Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suu melkein riekaleina näkkileivän, hapankorppujen, sipsien, naksujen ja nachojen syömisen jäljiltä

Vierailija
30.09.2024 |

Onko muilla samaa ongelmaa? Olen muuten ihan tervesuinen ja tervehampainen ihminen. Minulla tulee suuhun ikäänkuin pieniä haavoja limakalvot täyteen kun syön noita karkeita purtavia ja suola ei tietenkään paranna oloa, koska se pahentaa haavojen kirvelyä. Sen jälkeen suu on melkein viikon kipeänä ja osa haavoista jopa turpoaa. Ei kuitenkaan eritä mitään eritteitä suuhun.

Kukaan ei ottanut valitustani kipeästä suusta tosissaan kun olin peruskoulussa. Myöhemmin jätin näkkärit syömättä. Nyt sosiaalinen elämä ja yhdessäolo kärsii kun suu on niin jumalattoman herkkä. On vaikeaa kun toinen tarjoaa sipsejä ja käskee ottamaan vielä reilusti ja suu menee haavoille niitä syödessä. Kerran minulta on kysytty, että onko minulla syömishäiriö kun kovat ja terävät snacksit eivät kelpaa.

Internetistä en löydä mitään tietoa tästä ongelmasta. Yksin pystyn tietenkin olemaan syömättä tuollaisia teräviä ja viilteleviä ruokia. Seurassa onkin sitten vaikeaa. Tämänikäinen ei voi oikein ilmoittaa esimerkiksi sukukokoukseen, että varatkaa minulle pehmeää leipää näkkileivän sijasta. Eihän tällä vaivalla ole edes olemassa nimeä! 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan saman ongelman, tosin itselle onneksi vain harvat terävät ruuat aiheuttavat tuota. Ikävää, kun en osaa aina etukäteen sanoa, mitkä snäksit kannattaisi jättää syömättä

Vierailija
2/18 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on normaalia. Ei niitä ole tarkoitettu koko ajan syötäväksi. Sipsissä on suolaa ja transrasvaa, aika mausteista. Ellei joku tee arkiversion perunoista. Kuivamuonat ovat karheita ja kovia. Naksuissa on suolaa reippaasti. Nacho on tulinen ehkä. Ruisleipä on pehmeämpää vaikka ruispala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh.  No elä syö niitä sitten.

Taidat olla vaativalla alalla asiantuntijana.

Vierailija
4/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on normaalia. Ei niitä ole tarkoitettu koko ajan syötäväksi. Sipsissä on suolaa ja transrasvaa, aika mausteista. Ellei joku tee arkiversion perunoista. Kuivamuonat ovat karheita ja kovia. Naksuissa on suolaa reippaasti. Nacho on tulinen ehkä. Ruisleipä on pehmeämpää vaikka ruispala.

Aina ei ole mahdollisuutta pyytää ruispalaa. Peruskouluhan vedetään läpi näkkileivän voimalla. Snacksit eivät kuulu tavallisella tervesuisellakaan jokapäiväiseen ruokavalioon. Taco on maissijauhosta leivottu kova kuori, jota maustetaan korkeintaan suolalla. Sehän täytetään sitten valinnanvaraisilla täytteillä. Hapankorpuissa on kyllä pakkauksen mukaan paljon suolaa, mutta se tulos tulee jokaiselle kuivalle leivälle. Ongelma on leivän/snacksien teräväreunaisessa rakenteessa, joka repii herkän limakalvon rikki.

Koska ongelma on harvinainen, kannattaa ottaa oma leipäpala mukaan jos ihmiset eivät ymmärrä asiaa. Kouluruokailuun saa kyllä lääkärintodistuksella näkkileivälle pehmeän korvikkeen. Toki pakastimesta otettuun ja leivänpaahtimessa sulatettuun leipään tulevat myös kovat reunat eli ongelmaa ei pääse kiertämään 100%. 

Vierailija
5/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on herkistä limakalvoista. Onhan ihmisillä muuallakin limakalvoja, joihin tulee haavoja herkästi. Osalla tulee karkeasta vessapaperista haavoja alapään limakalvoille ja he joutuvat pitämään omia papereita mukanaan. Asia ei liity ammatinvalintaan millään tavalla. 

Tarkoituksesi oli ilmeisesti ilkeillä, koska et osannut kommentoida mitään ap:n esillenostamaan aiheeseen?

Vierailija
6/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla jotenkin pakko syödä sitä näkkileipää koko kouluaika? Missään koulussa ei ole tuollaista pakkoa. AIka lampaalta kuulostat, jos et edes aikuisena osaa valita syömisiäsi. Mitä pirun sukujuhlia teillä oikein on, jos tarjonta on näkkileipää ja sipsiä? Ei ketään yli 10-vuotiasta? Kai sinä osaat syödä jotain muuta kuin noita ruokia?

Vierailija
7/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on herkistä limakalvoista. Onhan ihmisillä muuallakin limakalvoja, joihin tulee haavoja herkästi. Osalla tulee karkeasta vessapaperista haavoja alapään limakalvoille ja he joutuvat pitämään omia papereita mukanaan. Asia ei liity ammatinvalintaan millään tavalla. 

Tarkoituksesi oli ilmeisesti ilkeillä, koska et osannut kommentoida mitään ap:n esillenostamaan aiheeseen?

Ei tuollaiseen potaskaan voi eikä pidä kommentoida mitään järkevää, koska kysymyksen asettelussa ei ole vähääkään järkeä. Jättää noi jutut syömättä, problem solved. Siis oikeasti nyt.

Vierailija
8/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirveltääkö tomaatti? Jos kirveltää, sulla on aftoja. Ne eivät tule näkkäristä tai hapankorpuista, ne vaan tuntuvat ilkeiltä syötäessä. Jos kenellä on aftavaiva, se pahenee yleensä stressivaiheessa, uuden lääkkeen käyttöönotossa jne. Itse olen kärsinyt noista alle kouluikäisestä asti, taitaa olla lisäksi perinnöllinen vaiva.

Vierailija
9/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirveltääkö tomaatti? Jos kirveltää, sulla on aftoja. Ne eivät tule näkkäristä tai hapankorpuista, ne vaan tuntuvat ilkeiltä syötäessä. Jos kenellä on aftavaiva, se pahenee yleensä stressivaiheessa, uuden lääkkeen käyttöönotossa jne. Itse olen kärsinyt noista alle kouluikäisestä asti, taitaa olla lisäksi perinnöllinen vaiva.

Minulle tulee aftoja jos suun limakalvo tavallaan naarmuuntuu kovaa leipää syödessä. Käytän SLS-vapaata apteekin hammastahnaa ja siitä huolimatta aftoja tulee suuhun esimerkiksi kun on flunssa. En ole lehtipuille allerginen eli en saa ristireaktioita tomaatista, vihreistä omenista tai kiivistä. 

Vierailija
10/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos valmistettaisi suuystävällisiä (ja kurkkuystävällisiä) ja tervellisiä naksuja, ettei tarvitse pelätä syömistä? Eikä tule vatsanpuruja. Luomua vieläpä.

Vierailija
11/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä homma, ettei itsellä ole vielä keski-ikään mennessä tullut kertaakaan elämässä vastaan tilannetta, jossa olisi ollut pakko syödä sipsiä tai näkkäriä.

Vierailija
12/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu, en tiedä mistä johtuu. Vaikka söisin vain muutaman sipsin on suu haavoilla.

Vierailija
13/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee aftoja jos suun limakalvo tavallaan naarmuuntuu kovaa leipää syödessä. Käytän SLS-vapaata apteekin hammastahnaa ja siitä huolimatta aftoja tulee suuhun esimerkiksi kun on flunssa. En ole lehtipuille allerginen eli en saa ristireaktioita tomaatista, vihreistä omenista tai kiivistä. 

Itse käytin lukioaikoina, kun vaiva oli pahimmillaan, Elmexiä. Se auttoi edes vähäsen. On siihen muukin konsti, tosin nykyaikaan muuten ei suositeltava, säännöllinen tupakointi.

Vierailija
14/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, miksi ihmiset sitten syövät niitä? :O Kun tulee monen päivän turpoaminen suuhun ja kivuliaita haavoja parista sipsistä. Itsellä ei ole ikinä tuollaista ollut, toki suola saattaa turvottaa, mutta ei sitäkään oikein huomaa.

Vierailija
15/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap sanonut asiasta lääkärille tai hammaslääkärille? Kuulostaa vaivalta, joka voi johtua jostain tärkeästäkin terveysongelmasta. Lääkärissä osataan auttaa paremmin. 

Vierailija
16/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan suu kestä sipsejä enää. Näkkileipiä ja hapankorppuja en syö muutenkaan.

Ehkä ne laittavat sipseihin jotakin outoa, sillä aina on ikenet kipeänä niiden syönnin jälkeen.

Vierailija
17/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, miksi ihmiset sitten syövät niitä? :O Kun tulee monen päivän turpoaminen suuhun ja kivuliaita haavoja parista sipsistä. Itsellä ei ole ikinä tuollaista ollut, toki suola saattaa turvottaa, mutta ei sitäkään oikein huomaa.

Juhlissa voi olla gluteenittomana vaihtoehtona riisikakkuja ja sipsejä. Molemmat saavat suun limakalvot vereslihalle. Itsellä ei ikinä tule mieleen ostaa noita. Siemennäkkäriä söisin, mutta sekin raapii suun limakalvot hajalle. Samoin halpa gluteeniton näkkäri.

Vierailija
18/18 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsit on parhaita kun antaa sen vettyä ja pehmetä kielellä eikä pureskele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä