Miten masennukseen haetaan apua?
Mihin pitäisi olla yhteydessä? Kuinka paha masennus pitää olla, että voi saada apua? Millaista apua voi saada?
Kommentit (9)
Apua voi olla esimerkiksi keskusteluapu, nettikurssit, erilaiset vertaistukiryhmät. He myös auttavat tarvittaessa siinä, että ymmärrät vuorokausirytmin, ulkoilin ja riittävän ravinnon arvon, nyt kun niistä huolehtiminen on varmasti vaikeaa. Jos kevyet keinot eivät auta, sinulle voidaan ehdottaa lääkitystä, jolla pääset pahimman yli ja jaksat ottaa enemmän vastuuta toipumisestasi. Tsemppiä!
Juuri näin....kirjoitat vauvapalstan viisaille....🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Minä sain apua vaikeaan elämäntilanteeseen ja masennukseen noin vuosikymmen sitten.
Kohdallani reitti meni näin: ensin menin terveyskeskukseen yleislääkärille itkemään. Hän passitti minut suoraa päätä psykiatriselle sairaanhoitajalle, jonka luona kävin muutaman kerran. Sairaanhoitaja järjesti minulle ajan psykologille läheiseen mielenterveystoimistoon. Kävin siellä viikottain noin puoli vuotta - sen ajan kun odotimme että saan kelan tukipäätöksen terapiaa varten. Terapia kesti kohdallani kolme vuotta, samaan aikaan minulla oli myös serotoniini-lääkitys.
Minulla kaikki tämä auttoi, nykyisin olen paremmin sinut itseni ja menneisyyteni kanssa.
Tänä päivänä voi olla hankalampi saada apua kaikenmaailman resurssipulien takia, mutta toisaalta, kymmenen vuotta sittenkin valitettiin, että mitään ei terveyskeskuksesta saa - ja silti minä sain, paljonkin.
Eli rohkeasti vaan hakemaan sitä apua, ammattilaiset ohjaavat sinut eteenpäin. Tsemppiä.
Lääkärille aika ja se kirjoittaa todennäköisesti pillerireseptin
Voi miettiä itsekin alkuun sen lähteet. Mitkä ne ovat. Kuormittaako arki. Onko ero, exä, some, äiti tms. Onko omat vaatimukset itselle liiallisia tai muiden. Lääkkeen haitat tai alkoholiko, väärä musiikki tms. Mikä piristää yleensä taas. Entä onko videoita siitä aiheesta tai itseapuopasta. Yksityisellä on jotain terapeuttia, mikäli on ymmärtävä terapia, ei vaativa tai väärä ihminen. Minkälainen on elämä jossa voit paremmin, voiko johonkin vaikuttaa ja mihin ei koe voivansa vaikuttaa. Toisaalta ei tietoa merkitsevätkö sen kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin....kirjoitat vauvapalstan viisaille....🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Niin? Vertaistukea?
Mä oon joskus kysellyt täällä apuja oloon kun tuntui että pian hajoaa totaalisesti ja miten pääsen osastolle ennenkuin teen jotain itselleni.
Sain ihan konkreettisia neuvoja ja tsemppiä paljon ja seuraavana päivänä jaksoin taistella itseni sinne osastolle.. Tuskin olisin yksin jaksanut tai tajunnut edes.
Oon tosi kiitollinen näille ketkä auttoi. Aivan tuntemattomista oli hyvin arvokas apu. Ei sitä tiedä miten paljon täälläkin kirjoittelu voi jotakuta auttaa, onneksi on niitä hyviäkin ihmisiä <3
**tana minä en mitään apua tarvii!!! Kyllä se masennud itsekseen lähtee pois. Ulos lenkille. Terapeutille on aika.
Vierailija kirjoitti:
Voi miettiä itsekin alkuun sen lähteet. Mitkä ne ovat. Kuormittaako arki. Onko ero, exä, some, äiti tms. Onko omat vaatimukset itselle liiallisia tai muiden. Lääkkeen haitat tai alkoholiko, väärä musiikki tms. Mikä piristää yleensä taas. Entä onko videoita siitä aiheesta tai itseapuopasta. Yksityisellä on jotain terapeuttia, mikäli on ymmärtävä terapia, ei vaativa tai väärä ihminen. Minkälainen on elämä jossa voit paremmin, voiko johonkin vaikuttaa ja mihin ei koe voivansa vaikuttaa. Toisaalta ei tietoa merkitsevätkö sen kantaan.
Ei ole mitään noista. Olen karsinut kaiken. Ainoa ärsytys on kakkapäät täällä palstalla.
Riippuu tilanteestasi. Terveyskeskukseen, työterveyteen, koulun terveydenhuoltoon jne. Apua on monenlaista, ja he kertovat siellä, mitä sinulle on saatavilla.