APUA! Kissa tulee öisin herättelemään!
Kissa tulee yöllä leipomaan pääni päälle ja jos laitan makkarin oven kiinni niin se tulee yöllä raapimaan sitä kun se haluaa sisään. Vinkit ja neuvot kehiin! Help!
Kommentit (561)
Vierailija kirjoitti: Siis mikä tän ketjun idea nyt oikein on?
Kertoa ihmistä älykkäämmän olennon erilaisista käytöstavoista ja antaa myös vinkkejä ihmisen kyvylle sopeutua tämän mystisen olennon nöyräksi palvelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ottaa sopeutumiskyvytöntä villieläintä kotiinsa.
Mihin tuon miehen voisi viedä?
Näitä aloituksia on ollut täällä tasaisin väliajoin. MIKSI hankitte yöaikaan aktiivisen eläimen, jos ette ole valmiita yöaikaan tapahtumaan liikuskeluun ja heräilyyn? Ihan turhaa valitusta.
Ja kyllä, kissa voi olla täysin terve sekä hyvinvoiva tarpeellisine virikkeineen ja liikuskella sekä "häiriköidä" öisin. Ja kyllä, jotku kissat eivät tätä tee ja nukkuvat läpi yön. Kaikki ovat yksilöitä, aika tuuripeliä millaisen saa. Kissoilla ei ole samanlaista luonnetutkimusta ja jalostusohjelmaa kuin vastuullisesti toimivalla koirankasvattajalla.
Et selvästikään ole omaksunut omaa rooliasi kissasi orjana. Olet sen viihdyttäjä, ruokkija, sairaanhoitaja ja seuraneiti. Jos kissa haluaa sinusta yöllä jotain, sinun kuuluu se nurisematta antaa. Ja sun pitää tietää mitä se "jotain" on, ilman, että kissa erikseen sinulle rautalangasta vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissan kanssa kannattaa leikkiä ja touhuta päivällä niin paljon, että se väsähtää yöksi. Tosin, jos kissa on päivät yksin kotona, se nukkuu silloin ja virtaa riittää yöksikin. Onko tarpeeksi iso asunto ja leluja?
Vanhetessaan kissa nukkuu paljon (jos se yhtään lohduttaa).
Eli olisiko paras keino siis pakottaa kissa valvomaan päivällä että se joutuu nukkumaan yöllä
ap
Ei auta, se vaan kostaa eikä anna sinun nukkua yöllä. Joka lienee alkuperäinen syy ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissan kanssa kannattaa leikkiä ja touhuta päivällä niin paljon, että se väsähtää yöksi. Tosin, jos kissa on päivät yksin kotona, se nukkuu silloin ja virtaa riittää yöksikin. Onko tarpeeksi iso asunto ja leluja?
Vanhetessaan kissa nukkuu paljon (jos se yhtään lohduttaa).
Eli olisiko paras keino siis pakottaa kissa valvomaan päivällä että se joutuu nukkumaan yöllä
ap
Sama juttu kuin lasten kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Kissa on yöeläin.
Kun olin hankkimassa kissanpentua, minulle sanottiin että kissoja on hyvä ottaa kaksi. Samaan aikaan.
Eipäs olekaan, vaan hämäräeläin. Aktiivisimmillaan myöhään illalla ja auringon noustessa. Ei siis yöeläin.
Mutta kaksi kissaa, ehdottomasti. Samaan tai eri aikaan. Kissa ei ole laumaeläin, mutta on se silti sosiaalinen ja kaipaa seuraa ja leikkikaveria.
Vierailija kirjoitti:
Jos se etsii lämpöä, koloa, syliä ja turvaa. Ja alkaa huomaamattaan tekemään tassuliikettä. Ei ehkä muista ettei saa herättää. Ellei ole jotain asiaa sillä. Emosta aikaisin vieroitetut leipovat eniten.
Kaikki leipovat, kuuluu kissan käytökseen eikä liity vieroitusikään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ongelma oranssin kissan kanssa ja se jatkuva maukuminen. Herättää neljän aikaan aamuyöstä vaikka herätys olisi 7 ja tassulla ottaa naamasta kiinni, tulee päälle, ja jos käännän kylkeä enkä huomioi niin menee olohuoneeseen naukumaan ja tuijottaa sieltä, mulla siis yksiö missä alkovi. Maukuu ja maukuu kunnes nousen ylös. Ei anna nukkua. Seniori kissa ja on käynyt eläinlääkärissä. Toinen kissa nukkuu nätisti vieressä.
Vanhoilla kissoilla yöhuutelu viittaa yleensä dementiaan. Vie osaavammalle eläinlääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti tuollaista otusta jaksaa?
Kissa yöeläin, ihminen päiväeläin. Huono yhtälö.
Väliltä kaikki ovet kiinni että saat nukkua. Ja kissa yöksi häkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa on yöeläin.
