Neuvokaa miten saada kouluaamut sujumaan paremmin!
Lapsi meni ekalle ja kaikki aamut on ollut suorastaan hirveitä. Ensin häntä ei meinaa millään saada sängystä ylös, ja kun vihdoin nousee niin vain nuokkuu aamupalapöydässä, ei suostu syömään, saattaa itkeä että mitä tehdä kun sitten on koulussa nälkä jos ei syö (eikä siis edelleenkään saa syötyä), juoksee jonnekin piiloon kun pitäisi pukea, on kiukkuinen, ei saa puettua jne. Eli yhtä tuskaa ja taistelua. Sitten kun vihdoin jotenkin saan hänet raahattua sinne kouluun (saatan kävellen), niin menee kyllä mielellään ja koulussa viihtyy. Miten nämä aamut saisi helpommiksi? Olen yrittänyt aikaistaa nukkumaanmenoa, mutta ei nukahda silti yhtään aiemmin, eli siitä ei hyötyä ole. Lapsi itse sanoo syyksi, että on vain niin kauhean väsynyt, että itkettää vain eikä saa tehtyä mitään. No kouluaamut on aikaisia! Paljon aikaisempia kuin eskariaamut oli. Mutta kun ei kerran millään nukahda aiemmin, niin en enää tiedä mitä tehdä ettei kaikki aamut olisi yhtä tuskaa ja itkua.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Työllisty ja opeta esimerkillä että velvollisuudet ja vastuut on hoidettava. Miten lapsesi niitä voi oppi kun itse hyvänä esimerkkinä että vastuita ja velvollisuuksia ei tarvi kantaa ja aina voi vain vaatia muilta etuja itselleen
En oikein tiedä mitä nyt tarkoitat etujen vaatimisella ja vastuun välttelyllä. Kyllä minä työssä olen, teen etätöitä kotona niin pystyn aamulla saattamaan lapsen kouluun ja iltapäivällä hakemaan iipeestä. Ap
Meillä kun lapset oli ekaluokkalaisia, niin heidän tehtävä oli ihan itse tehdä aamianen, syödä ja lähteä kouluun ajoissa! Ei kotona ollut ketään heitä passaamassa!
Pura aamuisin astianpesukone niin että oikein kolisee ja käytä sähköistä kahvimyllyä. Niin meillä tehtiin enkä voinut nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun lapset oli ekaluokkalaisia, niin heidän tehtävä oli ihan itse tehdä aamianen, syödä ja lähteä kouluun ajoissa! Ei kotona ollut ketään heitä passaamassa!
Niin. Minun lapsi yksinkertaisesti ei vain tällöin menisi kouluun vaan jäisi kotiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllisty ja opeta esimerkillä että velvollisuudet ja vastuut on hoidettava. Miten lapsesi niitä voi oppi kun itse hyvänä esimerkkinä että vastuita ja velvollisuuksia ei tarvi kantaa ja aina voi vain vaatia muilta etuja itselleen
En oikein tiedä mitä nyt tarkoitat etujen vaatimisella ja vastuun välttelyllä. Kyllä minä työssä olen, teen etätöitä kotona niin pystyn aamulla saattamaan lapsen kouluun ja iltapäivällä hakemaan iipeestä. Ap
Älä välitä noista av:n aivopieruista. Miten iltapäivät ja illat sujuu ennen nukkumaanmenoa? Rauhoitutteko ajoissa iltatoimille, esim. ruutuaika illalla? Onko mitenkään mahdollista antaa pienet eväät mukaan välitunnille, jos ei saa aamulla syötyä? Kaikki ei vaan ole aamuihmisiä :/ Voisko lapselta itseltään kysyä, mikä helpottaisi aamuja? Joskus esim 10-15 min aikaisemmin herääminen voi auttaa, ettei ole kiireen tuntua aamulla.
Laitat sen lapsesi ajoissa nukkumaan. 7-vuotias voi hyvin aloittaa rauhoittumisen siinä 7aikaa ja siitä siirtyä omaan aikaan nukkumaan. Mutta iltapala noin klo 19 ja siitä rauhoitutaan, luetaan kirjaa, pestään hampaat, ja sitä samaa mitä aikuistenkin pitäisi tehdä. Sänkyyn sitten puoli yhdeksän aikaa ja siellä voi lepäillä.
Meillä päiväkoti-ikäinen nukkuu päiväkodissa 2 h päiväunet ja nukahtaa vasta puolilta öin. Itsellä herätys klo 5.00.
Ongelmaan auttoi, kun veimme lapsen päiväkodin jälkeen lenkille tai lähdimme ulos pelaamaan jalkapalloa. Uni alkoi maistua aiemmin.
Lapsi ylös sängystä siinä kohden, kun on aika herätä. Ei se ole mikään keskusteluasia aamulla, että sopiiko nousta vai ei. Ihmisillä on erilaisia luontaisia unirytmejä ja osalle aamuherääminen on hankalampaa, mutta koulu ei asiassa valitettavasti jousta, joten kannattaa opetella vaan heräämään siinä kohden, kun kello soi. Tulee pidemmän päälle helpommaksi kuitenkin. Sama pukeutumisen kanssa, se ei ole vaihtoehto olla pukeutumatta. Tuon ikäisen pitäisi kyllä tajuta, kun asian hänelle rauhallisesti selittää. Ei tuo kuulosta ihan normaalilta jos sama vänkääminen toistuu joka ikinen aamu.
Kaikki eivät pysty syömään aamiaista, mutta oletko koettanut tarjota vaikka lasillisen mehua jos kiinteämpi ruoka ei pysy sisällä? Tai sitten taas kerran se keskustelu lapsen kanssa, että ilman aamiaista tulee nälkä, koulussa on ruokaa vasta tiettyyn aikaan tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mene itsekin ajoissa nukkumaan. Tee aamuksi vain helpot eväsleivät.
