Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuvun kaikkien töiden alle - Kiireiset naiset, antakaa vinkkejä!

Vierailija
02.10.2024 |

Tuntuuko muista, että palkkatyössä käyminen ja kodinhoito ovat liikaa?

Asun teini-ikäisen lapsen kanssa omakotitalossa. Teen työtä, joka vaatii paljon organisointia ja ajatustyötä (luen, kirjoitan, vedän palavereita), ja ainakin parina päivänä viikossa myös pidemmän, noin 10 tunnin työpäivän. Tämän lisäksi hoidan kotona ainoana aikuisena tietenkin kaikki kotityöt siivouksesta kaupassa käyntiin ja ruoanlaittoon. Teinillä toki omat pienet kotityönsä, mutta päävastuullinen olen luonnollisesti minä.

Tuntuu, ettei aika ja energia riitä mihinkään! Tänään kiireinen päivä töissä. Pihalla odottaa halkokuorma kantajaansa puuvarastoon. Olisi pakko edes imuroida ja vessat pestä. Jääkaappi huutaa tyhjyyttään eli kaupassa olisi pakko käydä. Illalla ruoanlaittoa ja lapsi treeneihin. Laskuja pitäisi maksaa ja koiralle varata rokotusaika ja lapselle hammaslääkäri. Itse olisi pakko ehtiä kampaajalle jossakin välissä tällä viikolla...

Olen koko ajan aivan rättiväsynyt ja toisaalta soimaan itseäni, että hyvänen aika, lapsi on jo noin iso ja helppohan minun on hyvätuloisena siistin sisätyön tekijänä olla... turhaa valitan. Mutta kun ei vain meinaa energia riittää millään! 

Onko täällä samanlaisessa tilanteessa olevia? Onko konkreettisia ideoita ja vinkkejä siitä, miten arkea saisi helpotettua?   

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kasvattanut teinistä kädettömän?

Vierailija
2/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoista siivous jollekin firmalle. Ihan oikeasti on arjen luksusta tulla siivottuun kotiin työpäivän jälkeen. Tilaa kauppatavarat noutopisteelle, jos sellainen on jossakin kaupassa tarjolla teillä päin. Noudat kauppatavarat vaikka samalla kun heität teinin harkkoihin. Teini mukaan kantamaan halkoja liiteriin, viikonloppuna hoidatte homman yhdessä pois alta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on tosiaan jo iässä joka tähtää siihen itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Hän voisi osallistua jo vähän enemmän, esim oma hammaslääkäri, kaupassa käynti, ruuanlaitto, jne.

Ja rahaa vastaan laittaa ne puut liiteriin. 

Vierailija
4/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista tehdä 80% työaikaa? 

Vierailija
5/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoista, esim siivous. Tämä viestin kirjoittamisen aikana olisi tilannut helpostikin ne ruuat suoraan kotiovelle.

Vierailija
6/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini on tosiaan jo iässä joka tähtää siihen itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Hän voisi osallistua jo vähän enemmän, esim oma hammaslääkäri, kaupassa käynti, ruuanlaitto, jne.

+ kimppakyydit treeneihin

Vierailija
7/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoista siivous, laita teini tekemään myös hommia. 

Vierailija
8/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini on jo pari vuotta kaverinsa kanssa laittaneet puut puuhuoneeseen pientä korvausta vastaan. Samoin tehneet muita pihahommia.

Vierailija
9/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, et ole tosissasi? 

Vierailija
10/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ruokaa iso satsi kerralla eli vähennä kauppakertoja. Suunnittele säilyviä ruokia, hyödynnä pakastinta. Pidä helppo kampaus jonka saksit vaikka itse. Maksa teinille että kuljettaa halot (tai lahjo leffalipulla jne). Maailma ei kaadu jos jätät lemmikin rokottamatta. Jos et ehdi et ehdi.

Vierailija
11/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvätuloinen perinteisesti ole se joka myös suorittavasta työstä joutuu olemaan päävastuussa. Ei yksi ihminen voi tehdä kaikkea.

Vierailija
12/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihalla odottaa halkokuorma kantajaansa puuvarastoon / Teini

Olisi pakko edes imuroida ja vessat pestä. / ulkoistus

Jääkaappi huutaa tyhjyyttään eli kaupassa olisi pakko käydä. / tilaa netistä

Illalla ruoanlaittoa ja lapsi treeneihin. / teini

Laskuja pitäisi maksaa  / automaattisesti maksuun

koiralle varata rokotusaika / koira piikille

lapselle hammaslääkäri / teini

Itse olisi pakko ehtiä kampaajalle jossakin välissä tällä viikolla / kun teini treeneissä

Vierailija
13/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä tekisin (tai en olisi tehnyt, jos olisin sinä):

- muuttaisin kerrostaloasuntoon (ei pihanhoitoa, talon lämmitätmistä ja itä ikiuts huoltoshowta, mitä okt aiheuttaa). Mutta kun sulla se talo siinä on, oisko talkkaripalvelu 1x1-2kk mahdollinen?

