Sektio johti hermovaurioon
Kannattaa lukea tämä juttu, etenkin jos harkitset sektiota muista kuin lääketieteellisistä syistä. Onneksi harvinaista, mutta todella kurjaa..
Kommentit (95)
Taas yksi syy olla lisääntymättä. Valitsit kumman tahansa synnytystavan, voit kuolla tai vammautua. Aika huono diili.
Vierailija kirjoitti:
Kuulosti siltä, että heillä olisi kovasti ollut toiveissa eläkepaperit, vaikka lääkärit eivät kovin vakuuttuneita asiasta.
Hoitavat ja potilasta tutkineet lääkärit oli vakuuttuneita työkyvyttömyydestä, mutta Kelan lääkärit eivät
Ei tämä jutun pointti ole sektio vs. alatiesynnytys vaan kuvaus toiminnallisen (psykosomaattisen) oireilun kehittymisestä ja miten myös puoliso menee tähän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs sektioäiti alkoi mulle selittää, miten jokainen äiti kykenee imettämään. Ei vaan onnistunut multa ja loppui alkuunsa. En voinut olla sanomatta, että sentään pystyin synnyttämään lapseni.
Olet huono synnyttäjä kun et imettää osaa!
On kyllä mysteeri, miksi useammankin hoitavan lääkärin lausunto ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt alakautta sekö suunnitellulla sektiolla ja kokemuksen syvällä rintaäänellä suosittelen lämpimästi sektiota.
Minä myös olen molemmilla tavoilla, mutta ehdottomasti alatiesynnytykset oli parempia. Toipuminen ja oma toimijuus.
Vierailija kirjoitti:
Koska tälläisistä psykosomaattisista oireista voi kuntoutua ihan hyvin, kun henkilö itse haluaa/päättää niin. Hän ei tarvitse eläkettä tai pyörätuolia vaan rauhallista kuntoutusta pois oireita pyörittelevästä kehästä, itsepärjäämiskyvyn parantamista ja sitä että mies ei mahdollista pelkkää vuodepotilaan elämää vaan on mukana aktiivisesti kuntoutuksessa pois oireilukehästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulosti siltä, että heillä olisi kovasti ollut toiveissa eläkepaperit, vaikka lääkärit eivät kovin vakuuttuneita asiasta.
Hoitavat ja potilasta tutkineet lääkärit oli vakuuttuneita työkyvyttömyydestä, mutta Kelan lääkärit eivät
Kelan ja työelälaitoksen. Nämä tekevät päätökset toisistaan riippumatta mutta molemmat viranomaiset ovat tulleet samaan johtopäätökseen, että töitä voi kyllä tehdä. Ja tämä selviää jos nyt lukisitte sen jutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tälläisistä psykosomaattisista oireista voi kuntoutua ihan hyvin, kun henkilö itse haluaa/päättää niin. Hän ei tarvitse eläkettä tai pyörätuolia vaan rauhallista kuntoutusta pois oireita pyörittelevästä kehästä, itsepärjäämiskyvyn parantamista ja sitä että mies ei mahdollista pelkkää vuodepotilaan elämää vaan on mukana aktiivisesti kuntoutuksessa pois oireilukehästä.
Täsmälleen näin! Koko linkkari ja hesari vaan täynnä symppausta ja ei ollenkaan tätä kriittistä näkökulmaa. Fiksu kommentti, oletko terveydenhoitoalalla/lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tälläistä oikeasti pitkäkestoisesti näytellä?
Ei maitoa tullut kun vähän ja lopetin ja sain nukkua hyvin yöt, keinomaitoa.
"Myös allergiaa, astmaa ja epilepsiaa[1] luultiin aiemmin psykosomaattisiksi sairauksiksi, koska niiden fysiologisia perusteita ei tuolloin ymmärretty." (Wikipedia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta taas sektion puolustajat tulevat kertomaan, kuinka sektio on turvallisinta lapselle ja tuo on harvinaista jne...
Koska se on :)
Ei ole :)
Vierailija kirjoitti:
Äitien ja lasten vauriot alatiesynnytyksessä ovat yleisempiä kuin tuo tarina. En tunne yhtäkään suunnitellulla sektiolla lastaan saanutta, jolla olisi ulosteenpidätysongelmia lapsen saamisen takia. Alatiesynnytyksessä on ihmeen tavallista, että sulkijalihas repeää tai jopa leikataan poikki ja sen jälkeen äiti sitten käyttääkin vaippaa loppuikänsä, jos ei ole itsellä varaa korjauttaa ongelmaa.
En oo koskaan kuullut kenestäkään jolle ois alatiesynnytyksessäkään käyny noin. Tuskin kovin tavallista kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tälläisistä psykosomaattisista oireista voi kuntoutua ihan hyvin, kun henkilö itse haluaa/päättää niin. Hän ei tarvitse eläkettä tai pyörätuolia vaan rauhallista kuntoutusta pois oireita pyörittelevästä kehästä, itsepärjäämiskyvyn parantamista ja sitä että mies ei mahdollista pelkkää vuodepotilaan elämää vaan on mukana aktiivisesti kuntoutuksessa pois oireilukehästä.Voiko tälläistä oikeasti pitkäkestoisesti näytellä?
Ei kysymys ole varmaankaan mistään näyttelemisestä. Kun aivot tulkitsevat kehon sisältä tai aistinelinten kautta ulkoa tulevat ärsykkeet yksilön kannalta uhkaaviksi, ne käynnistävät tahdosta riippumattoman hermoston ja stressihormonien välityksellä muun muassa tulehdusreaktioita, neurologisia oireita, mielialaan ja käyttäytymisen liittyviä muutoksia sekä tiedonkäsittelyyn eli kognitioon liittyviä muutoksia, jotka ilmenevät oireina. Jollakin ihmisellä oiretietoisuus johtaa pelko-välttämiskäyttäytymis kehän kautta passivoitumiseen, vuodepotilaaksi. Toisaalta tästä on mahdollista myös kuntoutua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä vahvasti haiskahtaa toiminnallisen oireen kehityskulku. Ei ole selvää anatomista yhteyttä miten tapahtumat johtaisi tämänkaltaiseen oireiluun. Psykosomaatiikkaa paljon mukana. Mukana puoliso, joka mennyt tähän patologian pyöritykseen mukaan. Tälläisistä toiminnallisista oireista pitäisi lähteä aktiivisesti kuntoutumaan, ei jäädä pyörätuoliin ja sänkyyn passattavaksi. Tähän ei saisi mennä.
En juttua pysty lukemaan, mutta sen osaan sanoa, että ihmiskehoa ei täysin tunneta, ja kaikki vaikuttaa oikeastaan kaikkeen. Kun on oireita, niin mieli lähtee tietysti mukaan. Mutta tiedän omalta kohdaltani, että hermojen vaurioituessa oireet voivat olla moninaiset. Itsellä puristuu selkäytimestä lähtevä hermo, ja tämä aiheuttaa todella outoja oireita ympäri kehoa. Olemme kokonaisuus jota paraskaan lääkäri ei vielä ymmärrä. Lisäksi osittaista hermovaurioita ei vielä täysin ymmärretä, se voi kuvissa ja testeissä näyttää että kaikki on ok, mutta se ei silti toimi ihan kuten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi syy olla lisääntymättä. Valitsit kumman tahansa synnytystavan, voit kuolla tai vammautua. Aika huono diili.
Niin tosin jos vaihtoehtoina olisi pelkkä alatie ilman mahdollisuutta sektioon edes hätätilanteessa tai suunniteltu sektio, lienee selvää kumpi olisi riskittömämpi. Ikinä ei voi kuitenkaan tietää kuinka käy. Itsekin jätin kokeilematta.
Mikähän minä sitten olen? Jokin puoliäiti kun yritin viimeiseen asti synnyttää alateitse vaan ei nuoran ja pahan virheasennon takia tullut. Pakko leikata ulos kun ahdingosta ilmaisi vauva.