Ohituskaistalla roikkujille
Et varmaan huomaa minkälaisia vaaratilanteita aiheutat tietämättäsi takana tuleville.
Seuraa taustapeiliä hyvissä ajoin. Ohitetaan reippaasti ja palaa oikealle kaistalle välittömästi.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tampio roikkuu puskurissa, niin laske omaa nopeuttaisi reippaasti. Tampio kyllästyy nopeasti, sun matkanteko ei juurikaan hidastu vaikka ajat muutaman kilometrin rauhallisemmin. Turvallista matkaa. 🤗
Jos teet noin ohituskaistalla niin se on jo puhdasta kiusantekoa johon poliisikin puuttuu jos näkee tuommoista.
Takapuskurissa kiinni roikkuminen on puhdasta kiusantekoa johon poliisikin puuttuu jos näkee tuommoista. Liikenteen kaiken pahan alku ja juuri on ne jotka ajaa ylinopeutta ja ne jotka ajaa takapuskurissa kiinni.
Alinopeus on sitä jos sä ajat jossain motarilla viittäkymppiä, ei sitä jos ajat 80 alueella vaikka 70.
Nyt puhuttiinkin ohituskaistasta.
Ihmiset jotka aloittava: minä en aio, tai minä en jne. On ne kaikkein vaarallisimmat liikenteessä. Ne aiheuttaa vaaratilanteita sekä jonoja.
Joustavuutta liikenteeseen, jos joku tulee taakse niin onko se iso homma väistää?
Vierailija kirjoitti:
Ohituskaistalla ei sielläkään saa ajaa ylinopeutta.
Jos joku tampio roikkuu perässäni kun ajetaan jo yli sallitun, niin tampio on hyvä ja vilkaisee siihen kokovartalopeiliin.
Tätä olen ihmetellyt itsekin. Viimeksi eilen. Nopeusrajoitus oli 100. Oikeaa kaistaa jurrattiin nopeudella 90. Siirryin vasemmalle ja pistin nopeudeksi 112, eli todellinen nopeus jo siinä hilkulla. Hyvin pääsin ajamaan jonoa ohi. Ei mene kauaakaan, niin on joku puskurissa kiinni. En minä ala kovempaa tuossa tilanteessa ajamaan vain sen vuoksi, että just sun pitäis just sillä hetkellä päästä vielä kovempaa, enkä tuuppaamaan autoani johonkin pieneen koloon hitaalle kaistalle. Ihan voit perässäni rauhassa ajaa, kun koko jono on ohitettu ja pääsen järkevästi oikealle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi mennä vähän aiheen vierestä, mutta liittyy hidasteluun ja ohituskaistoihin. Aivan käsittämätön ilmiö on myös se, että kun ajetaan tietä jossa vaikkapa 80km/h rajoitus, niin körötetään 70km/h. Sitten alkaa 100km/h ohituskaista, niin sitten kyllä polkaistaankin vauhti sataseen ja ylikin, mutta kun ohituskaista loppuu, niin taas hidastetaan sinne 70km/h köröttelyyn. Miksi ihmeessä??? Rekka ja bussiliikenne kiroaa tätä ilmiötä alimpaan h*lvettiin. Körötetään jonkun tussuttelijan perässä pitkät ajat ja kun viimein olisi tilaisuus mennä ohituskaistalla ohi, niin nämä tussuttajat eivät sitten päästä ohi (rekat ja bussit on rajoitettu, esim bussit eivät kulje kuin max 100km/h). Aivan sanoinkuvailemattoman raivostutttavaa toimintaa. Tosin ne jotka tätä tekee, ovat varmaan autuaan tietämättömiä siitä mitä harmia aiheuttavat. Liekö tajuavat edes taustapeiliin vilkaista. Tuskin. Itsekkäästi vaan ja p*skat muista, kuten nykyään on ka
Viikolla juuri oli tällainen tientukko edessä. Ohituskaistan alkaessa nosti nopeuden 70km/h > 110km/h(!?), nopeusrajoituksen ollessa 100. Piti ajaa siis tolkutonta ylinopeutta että pääsi ohitse! Kaistan loputtua putosi nopeus taas > 70 km/h ja jäi vetämään letkaa. Keli oli valoisa, kuiva ja poutainen.
Mitä taivaallista vattua liiikkui tuon pösilön mielessä? Pieni kippo autona ja 50v täti-ihminen ratissa, vieressään samanikäisen oloinen setäoletettu.
Moottoritiellä saa ohittaa oikealta kolmessa tilanteessa. Ensiksikin jos ajokaistat ovat opastusmerkeillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, toiseksi jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa ja kolmanneksi kysymyksessä on jonossa ajamistilanne.