- siivooja, joka käy kerran viikossa, siivoaa, hoitaa pyykkihuollon ja tekee 1-2 ruokaa siinä samalla valmiiksi

-  ruuat tilauksella eli vakilista vaikka K.n tilausjärjestelmään ja sit sen käy läpi ja klikkaa tilaukseen, vie noin 5min, tilauksen purku kaappeihin n. 10min (tämän sanon kokemuksella, oon viishenkisen perheen ruokahuollon hoitanut näin jo 5v)

- lapsen harrastukseen kuljetusrinki muutaman perheen kanssa, kun tämä toimi tasapuolisesti, on hyvä

- kaikki vakiolaskut e-laskuiksi, menevät automaattisesti ilman mitään ihmettelyä 

Vierailija
14/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoista siivous ja polttopuut. Koira pois tai kokonaan teinin hoidettavaksi. Samoin teini hoitaakoon harrastuksensa. 

Vierailija
15/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Really?!

Vierailija
16/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika työterveyteen. Uupumuksen todellinen syy kannattaa selvittää. 

Ruokavalio, liikunta ja lepo? 

Vierailija
17/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika työterveyteen. Uupumuksen todellinen syy kannattaa selvittää. 

Ruokavalio, liikunta ja lepo? 

Jep. Tai sitten yksityiseltä laajin mahdollinen verikoe, jossa tsekataan mm. ferritiinit sun muut.

Vierailija
18/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloput menee baareissa, yms?! 

Vierailija
19/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et valita turhaan. Lopeta ensimmäisenä itsesi syyttely, se ei auta mitään. Sun työ kuulostaa vaativalta ja päivät varmasti pitkiä ja täysiä. Se, että perhearkea ja omakotitalon ylläpitoa pyörittää yksin, on aika paljon.

Sanoit, että teini-ikäisellä on omat kotityönsä, mutta päävastuussa olet sinä. Niin sen pitää ollakin. Riippuu tietysti, onko teini 13 vai 19, mutta kyllä he äidin ohjausta, tukea ja neuvoa tarvitsevat vielä tosi monessa asiassa, vaikka tällä palstallahan saa sen käsityksen, että 10-vuotiaan pitäisi jo varata omat lääkäriaikansa ja kysellä itse itseltään läksyt ja siinä sivussa tehdä makaronilaatikko ja makkarakastike koko perheelle. Epäilen, että nämä kommentit tulevat lapsettomilta ihmisiltä. 

Ulkoistamaan minäkin neuvoisin. Siivooja käymään kerran viikossa tai tai edes joka toinen viikko. Ostokset kotiovelle. Ruokaboksi on ihan kätevä, käytin itse sitä monta vuotta, siellä tulee reseptit ja ainekset samassa laatikossa. Aivan varmasti löytäisit myös pihatöihin apua, laita vaikka ilmoitus paikalliseen fb-ryhmään tms. Minulla kävi aikoinaan isossa ok-talossa yksi nuori leikkaamassa nurmikon ja kitkemässä kukkapenkkejä, oli oikeasti iso apu. 

Pitkällä tähtäimellä täytyy tietysti miettiä, onko se ok-talo paras vaihtoehto asua? 

Tsemppiä! Meitä on muitakin ollut tuossa elämänvaiheessa ja siitä selviää kyllä!

Vierailija
20/54 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et valita turhaan. Lopeta ensimmäisenä itsesi syyttely, se ei auta mitään. Sun työ kuulostaa vaativalta ja päivät varmasti pitkiä ja täysiä. Se, että perhearkea ja omakotitalon ylläpitoa pyörittää yksin, on aika paljon.

Sanoit, että teini-ikäisellä on omat kotityönsä, mutta päävastuussa olet sinä. Niin sen pitää ollakin. Riippuu tietysti, onko teini 13 vai 19, mutta kyllä he äidin ohjausta, tukea ja neuvoa tarvitsevat vielä tosi monessa asiassa, vaikka tällä palstallahan saa sen käsityksen, että 10-vuotiaan pitäisi jo varata omat lääkäriaikansa ja kysellä itse itseltään läksyt ja siinä sivussa tehdä makaronilaatikko ja makkarakastike koko perheelle. Epäilen, että nämä kommentit tulevat lapsettomilta ihmisiltä. 

Ulkoistamaan minäkin neuvoisin. Siivooja käymään kerran viikossa tai tai edes joka toinen viikko. Ostokset kotiovelle. Ruokaboksi on ihan kätevä, käytin itse sitä monta vuotta, siellä tulee resep

Älä jaksa olla lapsillinen. Yläkouluikäinen voi tehdä jo kaiken sen minkä aikuinenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi