Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kurkkuani myöten täynnä pelkillä käsimatkatavaroilla matkustavia! Eikö tähän saada mitään kuria?

Vierailija
03.10.2024 |

Tuntuu siltä, ettei laukkujen määrää ja kokoa valvota juurikaan, vaan koneeseen änkeää monien pakaasien ja sitten sen isohkon matkalaukun kanssa porukkaa ja sitten alkaa sen helkutin sullominen ja lentoemäntä käskyttää meitä pienempien laukkujen kanssa matkustavia kyyhöttämään laukku jaloissamme, mikä on epämukavaa ja epäreilua! Maksan lipustani huomattavasti  enemmän, koska minulla on laukku ruumassa. Silti joudun istumaan erittäin epämukavasti, koska liikoja matkatavaroita ruumaan raahaavat valtaavat laukkuhyllyt. Matkustan Euroopan lennoilla ja tämä ilmiö vaan villiintyy villiintymistään. 

Kommentit (362)

Vierailija
201/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun laukkuni ei ole enää useaan vuoteen mahtunut sinne ylähyllylle. On pitänyt pärjätä sillä että mahtuu sinne penkin alle/jalkoihin. Ja isot laukut tietysti ruumaan. Välillä tosiaan ärsyttää ettei ikinä mitää omaa tavaraa saa sinne hyllylle kun joillakin on siellä useampi laukku.

Sama juttu. Kiltisti vaan otan tavarani jalkatilaan, kun tiedän, ettei minun tavarani mahdu ylös, vaikka minulla on käsimatkatavaralippu. 

Jos se matkatavarasi mahtuu jalkatilaan, täydessä koneessa se on sinne laitettava.  Soita vaikka käyttämäsi lentoyhtiöt läpi ja kysy. 

Voit myös kysyä lentoemolta tai stuertilta apua matkatavaran sijoittamiseen, jos lähihyllyt ovat täynnä. He joko tekevät tilaa, nostavat laukkusi kauemmas tai kehottavat sinua pitämään sen jaloissa. Jos haluat tämän välttää, hanki laukku, joka ei mahdu jalkatilaan, ja katso, että lippusi oikeuttaa siihen. Tällöin riskinä voi olla, että laukku on kuitenkin sijoitettava ruumaan ilman lisämaksua. Sellaista se lentäminen nyt vain on. 

Vierailija
202/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustan jonkun verran työssäni. Ostan aina matkalipun ruumatavaroilla ja sinne laitan kaiken muun, paitsi työläppärin ja lennolla tarvittavat asiat sekä yhden vara-vaatekerran. Joka tapauksessa otan repun jalkoihin, koska käytän muutamaa tavaraa lennolla. Ei ole tähän päivään mennessä käsimatkatavaroilla matkustavat häirinneet minua, ennemmin koen olevani etuoikeutettu siksi, että saan laittaa matkatavarani ruumaan. Ei se kaikkien tavaroiden roudaaminen pitkin lentokenttää voi kovin kivaa olla. Yhden kerran lento viivästyi siksi, että käsimatkatavaroita oli niin paljon, että eivät mahtuneet hyllyille vaan jouduttiin lastata osa ruumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tästä keskustelusta opin: jos haluaa matkustaa mukavasti, pitää matkustaa kovan max kokoisen matkustamolaukun kanssa, ei repun tai muun pehmeän laukun. Jos lippuni oikeuttaa 8 kg käsimatkatavaraan, laukulla on iso merkitys. Vain kovan laukun saa ylös, ja sitten voi istua lentimatkansa ajan mukavasti jalkansa ojentaen.

Vierailija
204/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lentolippu on hinnoiteltu käsimatkatavaran mukaan, pösilö.

Matkalaukku maksaa erikseen, pösilö, eli lento maksaa enemmän niille jotka eivät tunge kolmen viikon tavaroita käsimatkatavaroihin, pösilö.

Esim. Finnairilla käsimatkatavarasta maksetaan. 

En ole ikinä maksanut. Matkustan light-lipulla ja siihen sisältyy 1 käsimatkatavara. Seuraavaan lippukategoriaan sisältyy matkalaukku max 23 kg, joka menee ruumaan ja 1 käsimatkatavara. 

Milloin matkustit Finnairilla viimeksi? Nykyään se käsimatkatavaralaukkukin maksaa erikseen. Vain pieni käsilaukku on ilmainen. Oliko koko jotain 40x35x20cm???

