Pentulive 2024 official, bordercolliet.<3
Uusi pentulive alkaa 25.10, ja tällä kaudella pääsemme seuraamaan bordercollieiden elämää!<3 Todella fiksu ja kiinnostava rotu. Näistä pennuista tulee varmasti melkoisia viikareita. :)
Kommentit (11738)
Kakan määräkin varmasti kertoo kasvattajalle sen tuleeko maitoa riittävästi. Aika vähän pökäleitä näkynyt. Ihanaa että huolehtii.
Vierailija kirjoitti:
Kakan määräkin varmasti kertoo kasvattajalle sen tuleeko maitoa riittävästi. Aika vähän pökäleitä näkynyt. Ihanaa että huolehtii.
Emo siivoaa vielä kaikki kakat nuolemalla pentujen peppuja, pötköjä alkaa näkyä sitten kun aletaan syöttää kiinteää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
No just äsken kyllä Loimu siivosi 😄. Putsasi pentuja ja noukki viltiltäkin jotain eli vissiin kikkareita.
Vähän vaarallinen tuo avoin vesikuppi pentulaatikossa, sen verran kuitenkin pennut ryömivät.
Samaa mieltä. Ihanaa, että Hovineito ja Hovimestari huolehtivat Loimusta noin hyvin.
Osaako kukaan kertoa miten tuo koiran maidontuotanto käynnistyy synnytyksen jälkeen, tai missä aikataulussa? Mietin tuota, kun vastahan eilen niillä pennuilla oli eka päivä ja nyt jo ollaan antamassa korviketta. Eihän ihmisilläkään se maito ala heti ensimmäisestä päivästä suihkuta, vaan se maidontuotannon käynnistyminen voi jonkin aikaa kestää.
Mahtaako koirille olla mitään keinoja stimuloida sitä maidontuotantoa? Siis sen lisäksi, että pennut imuttavat nisiä jatkuvalla syötöllä. Minulla kesti maidontuotannon käynnistyminen jonkin aikaa ja synnytyssairaalassa laittoivat jotain akuneuloja ja juottivat mammateetä :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenellekään käynyt sellaista että emo ei olisikaan valmis emoksi. Eli alkaisi hylkiä pentuja tai kieltäytyisi imettämästä.
Silloin kai olisi joku sairaus tai trauma emolla.
Tapahtuuko tälläistä ?
Sektiolla syntyneestä pentueesta olen kuullut jossa emo operaatiosta herättyään vaan pelkäsi pentuja ja murisi, ei puhettakaan mistään hoivavietin heräilystä. Nämä pennut meni sit itse pienen pentueen saaneelle sijaisemolle ja hyvin meni kaikilla kolmella ottolapsella.
Sektio on ainakin ikävä toimenpide, nukutuksessa pennut saavat sitä nukutusainetta ja on kiire elvyttämään pentuja ja jotkut eivät selviä. Mutta tietämäni emot ovat kyllä ne pennut sitten ottaneet hoitaakseen. Tosin kysymys oli metsäkissasta ja nehän hoitavat toistensa pentuja sen kummemmin erottelematta ja toki useimmat kotikissatkin ottavat orpoja hoitaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenellekään käynyt sellaista että emo ei olisikaan valmis emoksi. Eli alkaisi hylkiä pentuja tai kieltäytyisi imettämästä.
Silloin kai olisi joku sairaus tai trauma emolla.
Tapahtuuko tälläistä ?
Sektiolla syntyneestä pentueesta olen kuullut jossa emo operaatiosta herättyään vaan pelkäsi pentuja ja murisi, ei puhettakaan mistään hoivavietin heräilystä. Nämä pennut meni sit itse pienen pentueen saaneelle sijaisemolle ja hyvin meni kaikilla kolmella ottolapsella.
Sektio on ainakin ikävä toimenpide, nukutuksessa pennut saavat sitä nukutusainetta ja on kiire elvyttämään pentuja ja jotkut eivät selviä. Mutta tietämäni emot ovat kyllä ne pennut sitten ottaneet hoitaakseen. Tosin kysymys oli metsäkissasta ja nehän hoitavat toistensa pentuja sen kummemmin erottelematta ja t
Ihmislapsiakin syntyy äidin ollessa nukutuksessa eikä heitä elvytetä elleivät synny elottomina.
Toi geeli, pitääkö sitä oikeasti heti syöttää?
Hassusti Loimu parkkeerasi suoraan pentujen päälle alapäätään nuolemaan :-D
Vierailija kirjoitti:
Toi geeli, pitääkö sitä oikeasti heti syöttää?
