Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heh, hienoa propagandaa. HS:ssä joku "satunnainen opiskelija" kirjoittaa: "Miksi on niin vaikea hyväksyä, että ruotsin kieli on osa Suomea?"

Vierailija
28.09.2024 |

Ja kappas, sama tyyppi onkin RKP:n palkkaama "kielilähettiläs", jonka hän jotenkin vahingossa unohtaa tuossa kirjoituksessaan mainita...

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010720392.html

https://www.kielilahettilaat.fi/fi/hei-nimeni-on-isaac-jyvasjarvi/

Ihan ok, jos joku haluaa puolustaa ruotsin kielen (ylimitoitettua ja keinotekoista) asemaa, mutta olisi reilua kertoa, että kirjoittaa mielipidekirjoitusta palkattuna propagandan levittäjänä, eikä yksityishenkilönä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ahvenanmaalaisten on niin vaikea hyväksyä, että suomen kieli on osa Ahvenanmaata? Kutsun kaikkia miettimään, miten voimme yhdessä rakentaa inklusiivista yhteiskuntaa, jossa jokainen voi tuntea itsensä hyväksytyksi. Suomen kielen hyväksyminen ja kunnioittaminen ovat osa ahvenanmaalaisuutta, jonka soisi olevan ylpeydenaihe kaikille

Ahvenanmaalla puhutaan suomea yleisesti. 

Silti hyviin tapoihin kuuluu avata keskustelu ruotsiksi. Tosin persut haluaa avata nykyään keskustelut arabiaksi.

Huvittavaa kyllä vasurit tässä ei kieliä näytä osaavan suomen ja ruotsin lisäksi. Eikä nuokaan tahdo sujua kun joka lauseeseen on pakko aiheesta riippumatta tunkea sana persu.

Keskittyisitte persuista jankuttamisen sijaan opettelemaan jotain maailmankieliä (englanti, ranska, espanja, saksa, portugali, italia, kiina, etc, etc) ja matkustelisitte ja näkisitte maailmaa sen umpinaisen kuplanne ulkopuolella. Ehkä onnistuisitte murtautumaan kuplanne ulkopuolelle ettekä olisi noin äärimmäisen ennakkoluuloisia ja sisäänpäinkääntyneitä kuin nyt olette.

Ja vinkiksi, ruotsin opiskelu ei auta oikeasti ollenkaan noiden muiden kielien opiskelussa. 

Vierailija
22/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavallisen kansalaisen tarvitse tukea mittän. Ei suomenkielisen tarvitse osata ruotsia eikä ruotsinkielisen tarvitse osata suomea.

Palveluita on kuitenkin oltava kunkin kielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tavallinen (= ei palkattu) suomenkielinen ei kirjoita näin paasaavasti ruotsin kielestä:

"Minä suomenkielisenä suomalaisena haluan seistä sen puolesta, että ruotsin kieli kuuluu Suomeen."

"Kutsun kaikkia miettimään, miten voimme yhdessä rakentaa inklusiivista yhteiskuntaa, jossa jokainen voi tuntea itsensä hyväksytyksi. Ruotsin kielen hyväksyminen ja kunnioittaminen ovat osa suomalaisuutta, jonka soisi olevan ylpeydenaihe kaikille."

:DDD 

YLE luuli että tuollainen teksti menisi läpi?

Vierailija
24/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on junttien ja sivistymättömien kieli. Kuullostaa ulkomaalaiselle joltain köyhän itäeuroopan molotukselta.

Ruotsi taas kuullostaa sivistyneeltä ja hienolta kieleltä.

Suomi pois, ja ruotsi ykköskieleksi.

Vierailija
25/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on junttien ja sivistymättömien kieli. Kuullostaa ulkomaalaiselle joltain köyhän itäeuroopan molotukselta.

Aina olen itseäni kehunut ja aina olen kehutuksi tullut.

Vierailija
26/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kutsun kaikkia miettimään, miten voimme yhdessä rakentaa inklusiivista yhteiskuntaa, jossa jokainen voi tuntea itsensä hyväksytyksi. Ruotsin kielen hyväksyminen ja kunnioittaminen ovat osa suomalaisuutta, jonka soisi olevan ylpeydenaihe kaikille."

Syrjivää tuokin. Missä meidän suomalaisten hyväksyminen ja kunnioittaminen jotka ei halua pakkoruotsia? Sitäkin piti monta vuotta kärsiä vastentahtoisesti. Jos kaikki todella otettaisiin huomioon niin mitään pakotusta ei olisi.

Vierailija
27/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tavallinen (= ei palkattu) suomenkielinen ei kirjoita näin paasaavasti ruotsin kielestä:

"Minä suomenkielisenä suomalaisena haluan seistä sen puolesta, että ruotsin kieli kuuluu Suomeen."

Kukaan suomenkielinen suomalainen ei edes kirjoita noin jäykästi ja omituisesti. Seistä sen puolesta seiso vaan, ruotsalainen. 

Vierailija
28/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa? 

Vierailija
29/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla osa Suomea, mutta sen ei tarvitse koskettaa enemmistöä henkilötasolla mitenkään, ellei henkilö itse halua.

Vierailija
30/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisten osuus on niin pieni, että oikeudenmukainen ratkaisu olisi antaa ruotsille ja saamelle keskenään sama asema eli alueellisesti virallinen kieli suomen kielen rinnalla. Valtakunnan tasolla vain suomen kieli olisi virallinen ja vain suomen kielen opiskelu olisi kaikille pakollista.

Ja mmuuton lisääntyessä olisi tärkeää lopettaa se käytäntö, että kansalaisuuden voisi saada ruotsia osaamalla, vaikka ei osaisi yhtään suomea. Kohtalaisen suomen kielen taidon pitäisi olla kansalaisuuden ehdoton edellytys.

Vierailija
31/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sen kirjoittaja on palstamme Ruotsinkielihullu.

Vierailija
32/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mine suomenkieli finne älska ruotsin kieli pois paha persu !

Vierailija
33/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tuon Ylen tähän bongasit. Eikö persulla ole luetunymmärtämisen alkeitakaan?

Vierailija
34/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kieli ei ole osa suomalaisuutta vaan siirtomaaisännän kieli, jota pakkosyötetään suomalaisille. Näin on aina siirtomaissa tehty.

Täällä rannikolla se on mitä suurimmassa määrin osa suomalaisuutta. Se on täällä asuvien suomalaisten äidinkieli.

Sitten voidaan sopia, että vain rannikko on kaksikielinen. Eihän suomenkielisten osaama ruotsin kieli kelvannut, esim. se sairaalatapaus (siirto Vaasasta Seinäjoelle).

Onneksi kaksikielisyys koskee vain julkishallintoa. Yksityisten yritysten ei tarvitse sitä noudattaa. Monet kuulemma äänestävät jaloillaan, jollei tule palvelua ruotsiksi. Itse olen töissä isännöitsijätoimistossa ja meidän asiakkaat eivät voi asioida missään toisessa alan yrityksessä. Ei minua kiinnosta, jos jokin asia jää hoitamatta siksi ettei asiakas suostua puhumaan suomea vaikka sitä osaakin.

Vierailija
35/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kieli ei ole osa suomalaisuutta vaan siirtomaaisännän kieli, jota pakkosyötetään suomalaisille. Näin on aina siirtomaissa tehty.

Täällä rannikolla se on mitä suurimmassa määrin osa suomalaisuutta. Se on täällä asuvien suomalaisten äidinkieli.

Sitten voidaan sopia, että vain rannikko on kaksikielinen. Eihän suomenkielisten osaama ruotsin kieli kelvannut, esim. se sairaalatapaus (siirto Vaasasta Seinäjoelle).

Onneksi kaksikielisyys koskee vain julkishallintoa. Yksityisten yritysten ei tarvitse sitä noudattaa. Monet kuulemma äänestävät jaloillaan, jollei tule palvelua ruotsiksi. Itse olen töissä isännöitsijätoimistossa ja meidän asiakkaat eivät voi asioida missään toisessa alan yrityksessä. Ei minua kiinnosta, jos jokin asia jää hoitamatta siksi et

Et tunnu ymmärtävän, että kaikki eivät todellakaan osaa suomea. 

Vierailija
36/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kaksikielisyys koskee vain julkishallintoa. Yksityisten yritysten ei tarvitse sitä noudattaa. Monet kuulemma äänestävät jaloillaan, jollei tule palvelua ruotsiksi. Itse olen töissä isännöitsijätoimistossa ja meidän asiakkaat eivät voi asioida missään toisessa alan yrityksessä. Ei minua kiinnosta, jos jokin asia jää hoitamatta siksi et

Pohjanmaan maakunta on käytännössä ainoa suomi-ruotsi kaksikielinen alue Suomessa. Pohjois-Lappi olisi suomi-saame-kaksikielinen. Koko muun Suomen tulisi olla yksikielisesti suomenkielinen. Ja Ahvenanmaa voi olla ruotsinkielinen. Siinä meillä olisi "liittovaltio" samaan tapaan kuin Kanada tai Sveitsi. Ei näissä maissakaan ole mitään koko valtion kattavaa keinotekoista kaksi- tai monikielisyyttä tai koulujen pakkokieliä, vaan se menee nimenomaan alueittain.

Vierailija
37/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rantaruotsilla ei tee ruotsissa yhtään mitään kun kukaan ei ralliruotsia siellä käsitä.

Vierailija
38/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylestä en tiedä mutta jos toimittaja ei huomaa jotain "seistä sen puolesta" kohtaa tuolla ja korjaa sitä niin miten lienee noiden oma suomentaitokaan?

Vierailija
39/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylestä en tiedä mutta jos toimittaja ei huomaa jotain "seistä sen puolesta" kohtaa tuolla ja korjaa sitä niin miten lienee noiden oma suomentaitokaan?

Siis tuohan on teknisesti ottaen yksityishenkilön mielipidekirjoitus. Ei toimittajien tehtävä ole niitä muokata.

Ongelma tässä on vain se, että hän esiintyy yksityishenkilönä, vaikka ajaa kirjoituksensa asiaa tuon RKP-taustaisen ruotsin kielen asemaa puolustavan järjestön kautta.

Vierailija
40/47 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina kun luen tällaisia aloituksia niin ensimmäinen ajatus on "taas joku nationalistinen persu purkaa vihaansa"? Luen muutaman kommentin ja haen kahvia ja siirryn päivän oikeisiin uutisiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän