Millaista on Kelan kuntoutuksessa?
Mitä ns. Kelan kuntoutuksessa tapahtuu? Millaisia kokemuksia teillä niistä on?
Lääkäri määräsi minulle kuntoutusta, koska haluan töihin. Minulla on parannettavissa oleva selkävamma ja 60 vuotta ikää. Ammatteja ja koulutusta on riittävästi, joten sillä alueella ei tarvita viilausta.
Inhoan ryhmäjumppaa ja erityisesti uima-altaita, enkä muutenkaan haluaisi poistua tutusta ympäristöstä tässä kivuliaassa kunnossa. Lääkärinlausunto ei vielä näy Kannassa, enkä tiedä, mitä minun pitäisi Kelan sivuilta katsella. Siksi kyselen kokemuksia teiltä muilta. :)
Kommentit (9)
Minulla oli ergonomiaa ja uusien apuvälineiden ja työkalujen käytön opettelua. Selkävaivaa pitää hoitaa jumpalla, syvien vatsalihasten, lantionpohjalihasten ja vatsa- ja selkälihasten vahvistamisella. Kulumille ei mitään voi ja siksi on tärkeää saada se oma korsetti piukkaan kuntoon.
Tavallisen jumpan (syviä vatsalihaksia ja lantionpohjalihaksia voi kuntouttaa vaikka olisi petipotilas) sisältö oli saada lisää voimaa kokonaisvaltaisesti sekä oppia myös rentouttamaan kireää tai arkaa selkää. Sen lisäksi vesijumppa ja -juoksu ovat tehokasta kuntoutusta, koska veren pitää kiertää koko kehossa ja vedessä pitää pitää se vatsa- ja selkälihasten korsetti tiukkana, ettei vesijuoksuvyö kippaa väärään asentoon. Fysioterapeutti tekee vesijumppaohjeet. Vesi on turvallinen vastus ja vedessä vartalon lihakset saavat vastusta ja treeniä turvallisesti.
Jos sinulla on joitain lääketieteellisesti ulkonäköä koskevia ongelmia, joiden vuoksi et halua mennä uimahalliin ihmisten tollotettavaksi, kirjoittaa lääkäri pyydettäessä lääkärintodistuksen burkinin käyttöä varten. Sehän on uimapukukankaasta tehty kokovartalohaalari tai tunika ja juoksutrikoiden kaltaiset settiin kuuluvat housut.
Minä olen sen verran arpinen ja koloinen onnettomuuden jäljiltä, että on paljon helpompaa näyttää todistus (laminoin sen Lidlin laminoimiskoneella samalla kun laminoin jumppaohjeet) uimahallin kassalla, että käytän burkinia lääkärin luvalla. Ei minua haittaa jos siellä kassalla haistellaan burkinia tai kysytään, että käytänkö sitä kotona. No, en tietenkään käytä. Oli se sen verran kallis ostos, että pesen aina uimahallin jälkeen.
Minulle se vesiliikunta on todella tärkeää toimintakyvyn vuoksi. Korona-aikana huomasin, ettei kyllä pelkkä kuivan maan treeni riitä ja kunto huononi sekä kipuja oli enemmän. Tietenkin osa töllistelee kun treenaan ja vesijuoksen burkini päällä. Töllistelijöitä oli jo ennen onnettomuutta ja varmaan silloin vahtasivat, että edellisen vuoden uimapuku päällä ilkeän olla uimahallissa. Olen kyllä kerran ärähtänyt, että uimahallissa jokainen keskittyköön ihan omaan suorittamiseensa!
Hyvää ruokaa ja paljon hyödyllistä asiaa tuli kyllä kuntoutuksessa niin paljon, että olin iltaisin ihan sippi. En jaksanut lukea mukaani ottamaani kirjaa. Tietenkin se, että kivun hoitoon erikoistunut lääkäri määrää kerrankin tehoavat lääkkeet helvetilliseen kipuun on todella suuri asia ja olen jatkanut samalla lääkärillä käymistä vuosittain, koska hän ottaa vastaan yksityisenä lääkärinä potilaita.
Kuntoutuksessa räätälöidään jokaisen ongelmiin sopiva ohjelma. Jokaisella ovat omat vaivansa. Ei ole olemassa mitään taikatemppua, jolla voisi helposti auttaa sormia napsauttamalla jokaista. Kannattaa puhua suoraan ongelmistaan, ettei iskiasvaivaista laiteta jalkaprässiin jne.
Olen ollut tuossa Kelan moniammatillisessa tules-kuntoutuksessa selkäongelman takia.
Kuntoutus kohdallani toteutettiin kolmen sarjassa, yhden kestäessä viisi päivää. Näiden sarjojen välissä tuli olla muistaakseni kuukaudesta kolmeen kuukautta. En muista enää tarkasti, vaikka tästä on nyt pari vuotta aikaa.
Majoitus on kylpylässä ja Kela maksaa kahden hengen huoneesta, mutta halutessaan oman huoneen voi ottaa erikseen siitä itse maksaen. Kohdallani hinta oli 100€ tuon viiden päivän ajalta. Ryhmässä oli noin 15-20 henkeä ja näistä kaikilla yhtä eli kahta lukuun ottamatta oli oma huoneensa.
Päivät alkoivat joskus kahdeksan aikaan ja päivän aikana oli eri ammattilaisia kertomassa mm mitä tules-sairaus tarkoittaa ja mitä ihminen itse voi tehdä tullakseen vaivansa kanssa toimeen yms. Uimista oli viikon aikana ehkä kaksi tai kolme kertaa. Se oli ohjattua vesijumppaa. Tästä on mahdollista myös kieltäytyä. Joskus voimistelimme ryhmässä (ehkä kerran sen viiden päivän aikana). Fysioterapeutit luennoivat ja he olivat niitä ihmisiä, jotka olivat hmmm... vastuuhenkilöitämme. Heitä tapasimme henkilökohtaisesti ja säännöllisesti. He antoivat liikuntaohjeita kotiin juuri siihen omaan vaivaamme liittyen. He olivat ammattilaisia. Kuntoutus on täysihoito kylpylässä eivätkä nämä kuntoutusasiat liikaa rentoutusta häiritse; päivän aikana ehkä noin neljä tuntia näihin meni.
En ole itsekään ryhmäilijä, mutta kyllä se näin pienissä erin meni. En itse juuri käy missään enkä tapaa ketään, joten minulle tämä oli ihan mukava erilainen kokemus. En saa työttömyyskorvausta, joten raha-asioihin en osaa ottaa kantaa. No, ehkä sen verran, että lääkärillä ei ole mitään tekemistä tukiasioidesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ergonomiaa ja uusien apuvälineiden ja työkalujen käytön opettelua. Selkävaivaa pitää hoitaa jumpalla, syvien vatsalihasten, lantionpohjalihasten ja vatsa- ja selkälihasten vahvistamisella. Kulumille ei mitään voi ja siksi on tärkeää saada se oma korsetti piukkaan kuntoon.
Tavallisen jumpan (syviä vatsalihaksia ja lantionpohjalihaksia voi kuntouttaa vaikka olisi petipotilas) sisältö oli saada lisää voimaa kokonaisvaltaisesti sekä oppia myös rentouttamaan kireää tai arkaa selkää. Sen lisäksi vesijumppa ja -juoksu ovat tehokasta kuntoutusta, koska veren pitää kiertää koko kehossa ja vedessä pitää pitää se vatsa- ja selkälihasten korsetti tiukkana, ettei vesijuoksuvyö kippaa väärään asentoon. Fysioterapeutti tekee vesijumppaohjeet. Vesi on turvallinen vastus ja vedessä vartalon lihakset saavat vastusta ja treeniä turvallisesti.
Jos sinulla on joitain lääketieteellisesti ulkonäköä kos...
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta selkäkipuisena olen kiinnostunut siitä mikä on sellainen lääkitys, jolla sinä sait kipusi hallintaan.
Olin syövän jälkeen kuntoutuksessa kylpylässä, hyvä ryhmä, ihanaa ohjelmaa, hyvää ruokaa. Paras viikonloppu ikinä. Suosittelen ehdottomasti.
Mielenkiintoisia kommentteja! Kiitos.
Pääsen tällä viikolla kokeilemaan lääkekuuria, jonka pitäisi potkaista paraneminen käyntiin. Ehkä kuntoni kohentuu siinä määrin, että en enää tarvitse kuntoutusta, kun paikkoja seuraavan kerran on vapaana. Tässä kunnossa en pysty istumaan taksissa lyhyttäkään matkaa niin, etten päätyisi makaamaan liikkumatta loppupäiväksi. Asun lähellä erästä kuntoutuskylpylää, mutta käsittääkseni sinne on aina kova tunku.
Joku kysyi siitä, miksen halua uimaan. Minä rakastan uimista, mutta inhoan uimahalleja. Nyt minulla myös on raajoissa iho-ongelma, joka ei kestäisi veden kemikaaleja, eikä se olisi muille uimareillekaan kiva näky.
Olen muuten kärsinyt tästä vammasta jo vuosia, ja vasta nyt kohdalleni osui lääkäri, jota kiinnosti se, miten siitä päästäisiin eroon. Aiempien lääkärien mielestä tilanne on ollut ihan okei, koska kipuja ei ole, kun potilas ei liiku. Potilas itse kuitenkin haluaisi liikkua. Ratkaisematon ongelma.
Ap
Tietenkin elämänlaadun pitää olla sellaista, että potilas kuin potilas pystyy liikkumaan parhaalla mahdollisella tavallaan. Liikkumattomuus on nykyään todettu tupakointiakin vaarallisemmaksi tekijäksi kun on terveyden menetyksestä kyse. Kyllä lääkärien pitää laittaa lähete vaikka erikoislääkärille jos eivät itse osaa hallita esimerkiksi kroonisesta kivusta kärsivän kipujen lääkehoitoa.
Uimahallien veden laatu vaihtelee uimahalleittain. Niissä, joissa ihmiset pesevät itsensä kunnolla ennen altaaseen menoa, ei tarvita yhtä paljoa klooria jne kuin niissä paikoissa, joissa vain kastellaan itsensä eikä käytetä pesuainetta ennen altaaseen menoa. Uimahallien vesien puhdistuksesta saa kyllä kysyä vaikka kunnan terveystarkastajalta.
Klooriallergiaakin on olemassa ja se pitää ottaa huomioon. Klooriallergia puhkeaa monella vesirokon näköisenä ihona, muttei se ole kipeä kuten samannäköinen vyöruusu. Olipa iho-ongelma näkyvässä tai näkymättömässä paikassa, pitää ihotautilääkärin nähdä ja diagnosoida se ja määrätä sopiva hoito.
Ihmisille voi tulla jo viisikymppisinä pahan ihottuman näköisiä ja suuria vanhuudenluomia vartalolle. Ne eivät vaadi pesua kummempaa hoitoa, mutta tavallisessa uimapuvussa näkyvillä paikoilla olevat vanhuudenluometkaan eivät ole muille ihmisille mikään irvimisenaihe. Vaarallisinta on se, ettei ihminen käy harjoittelemassa ja menettää toimintakykyään.
Siksi suomalainen Uimaliitto on todennut pari vuotta sitten, ettei sen uimavaatteesta johtuva ihmisten liikuntamahdollisuuksien heikentäminen ole missään nimessä tälle vuosikymmenelle sopivaa toimintaa. On omituista, että periaatteessa toisen asteen koulutuksen juuri ja juuri saanut voi uimahallin kassalla vaatia hyvinkin henkilökohtaisia ja lääkärin todistajia terveystietoja jos uimari tarvii tavallista peittävämpää uima-asua. Riittää, että lääkäri kirjoittaa asiakkaan tarvivan peittävää uima-asua lääketieteellisistä syistä johtuen. Se ei tarkoita sitä, että saa pakottaa ihmisen käyttämään märkäpukua.
Moni tavallisten uimavaatteiden omistaja ei pese ikinä kamppeitaan pyykkikoneella ja pesuaineella puhtaaksi. Se ei riitä, että huuhtelee lavuaarissa veden alla. Niitä uimavaatteita pitää pestä heti kotiin tullessa siksi, että veden kemikaalit ja ihosta irronneet kuolleet ihosolut, rasva ja muu lika pitää pestä kunnolla irti.
Uima-asun elastaani (voi olla kauppanimellä Lycra tai Spandex) menee pilalle edellämainituista jos sitä ei pestä heti käytön jälkeen kun kotiin päästään. Hajonnut elastaani tekee uima-asusta märkänä läpinäkyvän. Varmasti jokainen on nähnyt joskus rannalla tai hallissa ihmisen, joka ei tajua uima-asunsa muuttuneen läpinäkyväksi ja näyttävänsä paikkojaan tuntemattomille.
Viikon märkänä muovipussissa olleet vaatteet ovat jo aikamoinen bakteerien kasvatusalusta! Niistä pitäisi olla enemmän huolissaan kuin jonkun uimarin lahkeenpituudesta. Vanhemmillakin on vastuu huolehtia siitä, että uima-asut pestään käyttökertojen välillä eikä siten kuljeteta bakteereja ja likaa hallin veteen.
Ei tämä sitten kiinnostanutkaan ketään.
Netistä löysin kaikenlaisia kirjoituksia, jotka aihepiirille tyypillisesti olivat negatiivisia. Itseeni osui pahasti tieto siitä, että kuntoutuksen ajalta saamani tuki on vieläkin pienempi kuin työmarkkinatuki ja että kuntoutuksissa majoitutaan kahden hengen huoneisiin. En siis mene. Lääkäri ehtikin kyllä jo kertoa, että jollen mene, en saa mitään tukea. Olisi pitänyt jättää lääkärikäynti tekemättä.
Ap