Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukemisen harrastaja, luetko klassikoita?

Vierailija
01.10.2024 |

Luetko klassikoiksi luokiteltavia romaaneja lainkaan? Miksi? Miksi et? Jos luet, millaisia klassikoita esimerkiksi?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka määrittelee mikä kirja on klassikko ja mikä ei? Voiko viisi vuotta sitten julkaistu kirja olla klassikko?

Vierailija
2/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut maailmankirjallisuuden klassikot opiskellessani yliopistossa kirjallisuutta, enää ei tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. Fifty Shades of Grey

Vierailija
4/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luen mutta harvemmin. Yleensä psykologisia dekkareita ja historiallisia romaaneja. Jonkun verran minua kiinnostavien ihmisten elämänkertoja.

Vierailija
5/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin klassikot jo kouluaikoina. Hyvin harvoin palaan niiden pariin, joskus luen tarkistaakseeni muistinko oikein. Luen yleensä vain tietokirjoja.

Vierailija
6/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus teininä jaksoin innostua ns. klassikoista. Tosin silloinkin Kadonnutta aikaa etsimässä jäi kesken, samoin Joycen Odysseus. Dostojevski on edelleenkin puuduttavaa paskaa kuten muutkin venäläiset.

Vierailija
7/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen. Suurin osa klassikoista on klassikkoja juuri siksi, että ne on oikeasti hyviä ja viihdyttävää lukemista. 

Vierailija
8/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan, koska olen enemmän kiinnostunut nykykirjallisuudesta. Silloin tällöin klassikoitakin tulee luettua. Klassikoissa on tietenkin kiinnostavia teemoja ja takuulla oivaltavia näkemyksiä elämästä, mutta tyyliltään ovat usein todella raskaita. Naiskuva monissa myös kyllästyttää, kun klassikot ovat pitkälti vuosikymmeniä sitten eläneiden ukkeleiden kirjoittamia.

Vierailija
9/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hyvänsä vuoden kirjallisuudesta suurin osa on roskaa tai ainakaan ne kirjat eivät kestä aikaa. Jos valitsee klassikoita niin pelaa varman päälle. 

Vierailija
10/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen klassikoita, koska ne kiinnostavat. Kirjallisuus rakentuu aiemmin kirjoitetulle, ja tekstit sisältävät usein viitteitä ja lainauksia klassikoista. 1800-luvun kirjallisuuden osalta olen pahasti sivistyksestä jäljessä, mutta paikkailen tilannetta aina silloin tällöin, kun lukemiseni pääpaino kuitenkin on uudemmissa klassikoissa sekä aivan uudessa kirjallisuudessa. 

Vierailija
11/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen jotain klassikkoja. Esim. Austenit, Brontet, Tuulen Viemää ja Runotytöt ja Annat on ihan lempparikirjoja ja luen niitä uudestaan. Olen lukenut myös monia muita.

Vierailija
12/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän, kun on niin paljon muutakin luettavaa.

Vierailija
13/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan,  katson ne mieluummin elokuvina tai sarjoina. Jäävät paremmin mieleenkin niin.

Vierailija
14/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juurikaan, koska olen enemmän kiinnostunut nykykirjallisuudesta. Silloin tällöin klassikoitakin tulee luettua. Klassikoissa on tietenkin kiinnostavia teemoja ja takuulla oivaltavia näkemyksiä elämästä, mutta tyyliltään ovat usein todella raskaita. Naiskuva monissa myös kyllästyttää, kun klassikot ovat pitkälti vuosikymmeniä sitten eläneiden ukkeleiden kirjoittamia.

Eikös aikoinaan naiset kirjoittaneet salanimillä, koska naisten kirjoittamia kirjoja ei olisi ostettu? Sitä en osaa sanoa, että ovatko klassikoita kirjoittaneet.

Vierailija
15/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut joskus nuorena mm. Jane Austenia tai Brontea mutta varsinkaan jälkimmäisestä en kyllä muista enää mitään. Muuten kirjallisuuden suurkuluttaja ja viime vuodet olen keskittynyt lähinnä jännityskirjallisuuteen, en siis tunne lainkaan vaikkapa Miki Liukkosen tuotantoa mutta komisario Koskinen on tuttu.

Vierailija
16/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka määrittelee mikä kirja on klassikko ja mikä ei? Voiko viisi vuotta sitten julkaistu kirja olla klassikko?

Ei. Jos sitä luetaan vielä 50 vuoden jälkeen, ainesta on. 

Vierailija
17/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjallisuuden ammattilainen, en kirjallisuuden harrastaja, mutta toki pakolliset klassikot on luettu monella kielellä.

Vierailija
18/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään aikaan en ole jaksanut klassikoihin tarttua, mutta nyt kesällä luin Pohjantähdet. Kyllä kannatti. 

Vierailija
19/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue. Ehkä joskus, jos tulee hetki, ettei mitään mielenkiintoista uutta kirjaa ole. Toistaiseksi sellaista aikaa ei ole vielä tullut.

Vierailija
20/27 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena rakastin tyttökirjaklassikoita ja luin Alcottit, Montgomeryt, Anni Swanit, Seljan tytöt ja myös Lotta- ja Tiina-kirjat jne. - ovatko ne nyt sitten oikein klassikoita vai eivät.

Nuorena luin Waltarin historialliset romaanit, Tarun sormusten herrasta, venäläisistä klassikoista Anna Kareninan ja Rikos ja rangaistuksen, romanttisista Tuulen viemää, Bronten siskosten ja Austenin kirjoista varmaan melkein kaikki, jotain lyhyempiä klassikoita myös.

Nyt yli nelikymppisenä tulee luettua dekkareita ja muuta aika uutta kirjallisuutta. Jotenkaan en ehkä jaksa keskittyä kovin vanhoihin kirjoihin ja uutta mielenkiintoista luettavaa tulee koko ajan. Ainakin Christiet olen kuitenkin lukenut viime vuosien aikana, on kai nekin klassikoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä