Tiesitkö tämän tavan vähentää suolankäyttöä? Lisää suolan aivan viimeiseksi kun ruokaa annostelee lautaselle. Suola ruoan pinnassa maistuu
Suola ruoan pinnassa aistitaan voimakkaammin kuin suola jota on kauttaaltaan ruoassa.
Pinnalle siroteltuna suolamääräksi riittää huomattavasti pienempi määrä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan pitää painon kurissa eikä humpsauta älytöntä määrää suolaa ruokaa valmistaessa
miten suolan käyttö liittyy painonhallintaan?
Kyllä se liika suola vaikuttaa terveyteen, tietysti jos syö vähemmän, niin voisi ajatella, että suolaakin syö vähmmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan pitää painon kurissa eikä humpsauta älytöntä määrää suolaa ruokaa valmistaessa
miten suolan käyttö liittyy painonhallintaan?
Kyllä se liika suola vaikuttaa terveyteen, tietysti jos syö vähemmän, niin voisi ajatella, että suolaakin syö vähmmän.
Ei välttämättä. Moni laittaa kananmunan päälle suolaa reippaasti. Eikä kananmunat lihota.
Mun mies on opetellut hyvin maustamalla tekemään niin hyvää suolatonta ruokaa, että voisin usein syödä sellaisenaan, mutta yleensä ripottelen hieman suolaa ruuan pinnalle.
Hänellä on Menierin tauti, ja inhottavat kohtaukset ovat pysyneet poissa jo monta vuotta pelkästään suolan vähennykseltä.
Syö kyllä muutaman kaupan leipapalasen päivässä, mutta suola jää aina alle sen sallitun 4 grammaa päivässä (mikä on muuten suositus terveillekin).
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kätevää luulla, että nautittu suola on lisättyä suolaa. Syötkö lainkaan kaupasta ostettua ruokaa kuten leipää, lihaa, makkaraa, leikkeleitä, kalaa, eineksiä, leivonnaisia, ravintola- tai lounasravintolaruokaa? Sieltä se suola tulee.
Moni tekee ruokansa ihan itse ja osaa laskea, jos syö kaupan leipää tms suolamäärän siitä. Kaikissa pakkauksissa se on nykyään kerrottu.
Jos joutuu syömään ravintolassa, niin silloin on vaikea vähentää suolan käyttöä vaikka olisi mikä tauti. Niissä käytetään järkyttävä määrä suolaa, että ei tarvitsisi muuten hyvää ruokaa vaivautua tekemään.
Miksihän suolakeskusteluun täytyy ilmoittautua välttämättä, jos jostain verenpaineen alhaisuudesta joutuu syömään suolaa. Sitten joutuu. Lähes kaikkien ongelma on kuitenkin se liika suola, joka nostaa verenpainetta ja aiheuttaa sydäntauteja ym.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse asiassa aika hämmästynyt, kun kerran SUOLApähkinäpussin tekstejä lukiessani tajusin, miten vähän suolaa niissä on, esim. tässä vain 1,1 %. Vähemmän kuin esim. valmisruoissa saattaa olla. Ja tosiaan se maistuu silti niin suolaiselta, koska suola on pähkinän pinnassa eikä sekoittuneena mihinkään soossiin.
Eli jos syö kourallisen niin saa reilusti alle gramman suolaa? Uskomatonta
Sipsissä sama ilmiö
suolaa 1,1% kuten isossa osassa leipiä, mutta maistuu suolaisemmalta koska suola on sipsin pinnassa
Suurin osa suolasta tulee valmiina ruoan mukana eikä itse lisättynä
Entä kun verenpaine on liian alhainen. Pyörryttää jos nousee liian nopeasti ylös.