15-vuotias Saana lopetti puhumisen
Kommentit (31)
Lopetti puhumisen, mutta änkeää silti telkkariin puhumaan
-Eri asia ja mitä sitä ihminen ei julkisuuden vuoksi tekisi
Vierailija kirjoitti:
Lopetti puhumisen, mutta änkeää silti telkkariin puhumaan
-Eri asia ja mitä sitä ihminen ei julkisuuden vuoksi tekisi
Eihän hän klipissäkään puhu. Ainoastaan perheen ollessa läsnä puhuu. Jos paikalle tulee tuntemattomia, ei puhu. Koulussakaan ei puhu.
Siis tolla on mutismin ja sosiaalisen ahdistuksen lisäksi asperger.
Joissain porukoissa olen mu tis ti. Kun kotoa sai evääksi erittäin autoritäärisen ja väkivaltisen kasvatuksen ja kun opetettiin jos on tyhmä on parempi olla hiljaa. Luulin aina että olen tyhmä.Olen useimmiten hiljaa vaikka olen hyvin älykäs(+vahvasti aspenger). Helpompi olla hiljaa Kun ei niistä kotioloista uskalla joka paikassa avautua
Minäkään en pahemmin puhu. Minä kommunikoin kirjoittamalla paljon paremmin kuin puhumalla.
Loistava puoliso tulee,kunhan ikää karttuu.Kerrankin joku,joka ei nalkuta.
Vierailija kirjoitti:
Joissain porukoissa olen mu tis ti. Kun kotoa sai evääksi erittäin autoritäärisen ja väkivaltisen kasvatuksen ja kun opetettiin jos on tyhmä on parempi olla hiljaa. Luulin aina että olen tyhmä.Olen useimmiten hiljaa vaikka olen hyvin älykäs(+vahvasti aspenger). Helpompi olla hiljaa Kun ei niistä kotioloista uskalla joka paikassa avautua
Saavutitko haaveesi mutismista huolimatta?
Mutismi rasittaa niin kovasti että 10h unta ei tunnu riittävän. Tietysti sosiaalinen ahdistuskin verottaa. Ja aistiyliherkkyys.
Harvalla oikeasti on mutismia. Se, että ei mieluusti puhu tai puhuu vähän tai vain tietyssä porukassa, ei vielä tarkoita sitä että on mutisti...
Vaikuttaa kusetukselta. Meidän muiden on puhuttava ja sitten tommoset prinsessat ottaa etuoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa kusetukselta. Meidän muiden on puhuttava ja sitten tommoset prinsessat ottaa etuoikeuksia.
Muut joutuu puhumaan äärirajoillansa, helvettiä. Ja prinsessat ei halua rasittaa itteään.
Mielestäni tähän puhumattomaksi ryhtymiseen liittyy vallankäyttöä. Aletaan pyörittää lähi-ihmisiä oman mielen mukaan. Passuutetaan ja pompotetaan, rakennetaan uhrin asema, syyllistetään, saadaan huomiota ja tukea. Itsellä ei ole ollut varaa moiseen ylellisyyteen ja se kyllä harmittaa. Pakko on ollut aukaista suuni, että ylipäätään selviydyn hengissä.
Ei mutismi ole mikään itse aiheutettu prinsessadraamailu!
Mä puhun, vaikka puhun dorkasti ja näytän vajaalta ahdistuksen vuoksi.
Miten selviätte arjesta?