Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en ihan oikeasti käsitä, miten joillain voi olla varaa ostaa lapsille kaikki vaatteet uutena!

Vierailija
30.09.2024 |

Meillä kaksi aikuista ja kaksi lasta, vanhempien yhteenlasketut bruttotulot n. 9000 e/kk. Melkein kaikki vaatteet ostetaan lapsille käytettyinä, mutta ei olla mitenkään puristeja tässä. 

Tässä tylsänä työaamuna huvitin itseäni laskemalla, paljonko lasten tämän vuoden KENKIIN, siis pelkkiin kenkiin!!!, olisi mennyt rahaa ostamalla ne uutena, ja herranen aika, melkein tipuin tuolilta. 

689 euroa!!! Ja tähän ei ole edes laskettu joitain pihacrocseja ja kirpparilta kahdella eurolla ostettuja "juhlakenkiä", joita on käytetty tasan kerran serkun rippijuhlassa. 

Jos päivä jatkuu tylsänä, jatkan sisävaatteilla! 

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä ostin eilen talvikengät, maksoivat 70€. Sen verranhan ne kengät maksavat kaikille alkaen. En minä itsellenikään haluaisi jonkun tuntemattoman vanhoja. 

Vierailija
2/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei tarvita hirveää vuorta, joten helposti on varaa. Ostatte ihan liikaa kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu varmasti menee paljon rahaa kenkiin, jos ostaa saappaat, vuorelliset saappaat, välikausikengät, talvikengät, lenkkarit, sandaalit, juhlakengät yms. Mutta ei lapsi niitä kaikkia tarvi. 

Vierailija
4/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä ostin eilen talvikengät, maksoivat 70€. Sen verranhan ne kengät maksavat kaikille alkaen. En minä itsellenikään haluaisi jonkun tuntemattoman vanhoja. 

Juu, makuasioita tietysti, itseäni ei haittaa käytetyt kengät eikä haittaa sekään, että lapsilla on. Suositusten mukaisissa (paljasjalka)kengissä ei ole sitäkään ongelmaa, että kengät jotenkin "muotoutuisivat väärin", kun niissä ei ole sellaisia rakenteita, jotka voisivat jalkaa muovata. 

Vierailija
5/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu varmasti menee paljon rahaa kenkiin, jos ostaa saappaat, vuorelliset saappaat, välikausikengät, talvikengät, lenkkarit, sandaalit, juhlakengät yms. Mutta ei lapsi niitä kaikkia tarvi. 

Lapsilla on kumisaappaat, talvikumpparit, talvikengät, kangaskengät ja kalvolliset välikausikengät. Lisäksi on tossut uimarannalle ja jotkut parin euron "crocsit", joita en laskenut mukaan, kuten en myöskään juhlakenkiä. En mä oikein tiedä, miten tuosta enää vähentäisi kenkämäärää, kun perheessä ulkoillaan paljon ja toinen lapsi on metsäeskarissa.  

Vierailija
6/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena vaatteet lapsillekin eikä mitään kirppisriepuja, aina on ollut varaa, myös työttömänä ollessani ja vieläpä yksinhuoltajana. Näin on tutuillanikin ollut. Omia ja lasten hyviä vaatteita olen antanut eteenpäin tarvitseville kyllä, siitä tulee hyvä mieli.

Vierailija
7/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, asun lämpimässä maassa ja yhden lapsen kenkiin menee vuodessa arviolta 50 euroa sisältäen kaikki koulu- ja vapaa-ajan jalkineet uutena.

Vierailija
8/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä, ehkä mä vaan rakastan lastani ja te ette kun megatuloista huolimatta haluatte sen liikkuvan kulahtaneissa rääsyissä. 

Vierailija
9/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä tiedä, ehkä mä vaan rakastan lastani ja te ette kun megatuloista huolimatta haluatte sen liikkuvan kulahtaneissa rääsyissä. 

Missä kulahtaneissa rääsyissä? En koskaan osta lapsille "kulahtaneita rääsyjä". En toisaalta myöskään ajattele, että vaatteilla olisi juuri minkäänlaista tekemistä rakkauden määrän kanssa. 

Vierailija
10/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun asuntoalainan maksuerä on vaikkapa 2000 euroa ja jollain toisella samoilla tuloilla tonnin, niin varmaan käsität, että sillä toisella jää tonni kuussa johonkin muuhun kuin lainaan. Kolmannella ei välttämättä ole lainaa lainkaan ja asuntolainan osuuden voi sitten käyttää vaikka niihin muksun muotivaatteisiin.

On toki monta muutakin asiaa, mihin saa menemään kuukausitasolla satasia ja vuositasolla tonneja. Vaikkapa auto, ulkonasyöminen, lomamatkat, ryyppäys ja röökaus jne

Vierailija
11/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla ollut muutamat kivat vaatteet hankittuina. Pyykkiä on aina pesty pari kertaa viikossa, joten aina on ollut puhdasta vaatetta kaapissa. Kenkiä ei ole isoja määriä ostettu. Talvikengät, kesäkengät ja kumpparit. Joskus harvoin on kirpparilta löytynyt hyvää ostettavaa. 

Kolme poikaa on, joten kierrätys on ollut kyllä tehokasta. Rahaa on ollut aina todella vähän. Korkeimmillaan bruttotulot jotain 4500e. Lasten ollessa pieniä niin 2500e. 

Vierailija
12/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkiä ostan uutena ja sitten esikoiselta jää..

Kumpparit, kahdet talvikenkät (toiset ns välikausi/vaelluskengät), parit tennarit, sandaalit, puutarhapistokkaat ja lenkkarit. Vajaa kolmesataa.

Uusista kengistä maksan top 50e. Kumppareita, sandaaleja, tennareita saa parilla kympillä marketeista. Juhlakengät vain jos tarvetta tai lainaa.

Talvipuvut ostan ja takki&haalari systeemin kummallekin per vuosi. n 400e.

Sitten sisävaatteita pari kertaa vuodessa tai aleista. Marketti ja hm, lindex osastoa.

Meidän brutto on 4000 e, eikä ole ongelmia ostella uusia vaatteita. Kirppareilla en jaksa pyöriä ja vanhoja saa naapurista joskus. Nekin aika usein todella käytettyjä, että suoraan roskiin puhkikuluneet sukat ja sukkahousut.

Pyrin pitämään vaatteet vähissä, ettei kaapit tursua kymmeniä housuja ja paitoja.

Vierailija
13/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kulahtaneissa rääsyissä? En koskaan osta lapsille "kulahtaneita rääsyjä". En toisaalta myöskään ajattele, että vaatteilla olisi juuri minkäänlaista tekemistä rakkauden määrän kanssa. 

On ne rääsyjä, käytetyt vaatteet haiseekin hirveälle. Ja kyllä sitä rakkaimmalleen haluaa parasta jos siihen pystyy, ei halvinta. Käytetyn vaatteen lämpöarvo on esimerkiksi laskenut tai täysin olematon. Miksi sellaiseen pukee ketään?

Vierailija
14/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on kumisaappaat, talvikumpparit, talvikengät, kangaskengät ja kalvolliset välikausikengät. Lisäksi on tossut uimarannalle ja jotkut parin euron "crocsit", joita en laskenut mukaan, kuten en myöskään juhlakenkiä. En mä oikein tiedä, miten tuosta enää vähentäisi kenkämäärää, kun perheessä ulkoillaan paljon ja toinen lapsi on metsäeskarissa.  

Lapsellani oli koko kesän käytössä sandaalit ja joskus kumisaappaat. Kylmemmillä säillä kumisaappaisiin lisätän villasukat. Lenkkarit käytössä nyt, talvella sitten talvikengät. Yhteensä alle sata euroa.

Vierailija
15/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap tarkistaa mihin teidän rahat oikein katoaa, jos ei ole varaa lapsen uusiin vaatteisiin. Tuolla tulotasolla pitäisi riittää kevyesti. 

Vierailija
16/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessämme rahan törsääminen vaatteisiin ei ole prioriteetti. Mutta trollaustahan tuo "kulahteneissa rääsyissä" onkin.

Vierailija
17/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne rääsyjä, käytetyt vaatteet haiseekin hirveälle. Ja kyllä sitä rakkaimmalleen haluaa parasta jos siihen pystyy, ei halvinta. Käytetyn vaatteen lämpöarvo on esimerkiksi laskenut tai täysin olematon. Miksi sellaiseen pukee ketään?

Onneksi on sinun kaltaisiasi ihmisiä. Sillä teidän ansiostanne käytettyjen lastenvaatteiden markkinat tursuavat ylitarjontaa, minkä ansiosta aivan uudenveroisia lastenvaatteita saa kympillä. Säästyy pitkä penni asuntolainan maksuun ja lomamatkoihin, kun tyhmät käyttävät vaatteita pari kuukautta ja sitten laittavat ilmaisina eteenpäin.

Vierailija
18/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä ollut vaihtoehtoja, koska ei ollut isoja kirppiksiä tms josta olisi vaan voinut hakea haluamansa. Uutena ostettiin.

Vierailija
19/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, asun lämpimässä maassa ja yhden lapsen kenkiin menee vuodessa arviolta 50 euroa sisältäen kaikki koulu- ja vapaa-ajan jalkineet uutena.

Juhuu, sitähän kysyttiinkin. "Lämpimässä maassa" lapsi voi olla vaikka alasti. 

Vierailija
20/81 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, teidänkö perheestä se hirveä haju niihin vaatteisiin tulee? Mä olen ostanut "käytettynä" esimerkiksi sellaisen toppahaalarin, jota ei ollut kuin sovitettu lapsen päälle, oli ostettu säästöön ja olikin liian suuri. Sellaisen lämpöarvo on tasan yhtä hyvä kuin uudenkin. Lämpöarvo ei myöskään ole mikään 100 -> 0, vai meneekö niistä teidän haalareista myös lämpöarvo olemattomaksi jo ekassa pesussa?