Eväsleipä voi olla tekijälle helppo ratkaisu, mutta ei välttämättä syöjälle. Mulla ainakin uppoaa puuro aamulla parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä noista av:n aivopieruista. Miten iltapäivät ja illat sujuu ennen nukkumaanmenoa? Rauhoitutteko ajoissa iltatoimille, esim. ruutuaika illalla? Onko mitenkään mahdollista antaa pienet eväät mukaan välitunnille, jos ei saa aamulla syötyä? Kaikki ei vaan ole aamuihmisiä :/ Voisko lapselta itseltään kysyä, mikä helpottaisi aamuja? Joskus esim 10-15 min aik
Rauhoitumme kyllä ajoissa iltatoimille eikä telkkaria katsota illalla ollenkaan, arkisin muutenkaan ei juuri yhtään. Eikä pelatakaan tietokoneella. Meillä ne on enemmän viikonlopun asioita. Iltapäivät ja illat menee hyvin. Ja viikonloppuaamut, kun silloin ei tarvitse herätä minnekään aikaisin ja aamupalan voi syödä rauhassa myöhään, jos ei halua heti herättyä syödä. Olen kysellytkin lapselta näistä aamuista mikä häntä auttaisi, mutta hän vastaa aina vain, ettei tarvitsisi koskaan herätä niin aikaisin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Laitat sen lapsesi ajoissa nukkumaan. 7-vuotias voi hyvin aloittaa rauhoittumisen siinä 7aikaa ja siitä siirtyä omaan aikaan nukkumaan. Mutta iltapala noin klo 19 ja siitä rauhoitutaan, luetaan kirjaa, pestään hampaat, ja sitä samaa mitä aikuistenkin pitäisi tehdä. Sänkyyn sitten puoli yhdeksän aikaa ja siellä voi lepäillä.
Kuten jo kerroin, niin nukkumaanmenoa on aikaistettu, iltapala on jo klo 19 ja siitä sitten iltatoimet ja sänkyyn. Hän ei vain nukahda silti aiemmin, eli sillä ei ole väliä koska menee nukkumaan, nukahtaa silti vasta klo 22 tai vähän myöhemmin. Herätys on kuitenkin jo 6:45. Ap
Mihin aikaan on nukkumaanmenoaika?
Viikonloppuisin saman aikataulun pitäminen auttaa, etenkin nukkumaanmenon ajankohdassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päiväkoti-ikäinen nukkuu päiväkodissa 2 h päiväunet ja nukahtaa vasta puolilta öin. Itsellä herätys klo 5.00.
Ongelmaan auttoi, kun veimme lapsen päiväkodin jälkeen lenkille tai lähdimme ulos pelaamaan jalkapalloa. Uni alkoi maistua aiemmin.
Meillä lapsi ulkoilee iipeessä ja sitten sen jälkeen vielä yleensä ulkoillaan. Hän vain ei ole silti iltaisin väsynyt. Aamuisin väsymys taas on ihan kauhea. Ap
Meillä oltiin lapsen kanssa ensimmäinen viikko, katottiin yhdessä mitä aamuisin pitää itse tehdä. Aamupaloja alkoi jo eskari-ikäisenä opettelemaan tekemään itse joten sen tekeminen ei nyt ekalle mentäessä niin vaikeaa.
Lapsella soi kello tuntia aikaisemmin kun pitää olla koulussa. Päivän vaatteet katsoo illalla valmiiksi niin niistä ei voi valittaa kun itse katsonut. Opetettiin, että pue päälle, tee ja syö aamupala, pese hampaat. Lähde kouluun, varmistaen että kaikki tarvittavat mukana. Televisiota ei saa avata ja puhelinta ei omista, vain kellopuhelin.
Hyvin toimii. Itseasiassa ainoat ongelma-aamut on jos äiti menee myöhempään töihin ja on aamulla yhtäaikaa lapsen kanssa kotona. Silloin lapsi "unohtaa" mitä piti tehdä.
Meillä auttaa herääminen mieluisaan musiikkiin esim.youtubesta, niin herää itsestään hyvällä tuulella (aiemmin kun yritin herättää ilman, oli tosi hankalaa) ja ulkoilu iltapäivällä/illalla auttaa nukahtamaan helpommin. Kirjan luku nukkumaan mennessä? Kuinka aikaisin herää?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oltiin lapsen kanssa ensimmäinen viikko, katottiin yhdessä mitä aamuisin pitää itse tehdä. Aamupaloja alkoi jo eskari-ikäisenä opettelemaan tekemään itse joten sen tekeminen ei nyt ekalle mentäessä niin vaikeaa.
Lapsella soi kello tuntia aikaisemmin kun pitää olla koulussa. Päivän vaatteet katsoo illalla valmiiksi niin niistä ei voi valittaa kun itse katsonut. Opetettiin, että pue päälle, tee ja syö aamupala, pese hampaat. Lähde kouluun, varmistaen että kaikki tarvittavat mukana. Televisiota ei saa avata ja puhelinta ei omista, vain kellopuhelin.
Hyvin toimii. Itseasiassa ainoat ongelma-aamut on jos äiti menee myöhempään töihin ja on aamulla yhtäaikaa lapsen kanssa kotona. Silloin lapsi "unohtaa" mitä piti tehdä.
Lapseni kyllä osaa nämä, ei tämä osaamisesta ole kiinni. Vaan siitä, että hän ei tee. Yrittää vain nuokkua (ja nukkua) eikä tee mitään. Jos hänet jättää yksin selviytymään aamupuuhista, niin hän yksinkertaisesti menee vain takaisin sänkyyn, nukahtaa ja vetää pari tuntia sikeitä. Ap