Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yleistä että kumpikaan vanhemmista ei halua ottaa lasta kotiinsa?

Vierailija
02.10.2024 |

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, jossa ex-vaimo uhkaili lasten antamisella sijoitukseen ja lasten isä puolestaan oli huolissaan, että jos hänestä tulee lähivanhempi, niin joutuu hyvästelemään vapaa-aikansa...

Lastensuojelu- ja sosiaalityötä tekevät, ja miksei muutkin asiasta tietävät ja elämänkokemusta omaavat:

Onko tuo kuinka yleistä, että pariskunnalla on yhteisiä lapsia, mutta esim. erotilanteessa kumpikaan ei halua heitä kotiinsa tai vastuulleen? 

Tuntuu jotenkin tosi hurjalta ja kamalalta tilanteelta :-0 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten kohdalla harvinaista, isompien lasten ja teinien kohdalla yleisempää. 

En mä normaaliksi näitä lapsistaan luopuvia vanhempia sanoisi, vaikka kuinka olisi päällepäin ura ja talous ja ulkonäkö kunnossa. Esimerkiksi persoonallisuushäiriöt eivät ulospäin yleensä näy. 

Vierailija
22/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiö on olemassa, mutta ilmenee lähinnä niin, että lapsi ei mahdu kumpaakaan perheeseen ja alkaa oireilla (päihteillä) ja vanhemmat luovuttavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on kyllä itsekäs ja mätä olio

Pahin olio maan päällä.

Vierailija
24/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiö on olemassa, mutta ilmenee lähinnä niin, että lapsi ei mahdu kumpaakaan perheeseen ja alkaa oireilla (päihteillä) ja vanhemmat luovuttavat. 

Taustalla on usein äidin voittama taistelu lapsesta.

Vierailija
25/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan voi ymmärtää kuinka voi omat lapset hylätä. Minulla on suht tuore uusi suhde ja olen tietenkin ihan rakastunut. Lapset ja mies ovat tavanneet toisensa. Tai no, pari vuotta siis tämän miehen kanssa oltu, lapset tutustui vuosi sitten. Nyt joku aika sitten mies suuttui vähän tyhmästäkin syystä lapsiini, ei heille sitä kyllä ilmaissut. Otti hetkeksi vain hajurakoa. Olisin kyllä heivannut tyypin, jos olisi laittanut valitsemaan tai ei haluaisi enää ikinä heitä edes nähdä. Ihan sama vaikka se olisi rankkaa minullekin, ero siis. Mutta lapset ensin. Minulle kyllä sopii että nähdään pääosin vain kun lapset ovat isällään, kuitenkin ovat siellä puolet ajasta. En toki voisi olla miehen kanssa joka inhoaisi lapsiani. Isää ei tarvitse leikkiä, mutta toimeen tulla. 

Vierailija
26/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin mummille, kun äitini tapasi erään Matin jolle avioton lapsia oli häpeä. Isästäni minulla ei ole tietoa. 

Historiassamme on myös tarinoita, joissa äiti on surmannut sen lapsensa kelvatakseen jollekin miehelle. 

Vierailija
27/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tavallista erityisesti uusperhekuvioissa. Tai voi olla niin, ettei ole tervetullut enää toiseen kotiin, kun on liian "hankala". Teinit nyt on hankalia ja erityisesti vanhempien uusia kumppaneita kohtaan kapinointi voi olla valtavan vahvaa. Kumman siinä sitten pitäisi väistyä: uuden puolison vai teinin, jos yhteiselosta ei kertakaikkisesti tule mitään? Omasta mielestäni vastaus on ilmeinen, mutta elävässä elämässä ei sitten ehkä olekaan.

Oma teinini ei suostu enää asumaan saman katon alla äitipuolensa kanssa, joka ei siedä häntä. Minä olen luopunut koko ajatuksesta, että tässä voisi olla mitään uusperhettä tai uutta parisuhdetta. Tämä meni nyt näin, mutta ei mene montaa vuotta, kun kapinoiva teini on aikuinen. Ehkä sitten on taas oma aikani. 

Ei kaikkia kapinoivia ja päihteitä käyttäviä nuoria voi sijoittaakaan, varsinkin jos käytös liittyy uusperhekuvioihin.

Vierailija
28/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei olisi? Onhan sekin yleistä, että ihmiset eivät halua hankkia lapsia ilman kumppania. Muuten meillä olisi runsaammin itsenäisiä äitejä ja adoptiovanhempia 

Vierailija
29/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikanaan poika, jonka kanssa en meinannut tulla toimeen. Hän sai raivokohtauksia ja kävi päälle, jos ei saanut tahtoaan lävitse. Jos kyse tällaisesta lapsesta, niin en yhtään ihmettele, että hänet annetaan pois. Sitä pelkää itsensä puolesta. 

Tämä poika sitten vähän rauhoittui murrosiässä. Tai sitten minä aloin antamaan periksi.

Vierailija
30/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku trolli kiimoissaan spämmännyt koko ketjun täyteen. Älkää vastatko sille. Ilmiantakaa noi viestit. 80% ketjusta samaisen spämmääjän käsialaa.

Vierailija
31/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisopsykiatrialla tapaa paljon lapsia jotka ovat jääneet erossa äidille, isä ei ota mitään roolia ja äiti ei haluaisi olla aina yksin vastuussa, joten toivoisi että vastahakoinen teini olisi vastahakoisen isän luona joka toinen viikko tai edes viikonloppu. Kyllä se noihin teineihin sattuu, että heidät halutaan pois kodistaan. Vaikkakin toisen vanhemman luo ja vaikkakin vain osaksi ajasta, ja vaikka ymmärrän 100% että (oireilevan) teinin yh-vanhempi voisi välillä olla omaa aikaa vailla.

