Olli Rehn : Ihmiset haluavat liikaa vapaa-aikaa, erityisesti pienten lasten isät
Miettikää että tää samainen ihminen oli ehdolla presidentiksi. Äijänkäppyrä joka on jumahtanut ideologiassa jonnekin 50-luvun kieppeille. Onhan se nyt käsittämätöntä, kun pienten lasten isät haluavat viettää aikaa kotona lapsen kanssa. Seuraava ulostulo on varmaan sitten se että naiset kuuluu kotiin hellan ja nyrkin väliin?
Kommentit (34)
Mitamitamita sina sanoa. Rehn olla oikea, naine kuulu olla keitio tai sanky kun mina haluta kuksata.
Minä taputa käsiäni yhteen. Hyvä suomalaiset miehet! Erittäin tervetullut suuntaus!
Olenkin ollut huomaavinani esim. kaupassa entistä enemmän isejä lapsineen.
Ps. Rehn voi painua kuuseen.
"Tässä on taas otsikkoon yhdistetty kaksi asiaa. Jutussa Rehn ei maininnut mitään pienten lasten isistä. Se oli ylen oma kommentti. Sen sijaan Rehn sanoi näin:"
On se otsikkoon nostettukin voinut olla Rehnin kommentti jonka hän on haastattelutilanteessa sanonut. Sitä vain ei enää samoin sanoin kerrata itse jutussa.
Tuskin YLE olisi ihan päästään tuollaisen tulkinnan vetänyt.
Onko ihmisten kysyttävä aina lupa Ollilta. Vai pitäisikö toisen vanhemman vaan huolehtia lapsesta. Jos on siis kiva vanhempi, eikä räyski.
Vierailija kirjoitti:
"Tässä on taas otsikkoon yhdistetty kaksi asiaa. Jutussa Rehn ei maininnut mitään pienten lasten isistä. Se oli ylen oma kommentti. Sen sijaan Rehn sanoi näin:"
On se otsikkoon nostettukin voinut olla Rehnin kommentti jonka hän on haastattelutilanteessa sanonut. Sitä vain ei enää samoin sanoin kerrata itse jutussa.
Tuskin YLE olisi ihan päästään tuollaisen tulkinnan vetänyt.
Voi olla, mutta epäilen vahvasti, että on sanonut. Yle viittaa omaan edelliseen juttuunsa ja tekee oman tulkintansa Nelimarkan ja Vilmin kommenttiin (kts alla). Mua on alkanut tällä palstalla huolestuttamaan vahvasti ihmisten kyky lukea ja ymmärtää lukemaansa sekä suhtautua kriittisesti lukemaansa. Ja en -en ole Renh-fani.
-
Suomen Pankin Euro ja talous -lehdessä vanhempi ekonomisti Jaakko Nelimarkka ja vanhempi neuvonantaja Lauri Vilmi kirjoittavat työtuntien vähenevän laajasti eri-ikäisten, eri toimialojen ja eri koulutustason osalta.
Erityisen voimakkaasti ovat vähentyneet pienten lasten isien tekemät työtunnit. Yle kertoi viime viikolla, että Suomessa miesten osuus perhevapaapäivistä on noussut.
Näitä tuloksia pitäisi taustoittaa paremmin. En millään usko, että ne muutamat isät, jotka pitävät perhevapaita olisi merkittävä tekijä työaikatilastoissa. Samalla se äiti yleensä menee palkkatyöhön. Onko kyselyssä kysytty paljonko ihmiset tekee töitä vs. mikä on heidän työaika? Yhdessä vaiheessa palkattomat ylityöt olivat normaaleja monella alalla. Itsekin olen vastannut aikoinaan kyselyihin vuosia, että teen töitä noin 45 h viikossa, vaikka sopimuksen mukainen työaika oli n. 37 h/viikko. Harva työnantaja haluaa ilman hyvää syytä teettää palkallista ylityötä.
Vierailija kirjoitti:
Ai miesten pitäisi olla töissä 247 ja naisten puolestaan synnyttämässä ja keittiössä? Miten vuosia politiikassa ollut ei katso yhtään sitä, mitä menee sanomaan ja miten se todennäköisestu ymmärretään?
Toki helppo eläke"työpaikan" saaneen toimistotyöläisen on helppo huudella, että ole töissä enemmän. Mitenhän nämä pärjäisivät jossain fyysisesti raskaissa töissä, kuten raksalla tai metsurina?
Somaleilla toimii hyvin että nainen on keittiössä tai synnyttämässä. Mies on töissä joko 24/0 tai 0/7, eli ei yhtenäkään päivänä tuntiakaan tai kaikkina päivinä nolla tuntia.
No, onhan se niin, että jos Suomessa menisi hyvin, talous kasvaisi, yritykset kukoistaisi, valtion talous olisi kunnossa, niin ihmisille voitaisiin suoda etuja ja vapaa-aikaa! Mutta kun tilanne ei ole tuollainen! Meillä on tehty päätöksiä vieläkin 20 vuoden takaisessa Nokia-huumassa. Ikään kuin tämä Suomen taloudellinen tilanne olisi väliaikainen ja jotkut uudet Nokiat nostaa kyllä Suomen suosta ja on meillä varaa vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taas otsikkoon yhdistetty kaksi asiaa. Jutussa Rehn ei maininnut mitään pienten lasten isistä. Se oli ylen oma kommentti. Sen sijaan Rehn sanoi näin:
Pääjohtaja Olli Rehn sanoo Ylen haastattelussa, että kyse on valinnasta.
Se kertoo ennen kaikkea elintason noususta ja ihmisten arvostuksesta vapaa-aikaa kohtaan, Rehn sanoo.
Suomessa vapaa-aika on myös aidosti arvokasta.
Jos vaikka omistaa omakotitalon, niin edullisinta on itse tehdä kaikki remontit. Jopa insinööritasolla itse tekeminen voi olla niin edullista, että kannattaa pyytää palkatonta vapaata, jos työnantaja suostuu. Näin olen joskus tehnytkin. Rahoitusmuoto on silloin se remonttilaina.
Oikeassahan tuo on. Kaikkien työaikaa pitäisi pidentää.
Siinäpä talousajatuksia. Eli jos joku menisi lapioimaan kuoppaa 16 tuntia päivä ja toinen lapiosi sitä umpeen 16 tuntia, olisi tyytyväinen. Ei taida ymmärtää yritystasoa.
Tärkeintä olisi saada oikeita asioita tehtyä ja uusia innovaatioita, tuotteita, veronmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Minä taputa käsiäni yhteen. Hyvä suomalaiset miehet! Erittäin tervetullut suuntaus!
Olenkin ollut huomaavinani esim. kaupassa entistä enemmän isejä lapsineen.
Ps. Rehn voi painua kuuseen.
Siinä taas yksi typerys, joka tykkää kuvitella toisten päähän mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä talousajatuksia. Eli jos joku menisi lapioimaan kuoppaa 16 tuntia päivä ja toinen lapiosi sitä umpeen 16 tuntia, olisi tyytyväinen. Ei taida ymmärtää yritystasoa.
Tärkeintä olisi saada oikeita asioita tehtyä ja uusia innovaatioita, tuotteita, veronmaksajia.
Inä taas et taida ymmärtää kirjoitettua tekstiä.
Kuitenkaan töitä ei riitä kaikille. Vielä vähemmän, jos jotkut pidentäisivät työaikaansa.