä julkisista avustuksista.
80% kohteeseen? Miten se on mahdollista jos esimerkiksi pampun palkka on 10000€ kk, muiden työntekijöiden palkat yhteensä pari kertaa tuo summa, logistiikka ym, ja avustuskohde, esim köyhän maan koulutus 30€/kk (oikeasti, feissari kertoi minulle että euron päivässä maksaa että penska saa sen mitä avustusjärjestö hälle avustaa.
Eli todellisuudessa se prosenttiosuus mikä sillä lapsiparalle menee on ehkä 0,00001%
Herää unestasi, sinut on aivopesty, herää!
Kuten sanoin, johdon palkat menee yleensä julkisista avustuksista (STEA, ministeriöt, kaupunkien hankerahoitus), ei lahjoitusvaroista.
Olen työni puolesta lukenut ja tutkinut hyvin monen järjestön talousraportteja. Sun lähteitä en tiedä.
Tämän vuoden lahjoitukseni oli 2e kirkon kolehtiin (rippijuhlat) , onneksi olin valmistautunut:) Joo, tuo kyseinen mainoskimara ehkä saa ainakin tervejärkiset lahjoittamasta yhtään mitään mihinkään. Toinen mitä mietin, että monella saattaa tuo töllö olla päällä ja pikkuipanat pyöriskelevät siinä et.. ahdistetaanpa kaikki lapsuudesta alkaen.
Jos kyseessä on avustusjärjestö, jolla on palkattuja työntekijöitä, niin pakkohan siinä on silloin olla hallintokuluja. Ja kumpien luulet saavan avun paremmin perille: palkatut ammattilaiset vai vapaaehtoiset, jotka tekevät tunnin-pari viikossa?