No ei kyllä maksa edelleenkään - tai ainakaan syyskuussa ei maksanut.

Vierailija
205/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuupa mieleen sellainenkin tilanne, kun matkustin exit-paikalla enkä siis saanut laukkuani edessäolevan penkin alle, koska sellaista ei ollut. Otin matkustamoon vain pienen käsilaukun. Eipä se mahtunutkaan ylälokeroon! Lentoemännälle sanoin asiasta ja hän meinasi ensin viedä minun laukkuni muualle. Sanoin että käsilaukussani on kaikki tärkeä ja se on ainoa käsimatkatavarani. Siirsi siitä sitten jonkun laukun muualle. Tuokin tilanne on sattunut ihmeen usein että exit-paikkojen ylälokerot on täynnä ennenkuin itse pääsen edes koneeseen. Toki siellä on ensiaputarvikkeet mutta myös matkalaukkuja.

Vierailija
206/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoyhtiöiden pitäisi oikeasti kontrolloida käsimatkatavaroita. Kaikki ongelmat koneessa liittyen laukkuihin johtuu näistä idiooteista jotka eivät noudata lippusääntöjä. 

Vierailija
207/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali joka asiasta,lennä ykkösluokassa jos laatua haluat,pysy himassa jossei liskillä ole rahaa,ei köyhä voi vaatia luxusta ja tarjota hiluja,maksoit isosta matkalaukusta ja sen sait mikä ongelma? Passi ja rahat riittää,paikan päältä ostaa jos jotain tarvitsee,sä olet niitä jotka viikon reissuun tarttee puolet asunnosta mukaan

Vierailija
208/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tämä ongelma on ollut jo monta vuotta. Avauduin tästä kerran koneessa ja laitoin myös lentoyhtiölle palautetta. Tuloksena olen vaan ikävä ihminen ja palautteessa vastaus, että suurin osa on tyytyväinen tähän järjestelyyn. Vaikea uskoa, että näin olisi. 

Vierailija
209/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan Finskiltä aina halvimman superlight lipun ja otan myös lentolaukun, jos siltä tuntuu. Aika monella muullakin matkustajalla on jokin tasokortti, joka oikeuttaa aina lentolaukkuun.

Vierailija
210/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vali vali joka asiasta,lennä ykkösluokassa jos laatua haluat,pysy himassa jossei liskillä ole rahaa,ei köyhä voi vaatia luxusta ja tarjota hiluja,maksoit isosta matkalaukusta ja sen sait mikä ongelma? Passi ja rahat riittää,paikan päältä ostaa jos jotain tarvitsee,sä olet niitä jotka viikon reissuun tarttee puolet asunnosta mukaan

On kyse siitä, että samalla käsimatkatavaroihin oikeuttavan lipun ostaneilla on koneen sisällä ihan erilainen matka. Toisilla mukava, toisilla epämukava ja tämä johtuen siitä, että matkustamoon saa ottaa niin paljon tavaraa. Kovat laukut saa tavaratilan. 

Vierailija
211/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuupa mieleen sellainenkin tilanne, kun matkustin exit-paikalla enkä siis saanut laukkuani edessäolevan penkin alle, koska sellaista ei ollut. Otin matkustamoon vain pienen käsilaukun. Eipä se mahtunutkaan ylälokeroon! Lentoemännälle sanoin asiasta ja hän meinasi ensin viedä minun laukkuni muualle. Sanoin että käsilaukussani on kaikki tärkeä ja se on ainoa käsimatkatavarani. Siirsi siitä sitten jonkun laukun muualle. Tuokin tilanne on sattunut ihmeen usein että exit-paikkojen ylälokerot on täynnä ennenkuin itse pääsen edes koneeseen. Toki siellä on ensiaputarvikkeet mutta myös matkalaukkuja.

Meillekin kävi näin ja avauduin asiasta, niin mitään muuta ei saanut kuin vittuilut vieressä istuvalta mieheltä, joka oli ilmeisesti olevinaan jotain parempaa kastia Finnairin "clubikortteineen".

Vierailija
212/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunnan tulisi pitää huoli siitä, että jokainen matkustaja vie vain hänen istumapaikkansa kohdalla olevan matkatavaratilan. Onhan se ihan perseestä, kun vallataan omat ja muiden hyllyt.

Vierailija
213/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän OT mutta joillain roikkuu repusta vaikka mitä tyynyä ja kuulokkeita ja pashmiinahuiveja. Yhdellä roikkui sellainen taaperon vessarinkula, hyi yrjö. Jos tavarat ei mahdu laukkuun, tavaroita on liikaa.