Nyt ei anneta geeliä vaan maidonkorviketta. Ja se tekee selvästi pennuille hyvää tässä vaiheessa, kun maidontuotanto ei ole vielä täysillä päällä. Ei se toki pakollista ole, mutta tekee pentujen ensimmäisistä päivistä helpompaa etenkin kun pentumäärä on noin suuri. Yhdellä pennuista paino oli pudonnut vähän liian paljon, vaikka pieni painon putoaminen tässä vaiheessa onkin normaalia. Mutta sellainen isompi painon tippuminen tarkoittaa sitä, että tukiruokintaa kannattaa tehdä. Sen voi sitten lopettaa, jos maitoa alkaa tulemaan riittävästi. Toki ison pentueen kohdalla on myös mahdollista, että tukiruokintaa tarvitaan koko imetyksen ajan.
Myönnän, kiljun täällä välilllä tietsikan näytölle, että "Loimuuuu, eiiiii! Pentu jää alle! Varovasti nyt!", ja kasvattajana olisin niin hermona, että se varmasti tarttuisi koiraankin. Ja onhan tuo Hovineitokin välillä nostellut niitä pentuja pois Loimun alta, etteivät litisty. Kerran olen kuullut pennun selvästi huutavan hädissään. Mutta muuten pennut eivät ole pitäneet muuta kuin tuota "iu-iu-iu" ääntä.
Itekkin olen ihan että voi eiiii jos jää pentuja alle, mutta aika ketteriä nuo on siinä mielessä ja peti on pehmeä että pääsevät sieltä itse pois :D Ja Loimu kyllä aika hyvin reagoi pentujen kovempaan hätä/harmitusvinkunaan. Ihmisistä näyttää vaan hurjalta, eihän kukaan istuisi vauvankaan päälle XD
Vierailija kirjoitti:
Itekkin olen ihan että voi eiiii jos jää pentuja alle, mutta aika ketteriä nuo on siinä mielessä ja peti on pehmeä että pääsevät sieltä itse pois :D Ja Loimu kyllä aika hyvin reagoi pentujen kovempaan hätä/harmitusvinkunaan. Ihmisistä näyttää vaan hurjalta, eihän kukaan istuisi vauvankaan päälle XD
Onneksi Loimu reagoi! Ja onneksi ovat ketteriä luonnostaan. Ja sehän se just on, että ihmisnäkökulmasta se näyttää hurjemmalta kuin se on.
Joo minusta ei olisi kyllä pentujen kasvattajaksi. Mullahan menisi kaikki yöunet ja kaikki kun kuuntelisin jokaista inahdusta ja ryntäisin aina paikalle että nyt on joku hätä
Ajattelin katsoa illan ratoksi pentuja ja ruudussa onkin kasvattajan perse. Kiva, no jospa huomenna näkisi koiriakin.
Vierailija kirjoitti:
En usko että kukaan tässäkään ketjussa on toivonut täysin luonnonmukaista synnytystä koiralle, vaan sitä, että ollaan lähellä, seurataan tarkasti ja puututaan silloin, kun oikeasti sille on tarvetta. Annetaan kuitenkin edes mahdollisuus emolle tehdä ensin itse, ja sitten vasta auttaa jos oikeaa svun tarvetta ilmenee. Eivät asiat ole tässäkään mustavalkoisesti joko tai.
Aika moni kuvittelee, että ihminen on välttämättä häiriö. Kuitenkin juuri tämä koira rauhoittuu selvästi parhaiten ihmisen lähellä ja ihmisen läsnäolo lievitti synnytyskipujakin ihan selvästi. Joku toinen emo on sitten toisenlainen.
Kasvattaja on sitä paitsi nähnyt työssänsä monta tapaa, millä synnytys ja pentujen alkutaival voi mennä pieleen. Totta kai hän haluaa ennaltaehkäistä semmoiset oman koiran kohdalla, jos pystyy.
Noin isossa pentueessa luonto hoitaisi asian niin, että just joku tai jotkut pennut saisivat vähän huonomman startin, sitten jäisivät vahvempien jalkoihin ja saisivat yhä vähemmän maitoa, ja lopulta kuolisivat pois. Semmoista ei viitsi livekamerassa näyttää, kun on lemmikistä kyse (linnuilla esim ihan normaalia). Niin nyt sitten ruokitaan niin, ettei tätä kehitystä pääse syntymään.
Jatkuva imemisen tarve voi myös kieliä maidontuotanto-ongelmista, pentu voi olla nälkäinen ja pyrkii siksi jatkuvasti imemään muttei kuitenkaan saakaan tarpeeksi imemiskerralla kun maitoa ei vain riitä.