Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausajan diabetes; mitä saa syödä ja mitä ei?

14.02.2007 |

Minulla todettiin juuri raskausajan diabetes. Neuvolasta sain joitakin ohjeita makeisiin herkkuihin, mutta en mielestäni riittävästi. Kysynkin, että saako syödä kaikkia makeutettuja herkkuja, joissa ei ole sokeria tai fruktoosia lukuunottamatta tietysti sakariinia ja syklamaattia? Eli saako syödä esim. Valion sokerittomia marjakeittoja, Diatorelle-karkkeja, Sisu-sokeritonta...jne. Koska eihän sitä täysin ilman makeaa voi olla...eihän!?!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua neuvottiin näin, että nestemäisiä maitotuotteita ei saisi mielellään syödä eli maitoa, jugurttia vaan korvata nämä maitorahkalla ja juustolla yms. Marjoja ei saisi kauheasti syödä mutta heti ruuan perään voi ottaa samoin hedelmiä. Makeutusainetta saa käyttää. Mehuja edes täysmehuja ei saisi juoda mutta mielestäni noi sokerittomat mehukeitot ei oo kiellettyjen listalla. Vaaleaa leipää ei saa syödä vaan täysjyvä-ja ruisleipää. Tässä nyt oli jotain mitä tuli mielee. Musta neuvola vois vähän paremmin opastaa tossa ruokavaliossa, oon kanssa aikalailla pihalla noitten ruokien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sanottu mitään, että nestemäisiä maitotuotteita ei saisi syödä, kun esikoista odottaessani minulla oli raskausdiabetes. Saa nähdä mitä toisen kohdalla sanotaan...

Vierailija
4/9 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali terveellinen perusruokavalio, näkyvän sokerin ja rasvan välttäminen on ok. Riippuen sokeriarvoista tietenkin, oliko sokerirasituksessa vain ensimmäinen vai kaikki arvot koholla? S:llä alkavia makeutusaineita ei saa käyttää. Karkkia voi syödä silloin tällöin KOHTUUDELLA. Vaalea leipä kannattaa vaihtaa tummaan. Ei mehuja tai limsoja vaan vettä tai maitoa juomaksi. Lautasmalli ruokaillessa 1/4 perunoita tms. , 1/4 lihaa tms ja 1/2 salaattia. Tavallisessa jugurtissa on jopa 10 palaa sokeria/purkki, joten maustamatonta jugurttia ja sinne itse lisää marjoja tai hedelmiä. Marjat ei siis todellakaan ole kiellettyjen listalla. Ruokaväli olisi hyvä pitää tasaisena, noin 3 tunnin välein jotain(muista Xylitol-purkka syömisen jälkeen! Raskausaikana sylki ei puhdista hampaita.) Tässäpä ppikaisesti jotain, kannattaa käydä vaikka Diabetesliiton sivuilla ja tutustua gestatiodiabetekseen ja 2.tyypin diabetekseen. Sieltä lisää vinkkejä!

Vierailija
5/9 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lista on tällainen, kielletty tai erittäin vähäisessä määrin sallittu:

- peruna, vehnäjauho (riisit, pasta, leipä)

- maitotuotteista ainoastaan vähärasvaiset sallittu, juustossa alle 15% rasvaa

- makeiset, suklaaa, ns. dieettivalmisteita ei voi käyttää yhtään enempää kuin vastaavia sokerillisiakaan

Hedelmiäkään en saa syödä kuin 2-3 päivän aikana, koska sisältävät hedelmäsokeria (nostaa verensokeria). Lasillinen tuoremehua vastaa jo yhtä välipalaa.

Näillä ohjeilla paastosokeri on pysynyt 4,3 mmol/l ja ruokailun jälkeinen 7,0 mmol/l

Vierailija
6/9 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kysyisin mielenkiinnosta, että onko riittänyt pelkkä ruokavaliohoito vai oletteko joutuneet käyttämään insuliinia? Ja että minkälaisia arvoja teillä on ollut sokerirasituksessa?

Mulla arvot:

- paastoarvo 4,4

- 1 tunnin 5,4

- 2 tunnin 9,3

Eli mulla ainoastaan tuo kahden tunnin arvo oli hieman yli sallitun.

Vierailija
7/9 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

osallistunpa minäkin, kun itselläni raskausdiabetes todettiin viime viikolla. Sokerirasitustestin arvot olivat 4.9-11.4-7, kun ne raja-arvot meidän kunnassa ovat 6 - 11 - 9.6 eli tuo yhden tunnin arvo oli vähän yli sallitun. Äitiyspolilla kävin torstaina saamassa diabeteshoitajalta ohjeet uuteen ruokavalioon, sekä verensokerimittauslaitteen. Samalla minut ultrattiin ja synnytyslääkäri teki tutkimukset. Vauvalla oli kaikki hyvin, eikä se ollut vielä alkanut kasvamaan liikaa, tosin minulle sanottiin että sokereiden vaikutuksesta johtuva ylimääräinen kasvupiikki sijoittuu yleensä rv 32:n jälkeen.

Ruokavalion oleellisimpia asioita olivat saamassani valistussessiossa ruokalautasmalli, josta joku jo kirjoittikin eli 1/2 kasviksia, 1/4 osa hiilihydraatteja (joka tarkoittaa 2 keskikokoista perunaa, 1-2 dl makaronia tai riisiä tai 1dl perunamuussia) ja 1/4 osa proteiinia (liha ja kalaosuus). Tämän lisäksi suurin hiilihydraattimäärä pitää saada pääruokailuista (lounas ja päivällinen), mutta ruokailukertoja pitää olla tarpeeksi, minulle annettiin ohjeeksi syödä 2-3 tunnin välein. Ruisleipää pitää syödä joka aterian ja välipalan yhteydessä, koska se tasoittaa verensokereita. Jos syö aterialla jotain maitopitoista (esim rahkajälkiruoka, muussi), ruokajuomaksi vettä, ei maitoa. Hedelmiä syödään vain yhtä laatua kerrallaan ja aina kaveriksi ruisleipää. Banaania suositeltiin syötäväksi vain puolikas kerrallaan. Herkkuja ei varsinaisesti kielletty, mutta niiden sisältämä hiilihydraattimäärä pitää laskea päivän annokseen mukaan. Itse olen valinnut kuitenkin mieluummin sen linjan että en syö pullia, jäätelöitä, makeisia yms, vaan otan mieluummin hedelmän ruisleivän kanssa. Tuo hedelmäpuoli tuottaa minulle muutenkin eniten vaikeuksia, koska olen ollut siinä uskossa, että niitä nyt saa raskaana ollessa syödä mielinmäärin jo terveellisyytensäkin takia. Himo appelsiineihin saa olla, mutta niitä syödään vain yksi kerrallaan - ja ruisleivän kanssa.

Omalla kohdalla noudatan nyt uutta ruokavaliota ja mittailen verensokereita kotona parina päivänä viikossa (paastoarvo+arvo 1.5-2h tiettyjen ruokailujen jälkeen). Näistä keskustelen viikottain puhelimitse äitiyspolin diabeteshoitajan kanssa. Jos arvot eivät mene kohdilleen ruokavaliolla aletaan sitten miettiä insuliinipistoksia. Kontrolli rv 38 jälleen äitiyspolilla. Lisäksi jos ei ole neuvolakäyntejä pitää pissasta mitata kerran viikossa ketoriiniarvot, joista näkee että kuitenkin syön tarpeeksi.

Ensimmäisen viikon perusteella uusi ruokavalio näyttäisi toimivan, Minulla on tänään soittoaika diabeteshoitajan kanssa ja saapa nähdä mitä hän on asiasta mieltä.

Terveisin Ghattis rv33+3

Vierailija
8/9 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin sinä Ghattis kirjoitit sinun kunnassasi raja-arvojen olevan 6-11-9,6, niin mullahan ei silloin olisikaan raskausajan diabetestä. Mulle täällä Helsingissä raja-arvojen sanottiin olevan 5,1-10-8,7, joten siis näiden perusteella mulla tuo viimeinen arvo ylittyi hieman ollen 9,3.

Mulle ei myöskään kerrottu mitään lautasmalleista eikä ultrattu eikä ohjattu diabeteshoitajan luokse. Hyvä, että joissakin kunnissa tämäkin on hoidettu.

Kirjoitelkaa lisää kokemuksistanne ja sokeriarvoistanne.

Vierailija
9/9 |
15.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja-arvot tosiaan vaihtelevat kunnittain, mutta niin vaihtelee myös juodun sokerilitkun määrä/pitoisuus ja toisaalta myös tapa ottaa/mitata verikoe. Tässäkin ketjussa on esitetty useammat eri raja-arvot lukuina, mutta kaikkien niiden yksikkö tuskin on sama.

Itse edellisessä raskaudessa kävin kahdesti sokerirasituksessa Helsingissä. Rajat oli samat kuin Iipaksella ja jälkimmäisellä kerralla 2 tunnin arvo oli rajalla. Sen seurauksena olin ruokavaliolla ja kerran kuukaudessa mitattiin paastoarvo. Loppuraskaudesta muutin Espooseen, jossa oli eri rajat ja niiden mukaan en olisi jäänyt kiinni. Sitä sitten ihmeteltiin. Nyt toisessa raskaudessa arvot oli selvästi alle rajojen, jotka Espoossa on 4,8-9,7-8,6? muistaakseni.

Iipas: Sinun arvosi olivat siitä erikoiset, että 2 tunnin arvo oli korkein, kun 1 tunnin arvon pitäisi olla. Tuo sanoisi että sulla verensokeri nousee hitaasti.

Ruokavaliosta minä ainakin sain neuvolasta oppaan. Sivuja oli aika paljon ja siellä oli paljon kaikenlaista kerrottu. Ruokavaliosta olennaisinta on terveellisesti ja tasaisesti syöminen (pieniä aterioita selvillä lyhyillä väleillä). Juomana mieluiten vesi, ei ainakaan sokeripitoinen limsa tai täysmehu. Herkkuja vähän ja aterioiden yhteydessä.