Olen kurkkuani myöten täynnä pelkillä käsimatkatavaroilla matkustavia! Eikö tähän saada mitään kuria?
Tuntuu siltä, ettei laukkujen määrää ja kokoa valvota juurikaan, vaan koneeseen änkeää monien pakaasien ja sitten sen isohkon matkalaukun kanssa porukkaa ja sitten alkaa sen helkutin sullominen ja lentoemäntä käskyttää meitä pienempien laukkujen kanssa matkustavia kyyhöttämään laukku jaloissamme, mikä on epämukavaa ja epäreilua! Maksan lipustani huomattavasti enemmän, koska minulla on laukku ruumassa. Silti joudun istumaan erittäin epämukavasti, koska liikoja matkatavaroita ruumaan raahaavat valtaavat laukkuhyllyt. Matkustan Euroopan lennoilla ja tämä ilmiö vaan villiintyy villiintymistään.
Kommentit (362)
Vielä kun opettelisitte sijoittamaan ne ylähyllyn matkatavarat järkevästi. Sinne ei laiteta taxfree-kasseja, takkeja, huiveja tai pientä reppua viemään tilaa. Sinne laitetaan tilaan sopiva trolley-laukku pystyasentoon, jolloin hyllylle mahtuu kaikkien matkustajien laukut nätisti rinta rinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Finnairin sivut auki kohdasta käsimatkatavarat. Siinä on taulukko missä on selvästi kerrottu lipputyypit ja kullekin lipputyypille sallitut käsimatkatavarat. Taulukossa superlightlippuun ei kuulu käsimatkalaukkua, vain käsilaukku tai vastaava.
Niin, ma kaikki muut tiedämme sen, mutta joku jankkaa vanhoja tietoja. Tai ehkä nyt vaikeni kun löysi oikeat...
Ei, minä olen eri henkilö. Olen se, joka on ollut oikeassa alusta asti, koska minulla on ollut Finnairin sivut auki kohdasta käsimatkatavarat jo "väittelyn" alusta asti, ja olen henkilö, jolla on 30 vuoden kokemus lentomatkustamisesta ja sallituista matkatavaroista ja niiden painosta. Lähden taas matkalle kahden viikon päästä Finnairilla.
Lisään. Katsokaa se taulukko, missä asia on yksinkertaisesti ilmaistu ja yhdellä silmäyksellä voi asian tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään erikseen käsimatkatavaran ostamista. Se 8 kg kuuluu kaikille. Uskon Finnairia, en teitä, jotka väittävät tätä nyt jo 5 sivua :D
Finnairin liput muuttuivat 1.6.2023. Sen jälkeen superlight -lippuun ei kuulu kuin pieni käsilaukku. Se pieni laukku toki saa painaa 8 kg mutta se pitää laittaa edessä olevan istuimen alle. Ellei ylhäällä ole tyhjää kun kaikki 55x40cm laukut ostaneet / korkeamman lipputyypin hankkineet ovat sinne laukkunsa laittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun opettelisitte sijoittamaan ne ylähyllyn matkatavarat järkevästi. Sinne ei laiteta taxfree-kasseja, takkeja, huiveja tai pientä reppua viemään tilaa. Sinne laitetaan tilaan sopiva trolley-laukku pystyasentoon, jolloin hyllylle mahtuu kaikkien matkustajien laukut nätisti rinta rinnan.
En ole koskaan nähnyt lentokoneen ylähyllyä jonne 55x40 matkalaukku mahtuisi pystyasentoon.
Se on toki totta että pieniä tavaroita sinne ei laiteta, ellei sitten ole tilaa kun kaikki isot laukut siellä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä joku raja, miten paljon matkustamolaukkuja otetaan lennolle? Eihän niitä voi myydä kovin montaa. Täysi kaaoshan tulisi, jos kaikki tulisivat matkalaukkuineen koneeseen :D
Sehän on matkustajakohtainen eli jokaisella matkustajalla voi olla yksi matkustamolaukku ja pieni laukku (käsilaukku tai tietokonelaukku tai pieni reppu tai vastaava).
Mutta eihän ne mitenkään mahdu sinne ylös, aivan mahdottomuus, että jos esim. 6 ihmistä istuu vierekkän, käytävä välissä, ja kaikilla on matkustamolaukku, joka laitetaan ylös siihen ehkä just ja just metrin levyiseen tilaan, niin sehän on selvä, että puolet laukuista ei sinne mahdu. Mitäs sitten tehdään?
Miksi mä en ole koskaan ollut le
Minäkään en ole koskaan ollut tällaisella lennolla ettei matkatavarat olisi mahtuneet. Aika outoa sikäli, että olen matkustanut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä vastannut siihen, minne ne 150 matkustajan 150 trolleyta mahtuu?
Miksi ei mahtuisi?
Kun ei mahdu. Siinä koneessa, jolla lennän Euroopan lennoilla on 6 paikkaa vierekkäin ja rivejä ykeensä 25. Ne yläluukut on niin pieniä, että trolleyt pitää laittaa poikittain. Ja sellaisiako muka mahtuisi 3 vierekkäin yhden penkkirivin kohdalla?
Poikittain? Miksi en ole koskaan ollut lennolla jolla kaikkien halukkaiden isot laukut eivät olisi mahtuneet ylös? Jos tämä on niin yleistä että joka lennolla pitäisi olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustamolaukku eli carry-on baggage nostetaan ylälokeroon ja ns. personal item pannaan edessä olevan penkin alle. Laukkujen yhteispaino Finnairilla saa olla 8 kg. Laukuilla on maksimimitat, ja ne löytyy netistä.
Finnairin uudet liput on: light, jossa on pieni käsimatkatavara (Kånken repun kokoinen) ja se laitetaan edessä olevan penkin alle. Tavallaan omalle jalkatilalle. Ja seuraavassa lipussa on sekä ylös että ruumaan laitettava laukku. Jos haluaa laittaa laukkunsa sinne ylös, niin pitää ostaa lippu, jossa on myös ruumaan menevä. Sinänsä ärsyttävää, kun vaihtaa konetta eri firmalle.
Valitse halvin lippu ja osta siihen isompi käsimatkatavara. Eli ei tarvitse ostaa mitään kalliimpaa lippua joka sisältää ruumalaukun.
Matkustan aina vain yhden repun kanssa, ja hyvin on mennyt. Luen aina säännöt, maksan kaikki mitä pitääkin. Niin kaikenmaailman eukot pusseineen ärsyttää kun ovat niin leveästi. Nyt Norvegianilla pitää maksaa lisää jos on 16 litran pikkukånkenia suurempi. Maksoin sitten vähän isommasta johon sisältyisi myös ruumaan menevä. Eli maksan enemmän kuin nuo röyhkeät. Outona pidän sitä että koneisiin päästetään viisikassisia eukkoja. Jättäis ruumaan vaan. Tai pysyisivät kotona.
Lensin viikko sitten Finnairilla ja juurikin koneeseen noustessa kolmelta turistilta veloitettiin portilla 30 euroa per laukku, koska heillä oli vain Superlight-liput. Jokaisella oli siis (pieni) trolli ja lisäksi käsilaukku. Ilmeisesti boarding passin lukeva laite "hälyttää" Superlight-lippulaiset, koska miten muuten henkilökunta olisi heidät sieltä osannut spotata?
Olenkin ihmetellyt haisevia, päivä/viikkotolkulla samoissa vaatteissa kulkevia turisteja. Nyt syy selvisi. Heillä ei ole varaa laittaa laukkua ruumaan, matkustavat käsimatkatavaroilla, niin onhan siinä vaatteet vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kieltäytyi laittamasta reppuaan jalkoihinsa, pitkäsäärinen kun on ja halusi sen ylähyllylle, kuten muutkin matkustajat. Paluumatkalla hänet pysäytettiin portilla ja jo etukäteen ohjeistettiin laittamaan reppu jalkoihin.
Pakkoko se on jalkojen tielle laittaa? Oman penkin alla on tilaa ja siellä sen kuuluu olla sijoitettunakin.
Edessä istuvan penkin alle, ei oman, se on ohjeistus. Ja niin miestänikin ohjeistettiin.
Edessä istuvan tai oman penkin alle. Lennän paljon, eikä kukaan tule rutkuttamaan jos sijoitan repun oman penkkini alle. Pääasia että se on siellä suojattuna jos tulee turbulenssia niin ei lähde lentoon.
Laukku laitetaan aina edessä istuvan penkin alle! Et tietenkään voi laittaa oman penkkisi alle laukkua koska silloin viet laukullasi jalkatilan takanasi istuvalta! Olet muka paljon lentänyt etkä edes tällaista tiedä, ihan perusasiat lentomatkailussa. Katsopa seuraavalla kerralla vaikka turvallisuusvideota niin siinäkin laukku laitetaan aina edessä istuvan penkin alle ja vielä erikseen mainitaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ärsyttää myös kun olen ostanut esim. Norwegianilta lipun, johon kuuluu sekä ruumaan menevä matkalaukku että matkustamossa ylähyllylle laitettava laukku. Usein tuo laukku on minulla aika pieni, mutta en silti halua sitä jalkoihini kun kerran olen siitä maksanut. Useamman kerran olen silti saanut laukkuni jalkoihini kun muilla matkustajilla on ollut niitä valtavia cabin bageja. No, ongelma ei ole suuren suuri, mutta silti ärsyttää.