TM2021
Niin, turhan moni palaa siihen eteen VÄLITTÖMÄSTI peiliä hipoen eteen viidenmetrin etäisyydelle. Mene reippaasti ohi ja jätä se TURVAVÄLI.
Eli sekö ei pidäkään paikkaansa että myös motarilla saa mennä oikealla kaistalla vasemmalla ajavan ohi kunhan vaan ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti? Näin mulle on opetettu.
Esimerkki: ajan motarilla vasemmalla kaistalla ohittaakseni oikealla kaistalla ajavan rekan ja sen perässä tulevan auto+peräkärry yhdistelmän. Viime hetkellä tuo auto+peräkärry siirtyykin eteeni niin että joudun jarruttamaan äkillisesti. Ohitustilanteen jälkeen auto+peräkärry ei siirry takaisin oikealle kaistalle joka on täysin vapaa vaan jatkaa edessäni. Nopeutta yhdistelmällä on 100 km tunnissa rajoituksen ollessa 120. Siirryn itse oikealle kaistalle, kiihdytän 120 kilsaan tunnissa, ohitan yhdistelmän ja jatkan oikealla kaistalla.
Oikein vai väärin toimittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi kommenttini meni "hyväksyntään" = roskikseen. Kokeillaan uudestaan.
Vasen k a i s t a on ohitus k a i s t a vain moottoritiellä.
Koska käytit sanaa o hituskaista ja se taas liittyy maahan muutttajiin
Järkyttäväksi pelleilyksi mennyt tämä sananvahtiminen
Kuitenkin niistä mmuuttajista keskustellaan koko ajan, mutta uudiskielellä ja lyhenteillä. Silti jokainen ymmärtää, mitä tarkoitetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tampio roikkuu perässäni kun ajetaan jo yli sallitun, niin tampio on hyvä ja vilkaisee siihen kokovartalopeiliin.
Tätä olen ihmetellyt itsekin. Viimeksi eilen. Nopeusrajoitus oli 100. Oikeaa kaistaa jurrattiin nopeudella 90. Siirryin vasemmalle ja pistin nopeudeksi 112, eli todellinen nopeus jo siinä hilkulla. Hyvin pääsin ajamaan jonoa ohi. Ei mene kauaakaan, niin on joku puskurissa kiinni. En minä ala kovempaa tuossa tilanteessa ajamaan vain sen vuoksi, että just sun pitäis just sillä hetkellä päästä vielä kovempaa, enkä tuuppaamaan autoani johonkin pieneen koloon hitaalle kaistalle. Ihan voit perässäni rauhassa ajaa, kun koko jono on ohitettu ja pääsen järkevästi oikealle.
Mutta kun osa jää ihan huvikseen siihen ohituskaistalle.
Ihan sama jos joku ajaa ylinopeutta, poliisin asia on valvoa liikennettä ei muiden tiellä liikkujien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun osa jää ihan huvikseen siihen o
No kun se poliisi ei valvo sitä liikennettä, vaan katosivat käytännössä täysin maanteiltä kun LP lopetettiin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi kommenttini meni "hyväksyntään" = roskikseen. Kokeillaan uudestaan.
Näin on, ja molemmilla kaistoilla on SAMA nopeusrajoitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, ja molemmilla kaistoilla on SAMA nopeusrajoitus!
Mutta vasemmalla kaistalla ei saa roikkua, vaikka kyseessä ei ole moottoritie. Tästä tuli muutos tieliikennelakiin 2020. On pyrittävä käyttämään kaikkein oikeinpuolimmaista kaistaa jos se on mahdollista ja turvallista. Eli esim kehätiellä ei pitäisi tulla vastaan tilannetta missä ajetaan tyhjällä tiellä vasemmalla kaistalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä sä tarkoitat reippaasti? Ohituskaistallakaan et saa ajaa ylinopeutta eli jos nopeusrajoitus on 100km/h niin et saa ohituskaistallakaan ajaa yli 100km/h.
Monesti tollot kuskit ei välitä nopeusrajoituksista mitään ja ne sitten raivoaa muille kun muut ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Ajatko nopeusrajoituksen mukaan vai autosi mittarin mukaan? Niissä kun on eroja.
Vasemmalla roikkujat ilmeisesti tietää vain nopeusrajoituksen, se on heille tosi tärkeä, mutta muilla säännöillä ei olekaan sitten mitään merkitystä. Moottoritiellä pitää ajaa oikealla jos siellä on tilaa. Sekin on laissa määrätty, mutta jostain syystä siitä ei tarvitse vasemmalla roikkujien mielestä välittää.
Left lane riders, liikenteen ylimulk.ut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi mennä vähän aiheen vierestä, mutta liittyy hidasteluun ja ohituskaistoihin. Aivan käsittämätön ilmiö on myös se, että kun ajetaan tietä jossa vaikkapa 80km/h rajoitus, niin körötetään 70km/h. Sitten alkaa 100km/h ohituskaista, niin sitten kyllä polkaistaankin vauhti sataseen ja ylikin, mutta kun ohituskaista loppuu, niin taas hidastetaan sinne 70km/h köröttelyyn. Miksi ihmeessä??? Rekka ja bussiliikenne kiroaa tätä ilmiötä alimpaan h*lvettiin. Körötetään jonkun tussuttelijan perässä pitkät ajat ja kun viimein olisi tilaisuus mennä ohituskaistalla ohi, niin nämä tussuttajat eivät sitten päästä ohi (rekat ja bussit on rajoitettu, esim bussit eivät kulje kuin max 100km/h). Aivan sanoinkuvailemattoman raivostutttavaa toimintaa. Tosin ne jotka tätä tekee, ovat varmaan autuaan tietämättömiä siitä mitä harmia aiheuttavat. Liekö tajuavat edes taustapeiliin vilkaista. Tuskin. Itsekk
Jotkut, kuten täti- ja setäihmiset, uskaltavat ajaa nopeammin leveällä tiellä, eli juurikin ohituskaistan kohdalla. Kun mennään takaisin yhdelle kaistalle, "täytyy" ajaa hitaammin että pysyy tiellä...
Tästä luulen ilmiön johtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä sä tarkoitat reippaasti? Ohituskaistallakaan et saa ajaa ylinopeutta eli jos nopeusrajoitus on 100km/h niin et saa ohituskaistallakaan ajaa yli 100km/h.
Monesti tollot kuskit ei välitä nopeusrajoituksista mitään ja ne sitten raivoaa muille kun muut ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Jos oikealla ajava ajaa rajoituksen mukaan niin älä aja sen vieressä vasemmalla kilsatolkulla estämässä liikennettä samaa vauhtia vaikka poliisi luuletkin olevasi
Jos se oikealla ajava ajaa rajoitusten mukaan eli maksimissaan suurinta sallittua nopeutta niin en mä silloin meinaa ohittaa mutta se että te kaaharit raivoatte muille jotka ajaa nopeusrajoitusten mukaan on jotain sairasta. Menkää takaisin autokouluun jotta osaatte noudattaa edes liikennesääntöjä.
Totta kai raivotaan jos ohituskaistalla ajetaan 100km/h ja toisella kaistalla 99km/h. Käytännössä ohittaja ei kulje sen kovempaa kuin ohitettava, mutta silti ohitse pitää päästä ja siihen käytetään kilometrejä ohituskaistaa. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tottakai, ei tuo mitään vasemmalla roikkumista olekaan että tekee asiallisen ohituksen. Jos oikealla ei ole tilaa niin ei sinne silloin tarvitse änkäytyä väkisin. Ei siinä pitäisi olla takana tulijallakaan mitään sanomista.
Ammattiautoilijana näkee kaikenlaista koreammalta rekan ratissa. Joskus hieman itsekin ihmettelen kollegoja jotka eivät voi hieman löysätä vakkaria jotta saataisi ohitukset sujumaan.
Mut julma totuus on, oli pykälät niin tai näin niin vasemmalla kaistalla roikkujat/jääräpäät aiheuttaa ylivoimaisesti liikenteessä eniten vaaratilanteita.
Joustoa liikenteeseen ja annetaan menijöiden mennä eikä aleta opettaa.
Tässä ei selvästi ole kyse mistään radikaalisti alinopeutta ajavista.
Tuo perässä huohottajan turhautuminen näkyy päivittäin rattiraivona niissäkin tilanteissa, että ajat 20 km/h yli rajoituksen vakkarilla pääkaupunkiseudun pääväyliä, ja kyllä, siinä vasemmalla ns. ohituskaistalla, ja johan on per ke le joku ahdistelemassa niskaan, kun ei pääse vieläkin lujempaa.
a) minä en aio aloittaa päätöntä kiihdyty-jarrutus pujottelua, kun näen selvästi oikean kaistan kulkevan omaa keskinopeutta hitaammin
b) minulla ei ole myöskään mitään velvollisuutta painaa sinun mieliksesi vielä enemmän kaasua, jotta pääsisit 2 minuuttia aikaisemmin Keravalle.