Yksinelävän elämä on paljon helpompaa
kun kulut paljon pienemmän. Pystyvät säästämäänkin paljon enemmän kuin perheelliset.
Verojen korotus yksineläville olisi hyvä vaihtoehto tasavertaistamaan tilannetta.
Kommentit (46)
Kelpaisiko yksin elämiseen usein liittyvä köyhyys (lähde: toimeentulotukitilastot) , yksinäisyys taikka syrjintä?
Näitä joutuisit ehkä kohtaamaan
Vierailija kirjoitti:
Jaa että kulut pienemmät? Asumisesta joutuu maksamaan tuplasti enemmän kuin pariskunta, joka maksaa asumiskulut puoliksi. Kotivakuutus pitää maksaa yksinään. Auto pitää maksaa kokonaan itse. Jos matkustat yksin, yhden hengen huone maksaa enemmän kuin puolet kahden hengen huoneesta. jne.
Hieman värittynyt näkemys sinulla ja kaikki riippuu tietenkin vähän tilanteista. Ja tässähån vertaillaan vain lapsettomia pariskuntia, mikä tuskin tilanne kaikilla.
Mutta jopa lapsettomien pariskuntien tilanteessa ei tilanne ihan noin. Asumiskulut: Yleensä kyllä pariskunta tarvitsee isomman asunnon kun yksinasuva.
Tottahan toki yksinasuvallekin kivempi kaksiossa kun yksiössä, mutta kahdellke kaksio välttämätön melkein, yhdelle ei. Etu ei ole siis aina puolet vuokrasta, vaikka toki yksiö kalliimpi selvästi kun puolet kaksiosta.
Muut edut ovat sitten kyseenalaisia, sillä kaikilla on omat henkilökohtaiset kulunsa, mitkä kertaantuu yleensä 100%hlö määrän mukaan eli ruoka, vaatteet, kengät, kännykkä, hygienia, harrastukset. kulkuväline, julkinen tai auto. Auton käyttöä voi tosin jonkin verran jakaa. Matkustuksessa säästää sen majoituksen suhteen.
Niissä jaettavissa kuluissa en kehuisi kotivakuutuksen jakamista, mikä on kovin alhainen muissa kun omakotitalossa.
Niillä millä merkitystä on huonekalut ja kodinkoneet. Okei siivousvälinert päälle vielä.
Joskus vuosittaisiin kuluihin, mikä kuuluu yhteiseen käyttöön on vain kahvinkeitin, 50€ ja joskus taas sohva 500€. Eli säästö yhdessäsasumisesta siis vaihtelee vuosittain ja varteenotettava ero on vain asumiskuluissa.
Sinkun asumiskulut saattavat kyllä olla kalliimmatkkn kun perheellisen, joka voi jakaa perheasunnon kulut. Riipouu taas kuinka kallis se sinkun asunto on.
Jos pieni kaksio 900€ niin tulee kalliimmaksi kun puolet isosta perheasunnosta.
Yksinelävät naiset on usein myös lihavia. Syövät esim suklaata kuulemma paljon.
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei sulle kuulu. Vai sinäkö sen yksinelävän kulut maksat? :D
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävien ei kuuluisi saada omistaa mitään, esim asunto.
Juuri niin, pakkomyyntiin asunto heti, jos eroaa tai jää leskeksi, myyntirahat lahjoitettava tueksi pariskunnille ja itse vuokralle. Maailma pelastuu.
JEE ! Tänäänkin voi juoda kaljaa ja nplätä kaluaan kaikessa rauhassa.
Onko nyt työttömien kiusaaminen käynyt jo tylsäksi ja pitää keksiä uusi kohde?
Kaikki tuntemani yksinasuvat ovat nimenomaan heitä, jotka ovat hyvätuloisia. Pariskunnat ovat näitä köyhiä, jotka tarvitsevat toisen jakamaan laskut puoliksi: piskelijat, työkyvyttömät, lapsiperheet (tarkoitan, että valittavat kurjaa suhdettaan, mutta eivät eroa), osa-aikatyöläiset, työttömät, muuten matalapalkkaiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että kulut pienemmät? Asumisesta joutuu maksamaan tuplasti enemmän kuin pariskunta, joka maksaa asumiskulut puoliksi. Kotivakuutus pitää maksaa yksinään. Auto pitää maksaa kokonaan itse. Jos matkustat yksin, yhden hengen huone maksaa enemmän kuin puolet kahden hengen huoneesta. jne.
Ei pariskunta asu yhden hengen asunnossa. Meillä on tupla asumiskulutkin. Eri rytmien takia ei pystytä asumaan pienessä kopissa. Autotkin maksetaan itse.
Niin no, kai saatte vapaasti elää niinkin, että tuplaatte asumiskulutkin. Ostatte vaikka kaikkia kodinkoneita kaksin kappalein (jääkaappi, liesi), kokkaatte kumpikin omat ruokanne, käytätte tuplamäärän muutenkin sähköä, otatte omat (tupla)kotivakuutukset jne. Se nyt on sitten omaa tyhmyyttä eikä tuo valitusoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani yksinasuvat ovat nimenomaan heitä, jotka ovat hyvätuloisia. Pariskunnat ovat näitä köyhiä, jotka tarvitsevat toisen jakamaan laskut puoliksi: piskelijat, työkyvyttömät, lapsiperheet (tarkoitan, että valittavat kurjaa suhdettaan, mutta eivät eroa), osa-aikatyöläiset, työttömät, muuten matalapalkkaiset ihmiset.
*opiskelijat
Kyllä jokin on pielessä jos yksinelävällä on omistusasunto ja pariskunnat joutuu vuokralla asumaan. Tuoko on reilua?? No ei ole.
Yksin elävän elämä on mukavaa, mutta kalliista verrattuna kshden tienaavan aikuisen yhteiselämään. Mutta se vapaus, aaahh! Kyllä siitä jonkun verran kannattaa maksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tällainen tapaus. Syön ja tissuttelen viiniä käytännössä yksinäisyyteen lääkkeeksi. Mutta minkäs sille sitten teetkään, kun ei kukaan mieskään huoli, enkä ole sellainen ihminen että kavereitakaan löytäisin. Täytyy vaan lusia tämä yksinäinen elämä jotenkin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pariutuminen ja lisääntyminen on jokaisen oma ja vapaaehtoinen valinta.
Ei pakosti ole.
Kaikki eivät pääse parisuhteeseen, vaikka haluaisivat. Ei se silloin ole oma valinta.
Sama pätee lapsensaantiasiaan. Eivät kaikki parisuhteessa olevatkaan lapsia saa, vaikka haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokin on pielessä jos yksinelävällä on omistusasunto ja pariskunnat joutuu vuokralla asumaan. Tuoko on reilua?? No ei ole.
Olisiko silloin omassa rahankäytössä ongelmia jos ei pysty asuntoa hankkimaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman värittynyt näkemys sinulla ja kaikki riippuu tietenkin vähän tilanteista. Ja tässähån vertaillaan vain lapsettomia pariskuntia, mikä tuskin tilanne kaikilla.
Mutta jopa lapsettomien pariskuntien tilanteessa ei tilanne ihan noin. Asumiskulut: Yleensä kyllä pariskunta tarvitsee isomman asunnon kun yksinasuva.
Tottahan toki yksinasuvallekin kivempi kaksiossa kun yksiössä, mutta kahdellke kaksio välttämätön melkein, yhdelle ei. Etu ei ole siis aina puolet vuokrasta, vaikka toki yksiö kalliimpi selvästi kun puolet kaksiosta.
Muut edut ovat sitten kyseenalaisia, sill
Periaatteessa jos siis perheeseen ei osteta parin vuoden aikana yhtäkään kodinelektroniikkaa tai huonekaluja, ei tehdä yhtään matkoja, niin etu yhdessäasumisesta koostuu lähinnä asumiskulujen puolittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne ovat kai näitä huonossa suhteessa eläviä, jotka eivät voi erota, koska eivät tulisi sitten yksin toimeen. Sepä sitten tässä on outoa, kun edellä jotkut kertovat, miten yksineläminen on paljon edullisempaa ja heti alkaisi mennä loistavasti ja rahaa säästöön, kun kulut puolittuvat.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä oon kuullut että ne just käy kaikkein eniten salilla ja muissa liikuntaharrastuksissa. Koska on aikaa vaikka kuinka paljon.
Mä oon yksineläjä enkä kyllä vaihtais tätä mihinkään. Elämä on hyvää. Kotona on aina siistiä ja rauhallista. Kukaan ei marise jos on yötä poissa. Voi tehdä mitä huvittaa.
Niinpä. Just on Iltalehdessä tuore juttu, jossa naiset kertovat, kuinka avioero on romahduttanut talouden. Muistan myös, kun eräs treffimies kertoi, että jokin asiantuntija oli sanonut hänelle ja silloiselle vaimolleen, että varautukaan kulujen kaksinkertaistumiseen eron jälk