Pentulive 2024 official, bordercolliet.<3
Uusi pentulive alkaa 25.10, ja tällä kaudella pääsemme seuraamaan bordercollieiden elämää!<3 Todella fiksu ja kiinnostava rotu. Näistä pennuista tulee varmasti melkoisia viikareita. :)
Kommentit (11739)
Samaa mieltä, että ylen pentulive sivut on tosi sekavat. Aina olin itse ainakin väärässä paikassa ja sai etsiä millon mitäkin.
Muuten kausi oli 6/5.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas juuri synnytyksen seuraaminen oli ihan parasta antia käänteineen. Onhan se aina jännittävä tapahtuma, niin ihmisille kuin eläimillekin.
Se tuli siihen aikaan, että varmaan aika harva pystyi katsomaan :D mutta totta, synnytys on aina jännä.
Hovineito kyllä koko ajan painotti miten kaikissa on paljon hyvää. Se, että hän sanoi joitain ns normaaliksi bortsuksi on itseasiassa todella iso kehu. Hän ainakin muutaman kerran mainitsi, että ne on usein niitä parhaimpia kun ei ole mitään liikaa eikä mitään liian vähän. Mitä tulee rakenteen kehumiseen niin kyllä ell voi nähdä kuka niistä on paras tällä hetkellä. Rakenne on niin yhteydessä koiran terveyteen.
itse seurasin synnytystä myöhään illalla ja joskus yöllä heräsin katsomaan, montako pentua siinä hetkellä ja aikaisin aamulla taisin katsoa, sitten nukahdin ja kun heräsin, olin ällistynyt, että pentuja oli syntynyt 10! :D
Onko säde ainut jolla on sama nimi vai pysyikö hänelläkään nimi? Uudet nimet on olleet kivoja myös!
Vierailija kirjoitti:
Onko säde ainut jolla on sama nimi vai pysyikö hänelläkään nimi? Uudet nimet on olleet kivoja myös!
Pilke on edelleen Pilke
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä aina voi edes selittää miksi sitä kiintyy johonkin yksilöön ja näkee sen sitten erityisen kauniina tai suloisena.
Toisaalta esim viime vuoden whippet oli mulle rotu jota en ollut koskaan osannut nähdä aikaisemmin erityisen kauniina tai puoleensavetävä koirana. Liven kautta oikeastaan tavallaan hyväksyin ja nyt näen nekin enemmän koirina. Tosin ei olisi minun rotuni siltikään. Monen mielestä ne taas ovat valtavan kauniita.
Itselläni on kaksi whippetiä ja minusta ne ovat ihania, hyvin ihmisläheisiä koiria. Erityisesti pidän heidän sielukkaista silmistään ja ilmeikkäistä korvistaan. Turkinhoito on helppoa, riittää kun pesee koirat 2x/v. Kylmät kelit vaativat sitten takin, siinä on oma vaivansa. Yleisesti ottaen helppoja koiria, lenkille lähdetään mielellään ja keskenään ovat sovussa.
Mutta kauneushan on katsojan silmissä, sanotaan. Naapurin sedän mielestä ovat suoraan sanottuna luukasoja. Hän on itse karvanakkimiehiä.
Nämä bordercolliet on kyllä kauniita ja älykkäitä koiria selvästi. Takuulla kuitenkin myös vaativia. Näin pentuina nämä ovat kyllä niin syötävän suloisia, oikein sellaisia lelukoiran näköisiä.
Kaikilla roduilla tuntuu olevan jotain yhteispiirteitä. Labbikset ovat ruoalle persoja. Mäyräkoirat ovat tosi itsepäisiä. Yhtä lenkitin yhdessä vaiheessa ja toisinaan löi ns. liinat kiinni kesken lenkin ja siihen jäätiin ihmettelemään.
Vierailija kirjoitti:
Hovineito kyllä koko ajan painotti miten kaikissa on paljon hyvää. Se, että hän sanoi joitain ns normaaliksi bortsuksi on itseasiassa todella iso kehu. Hän ainakin muutaman kerran mainitsi, että ne on usein niitä parhaimpia kun ei ole mitään liikaa eikä mitään liian vähän. Mitä tulee rakenteen kehumiseen niin kyllä ell voi nähdä kuka niistä on paras tällä hetkellä. Rakenne on niin yhteydessä koiran terveyteen.
Joo esim Tuike ja Tähti oli sellaisia josta ei niin paljon mainittu mutta joita kasvattaja kehui juurikin perusbortsuiksi. Minä otin sen juurikin kehuna. Ei mitään liian vähän eikä mitään turhaa ylimääräistä sälää.
Vastauksena vielä tohon whippethommaan, että juurikin viime vuonna huomasin, että niillähän on tosi ihana luonne ja onhan ne omalla tavallaan kauniita.
Mutta jostain syystä mulla vaan jotenkin eläimissä kiehtoo ne karvaisemmat :)
Eli tää nyt lähti siitä kun tuolla mietittiin esim tämän vuoden pentujen kauneutta niin esim Kipinä ei mulle olisi se kaunein, kun se ei ollut se pörröisin:D
Tuikkeesta jäi niin elävästi mieleen se, että oli ensimmäinen pentu, jonka näin rohkaistuvan ja leikkivän Hehkun kanssa. Pieni pallero tomerana hyökkäili :D Niin suloinen Tuike-tyttö <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi välkkeestä ei tule agility-koiraa, jotenkin välke tuntuu liian rationaaliselta siihen. "Eikö nyt voitais mennä vaan metsälenkille katsomaan jäniksiä, miksi mun täytyy noiden typerien esteiden yli hyppiä muita viihdyttääkseni." Pelastajakoira sopii oikein hyvin, siinä on järkeä. ;)
Mitä olen Välkettä seuraillut erityisesti tässä loppuhetkinä, niin hän on sellainen tuumailija/filosofi myös. Antaa hänen rauhassa kehittyä ja jos pelastushommat sopii, niin sitten niihin mutta kaipa se ihan metsälenkilläkin on mukavaa :)
Minustakin Välke oli jotenkin aikuismaisin näistä, jos nyt pennusta voi sanoa niin. Ehkäpä välillä Räyhäroope, mutta usein hakeutui omiin oloihinsa. Voi olla tietysti se, kun Välke oli niin selvästi muista erottuva värityksensä takia, niin häntä tulin seuranneeksi eniten. Pilke, Tuike ja Rusko olivat niin samannäköisiä, että heitä oli vaikea erottaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi välkkeestä ei tule agility-koiraa, jotenkin välke tuntuu liian rationaaliselta siihen. "Eikö nyt voitais mennä vaan metsälenkille katsomaan jäniksiä, miksi mun täytyy noiden typerien esteiden yli hyppiä muita viihdyttääkseni." Pelastajakoira sopii oikein hyvin, siinä on järkeä. ;)
Mitä olen Välkettä seuraillut erityisesti tässä loppuhetkinä, niin hän on sellainen tuumailija/filosofi myös. Antaa hänen rauhassa kehittyä ja jos pelastushommat sopii, niin sitten niihin mutta kaipa se ihan metsälenkilläkin on mukavaa :)
Minustakin Välke oli jotenkin aikuismaisin näistä, jos nyt pennusta voi sanoa niin. Ehkäpä välillä Räyhäroope, mutta usein hakeutui omiin oloihinsa. Voi olla tietysti se, kun Välke oli niin selvästi muista erottuva värityksensä takia, niin
Ja minusta taas Välke oli kaikista pentumaisin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin Välke oli jotenkin aikuismaisin näistä, jos nyt pennusta voi sanoa niin. Ehkäpä välillä Räyhäroope, mutta usein hakeutui omiin oloihinsa. Voi olla tietysti se, kun Välke oli niin s
Mutta siis sekään ei ole moite eikä tarkoita huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin Välke oli jotenkin aikuismaisin näistä, jos nyt pennusta voi sanoa niin. Ehkäpä välillä Räyhäroope, mutta usein hakeutui omiin oloihinsa. Voi olla tietysti se, kun Välke oli niin s
Rumin
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena vielä tohon whippethommaan, että juurikin viime vuonna huomasin, että niillähän on tosi ihana luonne ja onhan ne omalla tavallaan kauniita.
Mutta jostain syystä mulla vaan jotenkin eläimissä kiehtoo ne karvaisemmat :)
Eli tää nyt lähti siitä kun tuolla mietittiin esim tämän vuoden pentujen kauneutta niin esim Kipinä ei mulle olisi se kaunein, kun se ei ollut se pörröisin:D
Tosiaankin jos ei halua mitään turkinhoitoa eikä jatkuvaa karvojen imuroimista, niin kannattaa ottaa whippet. Ihanan hajuttomia koiria. Todella ymmärsin sen, kun naapurin karvanakki kävi kylässä ja oikein sellainen uloonhaju, mikä tulee kastuneesta koirasta, leijaili ilmassa. Entäs sitten punkit. Whippetistä ne on helppo kerätä, voin vain kuvitella millaista niiden poimiminen on karvaturreista.
Häh kun tää heittää nuo lainaukset miten sattuu. Eli kun sanoin että Välke oli minusta pentumaisin niin se ei ollut moite eikä huono ominaisuus. Se minusta voi olla sellaista ihmisläheisyyttä ja myös älykkyyttä. Ne vähän koheltajat ja omia teitään kulkevat on usein ihmislapsissakin niitä joista tulee jotain erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Häh kun tää heittää nuo lainaukset miten sattuu. Eli kun sanoin että Välke oli minusta pentumaisin niin se ei ollut moite eikä huono ominaisuus. Se minusta voi olla sellaista ihmisläheisyyttä ja myös älykkyyttä. Ne vähän koheltajat ja omia teitään kulkevat on usein ihmislapsissakin niitä joista tulee jotain erikoista.
Minustakin välke on yksi pentumaisimmista. Minusta käytännössä kaikki muut (pl kipinä ja pilke) on ns aikuismaisempia :D oon miettinyt alusta asti miten osa tuota välkettä katsoo kun välke on koko ajan ollut kunno räyhäroope :D esim kulo on ihan ärissyt välkkeelle ja kipinälle toistuavasti, että lopettakaa mä nukun kun ovat jompi kumpi menneet härnäämään.
Mua ärsyttää itsessäni että oon niin herkkä
en voinut synnytystä katsoa jos sieltä tulee joku joka kuolee siihen tai jotain..
Huikeeta kyllä että 10 tervettä tuli
Minusta taas juuri synnytyksen seuraaminen oli ihan parasta antia käänteineen. Onhan se aina jännittävä tapahtuma, niin ihmisille kuin eläimillekin.