Eihän kenellekään voi mitenkään täysin varmasti taata tilaa ylähyllyltä, vaan ne sallittujen matkatavaroiden mitat on sellaiset, että ne tarvittaessa mahtuu sinne oman penkin edessä olevan penkin alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lentolippu on hinnoiteltu käsimatkatavaran mukaan, pösilö.
Matkalaukku maksaa erikseen, pösilö, eli lento maksaa enemmän niille jotka eivät tunge kolmen viikon tavaroita käsimatkatavaroihin, pösilö.
Esim. Finnairilla käsimatkatavarasta maksetaan.
Riippuu minkätasoisen lipun ostaa ja minkäkokoinen se laukku on.
Siksi kun matkatavaroita häviää valtavat määrät tai menee väärille kentille jos laittaa ne ruumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lopettanut laukun maksamisen. Jollain lomalennolla pääsee halvalla, mutta reittilennoilla Euroopassakin matkalaukun hinta voi olla 50-70 Euroa. Kokeneena matkustajana matkatavaroiden määrä on koko ajan vähentynyt. Kaukana on ne ajat, kun piti joka matkalle olla pelkästään itselle kokonainen iso matkalaukku. Nykyään menemme kepeästi nelihenkinen perhe yhdellä isolla matkalaukulla ja käsimatkatavaroita on hyvin kohtuullinen määrä/peruskassit vaan aktiviteeteiksi lennolle. Sen huomaa lentokentälläkin lähteissä, ketkä on matkustaneet paljon ja ketkä ei. On näitä perheitä, kun jokaisella on iso laukku ja sitten näitä, joilla on murto-osa siitä määrästä tavaraa. Riippuu tietysti kohteesta, mutta jossain lämpimässä paikassa ne pienet kesävaatteet, trikoorytkyt, alkkarit ja uikkarit menee vaikka pieneen reppuun, mitä viikon aikana tarvitsee. Eikä kenkiä tarvi kuin kahdet. Yhdet jalkaan ja toiset rantaläpsyt sivutaskuun.
Kaikki ei matkusta johonkin viikon rantalomalle. Minä saatan saman matkan aikana käydä paikoissa niin että jossain on 10 astetta pakkasta ja seuraavassa paikassa taas 25 astetta lämmintä niin ei siinä ihan käsimatkatavarat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta jatkossakin matkustan pelkän repun ja käsilaukun kanssa 😉 Ei mitään intoa laittaa tavaroita ruumaan, häviävät kuitenkin. Repulla pärjää viikonkin reissut.
Noniin kauan, kun tunget sen reput omien jalkojesi eteen, se on ihan ok. Mutta kun alat täyttää tavaroillasi muille matkustajille tarkoitettuja tiloja, olen toooodella ärsyttävä.
Muiden mielipiteet kiinnostaa kuin kilo paskaa.
Minä olen ollut useasti sellaisella lennolla, ettei kaikki trollit mahdu ylähyllyille. Henkilökunta niitä yrittää järjestellä ja nostelee pienimpiä alas jalkoihin, mutta usein muutamia laukkuja silti viedään jonnekin etuosaan. Oletettavasti tavallaan henkilökunnan tiloihin. On myös pati kertaa portilla ehdotettu, että saisi laittaa laukun ruumaan, koska kaikkien laukut ei tule mahtumaan matkustamoon.
Matkalaukku voi painaa tyhjänäkin 3 - 4 kiloa! Riittävän kokoinen reppu 0,5kiloa. Siis 500gr. Ja se on kuulemma paino mikä vaikuttaa polttoaineen kulutukseen myös.
Joku kyseli että mitä tehdään jos kaikki trolley-laukut ei mahdu matkustamoon. Silloin ylimääräiset viedään ruumaan.
Kun ei mahdu. Siinä koneessa, jolla lennän Euroopan lennoilla on 6 paikkaa vierekkäin ja rivejä ykeensä 25. Ne yläluukut on niin pieniä, että trolleyt pitää laittaa poikittain. Ja sellaisiako muka mahtuisi 3 vierekkäin yhden penkkirivin kohdalla?