Astmaatikot, kertoisitteko
Tekeekö astma huonon olon? Siis kun rintaa ahistaa ja henki ei oikein kulje, niin on myös tosi paha olla. Ei ole vielä diagnoosia ja mietin vain, että oisko mahdollisesti jotain muuta syytä.
Kommentit (7)
Paskaa, kun ihmiset tupakoi ja käyttää hajusteita!
Itsellä astma teki sellaisen epämukavan raskaan olon.
No ei siitä varmaan hyväkään olo tule
Juuri viime viikolla oli yksi muutamasta vuosittaisesta episodista. Hoitotasapaino on ollut niin ja näin jo pidemmän aikaa, ja lääkityksestä ja lisälääkityksestä huolimatta oli koko päivän outo olo, joka eskaloitui lopulta siihen, että tuli todella huono olo ja pakottava tarve ottaa yläkropasta kaikki vaatteet pois. Vaatteiden pois ottamisen jälkeen otin avaavaa ja makoilin kylppärin kylmällä lattialla, kunnes kietouduin huopaan ja menin parvekkeelle hengittelemään kylmää ilmaa. Tällä kertaa selvisin ilman oksentamista luultavasti siksi, että edellisestä ruokailusta oli aikaa.
Ennen kuin kuin sain diagnoosin ja ennen lääkkeitä, vaikutti suuresti lihasten hapenottokykyyn. Pienikin liikunta aiheutti hengenahdistusta ja veti lihakset maitohapoille. Tuli sellainen kylmähiki. Ei ollut mitään kestävyyskuntoa. Luulin aina että mulla on vaan huono kunto. Lääkkeiden käytön jälkeen lihasten hapenottokyky parantui ja nyt on edelleen todella ihmeellistä ihan vaan kävellä tai hölkätä ilman että se tuntuu oikein missään.
Mä en enää tiedä, millaista olisi, jos henki kulkisi hyvin. Olen sairastanut astmaa parikymmentä vuotta, mutta viime vuosina se on vaikeutunut tosi kovasti. Nyt onkin diagnosoitu vaikea astma ja aloin saada biologista lääkettä (injektio), joka neljäs viikko. Yksi lääke maksaa 1226 euroa. Onneksi lääkekatto on olemassa!! Astma aiheuttaa monenlaisia vaikeuksia: hengästyn ihan mitättömästä, paljon migreenejä, honteloa oloa, jossa ei oikein aivotkaan toimi, infektioherkkyys, yskä ja limaisuus sekä kauhu aina kun pitää matkustaa julkisilla, koska naiset tuoksuvat niin voimakkaasti, että keuhkot meinaa mennä tukkoon.
Astmalääkkeellä lähti monenlaisia ikäviä oloja: migreeni, rintakipu, kurkkukipu jne. Kannattaa hakeutua tutkimuksiin.