Vierailija
32/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku trolli kiimoissaan spämmännyt koko ketjun täyteen. Älkää vastatko sille. Ilmiantakaa noi viestit. 80% ketjusta samaisen spämmääjän käsialaa.

Miksi ne sua häirii? Ne on helppo ohittaa ihan vaan ohittaa. 

Vierailija
33/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorisopsykiatrialla tapaa paljon lapsia jotka ovat jääneet erossa äidille, isä ei ota mitään roolia ja äiti ei haluaisi olla aina yksin vastuussa, joten toivoisi että vastahakoinen teini olisi vastahakoisen isän luona joka toinen viikko tai edes viikonloppu. Kyllä se noihin teineihin sattuu, että heidät halutaan pois kodistaan. Vaikkakin toisen vanhemman luo ja vaikkakin vain osaksi ajasta, ja vaikka ymmärrän 100% että (oireilevan) teinin yh-vanhempi voisi välillä olla omaa aikaa vailla.

Äiti on itse esim eronnut päihteitä käyttävästä väkivaltaisesta miehestä, mutta altistaa lapsensa edelleen tällaiselle käytökselle saadakseen sitä omaa aikaa. 

Vierailija
34/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on itse esim eronnut päihteitä käyttävästä väkivaltaisesta miehestä, mutta altistaa lapsensa edelleen tällaiselle käytökselle saadakseen sitä omaa aikaa. 

No usein juurikin näin... 

Vierailija
35/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan kyllä lastani, joka juuri täysikäisyyden saavutti ja lukiolaisena vielä kanssani asuu, mutta kun lapsen isä vaihtoi minut useamman lapsen yksinhuoltajaäitiin niin alkuun hieman ketutti. Toki petetyksi tuleminenkin, mutta se että nuori jäi minulle 100%sesti. Ei vuoroviikkoja, ei edes viikonloppuja eikä elatusmaksuja ikinä. Eivät ole viettäneet eron jälkeen yhtäkään yötä samassa paikassa. Ero sattui nuoreen teiniin, ei aina helppoa ollut eikä vieläkään ole. Ikinä en hylkäisi lastani, mutta mietin vaan kuinka helppoa se oli toiselle vanhemmalle.

Vierailija
36/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että teinin hylkääminen tai lapsen hylkääminen on suoraan erosta johtunut vaan lapsen omasta sairaudesta johtuvaa, ja lapsesta luopuminen olisi tapahtunut jokatapauksessa näissä perheissä vaikkei eroa olisi ollut..

Sen takia tukitoimia ja sairaanhoito ja Kuntoutus on ensiarvoisen tärkeää! 

Vierailija
37/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ei voi olla oireilevan nuoren etu sekään, että äiti uupuu ollessaan liian yksin oireilevan nuoren kanssa, erityisesti jos nuorella on myös toinen vanhempi. Kyllä kasvatusvastuuta kuuluukin jakaa. Nuorisopsykiatrisella käyvät nuoret näin keskimäärin ovat tavanomaista kuormittavampia kasvatettavia, varsinkin yksin. Tällainen nuori voi myös haastaa sen ainoan vanhemman auktoriteetin, jolloin yksi aikuinen ei vaan riitä. On sääli, ettei kotona ole tällaisen nuoren tukena molempia vanhempia.

38/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin voi yrittää sopia, että se teini menisi vaikka yhtenä viikonloppuna vaikka ukin tai enon, sedän jne luokse kylään, niin mutsi saa omaa aikaa.

Vierailija
39/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläin ei halua tai osaa huolehtia jälkeläisistään, sitä pidetään luonnehäiriöisenä ja usein jopa lopetetaan tai ei ainakaan missään tapauksessa käytetä enää jalostukseen. Ihminen voi kieltäytyä hoitamasta lastaan tai hylätä lapsensa jopa kokoaan ilman mitään sen kummempia seuraamuksia.

Luonnossa nisäkäsnaaraat eivät hylkääkään poikasiaan kuin ääritapauksissa, esim. petoeläimen uhatessa emon henkeä. Nisäkkäillä siittäjät pysyvät kaukana emon touhuista. Koti- ja tuotantoeläimillä naaraita suojellaan nisäkkäiltä. Ihmisillä äidit on alistettu miesten seksiorjiksi ja lapset heidän leluikseen, mikä ei ole millään tasolla luonnollista. Äitejä pahoinpidellään ja r aiskataan äitiyshuollossa ja lapset viedään, jotta äiti saadaan rahaa tuottaviin töihin. Ihan turha kuvitella, että tällaisessa yhteiskunnassa kasvaisi terveitä tai onnellisia lapsia

Millä planeetalla sinä oikein elät, et ainakaan samalla millä me kaikki muut.

40/44 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan kyllä lastani, joka juuri täysikäisyyden saavutti ja lukiolaisena vielä kanssani asuu, mutta kun lapsen isä vaihtoi minut useamman lapsen yksinhuoltajaäitiin niin alkuun hieman ketutti. Toki petetyksi tuleminenkin, mutta se että nuori jäi minulle 100%sesti. Ei vuoroviikkoja, ei edes viikonloppuja eikä elatusmaksuja ikinä. Eivät ole viettäneet eron jälkeen yhtäkään yötä samassa paikassa. Ero sattui nuoreen teiniin, ei aina helppoa ollut eikä vieläkään ole. Ikinä en hylkäisi lastani, mutta mietin vaan kuinka helppoa se oli toiselle vanhemmalle.

Tuo on outoa, että toinen vanhempi hylkää lähes aikuisen lapsensa. Ja tietysti minkä ikäisen lapsen vaan.