Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sairaanhoitajan työ oikeasti niin hirveää, kuin annetaan ymmärtää?

Vierailija
27.09.2024 |

Nytkin ilmestyi joku kirja, missä ei ole varmaan yhtään positiivistä asiaa sairaanhoitajan työstä ja ammatista muutenkin. Kysyn vaan siksi, koska olisin itsekin kiinnostunut työstä ja haluaisin hakea keväällä opiskelemaan.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon monimutkaista tekniikkaa sairaanhoidossa nykyään ja kaikki pitäisi hallita. Koko ajan stressiä siitä, osaako vai ei. Pitäisi olla oikeastaan sähköinsinöörin, ohjelmistoinsinöörin, fyysikon ja kemistin koulutukset ja kielitaitona suomi, ruotsi, englanti, somali ja arabia, lisäksi vahva ja väsymätön keho ja nopeat hoksottimet, niin työ ei tuntuisi niin raskaalta. Se on ihan pikkujuttu, ettei saa syödä osaston komean kirurgin kanssa samassa ruokapöydässä. 

Ja ennenkaikkea se, että kun ei ole aikaa mihinkään. Perustyö vie kaiken ja jostain pitäisi repiä aikaa monien juttujen opetteluun ja tehdä kaikenlaiset koulutukset ja paperityöt.

Vierailija
22/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumusammatti. On niitä varmaan töitä joissa pääsee helpommalla. Työelämätutkimuksessa tarkastellaan yhä useammin työn mielekkyyden kokemuksen suhdetta työhyvinvointiin, työntekijöiden sitoutumiseen ja työn tuloksellisuuteen. Sosiaali- ja terveysalalla keskeiseen osaamiseen kuuluu kyky tunnistaa ja täsmentää asiakkaan tarpeet mieluiten joko yhdessä asiakkaan tai hänen omaistensa kanssa, kyky asettaa tavoitteet yhteistyössä asiakkaan ja moniammatillisen työryhmän kanssa, kyky valita tarkoituksenmukaisia auttamismenetelmiä ja keinoja. Kyky toteuttaa ja arvioida hallitusti suunnitelman toteutumista. Keskeiseen osaamiseen sosiaali- ja terveysalan sisällön hallinnassa liittyy kyky soveltaa tutkittua tietoa toiminnassaan sekä perustella näkemystään tutkitun tiedon avulla. Perusteleminen on näin ollen soveltuvuuden täsmentämistä ja varmentamista läsnäolevassa tilanteessa. Tärkeää osaamista on myös vuorovaikutus- ja päätöksentekotaitoihin, vastuullisuuteen, eettisyyteen ja moniammatillisuuteen liittyvä osaaminen. Perusosaamiseen kuuluu mm. äänettömien ja pehmeiden taitojen hallinta, ihmisen kohtaamisen osaaminen, arvo-osaaminen ja oman persoonan käytön osaaminen. Kyse on asiakkaan terveyden, hyvinvoinnin ja elämänhallinnan edistäminen. Moniammatillisessa yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden vahvuuksia ovat mm. kyky muodostaa vuorovaikutussuhde asiakkaaseen, kyky tunnistaa asiakkaan tarpeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v hoitajana ja 10v vielä edessä. Joskus on tullut mietittyä että olisi sitä kai voinut jonkun muunkin ammatin opiskella. Pääosin mukavaa työtähän tämä ja mahdollisuuksia valita missä työskentelee. Työpäivät menevät nopeasti, eli tekemistä riittää. Jonkunlainen hoivavietti vissiin on, koska koen saavani työstäni myös iloa. Ikää alkaa olla mittarissa ja palautuminen työvuorosta vie enemmän aikaa kuin nuorempana. Alalle vaan, töitä riittää.

Vierailija
24/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti palkattu, henkisesti ja fyysisesti raskas ala, huono työilmapiiri ja tällä hetkellä yt:t menossa monella toimijalla ja lisää tulee. Ei, ei kannata. 

Vierailija
25/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vaikkapa nuori, välivuotta pitävä ylioppilas, yritä hakea esimerkiksi sairaalahuoltajan sijaisuuksia, niin näet sairaala/tk- maailmaa sisältäpäin, vaikkakin eri ammatin kautta, ellet ennestään sitä tunne.

Vierailija
26/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun nyt omasta kokemuksesta, 15 vuotta töitä takana erikoissairaanhoidossa yliopistollisessa sairaalassa somaattiselta puolelta. 

Itse työ ja työkaverit (myös lääkärit) on huippuja. Hyvinvointialueet hakee vielä itseään, joten HR-puoli/hallinto on aika sekavaa tällä hetkellä. Olen lähdössä pois nykyisestä työpaikasta, suurin syy kolmivuorotyö, joka tuhoaa muun elämän.

Mikä harmittaa eniten? Lisäosaamisesta ei makseta mitään. Vuosilomiin ei voi vaikuttaa (huhtikuun loma saatetaan siirtää marraskuulle kysymättä).  

Perusterveydenhuolto/vanhuspuoli/psykiatria itselläni täysin kokematta eli niistä en osaa sanoa mitään. 

Vierailija
27/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain ajan kysymys milloin tulee uusi pandemia lukee lehdessä. Viimeksi kun oli valmiuslaki niin lomat peruttiin ja uusia ei myönnetty. Ylitöihin määrättiin kokoajan vaikka osastoilla ei ollut yhtään koronatapausta. Vapaista ei tarvinnut välittää ym. Jos jotain vastaavaa vielä jatkossa sattuu niin henkilökuntaa käytetään hyväksi niin paljon kuin laki sallii.

Vierailija
28/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, se on vielä hirveämpää.

Vierailija
29/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä on hyvät palkat mutta hoitajan ammatti on sellainen että se ei saisi maksaa mitään. Kaikki pienetkin arjen ilot viedään kahvimaitoja myöten säästösyistä.

Vierailija
30/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun oikeusoppineen pitäisi puuttua asiaan.

Vierailija
31/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olin sairaanhoitajan vastaanotolla yksityisellä ja keski-ikäinen nainen puhkui energiaa ja iloa. Viihtyi selvästi työssään ja toi hyvän mielen minulle asiakkaana. Myös hänen työkaverinsa pistäytyi huoneessa ja tiimityö pelasi.

Vaikken ole hoitaja, niin kyllä tuntuu, että joissain yksityisen paikoissa on ihan kiva työ.

Vierailija
32/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreillä on hyvät palkat mutta hoitajan ammatti on sellainen että se ei saisi maksaa mitään. Kaikki pienetkin arjen ilot viedään kahvimaitoja myöten säästösyistä.

Juuri saivat superkorotukset palkkoihinsa, eniten kaikista ammattikunnista. Kauhea poru nousi muissa ammattiliitoissa ja Suomi ottaa varmaan miljardi euroa lisää velkaa vuosittain näiden hoitajien palkankorotuksien takia. Silti sama virsi, ei arvosteta, ei saada palkkaa samoin kuin muut.

Ei ole huonoin ammatti, vaan kovaäänisin.

Vierailija
33/49 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae suoraan lääkäriksi. Tulet kiittämään sitä päätöstä myöhemmin, eikä tarvitse sitten myöhemmin työn ohella hakea uudelleen lääkikseen keskellä muita elämänkiireitä ja unohtuneita lukiotietoja.

Vierailija
34/49 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työ on kivaa. Suurin ongelma minun työpaikallani oli se, että esimies oli käytettävissä vain arkisin klo 7-15. Muuten me rivihoitajat jouduttiin hoitamaan sijaiset yms akuutit esimiehelle kuuluvat asiat. Perheellisenä en pystynyt enää jatkamaan, koska usein oli se tilanne, että olit ainoa vakituinen hoitaja ja iltavuoro ilmoitti poissaolosta. Kuitenkin lapset oli haettava päiväkodista ilmoitettuun aikaan mennessä, mutta potilaita et voi jättää yksin osastolle. 

Vierailija
35/49 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työ on kivaa. Suurin ongelma minun työpaikallani oli se, että esimies oli käytettävissä vain arkisin klo 7-15. Muuten me rivihoitajat jouduttiin hoitamaan sijaiset yms akuutit esimiehelle kuuluvat asiat. Perheellisenä en pystynyt enää jatkamaan, koska usein oli se tilanne, että olit ainoa vakituinen hoitaja ja iltavuoro ilmoitti poissaolosta. Kuitenkin lapset oli haettava päiväkodista ilmoitettuun aikaan mennessä, mutta potilaita et voi jättää yksin osastolle. 

Saako kysyä, vaihdoitko vain työpaikkaa vai koko alaa?

Vierailija
36/49 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ihan työ siinä missä muutkin. Joidenkin työpaikkojen ilmapiiri on ollut huono, mutta niin se on kaikilla aloilla.

Vierailija
37/49 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä, vaihdoitko vain työpaikkaa vai koko alaa?

Vaihdoin koko alaa. Mutta olen kuullut ystäviltä, että on sellaisiakin hoitoalan paikkoja olemassa, joissa esimies kantaa vastuunsa. 

Vierailija
38/49 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapuheet ja tyhjät lätinät on ainoa kiitos hoitajalle, kun ne ei maksa mitään. Puheissa naisvaltaisten alojen palkkakuoppaa halutaan pienentää mutta nytkin on uutisoitu että palkkaohjelma saatetaan sanoa irti ensi vuonna.

Vierailija
39/49 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikurssille ja tähtäät Norjaan töihin kun valmistut. Ei Suomeen kannata jäädä.

Vierailija
40/49 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lasten isä?

Itse tein toisella alalla vuorotyötä, kun lapset olivat pieniä. Päivätyötä tekevä isä huolehti lasten viemiset ja hakemisen.