Vierailija
214/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, millaista molotusta.

Vierailija
215/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyse siitä, että samalla käsimatkatavaroihin oikeuttavan lipun ostaneilla on koneen sisällä ihan erilainen matka. Toisilla mukava, toisilla epämukava, ja tämä johtuu siitä, että matkustamoon saa ottaa niin paljon tavaraa. Kovat laukut saa tavaratilan. 

Lyhesti ja ytimekkäästi: tämä on se pointti.

Pitää liittyä mahdollisimman isolla ja kovalla matkustamolaukulla matkustavien joukkoon, niin saa mukavan matkatilan itselleen. 

Ennen kaikki saivat istua mukavasti, eikä mitään matkalaukkuja raahattu matkustamoon. 

Vierailija
216/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle riitää lompakko,vähän rahaa ja ne muoviläpyskät,mitään muuta en tarvitse lyhyelle lomalle.Ostan paikanpäältä sen mitä tarvitsen.

... ja jätät ne sinne, ettei paluumatkallakaan tavaraa???

Vierailija
217/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle riitää lompakko,vähän rahaa ja ne muoviläpyskät,mitään muuta en tarvitse lyhyelle lomalle.Ostan paikanpäältä sen mitä tarvitsen.

... ja jätät ne sinne, ettei paluumatkallakaan tavaraa???

Ainakin kaikki shampoot, suihkugeelit, pitkälti kaikki kosmetiikka, huh mitä tuhlausta! Ostat matkakohteesta kaiken ja heität pois?!

Vierailija
218/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta. Tavarahyllyt niin täynnä ihmisten käsimatkatavaroita, ettei oma ulkotakki tahdo mahtua. Ja kun on myös ruumassa matkatavaraa, ei tarvitse turvatarkastuksessa pelleillä nesteiden kanssa ja niitä erillisissä pusseissa kanniskella.

Se ulkotakki laitetaan lentolaukun päälle siellä hyllyllä, ei sivulle.

Eipä ole sinnekään aina tahtonut mahtua, kun siellä on jo lentolaukun päälle tungettuna reppu.

Vierailija
219/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tästä keskustelusta opin: jos haluaa matkustaa mukavasti, pitää matkustaa kovan max kokoisen matkustamolaukun kanssa, ei repun tai muun pehmeän laukun. Jos lippuni oikeuttaa 8 kg käsimatkatavaraan, laukulla on iso merkitys. Vain kovan laukun saa ylös, ja sitten voi istua lentimatkansa ajan mukavasti jalkansa ojentaen.

Toinen vaihtoehto on tosiaan minimaaliset käsimatkatavarat ja laukku ruumassa, kuten tuossa yllä joku enemmän matkustava kertoi. 

Ruumalaukku ei useinkaan ole kovin kallis lisä lentolippuun. 

Minä opin tästä keskustelusta, että moni maksimoi mieluummin oman valittamisensa ja kurjuutensa kuin maksaa pikkusumman tai edes kysyy henkilökunnalta apua. 

Vierailija
220/362 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lentolippu on hinnoiteltu käsimatkatavaran mukaan, pösilö.

Matkalaukku maksaa erikseen, pösilö, eli lento maksaa enemmän niille jotka eivät tunge kolmen viikon tavaroita käsimatkatavaroihin, pösilö.

Esim. Finnairilla käsimatkatavarasta maksetaan. 

En ole ikinä maksanut. Matkustan light-lipulla ja siihen sisältyy 1 käsimatkatavara. Seuraavaan lippukategoriaan sisältyy matkalaukku max 23 kg, joka menee ruumaan ja 1 käsimatkatavara. 

Milloin matkustit Finnairilla viimeksi? Nykyään se käsimatkatavaralaukkukin maksaa erikseen. Vain pieni käsilaukku on ilmainen. Oliko koko jotain

Kyllä Finnairilla nykyään halvimpaan lippuun kuuluu enää se edessä olevan penkin alle mahtuva pikkulaukku. Finnairillahan on erilaisia hintaluokkia, ehkä sulla on ollut sitten vähän kalliimpi lippu. Tätä matkalaukkujen määräähän ei tosin kontrolloida mitenkään. Kun teet itse check-inin, kukaan ei huomauta, että lippuusi ei kuulu käsimatkatavaroita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä