Mä en ihan oikeasti käsitä, miten joillain voi olla varaa ostaa lapsille kaikki vaatteet uutena!
Meillä kaksi aikuista ja kaksi lasta, vanhempien yhteenlasketut bruttotulot n. 9000 e/kk. Melkein kaikki vaatteet ostetaan lapsille käytettyinä, mutta ei olla mitenkään puristeja tässä.
Tässä tylsänä työaamuna huvitin itseäni laskemalla, paljonko lasten tämän vuoden KENKIIN, siis pelkkiin kenkiin!!!, olisi mennyt rahaa ostamalla ne uutena, ja herranen aika, melkein tipuin tuolilta.
689 euroa!!! Ja tähän ei ole edes laskettu joitain pihacrocseja ja kirpparilta kahdella eurolla ostettuja "juhlakenkiä", joita on käytetty tasan kerran serkun rippijuhlassa.
Jos päivä jatkuu tylsänä, jatkan sisävaatteilla!
Kommentit (81)
Ostan käytettynä vain sisävaatteet, jotka voi pestä 60 asteessa. En todellakaan pue lastani käytettyihin toppavaatteisiin ja kenkiin mihin on tullut ties mitä pissavahinkoja ja huuhdeltu 30 asteessa tai vain kuivatettu. Yök. Luistimet ostan ja monot käytettynä.
Ostan nuo kamat uutena ja myyn ne hyvään hintaan käytettynä. Käyttäjiä meillä on 1-2 ja huollon vaatteet ja kengät hyvin. Muille tuntuu kelpaavan käytetyt ulkovaatteet ja kengät, joten eipä siinä käytölle juurikaan sen enempää hintaa tule kuin jos olisin ostanut käytettynä ja käyttänyt loppuun. Juuri olen myynyt 3 haalaria 90-100€, kenkiä 20-50€, talvitakkeja 40-70€ ja kaikki meni viikossa kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin järkytyin yksi päivä kauppoja kierrellessä kun tulevalle vauvalle etsin vaatteita, että mm. kahden sukkaparin paketti maksaa 8e. Edes aikuisten sukat ei maksa noin paljon!! Perus yksivärinen body 20e, fleecehaalari 40e, pipo 30e... ei ole mitenkään varaa ostaa uutena kun yhden bodyn hinnalla saa kirppikseltä tai tori.fi:stä kassillisen vaatteita.
Kas tässä kaksi bodya 10€. https://lager157.com/fi-fi/tuotteet/lapset/urban_bebe/?page=1
No minä ostan uutena kun ällöttää muiden ihmisten vanhat vaatteet enkä itsekään haluaisi kulkeva vieraan ihmisen vanhoissa vaatteissa. Mutta en osta vaatteita paljon. Yksi tai kaksi takkia ja parit kengät per kausi. Ostan aina niin isoja, että menevät monta vuotta, vaikka lapsi kasvaa. SIlloin ei tarvitse joka vuosi ostaa hirveää kasaa vaatteita kerralla, vaan muutama vaate silloin tällöin. Jos on vaikka jotkut juhlakengät, mistä tietää, ettei niitä käytetä kuin pari kertaa, niin ostan jotkut halvat. Käyttövaatteisiin panostan enemmän ja silloin ne myös kestää. En osta mitään muotihärpäkkeitä vaan siistejä, neutraalin värisiä perusvaatteita, joita voi yhdistellä keskenään eri tavoilla.
Niin ja siellä sukat näytti olevan 1€ kpl ja pipo 3€
Kyllä minä hyvin käsitän että varaa voi olla, pakkohan ei ole ostaa kallista merkkikamaa ja toisekseen jos pitää määrät minimissä niin eiköhän normaalituloisella rahat riitä. Sitä taas en oikein ymmärrä mitä järkeä on ostaa kaikki uutena sen sijaan että hankkisi edes osan käytettynä, kun hyvää laadukasta käytettyä on tarjolla niin paljon, mutta varmaan se on vaan tottumuskysymys tai jotain.
Mä en ihan oikeasti käsitä, miksi hankkimalla hankkia ja saada lapsi(a), jos ei ole varaa.
Törkeää. Halveksittavaa.
Jaa meillä on kyllä ostettu ihan kaupasta. Sen verran hyvät tulot että vaatteisiin tai perheen ruokaan ei rahat ole vielä loppuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä ostin eilen talvikengät, maksoivat 70€. Sen verranhan ne kengät maksavat kaikille alkaen. En minä itsellenikään haluaisi jonkun tuntemattoman vanhoja.
Juu, makuasioita tietysti, itseäni ei haittaa käytetyt kengät eikä haittaa sekään, että lapsilla on. Suositusten mukaisissa (paljasjalka)kengissä ei ole sitäkään ongelmaa, että kengät jotenkin "muotoutuisivat väärin", kun niissä ei ole sellaisia rakenteita, jotka voisivat jalkaa muovata.
En ikinä ostaisi itselleni käytettyjä kenkiä. Ei voi tietää, millaisen jalkasienen saa siinä samalla. Ihan sama kuin ostaisi käytetyt rintsikat tai alushousut, yäk, ei ikinä. En ostanut lapsillenikaan koskaan kirpparivaatteita, vaan laadukkaita uutena. Tosin poika valitti, kun ostin aina pari numeroa isommat kengät, koska jalkansa kasvoivat hurjaa vauhtia.
Minä en osta lapselleni vaatteita joiden alkuperää ei voi tietää, en myöskään halua niitä pestä ja pakastaa ja kuljetella mahdollisesti luteita tai koiperhosia yms kotiini tai autooni. Lasten kengät ovat myöskin hikisiä ja haisevia, erityisesti kun kasvavalle yli 9-vuotiaalle pojalle niitä ostaa, kaiken lisäksi ne voi olla linttaan astuttuja.
Uusia vaatteita saa halvalla kun kiertää aletangot marketeissa säännöllisesti!
Minä olen ostanut usein kirpputorilta täysin käyttämättömiä vaatteita, vielä vanhat hintalaput tallessa, mitättömään hintaan. Pari päivää sitten kävin Prismassa, ja siellä oli kenkiä, vaatteita, sekä Reiman talvivaatteita lapsille poistossa. Reiman talvihaalarin normaali hinta oli päälle 70€, nyt olisi saanut alle 30€. Niitä oli monta kappaletta, ja eri väreissä.
Kyllä niitä vaatteita löytää halvalla uusia, jos malttaa etsiä. Ostaa vaikka "etukäteen" jos alet ei osu kauteen milloin uusia vaatteita pitäisi alkaa hankkia.
Eikä niissä käytetyissä vaatteissa minusta ole mitään vikaa, katsoo vaan vähän mitä ostaa.
Ovatko lapset kaksoset, kun vanhemman vaatteet ei käy nuoremmalle? Meillä ei kuopuksella ole käytännössä omia vaatteita lainkaan. Kenkiäkään ei tarvitse koko ajan ostaa uusia. Viime talven kengät sopivat vielä jalkaan.
Täytyy itse tinkiä kynsien, letin ja peffan pidennyksistä😁 En ostanut koskaan lapsilleni homeisia vanhoja ryysyjä, vaan ihka uutta. Lapsilisän käytin lapsiin. Itse hain jopa työjakkuja kirppiksiltä, koska lapseni ovat aina etusijalla, aina👩👦🥰
Me asumme niin pienessä tuppukylässä, että täältä on lähimpään vaatekauppaan matkaa 70 kilometriä. Ei kirpputoria. Ei voi illalla todeta että huomiseksi tarvitaan hanskat tai kumpparit, aina pitää kaapista löytyä sopivat vaatteet.
Lapsen vaatteet ostan kesälomalla ja joululomalla alennusmyynneistä, isojen kaupunkien kirpputoreilta ja netistä. Kerran vuodessa ajamme ohi Reiman outletista ja sieltä ostan seuraavaksi vuodeksi lapselle talvivaatteet.
