Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisin henkilökorttiuudistus, sillä ei pysty ilmoittautumaan edes terveyskeskuksessa

Vierailija
01.10.2024 |

On taas upea "uudistus"?

"Perinteinen viivakoodi katosi poliisin myöntämistä henkilökorteista. Tilalle tullut QR-koodi ei aina toimi kaikkialla, esimerkiksi terveyskeskuksen ilmoittautumisessa."

https://yle.fi/a/74-20113848

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelakortrilla EI voi todistaa henkilöllisyyttään.

Eikö aikuisen ihmisen pidä psytyä todistamaan henkilöllisyytensä ihan milloin vain, esim. jos vaikka polisi

Jos muistat hetusi tai edes nimesi, niin poliisi kyllä järjestelmästä sinut löytää. Ei ajokorttiakaan tarvitse lähteä kotoa hakemaan, jos sitä kysytään.

Mistä se poliisi voi tietää että kenen hetun sanon? Ei hetun sanominen ole mikään henkilöllisyyden todistaminen.

Vierailija
102/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin. olisitte aikoinaan kuunnelleet viisaampianne, jotka neuvoivat ottamaan mieluummin passin kuin henkilökortin. passi on paljon käyttökelpoisempi ja siellä missä henkilökortti ei käy, niin passi käy. terveyskeskuksissa voi asioida kelakortillakin, kuten myös labroissa ja apteekeissakin

Mulla on passi ja henkilökortti, kolmesta syystä. Ensinnäkin ne vanhenevat eri vuosina, eli ei ole hoppu uusia jos on jonoa. Toisekseen en halua kantaa passia mukana, vaan se on kassakaapissa kotona. Kolmannekseen toinen on varalla, jos toinen hukkuu. En kohta vaan enää ymmärrä, mitä sillä henkilökortilla tekee jos nämä uudistukset jatkuvat. Muutenkin typerää että aikuisen ihmisen pitää uudistaa kortit viiden vuoden välein, kun sormenjälki on jo tiedoissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ns. virallisista korteista minulla on pari turhaakin turhempaa lupakorttia (tyyliin hygieniapassi, trukkikortti jne). sitten kelakortti, ajokortti ja passi. Kun viimeisen passin hankin, tiesin etten tule lähtemään ulkomaille seuraavaan neljään vuoteen (ellei tule jotain epätodennäköisiä työmatkoja), koska ei enää napannut lomailut, niin pohdin, että ottaisiko henkilökortin sitten.. päädyin passiin. Onneksi valitsin sen passin. Paljon monikäyttöisempi kuin henkilökortti. Jos henkilökorttia olisi saanut vaikka 10 vuoden korttina, niin sitten olisin ottanut sen.

Passi on tosi kätevä kantaa lompakossa.

Yleensä on tiedossa etukäteen, jos passia tarvitaan, joten tuskin haittaa, jos joku kerta joutuu kantamaan sitä muualla kuin lompakossa (ja kuka nykypäivänä enää käyttää edes lompakkoa?) Itsellä kännykkälompakko ja sinne mahtuu sitten passikin.

Vierailija
104/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ns. virallisista korteista minulla on pari turhaakin turhempaa lupakorttia (tyyliin hygieniapassi, trukkikortti jne). sitten kelakortti, ajokortti ja passi. Kun viimeisen passin hankin, tiesin etten tule lähtemään ulkomaille seuraavaan neljään vuoteen (ellei tule jotain epätodennäköisiä työmatkoja), koska ei enää napannut lomailut, niin pohdin, että ottaisiko henkilökortin sitten.. päädyin passiin. Onneksi valitsin sen passin. Paljon monikäyttöisempi kuin henkilökortti. Jos henkilökorttia olisi saanut vaikka 10 vuoden korttina, niin sitten olisin ottanut sen.

Kenellä on nykypäivänä enää sellaista isoa lompakkoa? 

Vierailija
105/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin. olisitte aikoinaan kuunnelleet viisaampianne, jotka neuvoivat ottamaan mieluummin passin kuin henkilökortin. passi on paljon käyttökelpoisempi ja siellä missä henkilökortti ei käy, niin passi käy. terveyskeskuksissa voi asioida kelakortillakin, kuten myös labroissa ja apteekeissakin

Mulla on passi ja henkilökortti, kolmesta syystä. Ensinnäkin ne vanhenevat eri vuosina, eli ei ole hoppu uusia jos on jonoa. Toisekseen en halua kantaa passia mukana, vaan se on kassakaapissa kotona. Kolmannekseen toinen on varalla, jos toinen hukkuu. En kohta vaan enää ymmärrä, mitä sillä henkilökortilla tekee jos nämä uudistukset jatkuvat. Muutenkin typerää että aikuisen ihmisen pitää uudistaa kortit viiden vuoden välein, kun sormenjälki on jo tiedoissa. 

Sormenjäkikin vanhenee kyttien mielestä puolessa vuodessa.

Vierailija
106/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö aikuisen ihmisen pidä psytyä todistamaan henkilöllisyytensä ihan milloin vain, esim. jos vaikka polisi

Jos muistat hetusi tai edes nimesi, niin poliisi kyllä järjestelmästä sinut löytää. Ei ajokorttiakaan tarvitse lähteä kotoa hakemaan, jos sitä kysytään.

mutta saa kyllä suullisen huomautuksen, jos ei ole mukana, koska laki sanoo, että se pitää olla mukana, jos autolla ajelee. Tarpeeksi monta huomautusta voi sitten olla sakon arvoinen.

Vierailija
107/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormenjäkikin vanhenee kyttien mielestä puolessa vuodess

Niin, ihan järjetöntä. 

Vierailija
108/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei mun ikivanhoissa henkkareissa mitään viivakoodia oo

Teippasin limpparipullon viivakoodin  vanhaan ajokorttiin ja hyvin on toiminut. 40 senttiä tulee joka kerran kun näytän koodinlukijalle.

Vierailija
109/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten poliisi voi tunnistaa sinut jos sinulla ei ole virallista henkilötodistusta?

Vierailija
110/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sitten esim. alaikäisten lasten ajokortit näiden omissa kännykkälompakoissa vai miten? Minulla on pankkikorttejakin useita, kyllä tarvii lompuukia.

Vierailija
111/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten poliisi voi tunnistaa sinut jos sinulla ei ole virallista henkilötodistusta?

Aikoinaan kun hain ensimmäistä passia, niin hyvin pystyivät tunnistamaan minut ilan virallista henkilötodistusta. Piti mennä poliisilaitokselle ja sieltä kaivoivat reksterejä ja kyselivät minulta sellaisia tietoja, joita vain minä voisin tietää. Sen perusteella sittä tulin todistaneeksi, että olen se henkilö, joka väitän olevani.

Vierailija
112/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sitten esim. alaikäisten lasten ajokortit näiden omissa k

Olen eri, mutta jos jollain alaikäisellä lapsella on ajokortti, niin....

Vierailija
113/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselemällä. Minulla ei yhteen aikaan ollut 2-3 vuoteen voimassa olevaa henkkaria, kun en tarvinnut.

Vierailija
114/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikäynneissä toimitaan edelleen kela-kortilla. Luulisi löytyvän jokaisen lompakosta. Nykyaikanakin. 

Tykkäät siis kannella lompakossasi paljon erilaisia kortteja. Mitä huonoa siinä sinusta olisi että tuo henkilökortti korvaisi KELA-kortin?

Aika monella on ajokortti ja se käy lääkärissä ja apteekissa.

Voiko se olla kenen tahansa mukana? Riittää, kun kortin omistaja antaa sen henkilölle, joka on menossa lääkäriin. :)

Vierailija
115/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sitten

Mopokortti, traktorikortti, 17-vuotiaan poikkeusluvalla saatu ajokortti...

Vierailija
116/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei voida tunnistaa koska minulla on vain ajokortti, kelakortti ja vanhentunut passi. Jostain syystää poliisi, kela ja verottaja aina tietää kuka olen.

Vierailija
117/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sipilän ja orvon kaveri omistaa qr-koodifirman?

Vierailija
118/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla kuin esim. passia tai henkilökorttia hakiessa jos vanhan voimassaolo on vanhentunut, eli tunnistautumiskyselyllä. Kysyvät sinulta rekistereissä olevia henkilökohtaisia tietoja joita ei voi kaikkia tietää mitenkään muuten kuin olemalla juuri sinä eikä kukaan muu.

Vierailija
119/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikäynneissä toimitaan edelleen kela-kortilla. Luulisi löytyvän jokaisen lompakosta. Nykyaikanakin. 

Ei löydy, tienaan 10k€/kk. Ei ole mitään asiaa kelaan.

Vierailija
120/133 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei voida tunnistaa koska minulla on vain ajokortti, kelakortti ja vanhentunut passi. Jostain syystää poliisi, kela ja verottaja aina tietää kuka olen.

Minäkin olen pape riton, mutta jostain syystä kela ei siltikään pidä minusta!