Kun olin hankkimassa kissanpentua, minulle sanottiin että kissoja on hyvä ottaa kaksi. Samaan aikaan.
omani nukkuu ainakin koko yön kainalossani, kerran käy hiekkalootalla alakerrassa mutta tulee heti takaisin.
unohin mainita , että pitää huolen nukkumaan lähdostä liki minuutilleen joka päivä, syntyy melkoinen komennusälämölö jos venyy yläkertaan lähtö. Jos puoliso jää katsoo telkkua vähen pidempään niin kyllä kissa huolehtii, että kaikki on koht'siltään samassa pedissä.
Kissat rakastavat rutiineja, joten nukkumaanmenosta tosiaan kannattaa muodostaa aikataulutettu tapahtuma samanlaisine siirtymisineen. Kissa oppii nopeasti, että sen jälkeen nukutaan eikä enää riehuta.
Toinen tärkeä juttu: kissaa kuuluu aktivoida. Kissa ei ole mikään passiivinen pehmolelu, joka vain on, vaan erittäin aktiivinen petoeläin, jonka kuuluu saada saalistaa useita kertoja päivässä. Omistajan velvollisuus on leikkiä kissan kanssa, ihan joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ongelma oranssin kissan kanssa ja se jatkuva maukuminen. Herättää neljän aikaan aamuyöstä vaikka herätys olisi 7 ja tassulla ottaa naamasta kiinni, tulee päälle, ja jos käännän kylkeä enkä huomioi niin menee olohuoneeseen naukumaan ja tuijottaa sieltä, mulla siis yksiö missä alkovi. Maukuu ja maukuu kunnes nousen ylös. Ei anna nukkua. Seniori kissa ja on käynyt eläinlääkärissä. Toinen kissa nukkuu nätisti vieressä.
One Orange Braincell (Redditissä)..
Ei, vaan todennäköisesti sairas. Väristä riippumatta. Vieläkö naurattaa?
Pidä vessan ovi raollaan ja anna hanan tippua harvakseltaan. Vahtaa sitä koko yön ja käpältää tippoja kiinni.
Älä reagoi siihen leipomiseen mitenkään. Korkeintaan tuuppaat kädellä poispäin. Älä anna huomiota äläkä varsinkaan nouse sängystä (edes ovea sulkemaan). Kissa kyllä lopettaa muutaman viikon sisällä, kun lakkaat reagoimasta. Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Näitä aloituksia on ollut täällä tasaisin väliajoin. MIKSI hankitte yöaikaan aktiivisen eläimen, jos ette ole valmiita yöaikaan tapahtumaan liikuskeluun ja heräilyyn? Ihan turhaa valitusta.
Ja kyllä, kissa voi olla täysin terve sekä hyvinvoiva tarpeellisine virikkeineen ja liikuskella sekä "häiriköidä" öisin. Ja kyllä, jotku kissat eivät tätä tee ja nukkuvat läpi yön. Kaikki ovat yksilöitä, aika tuuripeliä millaisen saa. Kissoilla ei ole samanlaista luonnetutkimusta ja jalostusohjelmaa kuin vastuullisesti toimivalla koirankasvattajalla.
Kylläpäs on, rotukissoilla on aivan samalla lailla erityisiä luonteenpiirteitä kuin koirillakin, ihan tutkitusti. Niillä myös todellakin on jalostusohjelmansa. 🙄
Lisäksi kissaa opettaa, aivan kuten mitä tahansa muutakin eläintä. Rutiinit kuntoon ja enemmän aktivointia kissalle myöhäiseen iltaan ja aikaiseen aamuun, jotka ovat kissan aktiivisimmat ajat (ei siis suinkaan yö!).
Miksi neuvotte kun ette tiedä koko eläinlajista selvästi mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti tuollaista otusta jaksaa?
Kissa yöeläin, ihminen päiväeläin. Huono yhtälö.
Väliltä kaikki ovet kiinni että saat nukkua. Ja kissa yöksi häkkiin.
Tässä vastauksessa on kaikki väärin.
Vierailija kirjoitti:
Pidä vessan ovi raollaan ja anna hanan tippua harvakseltaan. Vahtaa sitä koko yön ja käpältää tippoja kiinni.
Miksi haluat valvottaa kissaa yöllä? Opeta nukkumaan silloin kun omistajakin nukkuu, niin siitä on jotain iloa päivällä.
Jos mun kissa tuli herättämään kesken unien, käänsin joko kylkeä, tai sitten sieppasin sen kainaloon ja peittoa päälle. Se ei tykännyt yhtään, ja kun päästin menemään ei takuulla tullut herättämään pitkiin aikoihin.
Joskus se oli tullut nukkumaan pään yläpuolelle, oli kuin lämmin karvalakki päässä, sai itselleen lämpöä mun päästä.