Lapsi on 9 vuotias ja tähän mennessä vuodessa on pitänyt ostaa kahdet välikausikengät/lenkkarit (keväälle ja syksylle, kesällä kasvaa jalka niin paljon), kahdet tai kolmet kesälenkkarit (laadukkaatkin menevät rikki ja toukokuussa ostetut eivät mahdu syyskuussa jalkaan), kumpparit (yleensä kahdet, keväällä käytössä olevat eivät mahdu syksyllä), talvikengät ja lisäksi huopatossut sisäkengiksi. Lisäksi on pihacrocsit ja uimarantasandaalit.
Kumppareita meillä on joka kokoa samasta mallista väliltä 32-39 kaapissa odottamassa. Samoin on pihacrocseja, uimarantasandaaleja ja juhlakenkiä. Näitä kaikkia saa kirpputoreilta eurolla tai parilla. Muut tilataan Reimalta netistä sitä mukaa kun tarvitaan ja huopatossut Lahtiselta joululahjaksi vuosittain. Näihin kaikkiin kenkiin menee noin 400 euroa vuodessa.
Joku voi kysyä miksi meidän lapselle ostetaan Lahtisen huopatossut (n. 50 e) vuosittain, mutta kun aikuisillakin on sellaiset käytössä, niin miksi lapsen pitäisi palella? Sama pätee kaikkiin muihinkin lapsen ulkovaatteisiin: aikuisilla on lämpimät, sopivan kokoiset ja toimivat ulkovaatteet kaikkiin keleihin, lapsellakin kuuluu olla. Lapsi nyt vain leikkii polvillaan ja kasvaa yhden tai useamman koon vuodessa, joten vaatteita joutuu ostamaan useammin kuin aikuisell.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette käy alennusmyynneissä ja varsinkin loppualessa? Samoin ihmettelen miksei ihmiset osta enemmän lomamatkoilla. Varsinkin teineille monessa maassa on näitä halpakauppoja.
Kuten vaikka Primark. collegehupparit 12€, tennarit 7€ ja farkkuja 15€. Itselläni on tennareita sieltä, eikä niiden laatu nyt oikeasti verrattuna converseihin ole mitenkään huomattavasti huonompi, mutta hinta on yksi kymmenesosa.
Mutta ihan Suomessa on vaikka lager 157, jonka hinnat ovat todella matalat ja kengät 6-40€. Tai Lidl, sielläkin on vaikka millaista kenkää ja lenkkaria 10-20 eurolla ja minusta se ovat oikein kestäviä olleet varsinkin teineille ja lapsille. Aikanani ostin aina lapsille siellä sisälenkkareiksi koululiikuntaan ja toimivat vallan mainiosti kunnes jäivät pieniksi.
Itse ajattelen vaatteiden ostossa myös eettisyyttä ja ekologisuutta. En ostaisi mitään vaatetta halpakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä ostin eilen talvikengät, maksoivat 70€. Sen verranhan ne kengät maksavat kaikille alkaen. En minä itsellenikään haluaisi jonkun tuntemattoman vanhoja.
Juu, makuasioita tietysti, itseäni ei haittaa käytetyt kengät eikä haittaa sekään, että lapsilla on. Suositusten mukaisissa (paljasjalka)kengissä ei ole sitäkään ongelmaa, että kengät jotenkin "muotoutuisivat väärin", kun niissä ei ole sellaisia rakenteita, jotka voisivat jalkaa muovata.
En ikinä ostaisi itselleni käytettyjä kenkiä. Ei voi tietää, millaisen jalkasienen saa siinä samalla. Ihan sama kuin ostaisi käytetyt rintsikat tai alushousut, yäk, ei ikinä. En ostanut lapsillenikaan koskaan kirpparivaatteita, vaan laadukkaita uutena. Tosin poika valitti, kun ostin aina pari numeroa isommat kengät, koska jalkansa kasvoivat hurjaa vauhtia.
Joo, kumpikohan on lapselle kivempi & terveellisempi tapa ostaa kengät, sopivat kirppiskengät vai liian isot ja lonksuvat uudet kengät, kun mamma ei raaski ostaa sopivia tarpeeksi usein 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ovatko lapset kaksoset, kun vanhemman vaatteet ei käy nuoremmalle? Meillä ei kuopuksella ole käytännössä omia vaatteita lainkaan. Kenkiäkään ei tarvitse koko ajan ostaa uusia. Viime talven kengät sopivat vielä jalkaan.
On kyllä hyvin harvinaista että kasvavalle lapselle sopii kahtena talvena samat kengät, jos ei pidä lapsillaan liian isoja tai pieniä kenkiä.
Kokeile huvittaa itseäsi laskemalla, mihin kaikkeen muuhun teillä menee rahaa, jos ei ole varaa lasten vaatteisiin ja kenkiin. Kirppiksissä ei ole mitään vikaa, mutta ei uskoisi teidän tuloilla olevan ainakaan rahasta kiinni.
Ymmärrän pointin, että vaatteet ja varusteet maksaa nykyään tosi palkon. Tosin omassa lapsuudessani ei ollut niinkään ketjuliikkeitä ,jolloin ei ollut niin paljoa varaa valita eri hintaluokista uusien ostamisessa.
Mutta asiaan. Meillä n.pari sataa pienemmät bruttotulot mutta vain yksi lapsi. Itse seurataan kamppiksia ja tarjouksia, näin säästää jo vähintään satasia vuodessa. Ei ole sukulaislapsissa sen ikäisiä, joilta saataisiin käytettynä eikä oikeastaan aikaa ja energiaa kierrellä kirppiksiä. Varmaan paljon merkkaa paljonko laittaa yksittäiseen hankintaan, esim ostaako 70e takin vai 200e takin. 80e kengät vai 150e kengät. Myydään sitten itse eteenpäin kirpoiksellä siihen hintaan, että varmasti menee kaupaksi.
Tingitään sitten muista jutuista, kuten omista vaatteista. Ostan laatua joka kestää vuosia omassa käytössä, mielellään sesonkialesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu varmasti menee paljon rahaa kenkiin, jos ostaa saappaat, vuorelliset saappaat, välikausikengät, talvikengät, lenkkarit, sandaalit, juhlakengät yms. Mutta ei lapsi niitä kaikkia tarvi.
Lenkkareita ei tarvitse, sen tilalle nahkaiset kunnon kävelykengät. Vuorellisten saappaiden tilalla meillä oli varrelliset gorekengät.
Lapsi ei tarvitse lenkkareita?? Meinaat että pelaavat palloa pihalla jossain nauhallisissa nahkakengissä? (Niitä lenkkareita menee muuten helposti kolmet kesässä, jos lapsi on ahkera vaikka potkimaan palloa ja muutenkin touhuamaan).
Kannattaisiko sitten ostaa ihan jalkapallotossut alesta, jos kerran suurin osa ajasta menee palloa polkiessa? Ne kestävät kyllä koko kesän. Jotkut kangastossut nyt rikkoontuu
Lapsi harrastaa futista ja nappikset on hankittu, mutta ei hän niitä muista kotipihaan laittaa. Sanoin tuossa myös, että touhuaa muutakin eli lenkkareita kuluu, mutta mielestäni se on vain positiivista. Eipähän kulu aika ruudun edessä (meillä on varaa ostaa nuo lenkkarit ja löytyy ne vauvapalstan kauhukengätkin eli Niket paremmiksi kengiksi).
Kannattaisiko sitten ostaa ihan jalkapallotossut alesta, jos kerran suurin osa ajasta menee palloa polkiessa? Ne kestävät kyllä koko kesän. Jotkut kangastossut nyt rikkoontuu muutamasta potkusta.